ementor11.pdf

(3979 KB) Pobierz
Ementor 11.indd
34312382.004.png
3 Od redakcji
4 Aktualności
metody, formy i programy kształcenia
5 Czesne, reforma i liberalizacja rynku szkolnictwa wyższego
Łukasz Abramowicz, Piotr Labenz, Michał Miąskiewicz
11 Dynamicznie rozwijające się narzędzia motywowania pracowników
Anna Kępińska-Jakubiec, Iwona Rafaląt
15 Nowe Prawo – szanse i zagrożenia dla szkolnictwa wyższego
Marcin Dąbrowski
17 Stan wiedzy studentów SGH w zakresie możliwości
wykorzystania internetu
Anna Dąbrowska, Mirosława Janoś-Kresło, Jacek Wójcik
22 Perspektywy dalszego rozwoju e-edukacji w świetle
wyników badania korzystania z internetu przez studentów SGH
Anna Folbrier, Agata Zadrożna
e-edukacja w kraju
28 O stylach uczenia się i I-edukacji
R. Robert Gajewski
36 Ewolucja języka edukacji zdalnej
Ewa Lubina
40 E-learning – badanie potrzeb nauczycieli
Elżbieta Gajek
44 e Content plus – lepszy dostęp do treści cyfrowych
Joanna Tabor
zarządzanie wiedzą
47 IC Rating na tle innych metod oceny kapitału intelektualnego
Peder Hofman-Bang, Henrik Martin
55 Akademia korporacyjna – skuteczne narzędzie transferu wiedzy
w organizacji
Beata Mierzejewska
59 Uczelnia oparta na wiedzy
Marcin Dąbrowski
e-biznes
60 GIMP – profesjonalny i bezpłatny
Grzegorz Świderski
64 Tajwańska praktyka zastosowań ICT i zarządzania wiedzą
Zbigniew Pastuszak
67 Przegląd technologii mobilnego dostępu do korporacyjnej
poczty elektronicznej
Jarosław Świderek
71 XX Seminarium z cyklu Prawo komputerowe
„Zmiany w prawie administracyjnym w zakresie
komunikacji elektronicznej”
Dariusz Nojszewski
kształcenie ustawiczne
72 Internetowe zasoby niemieckiej andragogiki
Hanna Solarczyk
74 Edukacja ustawiczna w pracach Wspólnoty Europejskiej
Daniel Korzan
e-edukacja na świecie
80 Better Than Being There – Kiedy e-learning jest najbardziej efektywny
Vlad Wielbut
84 Lifelong E-Learning – EDEN 2005 Annual Conference
Maria Zając
86 E-Learning in the New University
Tom P. Abeles
90 European Citizenship – New Technologies in Adult Education
Maria Zając
felieton
92 Superstudent – szansa czy przekleństwo dydaktyków?
Grzegorz Myśliwiec, Paweł Garczyński
34312382.005.png
Od redakcji
Z przyjemnością prezentuję po wakacyjnej przerwie nowy numer dwumiesięcznika „e-mentor”.
Mam nadzieję, iż w bieżącym roku akademickim zamieszczane na łamach pisma artykuły naukowe,
relacje z wydarzeń oraz najnowsze informacje z zakresu e-edukacji, zarządzania wiedzą, e-biznesu,
kształcenia ustawicznego i kształcenia na poziomie wyższym będą stanowiły dla Państwa równie
cenną lekturę jak dotychczas.
Chciałbym w szczególności polecić opracowanie Czesne, reforma i liberalizacja rynku szkolnictwa
wyższego , otwierające łamy niniejszego numeru. Choć artykuł może wydać się kontrowersyjny, jego
niewątpliwą wartością jest to, iż wskazuje na istotne i bardzo aktualne problemy szkolnictwa wyż-
szego. Gorąco namawiam Czytelników do podjęcia polemiki i dzielenia się na łamach pisma swoimi
opiniami nt. rozwoju kształcenia na poziomie akademickim, jego przyszłości oraz uwarunkowań,
jakie niesie ze sobą nowe Prawo o szkolnictwie wyższym . Mam nadzieję, iż głos środowiska będzie
miał wpływ m.in. na akty wykonawcze, rozporządzenia uszczegóławiające zapisy tej ustawy.
