Ilustrowana Encyklopedia Historii Łodzi 07.pdf

(4241 KB) Pobierz
375771610 UNPDF
issn 1731-092X
i l u s t r o w a n a
h i s t o r i i ł o d z i
p r z e ł o m X i X i X X w i e k u
r e w o l u c j a w z i e m i o b i e c a n e j
poznaj dzieje swojego miasta
zeszyt
nr 7
zbierz kolekcję !
co miesiąc
nowy zeszyt!
e n c y k l o p e d i a
375771610.026.png 375771610.027.png 375771610.028.png 375771610.029.png 375771610.001.png 375771610.002.png 375771610.003.png 375771610.004.png 375771610.005.png 375771610.006.png 375771610.007.png 375771610.008.png 375771610.009.png 375771610.010.png 375771610.011.png 375771610.012.png 375771610.013.png 375771610.014.png 375771610.015.png 375771610.016.png
i l u s t r o w a n a
e n c y k l o p e d i a
h i s t o r i i ł o d z i
zeszyt
nr 7
• do czytelników • 
Łódź z przełomu wieków XIX i XX była już mia-
stem europejskim w pełnym tego słowa znaczeniu.
Po kilku dekadach rozwoju liczba ludności wzrosła
do 300 tysięcy mieszkańców. Nowoczesny przemysł
włókienniczy, zasilany przez technologię, kapitał
i specjalistów z zachodniej Europy, opanował rynki
rosyjskie, a w wielu miastach rozległego imperium
działały łódzkie kantory handlujące tekstyliami. Ka-
pitał łódzki uczestniczył w przedsięwzięciach inwe-
stycyjnych, mających na celu zapewnienie fabrykom
włókienniczym podstawowego surowca – bawełny.
Oferowane produkty miały nowoczesne wzornictwo,
dobrą jakość za stosunkowo niską cenę. Jednak no-
woczesność fabryk nie szła w parze z rozwojem infra-
struktury. Łódź nadal była pozbawiona wodociągów
i kanalizacji, a rozrastające się miasto potrzebowało
komunikacji. Niektóre z tych problemów rozwiązano
do wybuchu I wojny światowej, inne musiały pocze-
kać aż do czasów II RP. Gwałtowny przyrost ludno-
ści stwarzał jednak problemy i napięcia społeczne.
W małych izbach tłoczyło się po 5-6 osób, a pensje
należały do najniższych w kraju. Obok fabryk wy-
rastały pałace i wille fabrykantów, otoczone wspa-
niałymi ogrodami, co dobitnie podkreślało różnice
społeczne. Tymczasem na przełomie wieków łódzcy
robotnicy – to często drugie pokolenie wychowane
w mieście – coraz wyraźniej akcentowali aspiracje
polityczne i narodowościowe, a dramatyczne wyda-
rzenia lat 1905–1907 wstrząsnęły Łodzią. Nie za-
hamowały jednak rozwoju miasta. Dopiero wybuch
I wojny światowej uczynił to skutecznie...
r e w o l u c j a w z i e m i o b i e c a n e j
spis treści
•  Budowa infrastruktury miasta
187
NA OKŁADCE:
Robotnicy z fabryki
Karola Scheiblera.
•  Wrzenie – bunt łódzki 1892 r.
192
•  Łódź w ogniu rewolucji 1905 r.
193
•  Śladami łódzkiej secesji
199
•  rzemiosło i handel po łódzku
202
•  Czas wolny – bale, tańce, sport
204
•  Przemysłowa ziemia obiecana
206
•  Batalia o polskie szkoły
208
•  Kultura w łódzkim wydaniu
209
•  Panorama łódzkich gazet
212
•  Kamienice, pałace i... chałupy
213
•  Dzięsięść pokojów z kuchnią
216
ISSN 1731-092X
Nakład: 6000 egz.
Pałac Emila i Karola
Steinertów (1910),
zbudowany według
projektu Alfreda
J. Balcke z Berlina,
Piotrkowska 272/274.
Ilustrowana Encyklopedia Historii Łodzi
Suplement historyczny
miesięcznika „Piotrkowska 104”
Wy d a w c a : Urząd Miasta Łodzi
Biuro Analiz Medialnych i Wydawnictw
90-926 Łódź, ul. Piotrkowska 104
Arkadiusz Grzegorczyk Andrzej Janecki
redaktor naczelny redaktor wydania
Koncepcja, redakcja, opracowanie
Arkadiusz Grzegorczyk
Projekt graiczny i skład
Paweł Kawiński • www.kofeini.com
Zdjęcia: Archiwum UMŁ, Paweł Kawiński,
Hanna Zubrzycka-Kolińska
Druk i oprawa: WIST
nr IV / 1
i l u s t r o w a n a e n c y k l o p e d i a h i s t o r i i ł o d z i
375771610.017.png 375771610.018.png 375771610.019.png
daty z kalendarium Łodzi na przeŁomie XiX i XX wieku
1899 pierwszy druk książkowy „Ziemi Obiecanej” Władysława Stani-
sława Reymonta, nakładem wydawnictwa Gebethner i Wolf.
1899 otwarcie pierwszego na ziemiach polskich stałego kina w salonie
braci Krzemińskich przy ul. Piotrkowskiej 120
1901 rozpoczęcie budowy kościoła katolickiego pw. św. Stanisława
Kostki przy ul. Piotrkowskiej 263, od 1920 roku łódzkiej katedry
1902 uruchomienie pierwszej w zaborze rosyjskim międzymiastowej
linii telefonicznej z Łodzi do Warszawy.
1902 uruchomienie linii Kolei Kaliskiej: Warszawa – Kalisz – Łódź.
1902 powstanie szpitala psychiatrycznego w podłódzkiej Kochanówce.
1903 projekt i budowa secesyjnej wilii dla Rudolfa Kindermanna przy
ul. Wólczańskiej 31/33 (architekt Gustaw Landau-Gutenteger)
1905 krwawe walki łódzkich robotników podczas rewolucji.
1908 pierwsze elektryczne oświetlenie ulic i rynku Nowego Miasta.
1908 powstanie Łódzkiego Klubu Sportowego.
1909 rozpoczęcie budowy kościoła ewangelickiego pw. św. Mateusza
przy ul. Piotrkowskiej 279/281 oddanego do użytku w 1928 r.
ŹródŁa bibliograficzne
Pierwszą pozycją jest wydana w styczniu 1853
roku książka Oskara Flatta „Opis miasta Łodzi
pod względem historycznym, statystycznym
i przemysłowym”. Stanowi do dziś nieocenione
źródło fundamentalnych wiadomości o wcze-
snych okresach istnienia miasta. Następne zna-
czące w historii naszego miasta pozycje to: Jana
Karola Kochanowskiego rozprawa z roku 1907
pt. „Szkice i drobiazgi”, opublikowana w Biblio-
tece Warszawskiej, oraz ks. Stanisława Muzne-
rowskiego „Przyczynki do monograii Łodzi”
z roku 1922, a także Andrzeja Zanda „Narodzi-
ny Łodzi nowoczesnej” i inne prace tegoż autora.
Z nowszych pozycji należy wymienić: „Ulicę
Piotrkowską” Anny Rynkowskiej oraz mono-
graię „Łódź – dzieje miasta” , tom I, pod red.
Ryszarda Rosina (PWN 1980), która pozostaje
najpełniejszym źródłem wiedzy o naszym mie-
ście. Ponadto korzystaliśmy z licznych artyku-
łów i publikacji: Witolda Kowalskiego, Francisz-
ka Lewandowskiego i Wacława Pawlaka – nie-
strudzonych badaczy łódzkich dziejów.
i l u s t r o w a n a e n c y k l o p e d i a h i s t o r i i ł o d z i
nr VII / 2
375771610.020.png
Budowa infrastruktury miasta
187
Dynamiczny rozwój Łodzi na przełomie XIX i XX wieku wymusił
rozbudowę miasta i inwestycje na potrzeby 300 tys. mieszkańców.
Ruszyły tramwaje, budowano kamienice, pałace, kościoły, hotele, kina...
• początki Łódzkich tramwajów •  Tram-
waje łódzkie to owoc prywatnej inicjatywy łódzkich
przedsiębiorców. W ich imieniu umowę z łódzkim
magistratem zawarł Juliusz Kunitzer 13 lutego 1897
roku. Pierwsze torowisko jeszcze w tym samym roku
powstało wzdłuż ulicy Konstantynowskiej i Średniej
– od ul. Cmentarnej do Anstadta. Rozpoczęto rów-
nież prace na ulicy Dzielnej, planując wybudowanie
w późniejszym terminie zajezdni tramwajowej i elek-
trowni przy skrzyżowaniu z ulicą Nowowysoką (od
1901 Tramwajową). W następnym roku rozpoczęto
prace na Piotrkowskiej, planując doprowadzenie to-
rów od Nowego Rynku do Górnego Rynku. Roboty
prowadzono równolegle z układaniem sosnowej kost-
ki na głównej ulicy miasta. Drewniana nawierzchnia
miała wytłumić stukot kopyt końskich i żelaznych
obręczy po bruku. Jeszcze w tym samym roku do
Łodzi dotarły pierwsze wagony marki Herbrandt
wyprodukowane w Kolonii (na łódzkich torach do
1960 roku). Drewniany bruk uzyskała również ulica
Dzielna i ul. Skwerowa (obecnie POW), gdzie prze-
widziano krańcówkę. Praca w łódzkich tramwajach
cieszyła się prestiżem i o jedno miejsce ubiegało się
do 15 osób. Trzeba przyznać, że pensja na stanowi-
sku kontrolera ruchu była bardzo dobra i przekra-
czała 10 rubli tygodniowo, czyli dwa razy więcej niż
pensja robotnika. Konduktorzy zarabiali 8 rubli.
Prace przy budowie linii tramwajowych przebie-
gały z przeszkodami. Kłopoty techniczne z nowymi
technologiami dotyczyły przede wszystkim funkcjo-
nowania zwrotnic i rozjazdów. Również pewne kło-
poty konstrukcyjne pojawiły się przy budowie most-
ków na Jasieniu i nad Łódką. Kolejne terminy oka-
zywały się nierealne, aż gubernator wydał ostateczne
polecenie prezydentowi Pieńkowskiemu, by tramwa-
je uruchomiono dopiero po dokładnym sprawdze-
niu inwestycji przez komisję gubernialną. Tramwaje
w Łodzi po raz pierwszy ruszyły na linii restauracja
Paradyz (Piotrkowska 175) – Nowy Rynek (pl. Wol-
ności) i dalej ulicą Średnią (Pomorską) do parku He-
lenów – 23 grudnia 1898 roku. Regulamin korzysta-
nia z nowego środka komunikacji podpisał osobiście
prezydent miasta, a policmajster wydał odpowiednie
przepisy o ruchu drogowym. Zakazano m.in. ścigania
się woźniców z tramwajami. Zakazano również poru-
szania się po Piotrkowskiej ciężkim wozom towaro-
wym i rowerzystom. Mimo zaostrzonych przepisów
i ustawieniu policjantów na skrzyżowaniach, pierw-
szy wypadek zdarzył się już cztery dni po otwarciu
nowej linii. Przed Grand Hotelem tramwaj przewró-
cił dorożkę. Do wybuchu pierwszej wojny światowej
zbudowano linie równolegle do ul. Piotrkowskiej,
przebiegające ulicą Widzewską (Kilińskiego) oraz li-
nie wzdłuż ulic Głównej i Rokicińskiej. Tramwajowe
silniki zasilane były prądem z elektrowni usytuowa-
nej w zajezdni przy ul. Tramwajowej. Tramwaje kur-
sowały od 6.30 do 23.00. Czas oczekiwania na przy-
stanku na Piotrkowskiej wynosił nie więcej niż kilka
minut, zaś prędkość jazdy przekraczała 20 km/h.
Bilet tramwajowy kosztował 5 kopiejek, czyli tyle, ile
funt chleba (ok. pół kilograma).
Linie podmiejskie powstały również z inicjatywy
Juliusza Kunitzera. Jego konsorcjum wygrało konku-
rencję m.in. z irmą „Siemens”. Tramwaj z Pabianic
(od granicy zwartej zabudowy) wyruszył 17 stycznia,
a ze Zgierza 19 stycznia 1901 roku (z Rynku Nowe-
go Miasta, obecnie pl. Kilińskiego).
Stare łódzkie
tramwaje można
jeszcze dziś podziwiać
od święta na ulicach
miasta.
Jeden z modeli
„Herbranda” jaki
kursował po Łodzi
w latach1898-1961.
Wybudowana w 1898 roku pierwsza zajezdnia przy ul. Tramwajowej.
nr VII / 3
i l u s t r o w a n a e n c y k l o p e d i a h i s t o r i i ł o d z i
375771610.021.png 375771610.022.png 375771610.023.png
 
188
• budowa nowych kościoŁów •  W 1895
roku powstał komitet budowy kolejnego kościoła
łódzkiego pod wezwaniem św. Stanisława Kostki.
Do zasług komitetu należy zapisać wystaranie się
o pozwolenie na budowę świątyni, ponieważ władze
rosyjskie niechętnym okiem patrzyły na rozwój kato-
licyzmu na ziemiach polskich. Około 1897 r. miasto
przekazało komitetowi skwer na Rynku Szpitalnym.
Budowę rozpoczęto w 1901. Ksiądz arcybiskup war-
szawski Teoil Chościak-Popiel poświęcił kamień
węgielny, wmurowany w fundamenty nowej świą-
tyni. Projekt nowego kościoła sporządził berliński
architekt Zelman. Polscy architekci Józef Pius Dzie-
koński (twórca kaplicy Scheiblera) oraz Stefan Szyl-
ler wnieśli istotne poprawki. Najwięcej jednak zmian
konstrukcyjnych musiał dokonać sprawujący nadzór
nad budową krakowski architekt Kazimierz Soko-
łowski. Kościół wznoszono bowiem w dolinie Jasie-
nia i torfowy grunt nie mógł utrzymać tak potężnej
konstrukcji. Dlatego trzeba było zbroić fundamen-
ty żelazem. Zaprojektowanie wnętrza powierzono
wiedeńskiemu architektowi Zygfrydowi Sternowi.
Kościół św. Stanisława Kostki oddano do użytku
w 1912 roku, wieżę budowano w latach 1912-1916,
a ukończono w 1927 roku. Dzwon „Zygmunt” zo-
stał odlany w fabryce Johna przy Piotrkowskiej 217.
Pierwszym proboszczem został ksiądz prałat Win-
centy Tymieniecki
W roku 1903 rozpoczęto budowę kościoła św.
Anny. Prace postępowały znacznie szybciej, być może
dlatego, że w budowę zaangażowali się łódzcy poten-
taci inansowi. Darowiznę na budowę kościoła złożył
Edward Herbst – 10 tys. rubli. Na jego koszt sporzą-
dzono również projekt budowy. Działkę podarował
właściciel cegielni i przędzalni bawełny Józef Meis-
sner. Budowa trwała 2 lata i już w grudniu 1905 roku
konsekrowano świątynię.
Kościół św. Anny
konsekrowany
w 1905 roku.
Od 1909 roku do lat 20. trwała budowa kościoła
ewangelickiego św. Mateusza (Piotrkowska 279/281)
Kościół św. Kazimierza
na Widzewie (1902).
Kolejnym kościołem rzymskokatolickim, odda-
nym do użytku przed I wojną światową, była świąty-
nia pw. św. Kazimierza na Widzewie. Kanonik Karol
Szmidel przekonał Juliusza Kunitzera do oddania na
potrzeby świątyni pawilonu pozostałego po wystawie
przemysłowej w parku Helenowskim. W budynku
odprawiono pierwsze nabożeństwo w 1902 roku.
Świątynia uzyskała wezwanie św. Kazimierza.
Wiele kościołów działało początkowo jako ko-
ścioły ilialne. Ostatecznie jednak szybko uniezależ-
niały się poprzez erygowanie nowych paraii. Przed
wybuchem wojny w Łodzi było już pięć paraii.
Protestanci w Łodzi dysponowali dwoma zbora-
mi: przy pl. Wolności (zbór św. Trójcy, Nowy Ry-
nek) oraz św. Jana Ewangelisty przy ul. Sienkiewicza
(dawniej Dzikiej). W 1901 roku powstał komitet
budowy nowej świątyni po południowej stronie mia-
sta. Po zakupie trzech działek (Piotrkowska 279
i 281 oraz 283) przystąpiono do budowy w 1909
roku kościoła ewangelickiego św. Mateusza w stylu
neoromańskim. Projekt wsparła sumą 25 tys. rubli
Anna Scheibler. Do 1914 roku wzniesiono mury
i żelbetową kopułę. Na czas wojny dach przykryto
deskami. W tamtym czasie w Łodzi mieszkało około
85 000 ewangelików.
Budowę katedry
łódzkiej rozpoczęto
w 1901 roku,
do użytku oddano
w 1912, a budowę
wieży ukończono
w 1927 r.
i l u s t r o w a n a e n c y k l o p e d i a h i s t o r i i ł o d z i
nr VII / 4
375771610.024.png 375771610.025.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin