EHSKPTZW.DOC

(118 KB) Pobierz
PYTANIA KONTROLNE Z EKSPLOATACJI HANDLOWEJ STAKU

PYTANIA KONTROLNE Z EKSPLOATACJI HANDLOWEJ STAKU                                         

KURS C/O , KPT             

 

01 A/01. Obowiązki sprzedającego przy formule F.O.B.

-dostarczyć towar uzgodniony w miejscu i czasie , opakować , licencja exportowa ,      świadectwo sanitarne i pochodzenia , transport do portu , i do nadburcia , uzyskać czysty B/L

 

-Do obowiązków sprzedającego przy formule F.O.B. ( FREE ON BOARD) należy:

1) postarać się o towar , 2) zapakować odpowiednio do warunków transportu morskiego

3) dostarczyć do portu na termin określony w umowie , 4) pokryć koszty związane z powyższym , 5)zdobyć licencję eksportową , 6) postarać się o świadectwo pochodzenia , 7)postarać się o świadectwo sanitarne , 8) postarać się o dokument kończący transakcję- kwit sternika lub konosament , 9)opłacić załadunek do burty statku

 

01 B/02. Dokumentacja ładunkowa i eksploatacyjna zbiornikowca .

- składa się z : 1)umowy o przewóz-umowa czarterowa ,konosament ,kwit sternika ,kwit dokowy 2)manifest ładunkowy 3)manifest ładunków niebezpiecznych 4)zgłoszenie gotowości statku 5) zestawienie czasu zaladunku i wyładunku 6)certyfikat klasy statku-4 lata , 7)certyfikat urządzeń maszynowych-4lata 8)świadectwo wolnej burty-5lat 9)certyfikat bezpieczeństwa konstrukcji statku towarowego-4 lata 10) certyfikat bezpieczeństwa wyposazenia-2 lata 11)certyfikat bezpieczeństwa radiotelegraficznego statku towarowego -    1 rok 12)świadectwo bezpieczeństwa zanieczyszczenia olejowego - + załącznik techniczny + książka zapisów olejowych A-maszynowa , B-ładunkowa - 4 lata , 13) crtyfikat bezpiecznej obsady , 14) książka urządzeń ładunkowych 15) książka zapisów gazu obojętnego

 

02 A/03. Załadowca :definicja , prawa , i obowiązki .

- osoba dostarczająca przewoźnikowi ładunek w wykonaniu obowiązku frachtującemu , w określone miejsce . PRAWA : wymienić „mate’s receipt” na B/L , żądać co ma być wpisane na B/L , decyduje o  „deck cargo” - ubezpiecza sam ; obowiązki : deklaracja towaru i przetrzymanie

- def. załadowca (shipper) jest osobą fizyczną lub prawną , dostarczająca ładunek przewoźnikowi w wykonaniu obowiązku frachtującego. Ma prawo : 1)żądać sukcesywnego wydawania kwitów sternika 2) żądać wystawienia konosamentów , 3)ustalić liczbę konosamentów , 4)wskazać osobę na którą przewoźnik ma wystawić konosament 5)żądać zamieszczenia w konosamencie danych o ładunku zgodnych z jego pisemną deklaracją , , , opisania faktycznego stanu ładunku , 6)zdecydowania o umieszczeniu ładunku na pokładzie odpowiada za: - szkody spowodowane niedokładnym lub nieprawdziwym opisem ładunku co do miary , objętości , liczby sztuk , ilości , masy ładunku , - za szkody spowodowane przez ładunki niebezpieczne załadowane na statek bez wiedzy przewoźnika (fałszywa deklaracja)

- za szkody wynikłe z przetrzymania statku w porcie z przyczyn zależnych od załadowcy.

 

02 B/04. Taśma czasu - potwierdzenie faktów : istota i cel 

-( time sheet) - stanowi rozliczenie czasu dokonywania  przełaunku , pozwala na ostateczne , finansowe rozliczenie się stron z wykonania zawartej umowy . Z bilansu wylicza się wyskość ewentualnego przestojowego lub premii za pośpiech.

 

03 A/05. Obowiąizki sprzedającego przy formule C.I.F.

- jak F.O.B. + frachtuje statek

- patrz punkt 1A i dodatkowo załadować , sztauowanie , opłacić fracht , ubezpieczenie ładunku i koszty wyładunku.

 

03 B/06. Czarterujący na czas : definicja .

- to umowa o przekazanie statku czarterującemu w czasowe dysponowanie za wynagrodzeniem zwanym opłatą  czrterową (hire)

 

04 A/07. Znaczenie INCOTERMS 1953 / 1967 / 1980 .

-  jednolita wykładnia formuł handlowych  F.O.B  , C.I.F. Izba Handlowa -Paryż Gestia Transportowa ; podział kosztów transportu , są dzielone między strony umowy przez poszczególne formuły. Ryzyko transportowe -nie zawsze

-Po I wojnie światowej międzynarodowa izba handlowa w Paryżu podjęła się opracowania jednolitej wykładni formuł handlowych , gdzie zawarła 11 formuł handlowych. W 1953 międzynarodowa Izba Handlowa opublikowała w nowej wersji zbiór wykładni składający się z 9 wykładni. W 1967 Międzynarodowa Izba Handlu ogłosiła dwie dalsze wykładnie mianowicie : ”delivered at frontier” , oraz  ”delivered ... ”. W 1980 og³oszono wyk³adniê poszczególnych formu³ 1) ex works - exw 2) FOR/FOT - FOT 3) FAS -FAS 4) FOB - FOB 5) C and F CFR 6) CIF - CIF 7) EX SHIP - EXS 8) EX QUAY - EXQ 9) Delivered at frontier -DAF 10) Delivered duty pay- DDP 1) FOB Airport - FOA 12) Free carrier-FRC , 13) Freight/carriage paid to ... - DCP , 14) Freight / carriage and insurance paid to- CIP. Ponieważ gestia transportowa jest konsekwencją podziału kosztów transportu poszczególne formuły dzielą te koszty pomiędzy strony umowy. Ryzyko transportu nie zawsze przechodzi w tym samym momencie co koszty.

 

04 B/08.Rzeczoznawca : definicja , rodzaje , znaczenie

- umowa o dzieło z fachowcem w danej dziedzinie , który wykonuje swoją pracę z własną wolą  i doświadczenie jakie posiada

- ekspert, biegły , który wydaje na piśmie w formie atestu lub certyfikatu orzeczenie. Jest ono brane pod uwagę przy wszelkiego rodzaju kwestiach spornych. Umowa o expertyzę ma na celu wydanie fachowej opinii. Jest umową o dzieło. Nie może być umową - zlecenie gdyż opinia musi być bezstronna. Rzeczoznawcy wydają obiektywną ocenę i nie są zależni w tym względzie  od zleceniodawcy. Rzeczoznawcy bywają zaprzysiężeni. W Polsce mianowaniem rzeczoznawców zajmuje się PIHZ. Najwięcej skupia ich POLCARGO i SHIPCONTROL. Rzeczoznawcy zatrudnieni w porcie zajmują się : jakością towaru , sposobem sztauowania , określeniem klasy trymowniczej statku ,prawidłowością opakowań towaru , przygotowniem pomieszczeń ładunkowych do przewozu różnych rodzajów towarów , awariami itp. Sąd wprawdzie nie musi brać pod uwagę opinii eksperta. Jest to jednak bardzo cenna i najczęściej właściwie chroni interesy zleceniodawcy.

 

05 A/09.Dokumenty klasyfikacyjne : rodzaje , tryb uzyskiwania , potwierdzenie.

- 1) Świadectwo klasy - 4 lata co rok +/- 12 miesięcy wydawane przez towarzystwo klasyfikacyfikacyjne , SOLAS  

   74 , nadzór nad budową imateriałów , zdatność do żeglugi , po awarii wystawia CLASS DECK

  2) Świadectwo urządzeń maszynowych - ważne z  1)

  3) Świadectwo klasy urządzeń chłodniczych - dla ładunków chłodzonych ,co 1 rok odnawiane jeżeli konieczne

  4) Zaświadczenie o zdolności do 1-ej podróży - na krótki przelot , a nie ma klasy

lub inaczej

- 1) certyfikat okrętowy - stwierdza przynleżność państwową statku , upoważnia do podnoszenia bandery państwa , w którego rejestr statek został wpisany. W Polsce  wpisuje się w rejestr w Izbie Morskiej. W przypadku nabycia statku za granicą konsul wydaje świadectwo o banderze , które traci swoją ważność po przybyciu do kraju tzn. do Polski lub po 1 roku.