Pragnę także zarekomendować dwa artykuły poświęcone e-edukacji oraz jeden z zakresu zarzą-
dzania wiedzą. O stylach uczenia się i zastosowaniu wiedzy o nich w procesie kształcenia przez
internet pisze R. Robert Gajewski. Natomiast Vlad Wielbut ze School of Information Uniwersytetu
Michigan analizuje rolę e-learningu we współczesnym szkolnictwie wyższym na świecie. W pierwszej
części opracowania autor nawiązuje do bardzo entuzjastycznych początkowych prognoz dotyczących
wykorzystywania nowoczesnych technologii w dydaktyce i ich potencjalnego wpływu na rozwój
uczelni, jak również budowania przewagi konkurencyjnej. Następnie stara się wykazać, iż pomimo
tylko częściowego urzeczywistnienia prognoz, e-learning odgrywa bardzo ważną rolę w procesie
kształcenia, tworząc unikalne wartości, często niemożliwe do osiągnięcia w edukacji tradycyjnej.
Ostatnim z polecanych w niniejszym numerze, choć zapewne nie ostatnim wartym lektury, jest
artykuł poświęcony pomiarowi kapitału intelektualnego. Autorzy prezentują jedną z metod oceny
tego kapitału – IC Rating. Niebagatelną zaletą opracowania jest wszechstronna prezentacja tego
narzędzia i metodologii, zwłaszcza na tle innych metod oceny.
W okresie letnim miało miejsce wiele wydarzeń istotnych dla środowiska akademickiego. Niektóre
z nich relacjonujemy na łamach obecnego wydania „e-mentora”. W szczególności polecam relacje
z międzynarodowej konferencji zorganizowanej przez EDEN w Helsinkach oraz środowiskowego
seminarium, które we wrześniu br. zorganizowała Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Eko-
nomicznych nt. nowego Prawa o szkolnictwie wyższym .
Spośród wielu minionych wydarzeń, na które, niestety, zabrakło miejsca na łamach bieżącego
wydania pisma, na szczególną uwagę zasługuje jedno, a mianowicie opublikowanie w czerwcu br. na
stronie internetowej Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Ministerstwa Edukacji
Narodowej dokumentu zatytułowanego Koncepcja wdrożenia w warunkach polskich systemu kształcenia
na odległość . Przedstawiciele Departamentu zorganizowali w ten sposób konsultacje środowiskowe.
Pomijając czas ich przeprowadzenia, warto wspomnieć, iż głównym środkiem rozpowszechniania
tej wiadomości w środowisku e-edukacyjnym była poczta pantoflowa, a właściwie jej nowoczesna
forma – e-maile rozsyłane osobom z zaprzyjaźnionych ośrodków akademickich przez tych, którzy
przez przypadek natrafili na owy dokument. Koncepcja zawiera szereg kwestii bardzo istotnych dla
kierunku rozwoju kształcenia na odległość w Polsce. Z tego też względu pojawiło się w środowisku
sporo analiz dokumentu oraz opinii i komentarzy na jego temat. Po krótkiej, jednostronnej „de-
bacie społecznej” (przejawiającej się przesłaniem opinii z kilku ośrodków akademickich w Polsce)
ministerialna Koncepcja została zdjęta ze strony. Pomimo podkreślania przez wszystkich potrzeby
znacznego wydłużenia okresu konsultacji środowiskowych i dogłębnego zrewidowania zapisów
Koncepcji , nie są znane dalsze losy tego dokumentu.
Na zakończenie mam przyjemność poinformować, iż nakład obecnego (a także grudniowego) nu-
meru został zwiększony do 1500 egzemplarzy. Dodatkowe 300 egzemplarzy trafi przede wszystkim
do przedstawicieli szkół ponadgimnazjalnych – zależy nam na popularyzacji tematyki prezentowanej
na łamach pisma także wśród młodzieży szkolnej. Warta podkreślenia jest również wysoka popu-
larność wersji internetowej „e-mentora” – zanotowaliśmy dotychczas ponad 220 tys. odwiedzin, co
dobitnie świadczy o potędze tego środka przekazu.
Marcin Dąbrowski
redaktor naczelny
październik 2005 3
34312382.006.png
aktualności
5 Akademii Ekonomicznych uruchamia wspólnie wykłady w formie e-learningowej
Wirtualna Przestrzeń Współpracy Akademii Ekono-
micznych – econet to projekt mający na celu rozwijanie
działalności e-edukacyjnej przez pięć państwowych uczel-
ni ekonomicznych w Polsce. Projekt koordynuje Fundacja
Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych.
W semestrze zimowym roku akademickiego 2005/2006
zostało uruchomionych pięć wirtualnych wykładów,
w których uczestniczyć będzie po 25 studentów z każdej
uczelni (po 5 studentów w każdym z wykładów). Pilota-
żowe przedmioty online to: Przywództwo w organizacjach
– analiza najlepszych praktyk (prowadzący z SGH), Gra sy-
mulacyjna TEES (prowadzący z AE Kraków), Podejmowanie
decyzji z wykorzystaniem modeli hybrydowych (prowadzący
z AE Katowice), Zarządzanie infrastrukturą informatyczną
(prowadzący z AE Poznań) oraz Strategia kreatywna w re-
klamie (prowadzący z AE Wrocław).
Są to pilotażowe, 15-godzinne wykłady, realizowane
przez studentów w ramach oferty dydaktycznej uczelni
biorących udział w projekcie. Planowane jest rozwijanie
oferty międzyuczelnianych wykładów online.
Zapraszamy na platformę econet http://www.econet.pl .
Pierwszy międzynarodowy wykład w formie e-learningowej w SGH
Studenci studiów dziennych SGH uczestniczą w bie-
żącym semestrze w pierwszym, międzynarodowym
wykładzie online – Rationality and Moral Choice. Wykład
prowadzony jest w ramach Porozumienia pomiędzy SGH oraz
University of Illinois, Springfield, USA . Amerykańscy i polscy
studenci w jednej grupie uczą się, prowadzą dyskusje
i wspólne projekty. Grupą opiekuje się dwóch nauczycieli
akademickich, reprezentujących macierzyste uczelnie.
Wykład został uruchomiony na nowej, anglojęzycznej
platformie e-learningowej e-sgh – http://www.e-sgh.com.
W następnym semestrze planowane jest uruchomienie
kolejnego wykładu pt. Transformation in Central and Eastern
Europe. Porozumienie zakłada dalsze rozwijanie współ-
pracy. Więcej informacji nt. pierwszego wykładu można
znaleźć na stronie internetowej Centrum Rozwoju Edukacji
Niestacjonarnej SGH http://www.cren.pl/uis/ .
16 pełnych wykładów online na studiach zaocznych w SGH
W ramach Programu Powszechnego Uzupełniania
Studiów Zaocznych w SGH w bieżącym semestrze stu-
denci mają możliwość udziału w jednym z szesnastu
internetowych wykładów.
Każdy student IV, V i VI semestru studiów licencjac-
kich oraz wszystkich semestrów studiów magisterskich
realizuje od bieżącego semestru dodatkowy 20-go-
dzinny przedmiot z gamy 16 przedmiotów w formie
e-learningowej i 10 przedmiotów w formie tradycyjnej.
Przygotowane wykłady online odpowiadają 320 go-
dzinom dydaktycznym. Dzięki tej inicjatywie program
studiów został wzbogacony o kolejne 140 godzin dydak-
tycznych. W ramach tego samego projektu w zeszłym
i obecnym roku akademickim przedmioty podstawowe
na studiach zaocznych zostały wzbogacone materiałami
w formie e-learningowej odpowiadającymi 346 godzi-
nom dydaktycznym.
16 pełnych wykładów online na studiach zaocznych to:
Nadzór korporacyjny w Polsce i na świecie , Rynek nieruchomo-
ści , Negocjowanie i zawieranie umów z partnerem handlowym ,
E-marketing , Społeczne funkcje mediów masowych , Lokalizacja
przedsiębiorstw , Podstawy przedsiębiorczości technologicznej ,
Zarządzanie jakością usług , Finanse międzynarodowe , Wybrane
polityki Unii Europejskiej , Przywództwo w organizacjach ana-
liza najlepszych praktyk , Konkurencyjność regionów , Rozwój go-
spodarczy , Nowoczesne systemy dystrybucji w przemyśle i handlu ,
Sztuczna inteligencja , E-learning korporacyjny i akademicki .
Więcej informacji na temat wykładów na:
http://www.e-sgh.pl/pwo/ .
Laboratorium e-sgh
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie uruchomiła
laboratorium e-sgh. Jest to sala dla osób pragnących
zdobywać wiedzę przez internet, wyposażona w mul-
timedialne komputery. Studenci mogą w laboratorium
uczyć się i korzystać z zasobów e-learningowych plat-
formy e-sgh.pl. Tu też otrzymają fachową pomoc i wska-
zówki, jak w pełni wykorzystywać funkcje systemu. Sala
otwarta jest codziennie od godz. 8.00 do godz. 20.00.
Laboratorium zostało przygotowane dzięki wsparciu
Banku PKO BP.
Więcej informacji na http://www.e-sgh.pl/laboratorium/ .
4 e-mentor nr 4 (11)
34312382.007.png 34312382.001.png 34312382.002.png
Czesne, reforma i liberalizacja
rynku
szkolnictwa
wyższego
Łukasz
Abramowicz
Michał Miąskiewicz
Piotr Labenz
Od czasu uformowania się z początkiem XIX wieku no-
woczesnych, humboldtowskich uniwersytetów szkolnictwo
wyższe stanowi jedną z centralnych sił rozwoju kulturalnego
i społecznego. W związku z rozwojem badań naukowych
staje się ono również w coraz większej mierze siłą napę-
dową rozwoju gospodarczego. Bez masowego dostępu do
wyższego wykształcenia dobrej jakości nie może być mowy
o nowoczesnej gospodarce opartej na wiedzy. Z tego powodu
szkolnictwo jest nie tylko dobrem kulturowym i społecznym,
ale zarazem dobrem, na które istnieje popyt i podaż. Wy-
kształcenie, choć z pewnością nie jest tylko towarem, jest
nim jednak w sensie ekonomicznym – ci, którzy dyplom
zdobyli, osiągają z tego powodu wymierne zyski na rynku
pracy. Stąd uzasadnionym jest myśleć o rynku szkolnictwa
wyższego, na którym działają konkurencyjne podmioty
oferujące usługi edukacyjne.
niewielkim wysiłkiem utrzymywać prestiż, ograniczając
dostęp do studiów bezpłatnych, a przychodów szukać
zmuszając studentów, którzy nie dostali się na studia
dzienne do płacenia za studia wieczorowe i zaoczne.
Przepisy te z oczywistych względów ograniczają rów-
nież rozwój uczelni prywatnych oraz ograniczają lub
wręcz likwidują konkurencję pomiędzy uczelniami
prywatnymi a uczelniami publicznymi, co sprawia, że
innowacje wprowadzane (lub potencjalnie wprowa-
dzane) przez jedne mają niewielki wpływ na działanie
i ofertę drugich.
