15.05.docx

(19 KB) Pobierz

15.05.12

Temat:poznanie pozawerbalnych sposobów komunikacji w pantonomicznych formach ekspresji ruchowej

Zad. Umiejętności wyrażania stanów emocjonalnych

ZASADY BUDOWY LEKCJI:

·         Zasada wszechstronności

·         Zasada zmienności pracy

·         Zasada stopniowego natężenia wysiłku lekcji

ZASADA WSZECHSTRONNOŚCI:

·         Uwzględniać w każdej lekcji zadania w zakresie przekazywania wiadomości, umiejętności, kształtowania sprawności fizycznej i psychomotorycznej

·         Dbać o prawidłową postawe ciała

·         Uwzględniać zadania zkierowane przez nauczyciela i te wymagające samodzielności uczniów

·         Włączając uczniów do współodpowiedzialności za przebieg lekcji

·         Wyprowadzić wszystkie rodzaje ćwiczeń kształtujących

·         Uwzględnić ćwiczenia wpływające na harmonijny rozwój ucznia (obustronne ćwiczenia, zmiana stron i ustawień)

·         Wprowadzić ćwiczenia utylitarne

·         Wykorzystywać tkwiące w lekcji wartości wychowawcze

ZASADA ZMIENNOŚCI PRACY

·         Układać ćwiczenia w takiej kolejności, aby każde następne miało odmienny wpływ na aparat ruchu (nie planować bezpośrednio po sobie ćwieczen wpływających na tę sama zdolność motoryczną lyb grupe mieśni

·         Stosować częstą zmiane pozycji wyjściowych

·         Stosować zmienność treści i metod oraz form organizacyjnych

·         Przeplatać ćwiczenia:

o        Statyczne i dynamiczne

o        W miejscu i w przemieszczaniu się

o        O dużym stopniu trudności i o łatwym

o        Wymagające dużego skupienia uwagi i koncentracji ze znanymi atrakcjami

o        Wymagające dużego wysiłku mięcniowego w tymi o mniejszym natężeniu

o        Szybkie z wolnymi

ZASADA STOPNIOWEGO NATĘŻENIA WYSIŁKU:

·         Przechodzimy od ruchów na wybrane partie mięśniowe do ruchów globalnych

·         Zadania o znaczącym obciążeniu musza być poprzedzone żwiczeniami przygotowawczymi

·         Rozpoczynamy zajęcia taką forma ruchu, która szybko przygotuje organizm do wysiłku

·         Utrzymujemy natężenie człowieka głównie realizując  zadania o dużej intensywności ruchu (tempo, liczba powtórzeń, czas trwania)

·         Kończyć ćwiczeniami o małym natężeniu ruchu, aby doprowadzić organizm do stanu względnego uspokojenia fizycznego i psychicznego

·         Nauczanie nowego elementu iprzekazywanie wiadomości związane jesy ze zmniejszaniem intensywności wysiłku- należy odpowiednio dobrac formy organizacji zwiększając intensywność oraz zdobywanie wiedzy

ZASADY DYDAKTYCZNE:

·         Zasada świadomej aktywności

·         Zasada poglądowości

·         Zasada systematyczności

·         Zasada przystępności i indywidualizacji w nauczaniu

·         Zasada trwałości

ZASADA ŚWIADOMEJ AKTYWNOŚCI:

·         Żywe,pogodne, atrakcyjne prowadzenie zajęc ruchowych

·         Różnorodność metod, form i środków

·         Wprowadzanie niekonwencjonalnych przedmiotów

·         Przybór dla każdego dziecka

·         Wiązanie ruchu z muzyką

·         Wprowadzenie współzawodnictwa

·         Ćwiczenia ze współćwiczącymi

         WSKAZÓWKI DLA NAUCZYCIELA:

·         Uświadomić uczniom sens i wartości ogólnych i szczegółowych celów kultury fizycznej (dobór ćwiczenia do wieku rozwojowego)

·         Często stawiac dzieci w sytuacjach problemowych (operatywne myślenie i samodzielny wysiłek w rozwiązaniu problemu)

·         Budzić chęc wykonania zadania  pomimo pojawiających się trudności

ZASADA POGLĄDOWOŚCI

·         Stosowanie w działaniach,których celem jesy ścisłe opanowanie techniki ruchu

·         Nauczanie techniki i taktyki o charakterze sportowym

·         Ćwiczenia korekcyjne i rehabilitacyjne

·         Ćwicznia rozwijające określone cechu motoryczne; pokaz zadania ruchowego

·         Poprawny i dokładny ukazujący najbardziej charakterystyczne momenty

·         Poparty pomocami dydaktycznymi jak: plansze, fotografie, filmy

·         Szczególnie zalecany w  wychowaniu fizycznym małych dzieci (myślenie konktetno- obrazowe, małe doświadczenie ruchowe)

ZASADA SYSTEMATYCZNOŚCI

·         Systematyczne uprawianie ćwiczen w celu:

o        Utrzymania kondycji

o        Podnoszenia sprawności ruchowej

o        Utrzymania dyscyplimy wśród dzieci

o        Zwiękdzenia zainteresowania zajęciami ruchowymi

WARUNKI ZACHOWANIA ZASADY SYSTEMATYCZNOŚCI:

·         Dobrze przygotowana dokumentacja (plany pracy, rozkłady materiału)

·         Osnowy lekcyjne przygotowane w cyklach gdzie każde następne zajecie ruchowe powinno stanowic kontynuację poprzedniego i nawiązywać do następnego

WSKAZANIA DLA NAUCZYCIELA

·         Przechodzić od prostego do złożonego

·         Od łatwego do trudnego

·         Od el. Znanych do nieznanych

ZASADA PRZYSTĘPNOŚCI I INDYWIDYWIDUALIZACJI W NAUCZANIU

·         Polega na konieczności dostosowania celów, środków,form i metod do rozwoju psychofizycznego uczniów

DWA ZAKRESY WSKAZAŃ:

·         Grupa dzieci jako całość

·         Indywidualne możliwości dzieci

WSKAZANIA DLA NAUCZYCIELA

·         Dokonywanie systematycznej obserwacji zachowania się uczniów

·         Dokonywanie pomiarów somatycznych i sprawności motorycznej

·         Dostosowanie treści metod i obciązeń fizycznych dla możliwości uczniów

·         Dzielenie uczniów na zaspoły, jednorodne pod względem poziomu możliwości sprostania zadaniu

·         Dostosowanie zadania do możliwości rozwojowych poszczególnych wychowanków

·         Przestrzeganie reguły dydaktycznej ( od znanego do nieznanego, od prostego do złożonego, od łatwego do trudnego)

ZASADA TRAFNOŚCI

·         Utrwalenie ukształtowanych nawyków ruchowych stanowiących podstawę uczenia się nowych trudniejszych zadań

·         Czas utrwalenia nawyków jest różny i zależy od:

o        Wieku

o        Uzdolnien ruchowych

o        Cech psychiki

o        Ilości powtorzen

WSKAZÓWKI DLA NAUCZYCIELA

·         Zatrzymywać się tak długo na nauczonych elementach, dopóki one nie będą należycie przyswojone, ale żeby uczniowie nie znudzili się i nie zniechęcili

·         Nie uczyc zbyt wielu cwiczen jednocześnie (rozproszenie sił, uwagi i zainteresowan)

·         Zachować odpowiednie przerwy w ćwiczeniach

ASPEKT OSOBOWOŚCIOWY ZASADY TRWAŁOŚCI:

·         Uksztaltowanie takich cech osobowości, ktor zdecydują i wytworzeniu się pozytywnej postawy kultury fizycznej

·         Aktywne samodzielne zabiegi nad utrzymaniem organizmu w możliwie najwyższej sprawności fizycznej odpornośi i zdrowiu

Zgłoś jeśli naruszono regulamin