wykladylato 2009.doc

(88 KB) Pobierz

Poniedziałkowe zajęcia z Brzozowską/

 

9.III.

 

Temat: targi branżowe, jako element marketingu firmy cz.1

 

              Marketing, jako proces tworzenia produkcji

             

              W biznesie znajomość zasad marketingu jest kluczem do sukcesu. Nie wystarczy wyprodukować odpowiednie dobro i złożyć ofertę rynkową, ale ważna jest aktywna i umiejętna sprzedaż zaoferowanych towarów i usług.

              Marketing jest to zespół zintegrowanych działań i instrumentów związanych z badaniem i kształtowaniem rynku mającym na celu kształtowanie produkcji obrotu towarowego i usług z punktu widzenia potrzeb rynku. Inaczej mówiąc jest to satysfakcjonowanie nabywcy poprzez zaspokojenie jego potrzeb i oczekiwań.  W procesie gospodarczym działania marketingowe zlokalizowane są pomiędzy produkcją a konsumpcją.

              Konieczność marketingu w życiu gospodarczym wynika z kilku faktów:

              -stałego wzrostu wymagań konsumentów, co, do jakości i użyteczności produktów i usług,

              -wzmacnianie zagranicznej i krajowej konkurencji,

              -rozwój elektroniki i technologii komputerowej.

 

              Marketing to nowoczesny styl myślenia ekonomicznego o sposobie prowadzenia rynkowej działalności gospodarczej, której celem jest osiągnięcie maksymalnego zysku. Warunek realizacji tego celu to ukierunkowanie wyrobu na klienta, nabywcę, odbiorcę, konsumenta. Sprzyja temu marketing, który rozpoczyna i kończy swoje działania na kliencie zaspakajając jego potrzeby. W tym przypadku całokształt działań marketingowych zmierza do zaspokojenia konsumentów, a tym samym osiągnięcia celów przedsiębiorstwa. Sukces działalności gospodarczej opartej na marketingu to dostarczanie klientowi tego, czego pragnie po odpowiedniej cenie, w odpowiednim miejscu, czasie, ilości i jakości. Dlatego najważniejszym punktem systemu marketingowego jest konsument. Na system marketingowy składa się:

              -sfera badawcza,

              -sfera instrumentów i działań.

              Sfera badawcza obejmuje badanie rynku zbytu oraz badań marketingu, natomiast sfera instrumentów i działań obejmuje:

              -kształtowanie produkcji,

              -polityka cen,

              -dystrybucja produktów,

              -aktywizacja sprzedaży.

 

              Sukcesy odnoszone przez przedsiębiorstwa dzięki praktycznemu stosowaniu marketingu skutkuje stopniowym rozwojem badań naukowych. W ten sposób powstała i rozwija się wiedza określona mianem teorii marketingu. Wiedza ta próbuje w swoich ramach określić definicję marketingu, systematyzacji pojęć i terminów jak również formułuje hipotezy, twierdzenia, reguły i zasady. Określa się, że marketing jest pojęciem żywym, zmieniającym się wraz z rozwojem gospodarki rynkowej wpływającej na rynek. Teoria marketingu nie została wymyślona przy biurku, lecz są to doświadczenia praktyczne firm działających w wysoko rozwiniętych krajach.

              Czynniki i okoliczności, które doprowadziły do definicji marketingu we współczesnym kształcie to niżej wymienione fazy:

              -faza orientacji produkcyjnej,

              -orientacji sprzedażowej,

              -marketingu strategicznego.

              Pozytywna ocena szans ulokowania nowego produktu na rynku staje się przesłanka do podjęcia decyzji o uruchomieniu nakładów inwestycyjnych. Znajomość rynku zbytu można dostosować swoją produkcję poziomem cen i sposobu dystrybucji do ustalonych potrzeb i wymogów oraz prowadzić aktywną sprzedaż.

              Integracja działań marketingu przejawia się w kompleksowym i spójnym stosowaniu określa się mianem "marketingu-mix”, czyli kompozycji marketingowej. Marketing-mix stanowi pewne ramy działań, w których porusza się menadżer i w którą może kształtować. Sukces zależy od wyboru środków, jakimi się posłużyć i od szybkich zmian strategii działań w zależności od zmieniającego się rynku. Jednakże na działania, które podejmuje się w ramach systemu marketingu mają wpływ czynniki zewnętrzne, na które menadżer danej firmy nie ma wpływu i są to:

              -warunki społeczne i prawne organizacje,

              -stan ekonomiczny i technologiczny firmy,

              -działania konkurencji,

              -możliwości organizacyjne firmy.

 

              Aby osiągnąć sukces na rynku, nie wystarczy wytworzyć produkt i oferować go po konkurencyjnych cenach, ale trzeba też go w odpowiednim czasie, miejscu i cenie dostarczyć na rynek. Istotą dystrybucji jest przesunięcie towarów z miejsca ich wytworzenia do ostatecznego odbiorcy. Najważniejsze funkcje dystrybucji to:

              -kontaktowanie przedsiębiorstwa z rynkiem,

              -kształtowanie podaży,

              -symulacja popytu,

              -tworzenie i organizacja procesów informacyjnego,

              -finansowanie transakcji i ponoszenie ryzyka,

              -fizyczna dystrybucja.

 

              Wśród instrumentów dystrybucji wyróżnia się:

              -kanał dystrybucji,

              -fizyczna dystrybucja.

 

              Kanał dystrybucji oznacza liczbę i kolejność występowania w drodze przesuwania produktu od wytwórcy do ostatecznego odbiorcy. Są dwie koncepcje kanałów dystrybucji: tradycyjna i systemowa.

              Marketing strategiczny jest wynikiem przystosowania procesów decyzyjnych i działań rynkowych panujących współcześnie w gospodarce krajów wysoko rozwiniętych.

              Przedsiębiorstwa postępują według zasad marketingu muszą uzyskać odpowiedzi na pytania:

              -w, jaki sposób przedsiębiorstwo powinno informować konsumentów o oferowanym przez siebie produkcie?

              -za, jaką cenę można kupić produkt?

              -kto powinien dostarczyć produkt do nabywcy i w jakich warunkach powinno się go sprzedawać?

              -jakie produkty zaspokoją potrzeby konsumenta i czy przedsiębiorstwo może zaoferować konsumentowi oczekiwane przez nich produkty?

              -jakie są potrzeby konsumenta i które z nich mogą być zaspokojone?

              Odpowiedź na te pytania służy przedsiębiorstwu do osiągnięcia określonych działań.

 

 

              Analiza otoczenia i badania marketingu- monitoring zewnętrzny wyników warunkujących sukces i niepowodzenia takich jak stan zysku i konkurencji, zbieranie informacji decydujących o sposobie marketingowego działania.

              Analiza konsumentów- badanie i ocena właściwości konsumentów ich potrzeb i procesów zakupów.

              Planowanie produktu(produktów, usług, idei) - rozwój (projektowanie i utrzymywanie) produktów, ich pozycji, marki, opakowania i wycofywania starych produktów.

              Planowanie dystrybucji- ustawianie relacji między kanałami dystrybucji, fizyczna dystrybucja, zarządzanie alokacji towarów, hurtu i towarów.

              Planowanie promocji właściwe połączenie takich instrumentów jak reklama, publicity, sprzedaż osobista i promocja sprzedaży obejmuje także public relations, inne formy komunikacji.

              Planowanie cen techniki tworzenia cen, warunki zakupu, regulowanie cen i użycie cen jako aktywnych i pasywnych czynników

              społeczna odpowiedzialność obowiązek oferowania bezpiecznych etycznych i użytecznych towarów usług i idei

              marketingowe zarządzanie planowanie, wykonanie i kontrola programu marketingowego i indywidualnych funkcji, ocena ryzyka i potencjalnego ryzyka.

 

30.III

 

Temat: Mapowanie procesów

 

Czym jest mapowanie procesów (FLOW CHART)

              Mapowanie procesów polega na graficznym przedstawieniu funkcjonowania procesu lub zespołu procesów operacji i ich wzajemnych powiązań. Do opisu poszczególnych elementów mapy procesu stosuje się symbole graficzne.

zalety:

              * przyjazny dla użytkownika sposób opisu procesów pozwalającej na lepsze zrozumienie zarówno specjalistom jak i osobom postronnym. Symbole stosowane w mapie procesu są znane w wielu krajach co znakomicie ułatwia komunikację pomiędzy różnymi organizacjami z różnych stron świata.

              Identyfikacja operacji zbędnych przynoszących do danej wartości  takich jak składowanie półproduktów pomiędzy operacjami, transport wewnętrzny itp

mapowanie może być przydatne w niektórych problemach jakościowych gdzie ważne jest zrozumienie sukcesu poszczególnych operacji w której  problem może występować.

 

symbole graficzne

              Istnieje wiele symboli graficznych  opisujących poszczególne elementy w mapie procesu w zależności od specyfikacji danej organizacji  w której jest dana mapa procesu  stosowana. Można spotkać różne symbole (np. przemysł samochodowy zazwyczaj stosuje inne symbole niż branża IT). Poniższe symbole są zazwyczaj stosowane w opisywaniu procesu produkcji:

 



    

              pobranie materiału, odbiór dostawy z magazynu

 



              magazynowanie składowanie

 



              operacjami

 



              kontrola

 

              operacja + kontrola

 



              decyzja (kontrola, test)

 



              oczekiwanie, opóźnienie

 



              transport (wewnętrzny i zewnętrzne itp.)

 

              Poniższe symbole są zazwyczaj stosowane do opisu procesu biznesowego lub administracyjnego:

 



              dane, informacje, materiały wejściowe lub wyjściowe

 



              proces, operacja, działanie

 



              decyzja, test, inspekcja



              operacja ręczna

 



              dokument, zapis do bazy

 



              kolektor (pomiędzy poszczególnymi stanowiskami mapy pracy)

 



              terminator (początek lub koniec mapy)

 

 

              wykonanie mapy procesu

 

 

              granice mapy

 

 

Najpierw należy określić granicę mapy, gdzie jest początek i koniec procesu.

 

Rysowanie mapy procesu

 

              Do wykonania mapy procesu  możemy zastosować wiele narzędzi od zwykłej kartki i ołówka poprzez oprogramowanie typu office (zarówno płatne jak i darmowe), aż po specjalnie do tego celu stworzone oprogramowanie.

              Kolejno rysujemy poszczególne operacje w danym procesie i następnie łączymy je ze sobą za pomocą strzałek. Podczas wykonywania mapy procesów trzeba zwrócić uwagę na procesy, które czasem są pomijane:

  • transport pomiędzy operacjami,
  • składowanie między operacjami,
  • powtarzanie z wyborem niezgodnego (naprawa po procesie kontroli),
  • procesy, które nie wymagają działania maszyny lub ludzi, ale muszą być nadzorowane np. utwardzenie się kleju, schniecie kleju itp.

 

              Z każdej operacji powinno być jedno wyjście. Jeśli jest inaczej to należy zastosować  symbol decyzji i właściwie rozdzielić wyjście. Poniższy przykład przedstawia poprawne i niepoprawne wykonanie:

 

 

 

 

                                          X                                                                                    V

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              Trzeba zrucić uwagę co dzieje się w procesach decyzyjnych jeśli decyzja jest na nie trzeba się upewnić jaka jest wtedy ścieżka materiału niezgodnego, czy jest on poddawany naprawie? A jeśli tak to czy jest ponownie sprawdzany po naprawie?

 

 

 

                                                                     

 

 

 

              test funkcjonowania                                                        naprawa wyrobu niezgodnego

              wyrobu                                                        błąd

 

 

                                                                                    OK

 

 

Sprawdzenie

              Po narysowaniu mapy procesu należy porównać ją z rzeczywistym procesem i potwierdzić,że poszczególne operacje są właściwe, w właściwej kolejności opisane. Jeśli to możliwe trzeba sprawdzić poprawność mapy w praktyce.

 

Podsumowanie

              Podczas opracowania mapy procesu musimy określić jak bardzo mamy zamiar zagłębić się w szczegóły. Mniej szczegółowe mapy tworzy się, gdy przedstawiamy ogólne zasady funkcjonowania procesu gdzie ważniejsze jest ogólne zrozumienie funkcji procesu. Bardzo szczegółowe mapy stosuje się podczas wdrażania nowych wyrobów do produkcji lub gdy szukamy przyczyny problemu, w którym występuje wiele operacji. Czasem podczas tworzenia mapy procesu możemy zidentyfikować wiele miejsc gdzie tracony jest czas lub istnieje zagrożenie, że wyrób zostanie niezgodnie wykonany.

 

Podejście procesowe ISO – 9000

              Podejście procesowe (ang. Process approach)– jedna z zasad zarządzania. Jest wymieniana jako jedna z 8 zasad zarządzania jakością w normie ISO 9000. Pożądany wynik osiąga się większą efektywnością wówczas gdy działania i związane z  nią zasoby są zarządzane jako proces.

 

Co to jest podejście procesowe

             



Funkcjonowanie każdej organizacji można przedstawić za pomocą grupy wzajemnie ze sobą powiązanych procesów. Procesy te mają zadanie realizowania celów jakie sobie stawia dana organizacja przy minimalizacji kosztów funkcjonowania tych procesów.

 

 

 

K

L

I

E

N

T



Polityka Jakością

Cele 

 

 

K

L

I

E

N

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin