prywatyzacja w okresie transformacji.pdf

(420 KB) Pobierz
Microsoft Word - Społeczna percepcja prywatyzacji.doc
Społeczna percepcja prywatyzacji w okresie transformacji systemowej w
Polsce
Prywatyzacja gospodarki jako element transformacji systemowej
Rozpoczęta w 1990 roku prywatyzacja polskiej gospodarki nie byłaby możliwa bez
przeobrażeń systemowych, których genezą był kryzys systemu państw realnego socjalizmu.
Przyczyn tego stanu rzeczy upatruje się w wielu istotnych faktach m. in. prymacie polityki
nad ekonomią i pozostałymi dziedzinami życia społecznego. Należy jednak pamiętać, że
złożoność procesu transformacji systemowej polega na tym, że obejmuje on nie tylko sferę
życia gospodarczego, ale również cały obszar życia politycznego jak również sferę społeczną.
Przyjęcie powyższego założenia pozwala wysunąć ogólniejszą konstatację, a mianowicie
transformacja systemowa to przede wszystkim proces zmian świadomości społecznej, którego
głównym wyznacznikiem jest zinterioryzowanie przez przeważającą część społeczeństwa
systemu wartości charakterystycznego dla doktryny neoliberalnej.
Chcąc właściwie określić doniosłość tego procesu należy przedstawić główne tezy
systemowe obu antagonistycznych doktryn tj. socjalizmu oraz neoliberalizmu, które ilustruje
tabela.
TABELA 1. Zestawieni głównych tez systemowych socjalizmu oraz neoliberalizmu
Model socjalizmu
Model neoliberalny (antysocjalistyczny)
 Planowanie
 Mechanizm rynku
 Państwo główną siłą ekonomiczną
 Minimalizacja funkcji państwa
 Państwo opiekuńcze
 Minimum funkcji opiekuńczych
 Państwo dąży do wzrostu produkcji
 Rynek reguluje produkcję
 Bazą systemu ekonomicznego jest
własność państwowa
 Bazą systemu ekonomicznego jest
własność prywatna
Źródło: Bożyk P., 24 kraje Europy Środkowej i Wschodniej, Transformacja, Szkoła Główna Handlowa,
Warszawa 1999.
42157442.001.png
Proces transformacji systemowej poza zmianą świadomości społecznej oddziałuje
także na system polityczny, który zmierza do przekształcenia w demokrację pluralistyczną,
opierającą się w dużym uproszczeniu na trzech głównych zasadach 1 :
 zasadzie tzw. pluralizmu politycznego tj. dopuszczeniu do legalnej walki o
władzę zróżnicowanych pod względem ideowo-programowym ugrupowań,
 zasadzie wolnej gry sił politycznych tzn. uznaniu, iż walka o władzę powinna
odbywać się na zasadach równorzędności,
 zasadzie rządów alternatywnych, co oznacza utrzymanie legalnej opozycji
krytykującej poczynania ekipy rządzącej oraz zdolnej do ewentualnego jej
wymienienia.
Transformacja systemu politycznego nie byłaby jednak możliwa bez zmian w
systemie ekonomicznym. Celem prywatyzacji w trakcie realizowania transformacji
systemowej jest odejście od doktrynalnie pojmowanego w realnym socjalizmie monopolu
własności państwowej. Należy jednak pamiętać, że gospodarka rynkowa nie wymaga
bezwzględnego wdrożenia nowego monopolu w postaci własności prywatnej. Tym samym w
transformujących się gospodarkach istnieje możliwość funkcjonowania różnych form
własności, zaś o sukcesach na rynku decyduje przede wszystkim sprawność zarządcza kadry
menedżerskiej.
Transformacja systemu ekonomicznego w Polsce
Podstawowym efektem transformacji systemu ekonomicznego jest zmiana struktury
gospodarki, która sprowadza się przede wszystkim do jej denacjonalizacji, czyli alokacji
majątku przedsiębiorstw państwowych do prywatnych podmiotów gospodarczych.
Początki koncepcji prywatyzacji polskiej gospodarki sięgają końca lat
siedemdziesiątych 2 . Jako pierwsi potrzebę reformy systemu gospodarczego dostrzegli S.
Kisielewski, J. Korwin – Mikke oraz M. Dzielski. Myślenie w tych kategoriach w
omawianym okresie było zjawiskiem marginalnym zarówno wśród społeczeństwa jak i elit
intelektualnych.
Poglądy dotyczące ograniczenia roli państwa w gospodarce w Polsce zaczęły
przybierać postać konkretnych rozwiązań prawnych dopiero w latach 1980 – 1981 w okresie
1
Zob. Blok Z., Transformacja systemowa w Polsce, Wydawnictwo Adam Marszałek, Poznań Toruń 1993, s. 12.
Zob. Bałtowski M., Przekształcenia własnościowe przedsiębiorstw państwowych w Polsce, Wydawnictwo
Naukowe PWN, Warszawa 2002.
2
2
tzw. „pierwszej Solidarności”. Elity gospodarcze związku nie formułując w zasadzie
postulatów prywatyzacyjnych stawiały żądania, które miały na celu zmniejszyć zakres
centralistycznego zarządzania gospodarką oraz doprowadzić do częściowego uspołecznienia
własności i rozszerzenia partycypacji pracowników w zarządzaniu przedsiębiorstwami. Był to
oczywiście krok naprzód, pomimo, że żądania te miały być realizowane w ramach systemu
realnego socjalizmu. Poglądy głoszone przez ekonomistów „Solidarności” znalazły zwoje
odzwierciedlenie w dwóch ustawach z 25 września 1981 roku o przedsiębiorstwach
państwowych oraz samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego 3 . Ustawy te w praktyce
na dziesięć lat określiły kierunki ewolucji systemu polskich przedsiębiorstw państwowych.
Ewolucję koncepcji dotyczących przekształceń własnościowych polskich
przedsiębiorstw, a co za tym idzie prywatyzacji polskiej gospodarki można podzielić na kilka
etapów:
Lata siedemdziesiąte
 Etap I - Początki koncepcji prywatyzacji polskiej gospodarki.
Lata osiemdziesiąte
 Etap II - Ograniczenie roli państwa w gospodarce, pierwszy krok ku
prywatyzacji (przyjęcie ustaw o przedsiębiorstwach państwowych oraz
samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego).
 Etap III - Prywatyzacja nomenklaturowa.
 Etap IV – Nowy porządek gospodarczy (przyjęcie ustawy o działalności
gospodarczej).
 Etap V – Prywatyzacja w trakcie obrad „okrągłego stołu”.
 Etap VI – Opracowanie pierwszego planu prywatyzacji (plan tzw. grupy
Beksiaka).
Lata dziewięćdziesiąte
 Etap VII – Przyjęcie ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.
 Etap VIII – Przyjęcie ustawy o Narodowych Funduszach Inwestycyjnych.
 Etap IX – Przyjęcie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw
państwowych.
Analizując transformację systemu ekonomicznego w Polsce należy zwrócić uwagę na
szereg wskaźników m.in.: udział sektora prywatnego w tworzeniu PKB, liczbę zatrudnionych
w sektorze prywatnym czy liczbę i wielkość prywatnych podmiotów gospodarczych.
Wskaźniki te są bowiem miarą postępu prywatyzacji. Według oficjalnych danych, już w 1997
3
3
Zob. Dz. U. nr 24, poz. 122 i poz. 123.
42157442.002.png
roku udział sektora prywatnego w tworzeniu PKB wyniósł 60,0% 4 . W latach 1990 – 2006
odnotowano również bardzo znaczący spadek liczby zarejestrowanych przedsiębiorstw
państwowych z 8453 przedsiębiorstw będących w domenie państwa, które funkcjonowały w
dniu 31 grudnia 1990 roku do 31 grudnia 2006 roku zostało sprywatyzowanych 68,0% (5747)
w tym: 1587 przedsiębiorstw państwowych skomercjalizowano, 2263 objęto programem
prywatyzacji bezpośredniej, a 1897 zlikwidowano w trybie art. 19 ustawy o
przedsiębiorstwach państwowych 5 .
Transformacja polskiej gospodarki w dużej mierze ma charakter żywiołowy, której
jedynym wyznacznikiem jest minimalizacja roli państwa i jego wpływu na gospodarkę, tym
samym monopol własności państwowej charakterystyczny dla państwa realnego socjalizmu
próbuje się zastępować dominującą własnością prywatną. Zaistniała sytuacja jest efektem
braku precyzyjnie zdefiniowanej koncepcji transformacji systemowej, która w sposób jasny
określałaby cele transformacji oraz środki i mechanizmy niezbędne do jej realizacji. Dzięki
transparentnej koncepcji transformacji systemowej społeczeństwo miałoby jasną wizję, jakie
zmiany nastąpią, w imię czego oraz jak będą wdrażane. Tymczasem brak jednolitej koncepcji
dotyczącej transformacji systemowej zastąpiono tezą o przechodzeniu od socjalizmu do
kapitalizmu, co było efektem upowszechnienia się w sferze ideologii myślenia o wyłącznie
dwóch odmiennych modelach tj. socjalizmie oraz liberalizmie. Przyjęcie powyższej tezy
spowodowało, że sposób patrzenia na transformację gospodarczą jest bardzo uproszczony,
ponieważ wypełnia go tylko jedno działanie, a mianowicie prywatyzacja. Uzasadnienia
podjętych działań prywatyzacyjnych mających na celu zmianę struktury własności, która była
pochodną dominującej roli państwa w gospodarce szukano odwołując się do teorii praw
własności. Teoria praw własności sformułowana przez S. Pejovicha 6 , A. Alchiana 7 oraz H.