Szkodliwa dla polskiego rynku edukacyjnego
regulacja nie ogranicza się jednak do przepisów do-
tyczących odpłatności za studia. Równie ważny jest
fakt, że polskie uczelnie nie mają na przykład swobody
tworzenia motywacyjnych systemów płac i awansów
swoim pracownikom naukowym – pensje naukowców
na uczelniach państwowych są ustalane odgórnie i za-
leżą nie od wkładu danej osoby w dorobek naukowy
i dydaktykę uczelni, ale od jej statusu określanego
tytułem naukowym; również model kariery naukowej
(doktorat, habilitacja, profesura) oraz rodzaje obowiąz-
ków, które uczelnie mogą powierzyć swoim pracowni-
kom są definiowane ustawowo. Uczelnie nie mają także
wolności wyboru modelu, według którego będą zarzą-
dzane – statuty organów zarządzających uczelni czy
też job descriptions dla rektorów nadal pisze państwo.
Istnieje wreszcie niebezpieczeństwo, że nowa Ustawa
o szkolnictwie wyższym , przyznająca ministrowi zadanie
ustalania nazw i ramowych programów kierunków stu-
diów, uniemożliwi najbardziej odważnym wydziałom
czy uczelniom radykalne zerwanie z anachronicznymi
programami nauczania. Można więc pokusić się o tezę,
że polskie uczelnie uzyskały po 1989 roku zbyt dużo
wolności, by uchronić większość z nich przed mier-
nością i patologiami wynikającymi ze słabości etosu
tych organizacji, ulegającego korupcji od wewnątrz,
a niekorygowanego z zewnątrz, ale jednocześnie zbyt
tej wolności mało, by naprawdę pozwolić wyróżniają-
cym się spośród nich na wprowadzenie na własnym
podwórku radykalnie lepszych praktyk i czerpanie
z tego wysiłku pełni korzyści.
Reforma polskiego szkolnictwa wyższego zatrzy-
mała się więc wpół drogi – w jakim kierunku należy ją
kontynuować? Czy należy ograniczać wolność działania
Obecnie w Polsce rynek ten jest skrępowany sztucz-
nymi uwarunkowaniami regulacyjnymi. Po stronie
podaży istnieje uprzywilejowana grupa uczelni pań-
stwowych, nie tylko nieraz posiadających wyrobioną
markę, ale i korzystających z funduszy publicznych
– w przeciwieństwie do nowych uczelni prywatnych
finansujących się z własnych środków. Z kolei po stro-
nie popytu istnieje uprzywilejowana grupa studentów
dziennych na uczelniach państwowych, studiujących
za darmo, w przeciwieństwie do studentów zaocznych
i wieczorowych na uczelniach państwowych i wszyst-
kich na uczelniach prywatnych. Studenci niepłacący
pochodzą przy tym często z bardziej uprzywilejowa-
nych grup społecznych niż płacący, a studia bezpłatne
są, paradoksalnie, lepsze i bardziej wartościowe na
rynku pracy od płatnych.
Przepisy nakazujące bezpłatność studiów dziennych
dzielą więc w sposób sztuczny rynek usług edukacyj-
nych (wielka liczba miejsc oferowanych przez uczelnie
publiczne na studiach wieczorowych i zaocznych wy-
nika przecież nie z rzeczywistego zapotrzebowania
na te formy studiów wśród młodych ludzi, ale z zapo-
trzebowania uczelni na możliwe do uzyskania tą drogą
środki finansowe). Zaburzają też konkurencję na tymże
rynku – uczelnie publiczne, zamiast koncentrować się
na zwiększeniu prestiżu i przychodów poprzez ogólną
poprawę jakości swojej edukacyjnej oferty (co miałoby
miejsce w warunkach otwartej konkurencji), są w stanie
październik 2005 5
34312382.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin