Zestaw zabaw i ćwiczeń opartych o
Metodę Ruchu Rozwijającego
Weroniki Sherborne
opracowała:
mgr Wioletta Bubnowska
1. Wstęp
Analizując wyniki corocznych badań przesiewowych i wyniki wewnętrznego mierzenia jakości pracy prowadzonego w naszym przedszkolu,
a także biorąc pod uwagę własne obserwacje stwierdziłam, że coraz więcej, w grupach przedszkolnych, jest dzieci zalęknionych, nieśmiałych bądź też krzykliwych, nadpobudliwych, agresywnych.
Niewątpliwie należy im pomóc w budowaniu właściwych relacji
z rówieśnikami, w odnalezieniu siebie we współczesnym świecie, w poznaniu
i zaakceptowaniu siebie samego, nabraniu pewności siebie i wiary we własne możliwości. Dlatego przygotowany przeze mnie zestaw zabaw i ćwiczeń „Poznaj siebie” został opracowany z myślą o dzieciach i dla dzieci. Jest on oparty na koncepcji metody ruchu rozwijającego W.Sherborne.
Śledząc literaturę dotyczącą tego tematu, jak i wyniki badań prowadzonych w wielu placówkach stosujących tę metodę uważam, że fascynuje ona swoją naturalnością, prostotą i uniwersalnością. Metoda ta nawiązuje do „języka ciała”, czyli że ćwiczenia stanowią formę naszego komunikowania się z innymi. Tuląc się do siebie, głaszcząc, patrząc na siebie możemy wiele powiedzieć drugiej osobie. Wykorzystanie metody W.Sherborne pozwala na zaspokojenie podstawowej potrzeby, tj. potrzeby poczucia własnego ciała, jak i rozwinięcie umiejętności nawiązywania relacji. Jest więc doskonałym środkiem zaradczym na problemy naszych dzieci.
Metoda ta jest prosta, naturalna i możliwa do zastosowania w każdych warunkach, bez konieczności używania przyrządów. Ćwiczymy boso,
w niekrępujących ruchy strojach, na podłodze, w niskich bezpiecznych pozycjach i bez elementów współzawodnictwa. Po bardziej intensywnym wysiłku stosujemy odpoczynek i relaks.
Mając na uwadze dobro dzieci, chęć zaspokojenia ich podstawowych potrzeb, a także kierując się ich możliwościami rozwojowymi, skonstruowałam w oparciu o metodę ruchu rozwijającego W.Sherborne, scenariusze zabaw
i ćwiczeń ruchowych dla dzieci ze wszystkich grup wiekowych naszego przedszkola: 3-4 latków, 5- latków, 6- latków.
Scenariusze są bogate w różnorodne ćwiczenia i zabawy w obrębie czterech grup ćwiczeń wspomagających rozwój dziecka, wyróżnionych
w koncepcji W.Sherborne. Są to:
- ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała;
- ćwiczenia pomagające zdobyć pewność i poczucie bezpieczeństwa
w otoczeniu;
- ćwiczenia ułatwiające nawiązywanie kontaktu i współpracy z partnerem
i grupą;
- ćwiczenia twórcze
ujęte w zabawach opartych na relacjach „z”, „przeciwko”, „razem”.
Opracowując scenariusze kierowałam się głównymi założeniami metody i wskazówkami. Starałam się, aby ich konstrukcja uniemożliwiała efekt znużenia bądź wielokrotnych powtórzeń.
2. Adresaci innowacji
Przygotowane zestawy zabaw i ćwiczeń przeznaczone są dla wszystkich dzieci w wieku od 3 do 6 lat, zarówno dla dzieci z problemami emocjonalnymi
/ nieśmiałe, zagubione, nadpobudliwe, agresywne.../, jak i dla tych, które podejmą próbę wspólnej zabawy.
3. Cel nadrzędny
Celem nadrzędnym poniższych zestawów jest: przygotowanie dzieci
i ułatwienie im kontaktów międzyludzkich oraz wprowadzenie ich na ścieżkę życia bez porażek.
4. Cele szczegółowe
· doświadczanie przez dzieci ruchu, kontaktów emocjonalnych, fizycznych
i społecznych, jak i poznanie własnego ciała
· uświadamianie dzieciom schematu własnego ciała
· kształtowanie orientacji w czasie i w przestrzeni w środowisku zewnętrznym
· wyrabianie poczucia bezpieczeństwa, zaufania do siebie i do partnera, współdziałania i partnerstwa
· wyrażanie emocji i umiejętne ich opanowywani
· rozwijanie własnej inwencji, pewności siebie, inicjatywy
· rozbudzanie spontaniczności ruchu i zachowań
· kształtowanie sprawności ruchowej, wyobraźni, pojęć
· rozwijanie umiejętności koncentracji uwagi i sposobu komunikowania się
· integrowanie ze środowiskiem
· wyrabianie umiejętności rozluźniania się po okresie napięcia i koncentracji.
Proponowany zestaw ćwiczeń i zabaw obejmuje 30 scenariuszy. Stałym elementem scenariuszy jest: niekonwencjonalna forma powitania, ćwiczenia i zabawy dotyczące schematu własnego ciała i przestrzeni oraz ćwiczenia relaksacyjne. Ponadto zawierają one ćwiczenia oparte na relacjach: „z”, „przeciwko”, „razem”. Są one ułożone zgodnie z zasadą stopniowania trudności i możliwościami rozwojowymi dzieci dlatego też powinny być przeprowadzane w proponowanej przeze mnie kolejności.
Tematy scenariuszy są zgodne z tematyką cykliczną ujmowaną
w planach miesięcznych, a więc są zgodne z tym co otacza nasze pociechy. Oto one:
Temat nr 1- Poznajmy się;
Temat nr 2- Jesienią w ogrodzie;
Temat nr 3- Kolorowe liście
Temat nr 4- Spotkanie z Mikołajem;
Temat nr 5- Zimowe zabawy;
Temat nr 6- Zabawy na śniegu;
Temat nr 7- Witaj wiosno
Temat nr 8- Na łące;
Temat nr 9- Nasze zabawki
Temat nr 10- Już wakacje
Ćwiczenia relaksacyjne w wielu przypadkach wspomagane są przez utwory muzyczne / np. ” Cztery pory roku” A. Vivaldi, „Muzyka bobasa”/ lub efekty muzyczne – np. szum wiatru, świergot ptaków, umieszczone na płytach
i kasetach.
5. Kryteria sukcesu
Po przeprowadzeniu proponowanych zestawów zakładam następujące kryteria sukcesu:
· dzieci czują się bezpiecznie
· dzieci są aktywne i twórcze
· dzieci akceptują samych siebie
· dzieci znają własną wartość
· dzieci znają swoje ciało i własne możliwości
· dzieci mają zaufanie do siebie i innych osób
· dzieci poznały istotę partnerstwa i więzi z grupą
· dzieci czerpią radość z „dawania” i „brania”
· dzieci są otwarte i spontaniczne w kontakcie z drugą osobą
6. Zakończenie
Wyrażam nadzieję, że proponowane zestawy poszerzą gamę stosowanych metod w pracy z dziećmi, przyczynią się do ich lepszego
i pełniejszego rozwoju oraz zachęcą koleżanki do aktywności i poszukiwania nowych, ciekawych form i metod, a w konsekwencji podniosą jakość pracy przedszkola.
SCENARIUSZE DO ĆWICZEŃ
METODĄ RUCHU ROZWIJAJĄCEGO
WERONIKI SHERBORNE
DLA DZIECI 5 LETNICH
SCENARIUSZ NR 1
TEMAT „ POZNAJMY SIĘ”
PRZEBIEG ZAJĘĆ
ZESTAW ĆWICZEŃ
POWITANIE
„ISKIERKA” - dzieci stoją w kole, przekazują iskierkę
złączonymi dłońmi, w jedną i drugą stronę
SCHEMAT CIAŁA
PRZESTRZEŃ
Wyczuwanie kończyn
„DOKĄD SIĘGNĘ” – dzieci w siadzie prostym próbują dotknąć palcami dłoni proponowanych przez prowadzącego części ciała – nazywają je wspólnie.
„GŁOWA KOLEGI” – dzieci stojąc w parach naprzeciw siebie wskazują proponowane części ciała u kolegi .
„SZTYWNE NOGI” – dzieci maszerują po sali na sztywnych nogach, nie zginając kolan.
„NOGI – SPRĘŻYNKI” – dzieci poruszają się po sali na nogach ugiętych w kolanach.
„ZŁAP KOLEGĘ” – dzieci stoją w luźnej rozsypce, próbują nie ruszając się z miejsca dotknąć kolegę stojącego obok.
ĆWICZENIA OPARTE NA RELACJI „ Z”
Prowadzący kieruje podziałem na pary.
„PRZESKOCZ” – dzieci w parach stoją po przeciwnej stronie rozłożonej na podłodze skakanki. Dziecko „aktywne” przeciąga dziecko „bierne” za ręce na swoją stronę skakanki.
„PRZEJDŹ PO KŁADCE” – dziecko „aktywne” przeprowadza dziecko „bierne” po płaskiej przeszkodzie asekurując je.
Uwaga: po wykonaniu ćwiczeń następuje zmiana ról w parach.
ĆWICZENIA RELAKSACYJNE
Dzieci leżą na plecach, głęboko oddychają, słuchają muzyki.
SCENARIUSZ NR 2
TEMAT „JESIENIĄ W OGRODZIE”
Dzieci stojąc w kole głaszczą się po ramionach z sąsiednimi dziećmi, mówią „witaj” i wymieniają imię.
Wyczuwanie twarzy
„JABŁONKA” – dzieci mrużą oczy i wytrzeszczają je próbując dostrzec jabłko na jabłonce.
„WYCIECZKA DO OGRODU” – dzieci spacerują w rozsypce po sali, na palcach, na piętach, na całych stopach.
„ZERWIJ JABŁKO” – dzieci sięgają wysoko nad głowę, próbują zerwać jabłko.
ĆWICZENIA OPARTE NA RELACJI „Z”
kacperekb2005