Demsetza 8 wskazuje, że brak tego typu praw do określonych zasobów na poziomie
indywidualnym powoduje patologiczne formy ich wykorzystania, które przejawiają się niską
efektywnością i marnotrawstwem. Tym samym eksploatacja przez jednostki określonego
Zob. Gardawski J., Gilejko L., Towalski R., Oceny i oczekiwania różnych grup społecznych wobec polityki
właścicielskiej Skarbu Państwa, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1999.
5
Zob. Przebieg procesów przekształceń własnościowych wg stanu na dzień 31 grudnia 2006 roku , Ministerstwo
Skarbu Państwa, Warszawa 2006.
6
Zob. Pejovich S., Economic Analysis of lnstitutions and Systems, Dordrecht, Kluver Academic Publishers,
1995.
7
Zob. Alchian A. A., Property Rights [w:] The New Palgrave: A Dictionary of Economics , London The
Macmillan Press Limited, 1987, vol. 3.
8
Zob. Alchian A. A., Demsetz H., The Property Right Paradigm, The Journal of Economic History, 1973, vol.
33, No 1.
4
4
rodzaju dobra bez prawa własności prowadzi do maksymalizacji korzyści indywidualnych bez
względu na skutki i koszty społeczne, co z kolei negatywnie wpływa na zamierzenia
inwestycyjne, bez których niemożliwy jest prawidłowy rozwój gospodarki. Tego typu
sytuacja występowała w gospodarce realnego socjalizmu.
Podobna redukcja ma miejsce w przypadku dwóch pozostałych obszarów
transformacji systemowej tj. sfery instytucjonalno-prawnej, w ramach której dokonywany jest
wybór pomiędzy parlamentarnym, a prezydialnym typem rządów oraz sfery społecznej, która
określa model społeczeństwa przez pluralistyczne lub korporacyjne struktury.
Uwarunkowania dotyczące społecznego postrzegania prywatyzacji polskiej gospodarki
Prywatyzacja poza zmianą struktury własności gospodarki silnie oddziałuje na szereg
zjawisk i procesów makroekonomicznych takich jak tempo wzrostu gospodarczego,
dynamika nakładów inwestycyjnych, saldo obrotów na rachunku bieżącym bilansu
płatniczego Polski czy wysokość bezrobocia. Wymienione zjawiska i procesy wpływają na
sytuację materialną polskich gospodarstw domowych, a tym samym pośrednio oddziałują na
postrzeganie procesu transformacji systemu gospodarczego. Aspekt ekonomiczny
prywatyzacji sektora publicznego jest zatem ściśle powiązany ze społecznym. Z jednej strony
patrząc na prywatyzację można mówić o korzyściach tego procesu w wymiarze
pragmatycznym czy ekonomicznym 9 , które przejawiają się m.in. w zmniejszaniu roli państwa
w gospodarce, a tym samym zmniejszaniu wydatków rządowych, zwiększaniu dochodów
rządowych z tytułu sprzedaży przedsiębiorstw oraz uzyskiwanych następnie podatków,
wzroście efektywności przedsiębiorstw czy podnoszeniu jakości dobór i usług. Z drugiej zaś
strony prywatyzacja pociąga za sobą szereg skutków społecznych. Do najbardziej istotnych z
nich należą takie zjawiska jak zmiana struktury zatrudnienia, wzrost znaczenia systemów
uzależniających wysokość wynagrodzeń od wyników pracy oraz od „bardziej elastycznych
warunków pracy” 10 (ograniczenie gwarancji stałego zatrudnienia, ograniczenie roli związków
zawodowych we współdecydowaniu o przedsiębiorstwie, zmniejszenie zakresu świadczeń,
wydłużenie czasu pracy), zmiany w podziale dochodów, czy wreszcie zjawisko najbardziej
dotkliwe społecznie tj. bezrobocie.
Zob. Savas E. S., Prywatyzacja. Klucz do lepszego rządzenia, Warszawa 1992, s. 333-334.
10
Gupta S., Schiller C., Ma H., Privatization, Social Impact, and Social Safety Nets , IMF Working Paper No.
WP/99/68, May 1999.
5
9
Zgłoś jeśli naruszono regulamin