Wykonywanie rysunków z wykorzystaniem komputerowego wspomagania projektowania.pdf

(5111 KB) Pobierz
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Marek Zalewski
Wykonywanie rysunków z wykorzystaniem komputerowego
wspomagania projektowania
315[01].O2.05
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
427831834.019.png 427831834.020.png 427831834.021.png
Recenzenci:
mgr inŜ. Wanda Bukała
mgr inŜ. Ryszard Krzeszowski
Opracowanie redakcyjne:
mgr inŜ. Marek Zalewski
Konsultacja:
dr inŜ. Anna Kordowicz-Sot
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 315[01].O2.05
Wykonywanie rysunków z wykorzystaniem komputerowego wspomagania projektowania,
zawartego w programie nauczania dla zawodu technik bezpieczeństwa i higieny pracy.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
427831834.022.png
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
4
2. Wymagania wstępne
5
3. Cele kształcenia
6
4. Materiał nauczania
7
7
4.1. Komputerowe wspomaganie projektowania
4.1.1.Materiał nauczania
7
4.1.2.Pytania sprawdzające
11
4.1.3.Ćwiczenia
12
4.1.4.Sprawdzian postępów
12
4.2. Uruchomienie programu, ekran AutoCAD-a
13
4.2.1.Materiał nauczania
13
4.2.2.Pytania sprawdzające
14
4.2.3.Ćwiczenia
14
4.2.4.Sprawdzian postępów
14
4.3. Wykorzystanie menu
15
4.3.1.Materiał nauczania
15
4.3.2.Pytania sprawdzające
18
4.3.3.Ćwiczenia
18
4.3.4.Sprawdzian postępów
19
4.4. Komunikowanie się z programem
20
4.4.1.Materiał nauczania
20
4.4.2.Pytania sprawdzające
21
4.4.3.Ćwiczenia
21
4.4.4.Sprawdzian postępów
22
4.5. Rozpoczynanie i zapisywanie rysunku
23
4.5.1.Materiał nauczania
23
4.5.2.Pytania sprawdzające
25
4.5.3.Ćwiczenia
25
4.5.4.Sprawdzian postępów
25
4.6. Ustawienia rysunku i standardy
26
4.6.1.Materiał nauczania
26
4.6.2.Pytania sprawdzające
28
4.6.3.Ćwiczenia
28
4.6.4.Sprawdzian postępów
29
4.7. Sterowanie warstwami
30
4.7.1.Materiał nauczania
30
4.7.2.Pytania sprawdzające
31
4.7.3.Ćwiczenia
31
4.7.4.Sprawdzian postępów
32
4.8. Sterowanie wyświetlonym widokiem
33
4.8.1.Materiał nauczania
33
4.8.2.Pytania sprawdzające
34
4.8.3.Ćwiczenia
35
4.8.4.Sprawdzian postępów
35
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
427831834.001.png
4.9. Rysowanie obiektów liniowych
36
4.9.1.Materiał nauczania
36
4.9.2.Pytania sprawdzające
40
4.9.3.Ćwiczenia
40
4.9.4.Sprawdzian postępów
42
4.10. Rysowanie okręgów i łuków
43
4.10.1.Materiał nauczania
43
4.10.2.Pytania sprawdzające
45
4.10.3.Ćwiczenia
45
4.10.4.Sprawdzian postępów
47
4.11. Sterowanie kolorem obiektu i rodzajem linii
48
4.11.1.Materiał nauczania
48
4.11.2.Pytania sprawdzające
50
4.11.3.Ćwiczenia
50
4.11.4.Sprawdzian postępów
51
4.12. Lokalizacja punktów geometrycznych
52
4.12.1.Materiał nauczania
52
4.12.2.Pytania sprawdzające
54
4.12.3.Ćwiczenia
54
4.12.4.Sprawdzian postępów
55
4.13. Zastosowanie poleceń modyfikacyjnych
56
4.13.1.Materiał nauczania
56
4.13.2.Pytania sprawdzające
59
4.13.3.Ćwiczenia
59
4.13.4.Sprawdzian postępów
62
4.14. Kreskowanie
63
4.14.1.Materiał nauczania
63
4.14.2.Pytania sprawdzające
64
4.14.3.Ćwiczenia
64
4.14.4.Sprawdzian postępów
65
4.15. Wymiarowanie
66
4.15.1.Materiał nauczania
66
4. 15.2.Pytania sprawdzające
69
4. 15.3.Ćwiczenia
69
4. 15.4.Sprawdzian postępów
72
73
5. Sprawdzian osiągnięć
6. Literatura
78
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
427831834.002.png
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy o komputerowym wspomaganiu
projektowania i kształtowaniu umiejętności w zakresie tworzenia dokumentacji technicznej
przy uŜyciu komputera i specjalistycznego oprogramowania.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne – wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć juŜ ukształtowane,
abyś bez problemów mógł korzystać z poradnika,
cele kształcenia – wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
materiał nauczania – wiadomości teoretyczne niezbędne do opanowania treści jednostki
modułowej,
zestaw pytań, abyś mógł sprawdzić, czy juŜ opanowałeś określone treści,
ćwiczenia, które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
sprawdzian postępów,
sprawdzian
osiągnięć,
przykładowy
zestaw
zadań.
Zaliczenie
testu
potwierdzi
opanowanie materiału całej jednostki modułowej,
literaturę uzupełniającą.
315[01].O2
Podstawy konstrukcji
mechanicznych
315[01].O2.01
Wyznaczanie obciąŜeń
w układach statycznych,
kinematycznych
i dynamicznych
315[01].O2.03
Dobieranie materiałów
konstrukcyjnych
315[01].O2.02
Badanie materiałów
konstrukcyjnych
315[01].O2.05
Wykonywanie rysunków
z wykorzystaniem
komputerowego
wspomagania
projektowania
315[01].O2.04
Odwzorowywanie
elementów maszyn
315[01].O2.06
Stosowanie maszyn
i urządzeń energetycznych
oraz transportu
wewnętrznego
Schemat układu jednostek modułowych
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
427831834.003.png 427831834.004.png 427831834.005.png 427831834.006.png 427831834.007.png 427831834.008.png 427831834.009.png 427831834.010.png 427831834.011.png 427831834.012.png 427831834.013.png 427831834.014.png 427831834.015.png 427831834.016.png 427831834.017.png 427831834.018.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin