15.05.12
Temat:poznanie pozawerbalnych sposobów komunikacji w pantonomicznych formach ekspresji ruchowej
Zad. Umiejętności wyrażania stanów emocjonalnych
ZASADY BUDOWY LEKCJI:
· Zasada wszechstronności
· Zasada zmienności pracy
· Zasada stopniowego natężenia wysiłku lekcji
ZASADA WSZECHSTRONNOŚCI:
· Uwzględniać w każdej lekcji zadania w zakresie przekazywania wiadomości, umiejętności, kształtowania sprawności fizycznej i psychomotorycznej
· Dbać o prawidłową postawe ciała
· Uwzględniać zadania zkierowane przez nauczyciela i te wymagające samodzielności uczniów
· Włączając uczniów do współodpowiedzialności za przebieg lekcji
· Wyprowadzić wszystkie rodzaje ćwiczeń kształtujących
· Uwzględnić ćwiczenia wpływające na harmonijny rozwój ucznia (obustronne ćwiczenia, zmiana stron i ustawień)
· Wprowadzić ćwiczenia utylitarne
· Wykorzystywać tkwiące w lekcji wartości wychowawcze
ZASADA ZMIENNOŚCI PRACY
· Układać ćwiczenia w takiej kolejności, aby każde następne miało odmienny wpływ na aparat ruchu (nie planować bezpośrednio po sobie ćwieczen wpływających na tę sama zdolność motoryczną lyb grupe mieśni
· Stosować częstą zmiane pozycji wyjściowych
· Stosować zmienność treści i metod oraz form organizacyjnych
· Przeplatać ćwiczenia:
o Statyczne i dynamiczne
o W miejscu i w przemieszczaniu się
o O dużym stopniu trudności i o łatwym
o Wymagające dużego skupienia uwagi i koncentracji ze znanymi atrakcjami
o Wymagające dużego wysiłku mięcniowego w tymi o mniejszym natężeniu
o Szybkie z wolnymi
ZASADA STOPNIOWEGO NATĘŻENIA WYSIŁKU:
· Przechodzimy od ruchów na wybrane partie mięśniowe do ruchów globalnych
· Zadania o znaczącym obciążeniu musza być poprzedzone żwiczeniami przygotowawczymi
· Rozpoczynamy zajęcia taką forma ruchu, która szybko przygotuje organizm do wysiłku
· Utrzymujemy natężenie człowieka głównie realizując zadania o dużej intensywności ruchu (tempo, liczba powtórzeń, czas trwania)
· Kończyć ćwiczeniami o małym natężeniu ruchu, aby doprowadzić organizm do stanu względnego uspokojenia fizycznego i psychicznego
· Nauczanie nowego elementu iprzekazywanie wiadomości związane jesy ze zmniejszaniem intensywności wysiłku- należy odpowiednio dobrac formy organizacji zwiększając intensywność oraz zdobywanie wiedzy
ZASADY DYDAKTYCZNE:
· Zasada świadomej aktywności
· Zasada poglądowości
· Zasada systematyczności
· Zasada przystępności i indywidualizacji w nauczaniu
· Zasada trwałości
ZASADA ŚWIADOMEJ AKTYWNOŚCI:
· Żywe,pogodne, atrakcyjne prowadzenie zajęc ruchowych
· Różnorodność metod, form i środków
· Wprowadzanie niekonwencjonalnych przedmiotów
· Przybór dla każdego dziecka
· Wiązanie ruchu z muzyką
· Wprowadzenie współzawodnictwa
· Ćwiczenia ze współćwiczącymi
WSKAZÓWKI DLA NAUCZYCIELA:
· Uświadomić uczniom sens i wartości ogólnych i szczegółowych celów kultury fizycznej (dobór ćwiczenia do wieku rozwojowego)
· Często stawiac dzieci w sytuacjach problemowych (operatywne myślenie i samodzielny wysiłek w rozwiązaniu problemu)
· Budzić chęc wykonania zadania pomimo pojawiających się trudności
ZASADA POGLĄDOWOŚCI
· Stosowanie w działaniach,których celem jesy ścisłe opanowanie techniki ruchu
· Nauczanie techniki i taktyki o charakterze sportowym
· Ćwiczenia korekcyjne i rehabilitacyjne
· Ćwicznia rozwijające określone cechu motoryczne; pokaz zadania ruchowego
· Poprawny i dokładny ukazujący najbardziej charakterystyczne momenty
· Poparty pomocami dydaktycznymi jak: plansze, fotografie, filmy
· Szczególnie zalecany w wychowaniu fizycznym małych dzieci (myślenie konktetno- obrazowe, małe doświadczenie ruchowe)
ZASADA SYSTEMATYCZNOŚCI
· Systematyczne uprawianie ćwiczen w celu:
o Utrzymania kondycji
o Podnoszenia sprawności ruchowej
o Utrzymania dyscyplimy wśród dzieci
o Zwiękdzenia zainteresowania zajęciami ruchowymi
WARUNKI ZACHOWANIA ZASADY SYSTEMATYCZNOŚCI:
· Dobrze przygotowana dokumentacja (plany pracy, rozkłady materiału)
· Osnowy lekcyjne przygotowane w cyklach gdzie każde następne zajecie ruchowe powinno stanowic kontynuację poprzedniego i nawiązywać do następnego
WSKAZANIA DLA NAUCZYCIELA
· Przechodzić od prostego do złożonego
· Od łatwego do trudnego
· Od el. Znanych do nieznanych
ZASADA PRZYSTĘPNOŚCI I INDYWIDYWIDUALIZACJI W NAUCZANIU
· Polega na konieczności dostosowania celów, środków,form i metod do rozwoju psychofizycznego uczniów
DWA ZAKRESY WSKAZAŃ:
· Grupa dzieci jako całość
· Indywidualne możliwości dzieci
· Dokonywanie systematycznej obserwacji zachowania się uczniów
· Dokonywanie pomiarów somatycznych i sprawności motorycznej
· Dostosowanie treści metod i obciązeń fizycznych dla możliwości uczniów
· Dzielenie uczniów na zaspoły, jednorodne pod względem poziomu możliwości sprostania zadaniu
· Dostosowanie zadania do możliwości rozwojowych poszczególnych wychowanków
· Przestrzeganie reguły dydaktycznej ( od znanego do nieznanego, od prostego do złożonego, od łatwego do trudnego)
ZASADA TRAFNOŚCI
· Utrwalenie ukształtowanych nawyków ruchowych stanowiących podstawę uczenia się nowych trudniejszych zadań
· Czas utrwalenia nawyków jest różny i zależy od:
o Wieku
o Uzdolnien ruchowych
o Cech psychiki
o Ilości powtorzen
WSKAZÓWKI DLA NAUCZYCIELA
· Zatrzymywać się tak długo na nauczonych elementach, dopóki one nie będą należycie przyswojone, ale żeby uczniowie nie znudzili się i nie zniechęcili
· Nie uczyc zbyt wielu cwiczen jednocześnie (rozproszenie sił, uwagi i zainteresowan)
· Zachować odpowiednie przerwy w ćwiczeniach
ASPEKT OSOBOWOŚCIOWY ZASADY TRWAŁOŚCI:
· Uksztaltowanie takich cech osobowości, ktor zdecydują i wytworzeniu się pozytywnej postawy kultury fizycznej
· Aktywne samodzielne zabiegi nad utrzymaniem organizmu w możliwie najwyższej sprawności fizycznej odpornośi i zdrowiu
coliberek44