   2) międzynarodowe świadectwo pomiarowe - nowy statek powierza towarzystwu klasyfikacyjnemu  np. PRS w Polsce wg. Międzynarodowych Przepisów o pomierzaniu pojemności statku. Kanał Panamski i Kanał Sueski mają swoje świadectwa pomiarowe wg swoich przepisów.

   3) świadectwo klasy - stwierdza zdatność statku do żeglugi pod względem technicznym i zdolności do przewozu ładunku . Wydawane przez Towarzystwo Klasyfikacyjne - np. PRS , ważne 4 lata , co rok jest potwierdzane po przelądzie klasyfikacyjnym. Wraz z nim statek otrzymuje świadectwo urządzeń maszynowych ważne razem ze nim.

   4) świadectwo klasy urządzeń chłodniczych - po próbach wydaje PRS na czas /termin od 0.5 roku do 2 lat podany jest na świadectwie

   5) Międzynarodowe Świadestwo Wolnej Burty - wdaje PRS , ważne 5 lat -wystawiane co roku ,wyszczególnia wysokość wolnej burty dla dla określonych warunów i rejonów/stref pływania.

 

05 B/10.  PRS-Polski Rejestr Statków : dziłalność ,przepisy .

- towarzystwo klasyfikacyjne - nadzór nad budową statków , ustala przepisy , wydaje świadectwa i certyfikaty po inspekcjach , dokonuje inspekcji i przeglądów

lub inaczej :

Towarzystwo klasyfikacyjne , które nadzoruje budowę statku - używane materiały i sprzęt wyposażeniowy. Ustanawia przepisy klasyfikacyjne - 8 tomów , 16 części . Wystawia świadectwa wolnej burty , klasy , nadzoruje i sprawdza urządzenia i pomoce. Przeprowadza inspekcje branżowe ? - kadłubowe , pokładowe - nawigacyjne , maszynowe , elektryczne

- zasadnicze dla nadania klasy , odroczenia klasy (2-4 lata) , potwierdzenie klasy - co rok , poawaryjne , okolicznościowe .

 

06 A/11.  Konosament „czysty” i „ zaklauzulowany”: pojęcie i znaczenie.

-konosament czysty (clean b/l-bill of lading) -to taki , który nie zawiera dodatkowych uwag wyraźnie stwierdzających zły stan towaru lub opakowania , czyli tzn. klauzul restrykcyjnych uwagi typu : skrzynie używane , itd. Nieodpowiedzialność przewoźnika za ryzka wynikające z właściwości towaru lub opakowania . Przewoźnik nie zna masy , miary , jakości lub technicznej specyfikacji towaru nie zabrudzają konosamentu lub mogą nie wystarczyć do zabrudzenia .

- konosament zaklauzulowany lub nieczysty - ( foul b/l , dirty b/l , claused b/l ) - to taki , w którym zostały wpisane ściśle sprecyzowane uwagi przeniesione z kwitu sternika , dotyczące oznaczenia ilości, stanu zewnętrznego ładunku lub opakowania , czyli klauzule restrykcyjne. Jest to zabezpieczenie się przewoźnika przed reklamacjami . znaczenie: konosament czysty ma pełną wartość i po jego złożeniu w banku sprzedający nie ma żadnych komplikacji w o otrzymaniu umówionej kwoty , natomiast zabrudzony stwarza szereg trudności załadowcy przy realizaji w banku . Załadowca będzie musiał zaciągnąć dodatkowe zobowiązania i otrzyma tylką małą część umówionej kwoty . Odbiorca może odmówić wykupienia lub odstąpić od umowy . Odbiorca będzie dokładniej przeglądał towar .

 

06 B/12Kapitańska nota gotowości : treść i znaczenie.

- (notice of readiness) - zanim zostanie złożona przez kapitana na piśmie , statek musi zacumować w miejscu dokonywania operacji przeładunkowych , musi być odprawiona przez władze i być gotowym pod względem technicznym . Treść noty stwierdza , że statek (nazwa) przybył na redę ( dzień , godzina ) zacumował (port , nabrzeże ) (data , godzina ) i jest  pod każdym wzgledem gotów do załadunku/wyładunku ( ilość ) towaru ( rodzaj towaru )

Często też notyikacji dokouje agent bez udziału kapitana - należy wtedy na kopii statkowej podac datę i godzinę .

Znaczenie : nota gotowości określa moment rozpoczęcia liczenia czasu dozwolonego ( czasu a dokonanie prac przeładunkowych określonych w klauzuli czarterowej )

 

07 A/13. Sztauer: zakres działania, współpraca statku z nim.

- na zlecenie , za wynagrodzeniem czynności konieczne przy przeładunku , właściwe sztauowanie,

lub inaczej :

Sztauer : osoba fizyczna lub prawna dokonująca na zlecenie , za wynagrodzeniem koniecznych prac przy przeładunku towarów na i ze statku , a w szczególności fachowo układająca towar w ładowni . Wobec zleceniodawcy odpowiada za przenoszenie towaru na wskazane miejsce i właściwe ułożenie w ładowni , za całość ładunku ,terminowość wykonania zlecenia lub utrzymanie raty przeładunkowej . Szkody spowodowane przez sztauera obciążają przewoźnika , więc przewoźnikowi przysługuje w stosunku do sztauera prawo regresu , wynikające z umowy . Trzeba mu udowodnić zawinienie. Sztauer może otrzymać wynagrodzenie umowne lub obliczone wg taryfy za czas lub tonę ładunku. Kosztmateriałów sztauerskich obciąża przewoźnika w ........... umowa , w czarterze zależy od umowy.

 

07 B/14. Kwit sternika : istota ,wystawianie.

- pokwitowanie na bieżąco ładunku przyjętego na statek , deklaracja załadowcy o ładunku

lub inaczej:

- mate’s receipt - jest to pokwitowanie ładunkowe na przyjęcie , na statek partii towarów / ładunku , wystawiony na żądanie załadowcy przez przewoźnika . Kwit sternika - dane - wypełnia załadowca  - jest to pisemna deklaracja załadowcy (opis towaru ) . Na kwicie sternika wpisuje się numer zasztauowania (ładownie , pomieszczenia ) Po załadunku nanosi się uwagi dotyczące stanu ładunku lub opakowania - dotyczące zawsze stanu przed załadowaniem ! Załadowca otrzymuje orginał i kopię.

 

08 A/15. Załadowca :definicja , prawa , i obowiązki - patrz jak wyżej pkt. 03.

lub inaczej :

- shipper - jest osobą prawną lub fizyczną (reprezentująca interesy frachtującego ) dostarczająca ładunek przewoźnikowi . Załadowca ma prawo wymagać od statku wydania kwitów sternika za załadowany towar ( jeżeli ładunek został przyjęty do magazynów przewoźnika to załadowca otrzymuje „ kwit dokowy ”) . Ma prawo żądać od przewoźnika w zamian za kwit sternika wystawienie konosamentu. Ma prawo :a) ustalenia liczby orginalnych konosamentów , b) wskazania osoby na którą przewoźnik ma wystawić konosament , c) domagać się od przewoźnika opisania w konosamencie stanu ładunku , d) zadecydowanie o umieszczeniu ładunku na pokładzie . Odpowiaa za szkody poniesione na skutek nieprawidłowego zadeklarowania : właściwości , ilości , masy , oznakowania . Odpowiada za szkody i wydatki wynikające z przetrzymania statku w porcie z winy własnej lub fracht.

 

08 B/16. Konosament : istota i funkcja .

- bill of lading - jest pokwitowaniem wystawianym przez przewoźnika za wymieniony w nim ładunek , który został załadowany na dany statek i jest zobowiązaniem przewożnika wydania go uprawnionemu odbiorcy w miejscu przeznaczenia . Spełnia funkcje : 1) stanowi dowód przyjęcia opisanego w nim ładunku do przewozu , 2) upoważnia do rozporządzania tym ładunkiem , 3) jest potwierdzeniem umowy o przewóz . Konosament jest papierem wartościowym , reprezentuje sobą wartość towaru w nim wyszczególnionego . Może stanowić przedmiot transakcji. Dokument ten jest zbywalny a upoważniony posiadacz  konsamentu ma prawo do dysponowania wymienionym w nim towarem . W obrocie handlowym rozróżnia się konosament  „czysty” i „nieczysty” . Konosament czysty ma pełną wartość handlową . Konosament staje się nieczysty przez umieszczenie na nim klauzul restrykcyjnych . Jego wartość jest mniejsza .

 

09 A/17.Spedytor : definicja , działalność

     - zawodowo , we własnym imieniu , na cudzy rachunek ( ) przesyła towary/ładunek drogą morską, lądową, śródlądową, i załatwia wszelkie formalności / pomocnicze czynności w drodze od producenta/magazynu na statek i ze statku do odbiorcy.

lub inaczej :

- osoba fizyczna lub prawna , która podejmuje się we własnym imieniu , lecz na rachunek zlecającego przesłania rzeczy/towarów/ładunku drogą lądową , śródlądową , morską lub powietrzną oraz załatwienia związanych z tym formalności , i dokonania koniecznych czynności , wraz z czynnościami pomocniczymi jak przechowywanie przesyłki , ochrona , przygotowanie do przewozu , dostawa do i z środka transportowego. Spedytor może przejąć towar w wytwórni i zająć się jego dostarczeniem do domu kupującego lub do wskazanego miejsca . Nie musi być sam przewoźnikiem lub składownikiem , korzysta z usług przedsiębiorstw specjalistycznych , z którymi zawiera osobne umowy . We wselkich umowach pomocniczych spedytor występuje jako strona , ale koszty obciążają jego zlecenidawcę .W przypadku przewozu towaru drogą morską spedytorzy często spełniają rolę zarówno frachtujących i załadowców , jak i odbiorców . W Polsce m.in. C.HARTWIG , SPEDRAPID ? .

 

09 B/18.Wymagania konosamentu wg Konwencji Brukselskiej i Kodeksu Morskiego.

- Art. 3 Konwencji Brukselskiej zobowiązuje przewoźnika do podania w konosamencie opisu przyjętego ładunku zgodnego z pisemną deklaracją załadowcy oraz zewnętrznego stanu i wyglądu towarów. Kodeks Morski (art 127 paragr.1 ) określa , że Konosament powinien zawierać : oznaczenie przewoźnika , oznaczenie załadowcy , oznaczenie odbiorcy lub stwierdzenie , że konosament jest wystawiony na zlecenie lub okaziciela , nazwę`statku , kreślenie ładunku z podaniem jego rodzaju oraz miary ,objętości , liczby sztuk , wagi , określenie zewnętrznego stanu ładunku i jego opakowania , znaki główne niezbędne dla stwierdzenia tożsamości ładunku , oznaczenie frachtu i innych należności przewoźnika , nazwę miejsca załadowania , nazwę miejsca wyładowania , liczbę wydanych egzemplarzy konosamentów , datę i miejsce wystawienia konosamentu , podpis przewoźnika lub kapitana .

 

10 A/19.Najważniejsze  dokumenty bezpieczeństwa : istota , wystawianie , ważność

- 1) Świadectwo Klasy -Certificate of Class - dokument stwierdzający zdatność statku pod względem technicznym do żeglugi i przewozu ładunków , - wydaje instytucja klasyfikacyjna ( w Polsce PRS ) , na podstawie przeprowadzonych przeglądów kadłuba , urządzeń maszynowych i mechanizmów , - ważność przez 4 lata , jednakże każdego roku statek powinien być poddawany okresowym przeglądom technicznym przez klasyfikacyjne towarzystwo

  2) Certyfikat Bezpieczeństwa Konstrukcji Statku Towarowego - Cargo Ship Safety Construction Certificate - stwierdza on ,że statek posiada przepisową budowę , sprawne urządzenia , pełne wyposażenie , - wystawiany przez Urzędy Morskie , zagranicą konsulaty ,  - ważny na jeden rok .

3) Certyfikat Bezpieczeństwa Raditelegraficznego Statku Towarowego - Cargo Ship Safety Radiotelegraphy Certificate - sprawdzanie działania urządzeń i ilościowej obsady w radiostacji , - wystawiany przez Urzędy Morskie i zagranicą przez konsulaty , - ważny 1 rok

4) Certyfikat Bezpieczeństwa Wyposażenia Statku Towarowego - Cargo Ship Safety Equipment Certificate - dotyczy wyposażenia statku w środki ratunkowe taki jak łodzie ,tratwy , pasy ratunkowe , wyrzucanie ? linek ratunkowych , radiostacja szalupowa , szafka wykrywcza dymu , urządzenia CO2 gaszenia pożaru , światła i znaki nawigacyjne , drabina pilotowa , szelki używania pomocy , - wydawany przez Urzędy Morskie i konsulaty zagranicą , - ważny 1 rok ,

5) Certyfikat Bezpieczeństwa Statku Pasażerskiego - Passenger Ship Safety Certificate - zastępuje 3 certyfikaty statku towarowego , bezpieczeństwa konstrukcji , bezpieczeństwa radiotelegraficznego , bezpieczeństwa wyposażenia , wystawiany przez Urzędy Morskie lub konsulaty , - ważny 1 rok ,

6) Międzynarodowe Świadectwo Wolnej Burty - International Load Line Certificate - wyznacza dopuszczalne zanurzenie statku lub inaczej określa wysokość wolnej burty , - wystawiane przez instytucję klasyfikacyjną , - ważne na 5 lat .

 

10 B/20. Lista ładunkowa : istota , treść , czemu służy .

 

11 A/21. Inspekcja bezpieczeństwa : kto dokonuje , rodzaje , przygotowanie .

- przeprowadzają ją inpektorzy Urzędu Morskiego - przedstawiciele administracji morskiej , zagranicą konsulaty . Rodzaje inspekcji : okresowe - potwierdzenie klasy , specjalne - dotyczące zgodności z SOLAS 74 - wyposażenie ratunkowe . Inspekcje polegają na sprawdzeniu działania urządzeń oraz przegłądzie certyfikatów .

 

11 B/22. Obieg konosamentu .

- imienny wymienia z imienia osobę upoważnioną do dysponowania ładunku . Przekazuję się przez cesję - obie strony muszą spotkać się u notariusza . Można tą cesję wykonywać kilka razy .

- na zlecenie - najpopularniejszy , podaje nazwę osoby , która  może dysponować ładunkiem . Daje mniejsze zabezpieczenie niż imienny . Przenoszenie aktu własności przez indos wystarczy zrzeczenie się posiadacza ładunku - formuła „usięduje na zlecenie” jesli bez tych słów tylko podpis tostaje się konosamentem na okaziciela .

- na okaziciela - każdy posiadacz konosamentu może zebrać ładunek . Możliwość kradzieży  . Ten sposób nie używany

 

12 A/23. Armator : definicja według Kodeksu Morskiego , a za granicą .

- Armatorem ( shipowner) jest ten , kto w swoim imieniu uprawia żeglugę statkiem własnym lub cudzym (k.m. art.71). Może nim być nie tylko właściel statku (zgodnie z polskim prawem) , lecz także inna osoba przez niego upoważniona . Prawo niektórych państw wymaga , by armator był właścicielem statku ( kodeks niemiecki i francuski ). Ponadto prawo niemieckie zezwala , aby osoba eksploatująca cudzy statek na podstawie  umowy występowała jako armator wobec osób trzecich . W prawie angielskim nie ma pojęcia armatora . W myśl jego postanowień wszelkie zobowiązania , wynikające z eksploatacji statku dotyczą właściciela . Armator jest stroną we wszystkich prawie umowach wiążących się z eksploatacją statku .

 

12 B/24. Manifest ładunkowy : istota , cel .

- cargo manifest - stanowi zestawieie poszczególnych partii przyjętego na statek towaru według konosamentów . Służy on przede wszystkim dolegityowania ładunku . Podczas odprawy wejściowej i wyjściowej statku oddaje władzom celnym jeden lub więcej kompletów manifestów . Towary znajdujące się na statku , a nie umieszczone w manifeście ani w innych deklaracjach uważane są za kontrabandę . Manifesty służą także do kontroli wyładunku towarów ze statku oraz do celów statystycznych . Duże znaczenie posiadają manifesty towarów niebezpiecznych . Są one wykazem ładunków niebezpiecznych znajdujących się na statku . W razie ich braku wystawia się manifest negatywny . Manifest sporządza się w odpowiedniej liczbie egzemplarzy . Podpisuje go urzędnik przewoźnika lub agent . Manifest zawiera : nazwę statku , numer podróży , nazwisko kapitana , relacje przewozu , datę wyjścia z portu , a w rubrykach wpisuje się do : numer konosamentu , nazwę załadowcy , odbiorcy , oznakowanie towaru , liczbę sztuk i rodzaj opakowania , zawartość , masę brutto , objętość , stawkę frachtową etc.

 

13 A/25. Usługi kontrolne : rodzaje i cel .

- checking service - świadczone przez firmy usługowe , pracujące na zlecenie za wynagrodzeniem przez którąś ze stron lub kilka stron uczestniczące w eksploatacji statku w celu sprawdzenia : 1) ilości - tallyman , 2) jakości - sampler , 3) wagi towaru wyładowywanego lub załadowywanego na statek . W usługach tego typu nie jest potrzebna fachowość lecz sumienność . Przykładem może być dawny SHIPCONTROL

 

13 B/26. Klauzule restrykcyjne na kwicie sternika : rodzaje i cel , znaczenie i brzmienie.

- ponieważ kwit sternika -mate’s receipt - m/r jest pokwitowaniem przyjęcia towaru na statek i deklaracja przewoźnika na temat towaru oraz jest potem wymieniany na konosament -bill of lading - B/L , klauzule restrykcyjne umieszczone na kwicie mają zasadnicze znaczenie . W zależności , czy załadowca godzi się na umieszczenie uwag dotyczących : 1) jakości opakowania ( przed „hakiem”) oraz 2) ilości , czy też się nie godzi , dalsze postępowanie jest następujące : załadowca dostaje „brudne” konosament (gdy się godzi ) zmniejszający wartość towaru (przewoźnik jest wtedy „czysty”) lub wystawia nieformalny , honorowy list gwarancyjny ( letter of indemnity) albo też towaru z powyższymi wadami nie ładuje się . Przykładowe brzmienie : 10 pcs broken .

 

14 A/27. Zwyczaj miejscowy: powstanie , uprawomocnienie , znaczenie .

- zwyczaj jest to takie postępowanie lub zaniechanie postępowania , które jest stosowane na danym obszarze , gdy jest uznane przez sąd , a nie koliduje z prawem . Występuje w transakcjach handlowych w przypadku gdy  w umowie czegoś nie dopowiedziano , a obowiązuje zwyczaj - dalej obowiązuje np. prawo bandery. Dawniej główne źródło prawa morskiego , stopniowo wypierane przez ustawę . W niektórych systemach prawnych (zwłaszcza anglosaskich ) zwyczaj sankcjonowany przez sądy rozstrzygające spory morskie . Stanowi samodzielne źródło prawa morskiego ( prawo zwyczajowe) . W innych krajach uzupełnia się tylko prawo stanowione. W Polsce pewną rolę odgrywają zwyczaje handlowe (portowe) precyzujące obowiązki stron w przewozie ładunku . Obowiązują one z mocy przepisów Kodeksu Morskiego odsyłających do zwyczajów . W Polsce zwyczaje sąstwierdzone i ogłoszone przez PIHZ `. Oprócz zwyczajów handlowych istnieją zwyczaje marynarskie , będące regułami zachowania powszechnie przyjętymi w praktyce marynarskiej.

 

14B/28. Przewoźnik : definicja , działanie .

- jest to osoba fizyczna lub prawna-najczęściej przedsiębiorstwo żeglugowe , podejmujące się we własnym imieniu , za wynagrodzeniem , przewiezienia morzem osób lub towarów, będąca stroną umowy przewozu. Przewoźnik morski nie musi być armatorem statku użytego do przewozu .Może to być inna osoba , która na podstawie umowy dysponuje statkiem (np. osoba będąca czarterującym statek na czas). Zakres odpowiedzialności przewoźnika wynika z umowy lub prawa np. w Anglii nie spotyka się pojęcia przewoźnika we wszelkich umowach o przewóz , utożsamia się go z właścicielem statku.

 

15 A/29. Gestia transportowa : istota , znaczenie .

Zastrzeżenie w umowie handlowej prawa wyboru środka transportu z jednoczesnym obowiązkiem pokrycia kosztów. Jej posiadanie oznacza dla jednej ze stron obowiązek zorganizowania przewozu towarów , dokonaniu wszelkich towarzyszących mu czynności, poniesienia kosztów oraz odpowiedzialności z tym związanych.

 

15B/30. Odbiorca : prawa i obowiązki .

- osoba , której lub na zlecenie której ma zostać wydany towar w porcie przeznaczenia . Odbiorca powinien postępować zgodnie z postanowieniami konosamentu wiążącego go z przewoźnikiem O. ma prawo :- zlecić odbiór towaru w swoim imieniu najczęściej spedytorowi , - reklamować na piśmie brak i uszkodzenia ładunkunajpóźniej w chwili odbioru , jeżeli były one zewnętrzne . Jeżeli niedostrzegalne okres dla reklamacji upływa po trzech dniach od momentu odebrania towaru . O ma obowiązek : - terminowoodebrać towar ze statku i zapłacić wszelkie należności z tytułu przewozu ( tracki przeładunek ) , a także przestoju jezeli określono to w umowie . Jeżeli opóźnienie wystąpi z winy odbiorcy płaci za przechowanie i przestój statku .

 

16 A/31. Akty normatywne polskiego armatora .

-  1) Kodeks Morski , 2) Kodeks Pracy , 3) Kodeks Karny , 4) Kodeks Cywilny , 5) Konwencje Międzynarodowe ratyfikowane przez Polskę , 6) wszelkie akty prawne wydane przez stosowny pion administracji państwowej - MinisterstwoTransportu i Gospodarki Morskiej , 7) jeżeli statki nie są własnością prywatną lub spółki - Konstytucja z 22.05.1952 - ” Przedsiębiorstwo jest własnością społeczną  ”.

 

16 B/32. Odbiór ładunku.

- odbiorca -rceiver , consignee - osobą uprawnioną do odbioru ładunku jest tylko legitymowany posiadacz konosamentu na zlecenie . Przy konosamencie imiennym - osoba mogąca się wykazać nieprzerwanym ciągiem cesji . Przy konosamencie na zlecenie - musi być na nim ciągły łańcuch indosów na okaziciela - każdy może odebrać w porcie przeznaczenia. Do odbioru wystarczy 1 orginał B/L . Przed portem przeznaczenia musi być komplet orginałów. Odbiorca potwierdza otrzymanie ładunku na zleceniu wydania deliver order lub kwicie składowym , które zwraca przewoźnikowi lub jego agentowi . Odbiorca zgłasza straty w trakcie wyładunku . Ukryte w ciągu 3 dni od otrzymania ładunku . Formalności z odbiorem załatwia biuro przewoźnika lub jego agent .

 

17 A/33. SOLAS 1974 :cel ,przedmiot regulacji .

- zawarty w nazwie Safety of Life at Sea - pierwszą uchwalono po katastofie TITANICA w 1914 - nie weszła w życie , następne w 1924, 1948 , 1960 , 1974 . Ustalono obowiązki państw -kontrahentów  , w zakresie bezpieczeństwa żeglugi . W 1978 uzupełniona protokołem dot. bezpieczeństwa zbiornikowców . Weszła w życie w 1980 r. Reguły konwencji adresowane są do organów administracji państw , armatorów , kapitanów . Dotyczą kwestii jak inpekcje , dokumenty bezpieczeństwa , konstrukcji statku , instalacji elektrycznej , środków ratunkowych , radikomunikacji . Informowanie o niebezpieczeństwach dla żeglugi , służba meteorologiczna , patrolowanie lodów , rozgraniczenie ruchu statków ,pomoc w niebezpieczeństwie , sygnalizacja , pomoce nawigacyjne . Postępowanie przy przewozie ziarna , ładunków niebezpiecznych . Eksploatacja statków o napędzie atomowym .

 

17 B/34. Przygotowanie statku do podróży .

- należy do obowiązków armatora w umówionym miejscu i czasie statek musi być podstawiony zdatny do podróży i zdatny do przewozu danego towaru. Kodeks Morski określa to : przewoźnik obowiązany jest dołożyć należytej starranności , aby przy rozpoczęciu podróży statek był zdatnydo żeglugi to znczy należycie zbudowany - co stwierdza świadectwo klasy , świadectwo bezpieczeństwa i inne , właściwie wyposażony , zaopatrzony

( odpowiednia ilość materiałów pędnych , pozwalające na odbycie podróży nawet w najgorszych warunkach meteorologicznych/morskich ) , obsadzony załogą (stosowna ilość i kwalifikacje zawodowe ) . Ponadto aby jego ładownie , chłodnie oraz wszelkie inne pomieszczenia , w których są ła...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin