Estetyka o żywiole apollińskim i dionizyjskim
Fryderyk Nietsche – „narodziny tragedii z ducha muzyki”
próba pokazania roli dramatu słowno muzycznego Wagnera - opery + libretto ( fabuła – tematy z mitów germańskich ), marzyło mu się idealne połączenie muzyki i słowa, wierzył że opera to sztuka przyszłości., idea dramatu = Szekspir, idea muzyki – Bethowen,.
Wagner walczył z operą włoską, gdzie wszystko było podległe muzyce. Dla Wagnera muzyka była najwyższą formą sztuki, ale uważał że można ją dopełnić poezją. Dźwięko-słowa, widowisko – sztuka przyszłości – kompozycja wielu tworzyw, totalnie oddziałujących na widzów – sztuka totalna.
Źródło inspiracji – tragedia grecka ( Wagner wierzył że właśnie w starożytnej Grecji istniał jego ideał)
Oparcie fabuły na snach
To również próba niby-historycznego przedstawienia rozwoju tragedii, jego własna wizja kultury antycznej
dwoistość
kultury greckiej
/ \
Sztuka dionizyjska sztuka apollińska
· we wczesnych pismach Nietschego, także „narodziny tragedii” Dionizos jest bóstwem związanym z mitem kolektywistycznym –tworzeniem wspólnoty, zatracaniem się w niej.
Obrzęd – spełniany w sposób biorowy, jednolita, zgrana zbiorowość, radość
· w późnych pismach, np. „tako rzecze Zaratustra” mit indywidualistyczny, człowiek odniesieniem dla Dionizosa. Jednostka gardząca zbiorowością, wroga jej.
Elementy wspólne
- fascynacja żywiołem
- upojenie życiem
- aprobacja świata
- Dionizos – bóg wina – bóg odradzającej się natury
- kult wschodni
· Apollo – bóg snu, świat fantazji, iluzji, pięknego pozoru. Łączono go ze sztukami plastycznymi jak malarstwo – służą uwolnieniem ludzi od cierpienia
· Apollo cenił to co jasne, przejrzyste, harmonijne, wymagał miary, ukazaniu piękna musiał towarzyszyć samopoznanie i umiar. Estetyka + harmonia – wartość duchowa.
· Sztuka naiwna – nie jest jednak samoistnie tworząca się, pokazywała jedność człowieka z naturą.
· Naiwność – zwycięstwo iluzji, naśladownictwo językiem poezji, korygowanie, upiększanie. Wg Nietschego np. Homer
· Jednostka odróżnia się od innych, samopoznanie, stawianie granic.
· Przeciwstawienie barbarzyństwu
· Ucieczką od życia jest sen
-ból częścią życia – forma rozkoszy. Upojenie życiem – dojście do stanu jedności.
-z jednej strony zniesienie cierpienia, ale też trans wspólnoty. Wg Nietschego celem tragedii greckiej było by jednostka była bytem bezosobowym złożonym z wielu istnień. Wszystko to co wielkie, potężne, twórcze, co wykraczało ponad miarę, była związana z Dionizyjską kulturą.
Dionizos – wieczny powrót – dzieje świata
-muzyka – przypisana Dionizosowi – śpiewając, tańcząc łatwiej jest wejść w trans – wchodzenie w grupę – społeczność. Ekstaza życia
-sprzeczność – należy cieszyć się życiem mimo że kończy się śmiercią
-Dysharmonia. Wg Nietzschego np. Archiloch – artysta, który wprowadził do literatury pieśń ludową – stopienie muzyki i słowa – poezja uzależniona od muzyki
- tragicznośc – radośc wielości nie wynika z oczyszczenia, radosc estetyczna, afirmacja życia – pełnia zycia, afirmacja radości i bólu
- każda prawdziwa tragedia miała nieść metafizyczną pociechę
- tragiczne to co radosne, związane z tworzeniem, afirmacją przypadku, konieczności stawania się w samym bycie jako wielości.
- dionizyjski chór + iluzja apollińska, sen
- dramaty satyrowe – chór przebrany za satyrów (?)
- kres tragedii to dla niego zlikwidowanie wartości chóru ( przyczynił się do tego Eurypides )
- popularyzacja Dionizosa w XX w. (?) modernizm
- wizji tragicznej ( Dionizos + Apollon ) przeciwstawił wizję dialektyczną ( śmierć tragedii ) bo wiązała tragicznośc z tym co negatywne ( życie - cierpienie bo kończy się śmiercią). Życie jest radosne, a śmierć jest konieczna do odrodzenia.
- Sokrates wg Nietzschego – demon dekadencji – osądza życie przez idee, wina dialektyki jest to że ona uważa że życiu potrzebne jest usprawiedliwienie, idea, dla Nietzschego natomiast życie było wartością samą w sobie, niepotrzebującą idei.
- Dionizos – życie nie wymaga usprawiedliwienia, afirmuje cierpienie i ból.
- Chrystus – cierpienie jest ważniejsze od życia, usprawiedliwia ludzkie życie, stawia je w stan skażenia. Żyjemy poto by cierpieć, ofiara z życia dla innych dóbr. Nihilizm – negacja radości życia, generowania winy, grzeszność, pomnażanie bólu, wyrzeczenia, ból ofiarowany Bogu
laudab