K. Balawajder - komunikacja konflikty negocjacje w organizacjach.PDF

(3908 KB) Pobierz
1012118064.005.png
Redaktor serii: Psychologia
JAN M. STANIK
Recenzent
AUGUSTYN BAŃKA
Projekt okładki i rysunki
Tomasz Feikis
Redaktor
Elżbieta Giszter
Redaktor techniczny
Alicja Zajączkowska
Korektor
Lukrecja Wawrzyczek
Copyright © 1998
by Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Wszelkie prawa zastrzeżone
ISSN 0239-6432
Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
ul. Bankowa 12B, 40-007 Katowice
Wyd. I. Nakład: 350+50 egz. Ark. wyd. 12,0. Ark. druk. 9,25.
Przekazano do drukami w lutym 1998 r. Podpisano do druku
w maju 1998 r. Papier offset, kl. III, 80g, 70 x 100.
Zam. 70/98
Cena 8 zl
Drukarnia Uniwersytetu Śląskiego
ul. 3 Maja 12, 40-096 Katowice
1012118064.006.png 1012118064.007.png
SPIS TREŚCI
Część I
(Komunikowanie się i planowanie • 10 Komunikowanie się i organizowanie • 11 Komunikowa­
nie się i motywowanie • 11)
(Proces komunikowania się * 12 Aktywność nadawcy: intencja - kodowanie - informacja
nadana • 14 Zachowania werbalne • 14 Zachowania niewerbalne * 15 Aktywność odbiorcy:
odbiór informacji - odkodowywanie - interpretacja • 16 Parafraza - sprawdzanie rozumienia
intencji nadawcy komunikatu ♦ 18)
Rozdział 3. Właściwości komunikacji interpersonalnej..................................................... 19
(Zawartość - poziom fatyczny, instrumentalny i afektywny rozmowy *19 Kierunek: jedno-
i dwustronna komunikacja *21 Drogi komunikacyjne - oficjalne i nieformalne *22 Sieć
komunikacji * 23 Środki komunikacji • 23 Okoliczności komunikowania się - „hałas komunika­
cyjny" • 24 Otwartość komunikacyjna rozmówców • 24)
Rozdział 4. Przyczyny zaburzeń w komunikowaniu się..................................................... 27
(Brak przygotowania do podjęcia rozmowy • 27 Brak jasności komunikatu • 27 Niewłaściwe
okoliczności rozmowy • 28 Niedokładny odbiór informacji • 28 Wybiórczość w odbiorze infor­
macji • 30 Subiektywizm interpretacji odebranych wiadomości • 30 Brak wzajemnego zaufania
i szacunku rozmówców ♦ 31 Bariery komunikacyjne w rozmowie z partnerem • 31)
Rozdział 5. Zasady dobrego komunikowania się............................................................... 33
(Zalecenia dla nadawcy • 34 Zalecenia dla odbiorcy • 34 Jak zaplanować skuteczne porozu­
miewanie się? • 36)
Rozdział 6. Indywidualne style komunikowania się........................................................... 37
(Styl dyrektywny • 38 Styl afektywny • 38 Styl uważający * 39 Styl analityczny • 40)
1012118064.008.png 1012118064.001.png
Rozdział 7. Komunikowanie się interpersonalne - monolog i dialog
(Monolog • 42 Dialog ♦ 43)
42
Rozdział 8. Rutynowe formy komunikacji interpersonalnej............................................. 45
(Komunikacja fatyczna • 46 Rytuały społeczne * 46 Rozrywki • 49 Transakcje „Dorosły" -
„Rodzic” - „Dziecko” *50 Gry 52)
Rozdział 9. Komunikowanie się w pracy kierownika i podwładnych............................... 53
(Rozmowy kierownika z podwładnymi * 54 Jak kierownik może wykorzystywać formalne
i nieformalne sieci komunikacyjne? • 56 Komunikacja góra - dół • 57 Komunikacja dół -
góra • 57 Komunikacja horyzontalna • 58 Sieć kanałów nieformalnych • 58 Komunikowanie
się w grupie - dyskusje, narady, zebrania • 59)
(Nieuchronna obecność konfliktów * 62 Pozytywne konsekwencje • 63 Negatywne kon­
sekwencje • 64)
(Model konfliktu L. R. Pondy’ego • 66 Model konfliktu K. Thomasa • 68)
(Faza początkowa • 71 Środkowa faza konfliktu • 72 Faza końcowa • 73)
(Zewnętrzny syndrom konfliktu: wymiana negatywnych oddziaływań • 74 Wewnętrzny syndrom
konfliktu: negatywne emocje i negatywny obraz partnera • 76 Mechanizm konfliktu: współdziała­
nie syndromu zewnętrznego i wewnętrznego • 78)
(Typologia M. Deutscha • 79 Typologia R. R. Blake’a i J. S. Mouton • 81 Typologia K. Tho­
masa • 82 Typologia D. G. Pruitta • 85 Typologia zachowań będących reakcją na negatywne
wpływy • 87 Typologia D. R. Petersona • 90)
Rozdział 15. Przyczyny konfliktów....................................................................................... 93
(Typy spraw konfliktowych • 94 Źródła konfliktów w organizacji • 94 Przyczyny konfliktów:
jednostka - grupa, grupa - grupa • 96 Typologia konfliktów w relacji kierownik - podwładni • 97)
Rozdział 16. Właściwości konfliktów.................................................................................. 98
(Uczestnicy konfliktu *98 Subiektywizm w ujęciu konfliktu *99 Symptomy konfliktu *100
Kontekst sytuacyjny i organizacyjny konfliktu • 101 Taktyki stosowane w konflikcie • 103
Uwarunkowania konfliktu • 103 Psychologiczne koszty uczestnictwa w konflikcie ♦ 104)
1012118064.002.png 1012118064.003.png
Rozdział 17. Zarządzanie konfliktem................................................................................... 105
(Podmiotowe utrudnienia konstruktywnego podejścia do konfliktu • 105 Podejście organizacji do
konfliktu • 109 Metody rozwiązywania konfliktu • 112 Umiejętności zarządzania konfliktem • 115)
Część III
Rozdział 18. Natura negocjacji............................................................................................ 120
(Płaszczyzny negocjacji • 120)
Rozdział 19. Negocjacje strategiczne.................................................................................. 122
(Zasady strategiczne • 123)
(Podstawowe założenia metody R. Fishera i W. Ury'ego • 134)
Rozdział 21. Negocjacje przełamujące................................................................................ 136
(Kroki przełamujące bariery • 137)
Rozdział 22. Fazy negocjacji................................................................................................. 139
(Przygotowawcza faza - opracowanie planów działania • 139 Wstępna faza - ustalanie
warunków i reguł negocjowania • 140 Zasadnicza faza - rozmowy o meritum i interesach * 142
Negocjacje handlowe • 142 Końcowa faza - ustalanie kontraktu * 143)
1012118064.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin