PRAWORZĄDNOŚĆ
Problem praworządności jest tak stary, jak stara jest ludzka refleksja o prawie, o jego przestrzeganiu i stosowaniu. Pojawia się już w pracach myślicieli starożytnej Grecji - Platona i Arystotelesa. Termin „praworządność" jest pojęciem ukształtowanym historycznie. Stopniowo rodziła się idea związania państwa prawem oraz ściśle z tym związana zasada przestrzegania prawa przez organy państwowe - czyli zasada praworządności.
Pojęcie praworządności odnosi się do przestrzegania prawa przez organy władzy publicznej. Zasada praworządności adresowana jest do tych, którzy sprawują rządy w państwie. Pojęcia praworządności nie należy natomiast - takie jest dzisiaj dominujące stanowisko nauki - odnosić do zachowań obywateli. Praworządność, powtórzmy to raz jeszcze, dotyczy działań państwa, wiąże się ściśle z kwalifikacją prawną władczych działań organów władzy publicznej, przejawiających się bądź w formie stanowionych norm ogólnych (tworzenie prawa), bądź w formie norm indywidualnych (stosowanie prawa).
W doktrynie znane są dwie konkurencyjne koncepcje praworządności, które zrodziły się na tle sporu w kwestii wartościowania (warstwy ocennej) zawartego w pojęciu praworządności. Znane są pod nazwą formalnej koncepcji praworządności oraz materialnej koncepcji praworządności
W ujęciu zwolenników formalnej koncepcji praworządności za praworządne uznaje się państwo, w którym prawo jest przestrzegane przez organy władzy publicznej. Treść tego prawa (jego aksjologiczna, czyli wartościująca „zawartość") jest z tego punktu widzenia obojętna. Przyjmuje się, że przestrzeganie prawa przez państwo jest wartością samoistną, ponieważ daje obywatelom poczucie pewności i przewidywalność decyzji podejmowanych przez władze publiczne. Przestrzeganie prawa jest tu dyrektywą bezwzględną, wynikającą z samego faktu obowiązywania prawa. Za K. Opałkiem i W. Zakrzewskim można przytoczyć definicję praworządności, która dobrze oddaje jej koncepcję formalną: praworządność jest to organizowanie i wykonywanie działalności państwowej na podstawie przepisów prawa.6
Zwolennicy materialnej koncepcji praworządności uważają, że problemu praworządności nie można jednak sprowadzać tylko do aspektów formalnych - aby przestrzegano prawa, aby posługiwano się nim jako instrumentem organizowania działalności państwowej. Ich zdaniem chodzi również o to, jakie ma być to prawo, jaką treść mają mieć normy prawne, których należy przestrzegać. Prawo bowiem nie zawsze musi być „dobre", ale czasem bywa ono także „złe". Wszak ludobójcy hitlerowscy czy komunistyczni także zazwyczaj zasłaniali się tym, że ich działania są zgodne z prawem ich państwa, podczas gdy prawo to zawierało postanowienia ewidentnie niedobre, a nawet nieludzkie.
Formalnemu pojmowaniu praworządności przeciwstawia się argumenty natury materialnej. Wskazuje się, iż pewnych, powszechnie akceptowanych elementarnych praw życia społecznego nie wolno naruszać. Za praworządne uznaje się więc państwo, które nie tylko przestrzega prawa, ale w którym prawo spełnia pewne postulaty aksjologiczne odnoszące się do jego treści i formy. Katalog wymogów i postulatów wobec prawa, a także ich hierarchia bywają oczywiście zmienne historycznie oraz zróżnicowane w zależności od przekonań politycznych, filozoficznych, moralno-światopogladowych osoby formułującej te wymogi i postulaty. Dość powszechnie jednak (także w polskiej nauce prawa) spotyka się poglądy, że prawo powinno: być równe dla wszystkich, deklarować podstawowe wolności i prawa człowieka i obywatela, zawierać gwarancje realizacji tych wolności i praw.
W świetle takiego stanowiska materialną definicję praworządności można sformułować następująco: praworządność to organizowanie i wykonywanie działalności państwowej na podstawie przepisów prawa, gdy prawo to jest równe dla wszystkich oraz zapewnia podstawowe wolności i prawa człowieka i obywatela.
Podejmując próbę rozstrzygnięcia dylematu między koncepcją praworządności formalnej a materialną koncepcją praworządności należy zgodzić się z poglądem tych autorów, którzy uznają, iż punktem wyjścia powinna być koncepcja formalnego przestrzegania prawa. Należy jednak przy tym równocześnie dostrzegać, że materialna koncepcja praworządności trafnie sygnalizuje, iż obowiązywanie i stosowanie norm prawnych nie może być zupełnie oderwane od społecznych funkcji prawa, jego celów i wartości ważnych społecznie. Stąd fundamenty systemu prawnego zawartego w konstytucji powinny zawierać podstawowe wartości stanowiące dorobek cywilizacyjny europejskiego kręgu kulturowego. Katalog tych wartości pojmowany jest w nauce prawa dość jednolicie, a obejmuje takie wartości jak: godność człowieka, wolność człowieka, równość wobec prawa, prawo do życia, bezpieczeństwo jednostki, wolność sumienia i poglądów, wolność działania przewidzianą w granicach gwarantujących nieszkodzenie innym, prawo do własności itp.
Praworządność jest dzisiaj jedną z zasad ustrojowych demokratycznego państwa prawnego. Zasadę tę ustanawia Konstytucja RP w art. 7, stwierdzając w tej materii: „Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa".
gosicka