„Dookoła wiosna”- zabawy i ćwiczenia językowe
CEL OGÓLNY: obserwacja wiedzy, umiejętności i postaw dzieci w zakresieposługiwania się mową, umiejętności słuchania i rozumienia mowydorosłych.UMIEJĘTNOŚCI:- odszuka swoje imię wśród wielu i zaznaczy je,- poda rozwiązanie zagadki poprzez odpowiedni wybór obrazka,nazwie go,- wykona zadanie ruchowe według instrukcji słownej nauczycielki,- odczyta słowa i obrazki zawarte w tekście listu,- wykona zadanie w zespole (ułoży i odczyta zdanie o wiośnie),- ułoży z sylab nazwy ptaków i dopasuje je do obrazka,- wykona rysunek do odszukanej nazwy kwiatu,- rozwinie rozpoczętą myśl (dokończy zdanie),- zaśpiewa piosenkę z akompaniamentem.ELEMENTY METOD:- pedagogiki zabawy,- wprowadzenie dziecka w świat pisma: I. Majchrzak,- MDS M. Bogdanowicz,ŚRODKI DYDAKTYCZNE: CD z nagranymi utworami muzycznymi, znaczek J, obrazkido zagadek, rebusy, tekst listu, koperty z zadaniami indywidualnymi,wizytówki imion, nazwy kwiatów, rozsypanka wyrazowa, instrumenty perkusyjne,kredki, klej.LITERATURA: R. Domań „Metody pedagogiki zabawy w wychowaniu przedszkolnym”; I. Majchrzak „Wprowadzenie dziecka w świat pisma”PRZEBIEG:Zabawy na powitanie: a) „Słoneczne dzień dobry”- zabawa ruchowa do piosenki,b) „Słoneczko”- odszukanie przez dziecko swojego imieniawśród innych i zaznaczenie go jako gotowość do podjęcia zadań.„Wiosenne zgadywanki”- rozwiązywanie zagadek słownych i rebusów: a) Bałwan się roztopiłTrawa nam wyrosłaTo są pewne znaki,Że nastała...............(wiosna)- dziecko ułoży z rozsypanki literowej hasłob) W pewien ranek marcowySpadł dzieciakom na głowySpadł na kwiaty i liścieCiepło, krótko, rzęsiście- dziecko wybierze odpowiedni obrazek i uniesie go do góryc) Barwny most na niebieNajczęściej po burzyKolorami świeciI pogodę wróży- jw.d) Co buduje każdy ptakBy chować pisklętaA tylko kukułkao tym nie pamięta- jw.e) Kolorowe, pachnąceW ogrodzie czy na łąceChętnie je zbieramyNa bukiet dla mamy- jw.f) Jakie kwiaty wiosną można zobaczyć w ogrodzie dowiecie się po rozwiązaniu rebusówg) Jakie imiona mają ulubione tulipany wiosny, rozwiążcie rebusy (dziecko dobierze odpowiednią wizytówkę)„W naszym ogródeczku”- zabawa taneczna dzieci „Zagadkowy list”- wspólne odczytanie treści listu. „Wiosenny spacer”- dyktando ruchowe (dziecko porusza się zgodnie z instrukcją słowną nauczycielki): - ustawcie się przodem do okna,- odwróćcie się w stronę łazienki,- idźcie 3 kroki do przodu,- skoczcie 1x w prawą stronę na prawej nodze,- idźcie 3 kroki do tyłu,- odwróćcie się w lewą stronę,- wybierzcie z koszyka jedną wizytówkę.Zadania dla dzieci: a) w zespole dziecko ułoży i odczyta z rozsypanki wyrazowej zdanie o wiośnie,b) indywidualnie ułoży z sylab nazwy ptaków i dopasuje je do odpowiedniego obrazka,c) indywidualnie wykreśli nazwy podanych kwiatów a następnie narysuje zwiastuna wiosny-krokusa.„Maszeruje wiosna”- przedstawi ilustrację ruchową do piosenki.„Małe pogaduchy”- rozwinie rozpoczętą myśl (dokończy zdanie): Wiosna sprawia, że................Wiosna potrafi..............Wyczarowuje kolorowe.........Wiosenna pogoda jest............Spacerując wiosną można zobaczyć...................O wiosennym poranku słychać.....................Wiosną rosną...................Wiosna budzi...................Dzięki wiośnie...................„Wiosenny koncert”- zaśpiewa piosenkę z akompaniamentem
asasinka80