PEDAGOGIKA SPECJALNA: jest nauką szczegółową pedagogiki, a jej przedmiotem jest opieka, terapia, kształcenie i wychowanie osób z odchyleniami od normy, najczęściej jednostek mniej sprawnych lub niepełnosprawnych, bez względu na rodzaj, stopień i złożoność objawów oraz przyczyn i skutków zaistniałych anomalii, zaburzeń, trudności lub ograniczeń. Pedagogikę specjalną charakteryzuje specjalny cel- rewalidacja społeczna dzieci upośledzonych, chorych, niedostosowanych społecznie lub w inny sposób odchylonych od normy.
NORMA: jest utożsamiana z pojęciem zdrowia ale ma wiele szersze znaczenie i może być rozpatrywana w związku z rozwojem społecznym i kulturowym. Odchylenie od normy występuje wówczas, gdy jednostka odbiega od typowych, najczęściej występujących w danej populacji (sytuacji) zachowań.
ZDROWIE: jest to stan równowagi fizycznej, psychicznej między organizmem człowieka a otaczającym go środowiskiem biofizycznym o społecznym.
CHOROBA: to każdy stan, który nie jest optymalnie dobrym samopoczuciem fizycznym, psychicznym i społecznym.
NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ: to wszelkie ograniczenie lub wynikające z innych braków nie zdolność do wykonywania czynności w sposób uważany za normalny.
NIEPEŁNOSPRAWNĄ JEST OSOBA, której stan fizyczny lub i psychiczny trwale lub okresowo utrudnia, ogranicza albo uniemożliwia wypełnianie zadań życiowych i ról społecznych zgodnie z normami prawnymi i społecznymi.
ADAPTACJA- (Piaget) jest organizacją w walce jednostki ze środowiskiem, jako przekształcenie organizmu zależności funkcjonalnej od warunków środowiskowych, jako strukturalizację środowiska według właściwoścl jednostki.
INTEGRACJA--{Okoń) zespolenie i zahamowanie elementów zbiorowości społecznej, rozumiane jako intensywność i częstotliwość kontaktów między członkami danej zbiorowości oraz jako adaptacja w je, obrębie wspólnych systemów wartości, norm, ocen. ,
AUTONOMIA-(Okoń) samorządność, ustanowienie norm, praw dla siebie samego. Podmiotem autonomii jest jednostka lub grupa. Terenem szczególnie sprzyjającym rozwojowi autonomii są zajęcia poza lekcyjne i pozaszkolne oraz działalność organizacji młodzieżowych .
UPOŚLEDZENIE : utrata lub ograniczenie możliwości pełnego uczestniczenia danej osoby w życiu społecznym. Pojęcie to wskazuje na określony rodzaj relacji, jaki powstaje pomiędzy osobą niepełnosprawną a jej środowiskiem.
DYSFUNKCJONALNOŚĆ: nie jest równoznaczna z niepełnosprawnością, gdyż dotyczy zdrowia fizycznego, dotyczy też uszkodzenia narządu ruchu. W jej ocenie należałoby posługiwać się kryteriami biologicznymi lub medycznymi dotyczącymi organizmu ludzkiego i uwzględniać czas trwania (krótki) oraz zakres istniejącego uszkodzenia (wąski).
INWALIDZTWO: inwalidą jest jednostka u której istnieje naruszenie sprawności i funkcji w stopniu wyraźnie utrudniającym ( w porównywaniu z osobami zdrowymi w danym kręgu kulturowym)pobieranie nauki w normalnej szkole, wykonywanie czynności życia codziennego, pracę zawodową, udział w życiu codziennym oraz w zajęciach w czasie wolnym od pracy.
WYRÓWNYWANIE SZANS jest długotrwałym procesem udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym, aby mogły one- choćby nawet w odległej przyszłości – wziąć na siebie pełną lub częściową odpowiedzialność kreowania swojego życia jako pełnoprawni członkowie społeczeństwa.
ODDZIAŁYWANIE WYCHOWAWCZE na jednostkę upośledzoną jest zdaniem O. Lipkowskiego „ normalnym oddziaływaniem” pedagogicznym, które uwzględnia indywidualne utrudnienia i swoiste potrzeby jednostki upośledzonej, przy zastosowaniu odpowiednich metod wychowawczych i dydaktycznych.
Wychowanie ropatrywac należy z pozycji rozmaitych stanowisk praktycznego podejścia do edukacji:
- prakseologicznego ( nastawienie na skuteczność działania)
-ewaluacyjnego ( wartościowanie, ocena działania)
-adaptacyjnego ( dostosowanie do warunków)
-sytuacyjnego ( analiza i redukcja potrzeb)
NAUKOWOŚĆ PEDAGOGIKI SPECJALNEJ określona jest przez zakresy wiedzy i języka, jakie wykorzystuje ona w praktyce wychowawczej, oraz przez to, do jakiego typu, rodzaju, charakteru i stopnia odchyleń, zaburzeń lub ograniczeń można i trzeba ją odnosić, jakiego typu kryteria i kategorie poznawcze są podstawowe, centralne dla ich określenia i wyboru.
'Każda widoczna niepełnosprawność lub upośledzone funkcjonowanie człowieka różnie oceniane są przez środowisko społeczne. Ich znaczenie jest zależne od warunków życia osób niepełnosprawnych, kultury wychowawczej społeczeństwa, a zwłaszcza od postaw
najbliższego środowiska lokalnego, sąsiedzkiego i rodzinnego.
pedagogika specjalna jest teorią i praktyką wychowania jednostek z ograniczeniami rozwojowymi, przy czym funkcja jej rozciąga się na wszelkie formy i stopnie ograniczeń w każdym okresie życia i we wszystkich specjalnych programach czy urządzeniach.
podmiotem pedagogiki specjalnej są ludzie, których rozwój jest lub
moze być utrudniony w stopniu, w którym ani jednostka za pomocą włas
nych mechanizmów psychicznej regulacji, ani rutynowe metody postępo
wania pedagogicznego nie są w stanie utrudnień tych wyeliminować. Owe szczególne utrudnienia ograniczające możliwości rozwojowe jednostki mogą dotyczyć wyłącznie lub równocześnie:
- sfery funkcjonowania fizycznego ( niesprawność motoryczna i somatyczna);
- sfery funkcjonowania psychicznego (niesprawność sensoryczna i umysłowa);
- sfery funkcjonowania społecznego (niesprawność w zakresie realizacji zachowań zgodnych z normami współżycia społecznego)"
Polityka społeczna jest dyscypliną, która bada socjalną działalność państwa i pozapaństwowych organizacji pod kątem wyrównywania szans i różnic w usytuowaniu grup i kategorii ludzi nie tylko najsłabszych ekonomicznie, ale także z punktu widzenia ich ogólnospołecznych uwarunkowań jakości życia i rozwoju.
Analizując czynniki przedmiotowe i podmiotowe sytuacji trudnych, w jakiej może znaleźć się jednostka, wyróżnił następujące typowe ich kategorie:
- sytuacja trudna osób z różnego rodzaju upośledzeniami,
- sytuacja trudna osób pozbawionych opieki (w tym bezpieczeństwa), - sytuacja zagrożenia osób uzależnionych,
- sytuacja ubóstwa osób pozbawionych środków zaspokojenia potrzeb egzystencjalnych,
- sytuacja trudna osób nie przestrzegających norm współżycia społecznego,
- sytuacja konfliktowa osób naruszających normy prawne,
- sytuacja osób radykalnie emancypujących się,
- sytuacja deprywacyjna osób o wielu komponujących się przyczynach i skutkach
W dostępności rehabilitacji i edukacji osób niepełnosprawnych ważne
znaczenie ma bioarchitektura jako dziedzina wiedzy zajmująca się kształtowaniem rzeczywistości przestrzennej z punktu widzenia uwarunkowań społecznych sprzyjających komunikacji, współdziałania i integracji osób niepełnosprawnych.
Edukacja specjalna oparta jest na optymistycznych założeniach, że można i trzeba uczyć się bez granic, aby wiedzieć, aby działać, aby wspólnie żyć i być zadowolonym z udanego życia.
w pracach wielu autorów stosowane lub proponowane są jeszcze inne charakterystyczne określenia pedagogiki specjalnej:
- defektologia - określający naukę o wszelkich defektach, usterkach, wadach fizycznych i psychicznych człowieka; nie powinien być stosowany zamiennie z pedagogiką specjalną, gdyż defekt oznacza trwałe uszkodzenie, nieodwracalny brak lub ułomność; z defektologii wyłoniła się psychologia defektologiczna, która dąży do obiektywnego i adekwatnego rozpoznania potrzeb psychicznych jednostek niepełnosprawnych, możliwości ich zaspokojenia lub łagodzenia skutków niezaspokojenia;
- pedagogika rewalidacyjna - ma na celu wspomaganie usprawniania szeroko rozumianych procesów rozwoju, kształcenia i wychowania niepełnosprawnych jednostek, których właściwości powodują, że stosowane standardowe metody i formy pracy nie są odpowiednie zaś usprawnianie fizyczne, psychiczne, społeczne i zawodowe stanowią kompleksowy, zintegrowany system oddziaływań rehabilitacyjnych;
- deksiopedagogika) dotyczy rozwoju ludzkich możliwości, zdolności, które potencjalnie zawsze istnieją i wobec tego stwarzają realne szanse uzyskiwania określonych standardów rozwoju i przygotowania do życia; określenie to budzi pewne zastrzeżenia, gdyż poszukiwaniem najlepszych możliwości rozwoju i wychowania człowieka zajmuje się pedagogika w ogóle;
- ortopedagogika (z greckiego orthos - "prosty", może oznaczać też "prawidłowy", "dobry", "słuszny"), termin ten w odniesieniu do edukacji i rehabilitacji dzieci i młodzieży z różnymi odchyleniami od normy nie oddaje odrębnego, specyficznego charakteru metod i środków oddziaływania, a przede wszystkim nie docenia podmiotowych odmienności różnych odchyleń, zaburzeń i trudności rozwojowo-wychowawczych. Trudno bowiem twierdzić, aby różne zabiegi i oddziaływania zmierzające do zmiany, usuwania lub zapobiegania anomaliom, dysfunkcjom i dewiacjom, bez względu na ich rodzaj, stopień, zakres, przyczyny, mogły być jednoznacznie proste i łatwe, prawidłowe i korzystne;
- pedagogika terapeutyczna (lecznicza) - podkreśla możliwości leczniczego oddziaływania swoich metod pracy, także w procesie rewalidacji i resocjalizacji. Istnieje w nich konieczność współpracy z lekarzem i zastosowania określonych środków, technik leczenia, co nie ma zastosowania W wielu mikro zaburzeniach i deficytach rozwojowych lub nie musi mieć decydującego znaczenia dla ich rozpoznawania i eliminowania. Trudno więc, aby to przymiotnikowe określenie "terapeutyczna" mogło być synonimem całości przedmiotu zainteresowań, jak i metod wykorzystywanych przez pedagogikę specjalną;
- terapia pedagogiczna: a) w znaczeniu ogólnym jest swoistą interwencją
wychowawczą odnoszącą się do osób w normie psychofizycznej oraz społecznej mającą na celu stworzenie możliwości zindywidualizowanej, dodatkowej pomocy w procesie ich nauczania, kształcenia i wychowania dla osiągnięcia lub utrzymania prawidłowego przebiegu rozwoju we wszystkich sferach i w każdym okresie życia; b) w pedagogice specjalnej terapia pedagogiczna rozumiana jest jako jedna z form rewalidacji różnych upośledzeń; takie ujęcie terapii, obok specjalnego nauczania i wychowania, jest integralną częścią postępowania rewalidacyjnego w stosunku do tych jednostek, "u których mimo różnorodnych form zapobiegania wystąpiło upośledzenie i których w drodze leczenia nie udało się przywrócić do grona ludzi normalnych"'
1 integracja rodzinna - rozumiana jako optymalny układ warunków socjalno-pedagogicznych sprzyjających integracji dziecka niepełnosprawnego w rodzinie;
2) integracja sąsiedzko-rówieśnicza (w najbliższym środowisku życia) - oparta na tworzeniu gotowości do działań altruistycznych, solidarnościowych i harmonizujących życie społeczne w lokalnych mikrostrukturach;
3) integracja instytucjonalno-lokalizacyjna - oddziały, grupy (dla) dzieci ze specjalnymi potrzebami we wszystkich dostępnych formach edukacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem zajęć ponadprogramowych i imprez ogólnoszkolnych; można tu wyróżnić integrację programową i psychologiczną;
4) integracja socjalna - we wszelkich placówkach, świadczeniach, usługach i urządzeniach dla dzieci zdrowych i niepełnosprawnych, obejmująca poradnie, przedszkola, wycieczki, obozy, kolonie; jej realizacja wymaga zmiany nastawień i przepisów dotyczących możliwości wyboru wspólnego uczestnictwa i stabilizacji życiowej;
5) integracja funkcjonalna - w różnych strukturach, formach i płaszczyznach aktywnego współuczestnictwa i współdziałania dzieci, także niepełnosprawnych (np. zajęcia pozalekcyjne, pozaszkolne i poszkolne);
6) integracja społeczna - obejmująca różnorodne działania zmierzające do tworzenia i ochrony podmiotowego statusu osoby dorosłej, związane z przestrzeganiem praw osobistych, społecznych i politycznych oraz możliwością samorealizacji małżeńskiej, rodzinnej, mieszkaniowej, w zakresie zatrudnienia i kulturalnej aktywności w lokalnym środowisku.
Pomoc - "pomoc polega na współdziałaniu z podmiotem sytuacji: trudnej w realizacji na normalnym poziomie jego aktywności : : podstawowej, przywracaniu normalności tej sytuacji, zapobieganiu aktualizacji sytuacji trudnej, albo też na ułatwianiu lub uefektywnianiu sytuacji będących w granicach normy"
Opieka - "to nie warunki ani też określone funkcje, nie pomoc, : : lecz działalność, której w istocie nie wyznaczają potrzeby podopiecznego w ogóle, ale jego podstawowa cecha - określona nie- : : zdolność do samodzielnego zaspokajania i regulowania tych po- : : trzeb. Ta właśnie niezdolność sprawia, że staje się on podopiecznym wyczekującym, a aktywność opiekuńcza jest obiektywną koniecznością "
Edukacja - rozumiana jest jako ogół przebytych doświadczeń, znaczących dla kształtowania się kompetencji i tożsamości człowieka lub też ogół jego interakcji ze światem życia, znaczącym dla optymalnego rozwoju osobowości. "Edukację można określić jako ogół wpływów na jednostki i grupy ludzkie, sprzyjający takiemu rozwojowi, aby w najwyższym stopniu stały się one świadomymi i twórczymi członkami wspólnoty społecznej, kulturowej i narodowej oraz były zdolne do aktywnej samorealizacji własnej tożsamości i rozwijania własnego Ja poprzez podejmowanie zadań ponadosobistych, poprzez utrzymywanie ciągłości siebie w toku) spełniania zadań dalekich. Edukacja to prowadzenie drugiego człowieka ku wyższym stanom rozwojowym i jego własna aktywność w osiąganiu pełnych i swoistych dlań możliwości. To ogół czynności i procesów sprzyjających rozwojowi oraz stan ich efe'któw, czyli osiągnięty poziom kompetencji, tożsamości i podmiotowości"
Rehabilitacja - jest to łączne i skoordynowane oddziaływanie lecznicze, psychologiczne, pedagogiczne, społeczno-zawodowych zmierzające do rozwinięcia lub przywrócenia u osoby trwale poszkodowanej na zdrowiu zdolności, sprawności i możliwości samodzielnego życia w społeczeństwie. Rehabilitacja jest procesem, który łączy oddziaływania o różnym charakterze i zakresie, : aby przywrócenie utraconych sprawności było jak najpełniejsze możliwie wczesne i trwałe
Rewalidacja - termin używany najczęściej zamiennie z pojęciem! rehabilitacja, określa długotrwałą działalność terapeutyczno - wchowawczą, a więc wielostronną stymulację, opiekę, nauczanie i wychowanie jednostek o zaburzonej percepcji rzeczywistości, czyli osób upośledzonych umysłowo, niewidomych i nie słyszących.
Resocjalizacja - proces wychowania jednostek wykazujących wzmożone trudności w dostosowaniu się do norm społecznych, moralnych i prawnych, wynikających ze stanu osobowości wychowanka, z jego antagonistyczno destrukcyjnego ustosunkowania się do oczekiwań społecznych. Polega na stosowaniu różnych środków leczniczych, socjoterapeutycznych, form i metod wychowawczych obejmujących psychotechnikę, socjotechnikę i kulturotechnikę, naukę szkolną oraz pracę w warunkach izolacji (zakłady karne, poprawcze, schroniska dla nieletnich) lub w środowisku otwartym, półwolnościowym pod nadzorem kuratora sądowego.
Samodzielność określana jest w kategoriach zdolności jednostki do realizacji aktywności praktycznej, umiejętności radzenia sobie z określoną czynnością.
W procesie dochodzenia do samodzielności człowieka występują trzy główne elementy:
- zdolność określania celów i zadań życiowych;
- zdolność wyznaczania sobie własnych sposobów ich realizacji;
- przekonanie o słuszności podjętego działania w osobistej samorealizacji
Ważnym elementem osiągania samodzielności życiowej jest pozytywne myślenie oraz praktyczne sposoby rozwijania takich cech, jak: poczucie celu, optymizm, energia, motywacja i realizm siły, czasu i przeszkód.
'metoda Marii Montessori, dziecko uczy się czynności życia codziennego, rozwija zmysły i uspołecznia się. Metoda ta rozpowszechniona została przede wszystkim jako metoda usprawniania dzieci zdrowych, a nie dzieci upośledzonych umysłowo.
metoda ośrodków pracy Marii Grzegorzewskiej wykorzystuje naturalne środowisko społeczno-przyrodnicze dziecka oraz bogate zestawy pomocy i urządzeń dydaktycznych w realizacji wszystkich przedmiotów i treści nauczania, aby poprzez różne formy aktywności i pracy wytwórczej uczniów odchodzić od jednostronnej działalności intelektualnej
metody pracy zuchowo-harcerskiej i ich wartości socjalizacyjno-wychowawcze w usprawnianiu dzieci z odchyleniami rozwojowymi i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi m.in. w drużynach "nieprzetartego szlaku";
szkoła bez lęku" Rudolfa Steinera (1861-1925) typu Waldorf; w założeniach jest nauczaniem wychowującym, w którym siłą sprawczą jest nauczycielski samorząd, odpowiedzialny za harmonijny rozwój dziecka poprzez antropocentryczne myślenie, uwzględnia też przedmioty artystyczne i praktyczne, służące rozwojowi uczuć i woli;
plan jenejski podkreślał znaczenie wspólnoty uczniowskiej w rozmowie (dialogu), zabawie, pracy i uroczystościach w tygodniowym planie zajęć według rytmicznego porządku;
szkoła dla życia przez życie O. Decroly' ego (1871 - 1932) znana głównie jako metoda ośrodków zainteresowań;
. szkoła swobodnego wychowania w Summerhil założona przez polega na rozwijaniu intelektualnych i emocjonalnych sił wychowanka skierowanych na interesowanie się życiem, które stwarza możliwość wykonywania pracy z radością i daje nadzieję na osiąganie szczęścia;
pragmatyczna pedagogika zmierza do przybliżenia szkoły do życia, do natury dziecka i uczenia się przez działanie;
techniki Celestyna Freineta; polegają na zastąpieniu przedmiotów nauczania treściami środowiska, tekstami, gazetkami tworzonymi i drukowanymi przez dzieci, korespondencją międzyszkolną, fiszkami, środkami audiowizualnymi oraz rozmaitymi technikami ekspresji plastycznej;
. pedagogika Gestalt;. Nauczanie i uczenie się, rozumiane jako wielostronny kontakt nauczyciela z uczniem, stawia na pierwszym miejscu
edukacja skoncentrowana na pełnym rozwoju potencjalnych osobowych i twórczych możliwości ucznia autorstwa Carla Rogersa;
koncepcja Bemie Neville z Melbourne, polega na twórczym wykorzystaniu emocji, wyobraźni i podświadomości dla rozszerzenia możliwości edukacyjnych każdego człowieka;
edukacja "kompatybilna do mózgu" która jest procesem planowanego i organizowanego uczenia się wraz ze strategicznym wykorzystaniem atmosfery psychicznej i zainteresowań ucznia;
. wychowanie bez porażek Thomasa Gordona - eksponuje metody i techniki rozwiązywania konfliktów rodzinnych poprzez takie sposoby komunikowania i porozumiewania się, które służą wzrostowi wzajemnego zaufania, szacunku, kształtowaniu się u dzieci samodzielności i odpowiedzialności.
Pedagogika społeczna i specjalna w wymiarze teorii i praktyki powinny twórczo i konsekwentnie rozwijać oraz upowszechniać w naszym społeczeństwie następujące zasady współżycia i współdziałania w zmieniającym się otoczeniu i świecie jako pryncypialne ogólnospołeczne wartości oraz reguły prakesologia sprawnego działania. Są nimi:
1 zasada personalizacji, która uznaje, że osoba niepełnosprawna, bez względu na rozległość i głębokość dysfunkcji, pozostaje zawsze osobą, podmiotem, a etyczne pryncypia nakazują przestrzegania zasady chronienia relacji osobowych ludzi niepełnosprawnych, ich godności i tożsamości osobowej, decydują one bowiem o sytuowaniu ich w środowisku, stają się motywem realizowania się sensu życia oraz wspólnym programem tworzenia kultury humanistycznej
2) zasada Wczesnej diagnozy i normalizacji życia, czyli tworzenia optymalnych warunków rozwoju, w jak największym stopniu zbliżonych do standardów ewaluatywnych, jakie istnieją w środowisku, w społeczności, do której osoba niepełnosprawna należy. Osiąganie normalności życia jest więc równocześnie nabywaniem autonomii
3 zasada odpowiedzialności, odnosząca się do sfery prywatnej i publicznej losu człowieka niepełnosprawnego, przesuwa zakres tej odpowiedzialności wszystkich ludzi względem centrum sceny społeczno etycznej, jako możliwości jak najpełniejszego wykorzystania jego pełnej mocy, gotowości i zaufanią
4 zasada pomocniczości (subsydiarności), Jest to zasada indywidualnego uczenia się i dojrzewania każdej jednostki, jej twórczej samorealizacji i partnerskiego współdziałania z otoczeniem, od niej zależy skuteczność oczekiwanych zmian w etyce i kulturze postmodernistycznych społeczeństw.
5 zasada poszerzania autonomii osób wychowywanych, czyli kierowania się ich własnym interesem życiowym w osiąganiu samodzielności w zakresie rozwiązywania ważnych problemów poznawczych i praktycznych)
Autonomia moralna polega na rozumnym, niezależnym od zewnętrznych nacisków wyborze określonych norm i zasad postępowania
...
gosicka