Malarstwo akwarelowe.pdf

(32 KB) Pobierz
693878043 UNPDF
Malarstwo akwarelowe
Malarstwo akwarelowe jest techniką z jednej strony dość trudną, z drugiej – najbardziej spopularyzowaną.
Polega na laserunkowym nakładaniu na chłonny porowaty papier warstw rozpuszczonej w wodzie farby
akwarelowej. Nazwa akwarela pochodzi od łac. aqua - woda. Farba ta jest mieszanką pigmentu i spoiwa,
składającego się z gumy arabskiej, gliceryny, niekiedy miodu i innych mediów.
Technika
Trudność malarstwa akwarelowego wynika z tego, że nie wiadomo do końca, jak rozleje się plama farby –
ostateczny efekt jest często wypadkową zamierzenia artysty i przypadku. Ponadto raz położonej warstwy nie da
się retuszować, bo akwarele nie są kryjące, można ją jedynie rozjaśnić wodą. Mimo to akwarela jest bardzo
popularna, gdyż daje piękne, delikatne i świetliste obrazy, pozwala uchwycić najbardziej ulotne zjawiska
przyrody. Jest pasjonującą i zaskakującą techniką, a dodatkowo stosunkowo tanią. Wspomniany efekt ulotności
i lekkości, tak pożądany w pejzażach, uzyskuje się laserunkami, które nanosi się na szkic od warstw
najjaśniejszych do najciemniejszych. Nie stosuje się w malarstwie akwarelowym bieli, a charakterystyczną
świetlistość daje biały podkład, prześwitujący przez warstwy. Dzięki nachodzeniu barwnych plam na siebie
uzyskuje się tony pośrednie. To przenikanie powoduje, że cechą charakterystyczną akwareli jest brak ostrych
konturów, detali i rozmycie kształtów.
Istnieją różne metody nakładania farby akwarelowej, np.: „mokre na mokre” - kolory kładziemy na wilgotną
powierzchnię, dzięki temu barwy łączą się i rozpływają dając miękkie, zamglone plamy w pastelowych tonach.
Można też odczekać, aż jedna warstwa wyschnie i dopiero nakładać kolejną. Bez względu na metodę praca
akwarelą musi być prowadzona śmiało, pewną ręką, ponieważ nadmierna ostrożność może zaowocować
obrazkami suchymi, z dużą ilością niepotrzebnych szczegółów.
Historia
Akwarela jest znana od starożytności, także na Dalekim Wschodzie, tam techniką tą zdobiono wachlarze i
parawany. W średniowieczu zaczęto akwarelę stosować do iluminacji ksiąg, a od XVII wieku (głównie w Anglii)
zyskała popularność jako samodzielna technika. Najpierw akwarelą malowano miniatury na kości słoniowej i
pergaminie, a później na papierze. Od XVIII wieku zaczęła upowszechniać się w całej Europie, także w Polsce
(np. Piotr Michałowski, Julian Fałat). Obecnie akwarela jest ulubioną techniką pejzażystów, portrecistów,
stosowana jest także przez ilustratorów. Często występuje jako element technik mieszanych z tuszem, pastelem,
temperą i innymi.
Materiały i narzędzia
Do uzyskania wspaniałych efektów właściwych akwareli potrzebne są: farby akwarelowe dobrej firmy, pędzle
płaskie i okrągłe, najlepiej z włosia sobola, gdyż naturalne włosie układa się w ostry szpic i jest trwałe, oraz
odpowiedni papier. Podkłady do malowania akwarelą to głównie bardzo chłonny papier o wyraźnej,
chropowatej fakturze. Wyróżnia się trzy typy ziarnistości: papier gładki (prasowany na gorąco), papier
średnioziarnisty (prasowany na zimno) - polecany początkującym akwarelistom, papier gruboziarnisty
(chropowaty) – farba wsiąka w zagłębienia, pozostawiając białe plamki. Ze względu na proces wytwarzania
może być: papier czerpany ręcznie, papier czerpany mechanicznie, papier maszynowy. Każdy musi znaleźć
papier odpowiedni dla swojego sposobu malowania, a wówczas tworzenie będzie satysfakcjonujące. W pracy
malarza akwarelisty pomocne będą też różne media do mieszania z akwarelami, np. guma arabska, taśmy do
przyklejania papieru, gąbki i waciki do usuwania nadmiaru farby, żyletki czy skalpele do usuwania niechcianej
warstwy oraz niezbędne w pracowni artysty narzędzia, takie jak: odpowiednie palety, rysownica, sztalugi z
ruchomym blatem, który można kłaść.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin