Część Pierwsza: zagadnienia i pojęcia ogólne Teorii prawa administracyjnego
Rozdział I: Zagadnienia wstępne
I. Pojęcie administracji
Znaczenia słowa administracja:
1. Administracja jako pewna organizacja(ujęcie podmiotowe) składająca się z różnorodnych jednostek organizacyjnych skupionych wokół organów(jednostek organizacyjnych wyposażonych w kompetencje zawarte w ustawach, tworzące zamknięty układ organizacyjny)
2. Administracja jako pewna działalność(ujęcie przedmiotowe)
Przykładowe definicje administracji:
Działalność państwa, która pozostaje poza sfera ustawodawstwa i sadownictwa
Planowa działalność państwa zmierzająca do osiągnięcia zamierzonych celów, niebędącą ustawodawstwem i sądownictwie
To system podmiotów utworzonych i wyposażonych przez ustawę w kompetencje do prowadzenie organizatorskiej i kierowniczej działalności na podstawie ustaw w kierunku wewnętrznym i zewnętrznym – w stosunku do podporządkowanych podmiotów gospodarki państwowej oraz w stosunku do społeczeństwa przy czym zarówno przebieg jak i skutki takiej działalności przypisywane są państwu jako takiemu.
Administracja
ö Dzianie w imieniu i na rachunek państwa, lub na rachunek delegowanego przez państwo podmiotu
ö Możność działania w formach władczych z możliwością zastosowania przymusu państwowego
ö Działanie w interesie publicznym
ö Polityczny charakter
ö Działanie na podstawie ustaw
ö Aktywność administracji i …
ö Działanie w sposób ciągły i stabilny
ö Oparcie funkcjonowania na zawodowym segmencie
ö Monopolistyczny charakter administracji
ö Bezosobowość administracji – wydawanie decyzji przez organy a nie osoby
ö Działalność w trybie non profit
ö Zorganizowanie na zasadzie kierownictwa i podporządkowania
ö Jako zjawisko społeczne
ö System cechujący się aktywnością i inicjatywą; prowadzi działalność skierowaną ku przyszłości
ö podejmuje konkretne środki w celu uregulowania spraw jednostkowych
podział administracji:
kryterium podmiotowe
~ publiczna
~ państwowa
~ rządowa
~ samorządowa
kryterium terytorialne
~ centralna
~ terenowa
kryterium specjalizacji działania
~ ogólna
~ specjalna
kryterium materialnego zakresu działania
~ celna
~ finansowa
~ zdrowia
kryterium charakterystycznego działania
~ władcza - reglamentacyjna
é zadania reglamentacyjno dystrybucyjne
é zadania wykonawcze za pomocą władczych form działania
é zabezpieczone przymusem państwowym
~ administracja nie-władcza – to taka, która zapewnia świadczenia i inne usługi
II. Związanie administracji prawem
W zasadzie z zasady legalizmu wynika bezwzględny obowiązek związania całej działalności administracji ustawą, jednak w praktyce zależy to od sfery rodzaju i form działania administracji
Sfera: zewnętrzna i wewnętrzna
~ Zewnętrzna – czyli ta, która zmienia sytuację prawna podmiotów znajdujących się poza aparatem państwowym(ścisłe związanie ustawą)
~ Wewnętrzna – czyli to co nie jest administracją zewnętrzną(administracja ma tu więcej swobody wykonywanie zadań społecznych, wewnętrzna organizacja, działalność o charakterze kierowniczym kontrolnym i ustalającym[ustawa, zależność hierarchiczna lub pośrednia])
Rodzaj działań: faktyczny i o charakterze prawnym
~ Działania faktyczne - są związane prawem stosunkowo luźno wymaga się jedynie istnienie jakieś podstawy prawnej.
~ Działania o charakterze prawnym – z reguły są ściśle związane prawem jednak ich stopień związanie tez nie jest jednakowy
é Zmieniające sytuację indywidualnie oznaczonego podmiotu – ściśle związane wymagana jest podstawa prawna w prawie materialnym i formalnym
Forma – akty administracyjne: indywidualne i generalne vs. działania w ramach procedur regulujących wykonywanie obowiązków wynikających z wyżej wymienionych aktów
~ Akty administracyjne – bardziej zdeterminowane przez prawo
~ Akt normatywny
~ Porozumienie administracyjne
~ Itd.
III. Pojecie prawa administracyjnego
W znaczeniu szerokim przez prawo administracyjne rozumie się normy prawne regulujące organizację i zachowanie się administracji państwowej jako części aparatu państwowego, a także zachowanie się osób fizycznych i prawnych w sposób nie uregulowanym przez przepisy innych gałęzi prawa. W tym rozumieniu na prawo administracyjne składa się:
Prawo o ustroju administracji państwowej – regulujący administrację i zasady funkcjonowania powołanego do wykonywania zadań państwowych.
Prawo materialne – zawiera normy ustanawiające wzajemne uprawnienia i obowiązki organów administracji państwowej i podmiotów znajdujących się poza administracją
Prawo proceduralne – zawiera normy, które wyznaczają postępowanie mające na celu urzeczywistnienie norm prawa ustrojowego i materialnego
W znaczeniu wąskim do prawa administracyjnego zalicza się na ogół tylko normy dwustronnie wiążące, ustanawiające bezpośrednio lub poprzez odpowiednie akty prawne określone uprawnienie i obowiązki organów administracji państwowej oraz podmiotów nie podporządkowanych im organizacyjne.
IV. Typy norm w prawie administracyjnym
(prawo administracyjne w znaczeniu szerokim)
ö Normy ustrojowe
ê Określające właściwość
ê Ustanawiające zadania
ê Regulujące prawne formy działania i wskazujące na kompetencje
ö Normy materialne
ê Merytoryczne(nakaz/zakaz zachowania się)
ê Blankietowe
ê Abstrakcyjne
ê Generalne
ê sankcjonujące
ö Normy proceduralne
ê Normy postępowania administracyjnego
ê Normy postępowania admininistracyjno-sądowego
ê Normy postępowania skargowo wnioskowego
ê Normy postępowania kontrolnego
V. Stosunek administracyjno prawny
Stosunek materialnoprawny – określa wzajemne prawa i obowiązki dwu lub więcej podmiotów, zawarte w normach prawa administracyjnego. Mogą tworzyć prosty(określone prawo odpowiada określonemu obowiązkowi i odwrotnie) lub złożony układ zależności(łącznie powstające dla jednej ze stron prawa i obowiązki i wzajemnie dla drugiej)
ü Tworzące prosty układ zależności vs. skomplikowany
ü Płaskie spiętrzone
Stosunki ustrojowe – są regulowane przepisami ustrojowymi i wewnętrznymi(wszystkie podmioty są organami administracji państwowej lub innymi jej jednostkami)
Stosunki proceduralne – są konstruowane na podstawie przepisów postępowania administracyjnego. Łączą organ prowadzący postępowanie, stronę oraz pozostałych uczestników tego postępowania określając ich wzajemne prawa i obowiązki
ü Judykacyjne
ü Egzekucyjne
ü Skargowo wnioskowe
ü Sądowo procesowe
Stosunki sądowo-procesowe – są zdeterminowane przedmiotem i funkcją.
Sposób nawiązanie stosunku administracyjnego:
Elementy stosunku administracyjnego:
Rozdział II: Źródła prawa administracyjnego
I. Pojęcie i klasyfikacja źródeł
W prawie administracyjnym za źródła prawa przyjmuje się akty stosowania prawa, przez co należy rozumieć tylko tworzenie przepisów prawnych powszechnie obowiązujących, a więc takich, na, której podstawie można zbudować ogólną i abstrakcyjną normę prawną.
Podział:
II. Akty stanowienia prawa powszechnie obowiązującego]
Do aktów p[powszechnie obowiązujących należą:
III. Akty stanowienia prawa o charakterze wewnętrznym
Pozostałe akty maja charakter wewnętrzny, a wiec wiążą jedynie organy administracji, w związku z tym nie mogą być podstawą do kreowania sytuacji prawnej osób z [poza administracji.
Do aktów wewnętrznych należą
IV. Problem ważności aktów normatywnych wdanych przed wejściem konstytucji
Konstytucja 1997 nie pozbawia a priori mocy powszechnie obowiązujących aktów stanowienia prawa nieodpowiadającym wymogą konstytucyjnym aa pochodzących od administracji rządowe(rada ministrów miała w ciągu 2 lat wydać spis aktów, które miały być zmienione.
V. Procedura i technika ustawodawcza
Do zadań biura studiów i ekspertyz kancelarii sejmu należy:
· obsługa prawna prac nad projektami ustaw in uchwał
· sporządzanie materiałów pomocniczych i roboczych do prac nad projektami
·...
gosicka