Ilustrowana Encyklopedia Historii Łodzi 07.pdf
(
4241 KB
)
Pobierz
375771610 UNPDF
issn 1731-092X
i l u s t r o w a n a
h i s t o r i i
ł o d z i
p r z e ł o m
X i X
i
X X
w i e k u
r e w o l u c j a
w
z i e m i
o b i e c a n e j
poznaj dzieje swojego miasta
zeszyt
nr 7
zbierz kolekcję
!
co miesiąc
nowy zeszyt!
e n c y k l o p e d i a
i l u s t r o w a n a
e n c y k l o p e d i a
h i s t o r i i
ł o d z i
zeszyt
nr 7
• do czytelników •
Łódź z przełomu wieków XIX i XX była już mia-
stem europejskim w pełnym tego słowa znaczeniu.
Po kilku dekadach rozwoju liczba ludności wzrosła
do 300 tysięcy mieszkańców. Nowoczesny przemysł
włókienniczy, zasilany przez technologię, kapitał
i specjalistów z zachodniej Europy, opanował rynki
rosyjskie, a w wielu miastach rozległego imperium
działały łódzkie kantory handlujące tekstyliami. Ka-
pitał łódzki uczestniczył w przedsięwzięciach inwe-
stycyjnych, mających na celu zapewnienie fabrykom
włókienniczym podstawowego surowca – bawełny.
Oferowane produkty miały nowoczesne wzornictwo,
dobrą jakość za stosunkowo niską cenę. Jednak no-
woczesność fabryk nie szła w parze z rozwojem infra-
struktury. Łódź nadal była pozbawiona wodociągów
i kanalizacji, a rozrastające się miasto potrzebowało
komunikacji. Niektóre z tych problemów rozwiązano
do wybuchu I wojny światowej, inne musiały pocze-
kać aż do czasów II RP. Gwałtowny przyrost ludno-
ści stwarzał jednak problemy i napięcia społeczne.
W małych izbach tłoczyło się po 5-6 osób, a pensje
należały do najniższych w kraju. Obok fabryk wy-
rastały pałace i wille fabrykantów, otoczone wspa-
niałymi ogrodami, co dobitnie podkreślało różnice
społeczne. Tymczasem na przełomie wieków łódzcy
robotnicy – to często drugie pokolenie wychowane
w mieście – coraz wyraźniej akcentowali aspiracje
polityczne i narodowościowe, a dramatyczne wyda-
rzenia lat 1905–1907 wstrząsnęły Łodzią. Nie za-
hamowały jednak rozwoju miasta. Dopiero wybuch
I wojny światowej uczynił to skutecznie...
r e w o l u c j a
w
z i e m i
o b i e c a n e j
spis treści
• Budowa infrastruktury miasta
187
NA OKŁADCE:
Robotnicy z fabryki
Karola Scheiblera.
• Wrzenie – bunt łódzki 1892 r.
192
• Łódź w ogniu rewolucji 1905 r.
193
• Śladami łódzkiej secesji
199
• rzemiosło i handel po łódzku
202
• Czas wolny – bale, tańce, sport
204
• Przemysłowa ziemia obiecana
206
• Batalia o polskie szkoły
208
• Kultura w łódzkim wydaniu
209
• Panorama łódzkich gazet
212
• Kamienice, pałace i... chałupy
213
• Dzięsięść pokojów z kuchnią
216
ISSN 1731-092X
Nakład: 6000 egz.
Pałac Emila i Karola
Steinertów (1910),
zbudowany według
projektu Alfreda
J. Balcke z Berlina,
Piotrkowska 272/274.
Ilustrowana Encyklopedia Historii Łodzi
Suplement historyczny
miesięcznika „Piotrkowska 104”
Wy d a w c a :
Urząd Miasta Łodzi
Biuro Analiz Medialnych i Wydawnictw
90-926 Łódź, ul. Piotrkowska 104
Arkadiusz Grzegorczyk Andrzej Janecki
redaktor naczelny redaktor wydania
Koncepcja, redakcja, opracowanie
Arkadiusz Grzegorczyk
Projekt graiczny i skład
Paweł Kawiński
• www.kofeini.com
Zdjęcia:
Archiwum UMŁ, Paweł Kawiński,
Hanna Zubrzycka-Kolińska
Druk i oprawa:
WIST
nr IV
/ 1
i l u s t r o w a n a
e n c y k l o p e d i a
h i s t o r i i
ł o d z i
daty z kalendarium Łodzi na przeŁomie XiX i XX wieku
1899 pierwszy druk książkowy „Ziemi Obiecanej” Władysława Stani-
sława Reymonta, nakładem wydawnictwa Gebethner i Wolf.
1899 otwarcie pierwszego na ziemiach polskich stałego kina w salonie
braci Krzemińskich przy ul. Piotrkowskiej 120
1901 rozpoczęcie budowy kościoła katolickiego pw. św. Stanisława
Kostki przy ul. Piotrkowskiej 263, od 1920 roku łódzkiej katedry
1902 uruchomienie pierwszej w zaborze rosyjskim międzymiastowej
linii telefonicznej z Łodzi do Warszawy.
1902 uruchomienie linii Kolei Kaliskiej: Warszawa – Kalisz – Łódź.
1902 powstanie szpitala psychiatrycznego w podłódzkiej Kochanówce.
1903 projekt i budowa secesyjnej wilii dla Rudolfa Kindermanna przy
ul. Wólczańskiej 31/33 (architekt Gustaw Landau-Gutenteger)
1905 krwawe walki łódzkich robotników podczas rewolucji.
1908 pierwsze elektryczne oświetlenie ulic i rynku Nowego Miasta.
1908 powstanie Łódzkiego Klubu Sportowego.
1909 rozpoczęcie budowy kościoła ewangelickiego pw. św. Mateusza
przy ul. Piotrkowskiej 279/281 oddanego do użytku w 1928 r.
ŹródŁa bibliograficzne
Pierwszą pozycją jest wydana w styczniu 1853
roku książka Oskara Flatta „Opis miasta Łodzi
pod względem historycznym, statystycznym
i przemysłowym”. Stanowi do dziś nieocenione
źródło fundamentalnych wiadomości o wcze-
snych okresach istnienia miasta. Następne zna-
czące w historii naszego miasta pozycje to: Jana
Karola Kochanowskiego rozprawa z roku 1907
pt. „Szkice i drobiazgi”, opublikowana w Biblio-
tece Warszawskiej, oraz ks. Stanisława Muzne-
rowskiego „Przyczynki do monograii Łodzi”
z roku 1922, a także Andrzeja Zanda „Narodzi-
ny Łodzi nowoczesnej” i inne prace tegoż autora.
Z nowszych pozycji należy wymienić: „Ulicę
Piotrkowską” Anny Rynkowskiej oraz mono-
graię „Łódź – dzieje miasta” , tom I, pod red.
Ryszarda Rosina (PWN 1980), która pozostaje
najpełniejszym źródłem wiedzy o naszym mie-
ście. Ponadto korzystaliśmy z licznych artyku-
łów i publikacji: Witolda Kowalskiego, Francisz-
ka Lewandowskiego i Wacława Pawlaka – nie-
strudzonych badaczy łódzkich dziejów.
i l u s t r o w a n a
e n c y k l o p e d i a
h i s t o r i i
ł o d z i
nr VII
/ 2
Budowa infrastruktury miasta
187
Dynamiczny rozwój Łodzi na przełomie XIX i XX wieku wymusił
rozbudowę miasta i inwestycje na potrzeby 300 tys. mieszkańców.
Ruszyły tramwaje, budowano kamienice, pałace, kościoły, hotele, kina...
• początki Łódzkich tramwajów •
Tram-
waje łódzkie to owoc prywatnej inicjatywy łódzkich
przedsiębiorców. W ich imieniu umowę z łódzkim
magistratem zawarł Juliusz Kunitzer 13 lutego 1897
roku. Pierwsze torowisko jeszcze w tym samym roku
powstało wzdłuż ulicy Konstantynowskiej i Średniej
– od ul. Cmentarnej do Anstadta. Rozpoczęto rów-
nież prace na ulicy Dzielnej, planując wybudowanie
w późniejszym terminie zajezdni tramwajowej i elek-
trowni przy skrzyżowaniu z ulicą Nowowysoką (od
1901 Tramwajową). W następnym roku rozpoczęto
prace na Piotrkowskiej, planując doprowadzenie to-
rów od Nowego Rynku do Górnego Rynku. Roboty
prowadzono równolegle z układaniem sosnowej kost-
ki na głównej ulicy miasta. Drewniana nawierzchnia
miała wytłumić stukot kopyt końskich i żelaznych
obręczy po bruku. Jeszcze w tym samym roku do
Łodzi dotarły pierwsze wagony marki Herbrandt
wyprodukowane w Kolonii (na łódzkich torach do
1960 roku). Drewniany bruk uzyskała również ulica
Dzielna i ul. Skwerowa (obecnie POW), gdzie prze-
widziano krańcówkę. Praca w łódzkich tramwajach
cieszyła się prestiżem i o jedno miejsce ubiegało się
do 15 osób. Trzeba przyznać, że pensja na stanowi-
sku kontrolera ruchu była bardzo dobra i przekra-
czała 10 rubli tygodniowo, czyli dwa razy więcej niż
pensja robotnika. Konduktorzy zarabiali 8 rubli.
Prace przy budowie linii tramwajowych przebie-
gały z przeszkodami. Kłopoty techniczne z nowymi
technologiami dotyczyły przede wszystkim funkcjo-
nowania zwrotnic i rozjazdów. Również pewne kło-
poty konstrukcyjne pojawiły się przy budowie most-
ków na Jasieniu i nad Łódką. Kolejne terminy oka-
zywały się nierealne, aż gubernator wydał ostateczne
polecenie prezydentowi Pieńkowskiemu, by tramwa-
je uruchomiono dopiero po dokładnym sprawdze-
niu inwestycji przez komisję gubernialną. Tramwaje
w Łodzi po raz pierwszy ruszyły na linii restauracja
Paradyz (Piotrkowska 175) – Nowy Rynek (pl. Wol-
ności) i dalej ulicą Średnią (Pomorską) do parku He-
lenów – 23 grudnia 1898 roku. Regulamin korzysta-
nia z nowego środka komunikacji podpisał osobiście
prezydent miasta, a policmajster wydał odpowiednie
przepisy o ruchu drogowym. Zakazano m.in. ścigania
się woźniców z tramwajami. Zakazano również poru-
szania się po Piotrkowskiej ciężkim wozom towaro-
wym i rowerzystom. Mimo zaostrzonych przepisów
i ustawieniu policjantów na skrzyżowaniach, pierw-
szy wypadek zdarzył się już cztery dni po otwarciu
nowej linii. Przed Grand Hotelem tramwaj przewró-
cił dorożkę. Do wybuchu pierwszej wojny światowej
zbudowano linie równolegle do ul. Piotrkowskiej,
przebiegające ulicą Widzewską (Kilińskiego) oraz li-
nie wzdłuż ulic Głównej i Rokicińskiej. Tramwajowe
silniki zasilane były prądem z elektrowni usytuowa-
nej w zajezdni przy ul. Tramwajowej. Tramwaje kur-
sowały od 6.30 do 23.00. Czas oczekiwania na przy-
stanku na Piotrkowskiej wynosił nie więcej niż kilka
minut, zaś prędkość jazdy przekraczała 20 km/h.
Bilet tramwajowy kosztował 5 kopiejek, czyli tyle, ile
funt chleba (ok. pół kilograma).
Linie podmiejskie powstały również z inicjatywy
Juliusza Kunitzera. Jego konsorcjum wygrało konku-
rencję m.in. z irmą „Siemens”. Tramwaj z Pabianic
(od granicy zwartej zabudowy) wyruszył 17 stycznia,
a ze Zgierza 19 stycznia 1901 roku (z Rynku Nowe-
go Miasta, obecnie pl. Kilińskiego).
Stare łódzkie
tramwaje można
jeszcze dziś podziwiać
od święta na ulicach
miasta.
Jeden z modeli
„Herbranda” jaki
kursował po Łodzi
w latach1898-1961.
Wybudowana w 1898 roku pierwsza zajezdnia przy ul. Tramwajowej.
nr VII
/ 3
i l u s t r o w a n a
e n c y k l o p e d i a
h i s t o r i i
ł o d z i
188
• budowa nowych kościoŁów •
W 1895
roku powstał komitet budowy kolejnego kościoła
łódzkiego pod wezwaniem św. Stanisława Kostki.
Do zasług komitetu należy zapisać wystaranie się
o pozwolenie na budowę świątyni, ponieważ władze
rosyjskie niechętnym okiem patrzyły na rozwój kato-
licyzmu na ziemiach polskich. Około 1897 r. miasto
przekazało komitetowi skwer na Rynku Szpitalnym.
Budowę rozpoczęto w 1901. Ksiądz arcybiskup war-
szawski Teoil Chościak-Popiel poświęcił kamień
węgielny, wmurowany w fundamenty nowej świą-
tyni. Projekt nowego kościoła sporządził berliński
architekt Zelman. Polscy architekci Józef Pius Dzie-
koński (twórca kaplicy Scheiblera) oraz Stefan Szyl-
ler wnieśli istotne poprawki. Najwięcej jednak zmian
konstrukcyjnych musiał dokonać sprawujący nadzór
nad budową krakowski architekt Kazimierz Soko-
łowski. Kościół wznoszono bowiem w dolinie Jasie-
nia i torfowy grunt nie mógł utrzymać tak potężnej
konstrukcji. Dlatego trzeba było zbroić fundamen-
ty żelazem. Zaprojektowanie wnętrza powierzono
wiedeńskiemu architektowi Zygfrydowi Sternowi.
Kościół św. Stanisława Kostki oddano do użytku
w 1912 roku, wieżę budowano w latach 1912-1916,
a ukończono w 1927 roku. Dzwon „Zygmunt” zo-
stał odlany w fabryce Johna przy Piotrkowskiej 217.
Pierwszym proboszczem został ksiądz prałat Win-
centy Tymieniecki
W roku 1903 rozpoczęto budowę kościoła św.
Anny. Prace postępowały znacznie szybciej, być może
dlatego, że w budowę zaangażowali się łódzcy poten-
taci inansowi. Darowiznę na budowę kościoła złożył
Edward Herbst – 10 tys. rubli. Na jego koszt sporzą-
dzono również projekt budowy. Działkę podarował
właściciel cegielni i przędzalni bawełny Józef Meis-
sner. Budowa trwała 2 lata i już w grudniu 1905 roku
konsekrowano świątynię.
Kościół św. Anny
konsekrowany
w 1905 roku.
Od 1909 roku do lat 20. trwała budowa kościoła
ewangelickiego św. Mateusza (Piotrkowska 279/281)
Kościół św. Kazimierza
na Widzewie (1902).
Kolejnym kościołem rzymskokatolickim, odda-
nym do użytku przed I wojną światową, była świąty-
nia pw. św. Kazimierza na Widzewie. Kanonik Karol
Szmidel przekonał Juliusza Kunitzera do oddania na
potrzeby świątyni pawilonu pozostałego po wystawie
przemysłowej w parku Helenowskim. W budynku
odprawiono pierwsze nabożeństwo w 1902 roku.
Świątynia uzyskała wezwanie św. Kazimierza.
Wiele kościołów działało początkowo jako ko-
ścioły ilialne. Ostatecznie jednak szybko uniezależ-
niały się poprzez erygowanie nowych paraii. Przed
wybuchem wojny w Łodzi było już pięć paraii.
Protestanci w Łodzi dysponowali dwoma zbora-
mi: przy pl. Wolności (zbór św. Trójcy, Nowy Ry-
nek) oraz św. Jana Ewangelisty przy ul. Sienkiewicza
(dawniej Dzikiej). W 1901 roku powstał komitet
budowy nowej świątyni po południowej stronie mia-
sta. Po zakupie trzech działek (Piotrkowska 279
i 281 oraz 283) przystąpiono do budowy w 1909
roku kościoła ewangelickiego św. Mateusza w stylu
neoromańskim. Projekt wsparła sumą 25 tys. rubli
Anna Scheibler. Do 1914 roku wzniesiono mury
i żelbetową kopułę. Na czas wojny dach przykryto
deskami. W tamtym czasie w Łodzi mieszkało około
85 000 ewangelików.
Budowę katedry
łódzkiej rozpoczęto
w 1901 roku,
do użytku oddano
w 1912, a budowę
wieży ukończono
w 1927 r.
i l u s t r o w a n a
e n c y k l o p e d i a
h i s t o r i i
ł o d z i
nr VII
/ 4
Plik z chomika:
KAHA35
Inne pliki z tego folderu:
Ilustrowana Encyklopedia Historii Łodzi 02.pdf
(2587 KB)
Ilustrowana Encyklopedia Historii Łodzi 01.pdf
(2107 KB)
Ilustrowana Encyklopedia Historii Łodzi 03.pdf
(9215 KB)
Ilustrowana Encyklopedia Historii Łodzi 07.pdf
(4241 KB)
Inne foldery tego chomika:
■■■ mapy ŁODZI
1939r. - 1945r. Litzmannstadt
1940r. - 1944r. Litzmannstadt Getto
DOKUMENTY WORD, PDF, INNE
Dzieje Łodzi
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin