Temat kompleksowy: Sposoby porozumiewania sięTemat dnia: Rozmawiamy z dorosłymiTemat zajęcia: Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20. Zadania tekstowe z niewiadomą.Cel ogólny: - rozwiązywanie zadań tekstowych na dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowegoCele operacyjne:- zna strukturę zadania tekstowego- rozumie treść podanego zadania tekstowego na dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 i działania- potrafi zapisać rozwiązanie zadań w postaci działań, drzewek, grafów- umie rozwiązać zadanie z treścią różnymi sposobami- umie obliczyć działanie matematyczne na dodawanie i odejmowanie w zakresie 20- umie obliczyć niewiadomą liczbę za pomocą grafuMetody wg Czesława Kulisiewicza:1.oglądowe: pokaz2.słowne: praca z kartą pracy3.działalności praktycznej: zajęcia praktyczne4.gry dydaktyczneFormy pracy:- indywidualna jednolita- zbiorowa jednolitaŚrodki i materiały dydaktyczne:- wyniki działań, sylaby, karta pracy, kreda, zeszyty ćwiczeń, magnesyLiteratura:1.Cz. Kulisiewicz: „Podstawy dydaktyki ogólnej”2.E. Gruszczyk – Kolczyńska: „Dziecięca matematyka”3.Z. Cydzik: „Matematyka 1” (przewodnik dla nauczyciela)Plan i przebieg zajęć:1.Powitanie. Czynności organizacyjno – porządkowe.2.Rozwiązywanie działań na dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego (praca indywidualna z kartą pracy).a)wykonywanie działań przez dzieci na karcie pracyb)porządkowanie wyników działań i wpisywanie ich kolejno przez dzieci na karcie pracy (20, 18, 16, 15, 12, 9, 7, 5, 2).c)Sprawdzanie poprawności rozwiązanych działań i odpowiadających im sylab oraz wpisywanie sylab do pustych miejsc pod odpowiednią liczbę przez dzieci. Nauczyciel przypina odpowiednio sylaby na tablicy5-3= mi.13+7= Roz9+6= my20-4= wia6+3= do11+7= ma19-7= z15-10= ły4+3= rosHasło: Rozmawiamy z dorosłymi.3.Rozwiązywanie zadania tekstowego:a)Podanie treści zadania: Mama upiekła 18 ciastek. Tata zjadł 5 ciastek. Ile ciastek zostało?b)Analiza treści zadania: O czym jest zadanie? Co wiemy z treści zadania? Jakie jest pytanie?c)Rozwiązanie zadania i podanie rozwiązania: jak rozwiążemy to zadanie? 18-5=13d) Rozwiązanie zadania na osi liczbowej.Jak można przedstawić to samo zadanie na osi liczbowej? (rysują)Jak zapiszemy odpowiedź do zadania? Odp. Zostało 13 ciastek.4.Rozwiązywanie zadania tekstowego w zeszycie ćwiczeń.a)Podanie treści zadania: Mama kupiła 16 jajek w dwóch pojemnikach. W drugim pojemniku jest 6 jajek. Ile jajek jest w pierwszym pojemniku?b)Analiza treści zadania. O czym jest zadanie? Co wiemy z treści tego zadania? Jakie jest pytanie?c)Rozwiązanie zadania i podanie rozwiązania: jak rozwiążemy to zadanie?…+6=……=16-…d)Rozwiązanie zadania na grafie. Jak można przedstawić to samo zadanie na grafie? Jak zapiszemy odpowiedź?5.Przerwa śródlekcyjna.Wstajemy. Wykonujemy 4 podskoki, 4 przysiady. Robimy pajacyka.6.Rozwiązywanie zadania tekstowego:a)podanie treści zadania. Kto chciałby przeczytać tekst drugiego zadania?Marta pokolorowała 7 pisanek a Gosia pokolorowała kilka pisanek. Razem pokolorowały 15 pisanek. Ile pisanek pokolorowała Gosia?b)Analiza treści zadania. Co wiemy z treści zadania? Czego nie wiemy? Jakie jest pytanie?c)Rozwiązanie zadania i podanie rozwiązania. Jak rozwiążemy to zadanie? Mamy tam takie działania:7….==15-d)Rozwiązanie zadania na grafie. Jak można to samo zadanie przedstawić na grafie? Jak zapiszemy odpowiedź?e)Rozwiązywanie działań na grafach: „Oblicz niewiadomą liczbę”.x+6=15x+5=11x+8=157.Zakończenie.
milka_uk