1999.09_Szkoła konstruktorów klasa II.pdf

(282 KB) Pobierz
450991726 UNPDF
Szkoła Konstruktorów
Co tu nie gra?
Fot. 3 Model Piotra Wójtowicza
Rozwiązanie
zadania 39
W EdW 5/99 zamie−
szczony był układ prze−
znaczony do wytwarzania
krótkich impulsów − rysu−
nek A.
wejścia bramki US2C.
O uszkodzeniu nie może
być mowy, bo obwody
zabezpieczające chronią
skutecznie przed napię−
ciami znacznie wyższymi
niż 10...20V. Nie ma także
ryzyka zatrzaśnięcia
(latch−up) pasożyt−
niczej struktury ty−
rystorowej w ukła−
dzie CMOS, ponie−
waż do zadziałania
tego “tyrystora”
potrzebny byłby
prąd
wejściowy
bramki więk−
szy niż 20mA.
Gdyby za−
stosowane
bramki pocho−
dziły z rodziny
TTL, również
nie ma obawy
uszkodzenia
podczas
ujemnego im−
pulsu, a jedy−
nie w obwodzie
wejściowym
bramki popłynie
wtedy większy
prąd. Zagadnienia
te były opisywane
w początkowych
odcinkach cyklu
“Pierwsze kroki
w cyfrówce”.
Tym razem prawidło−
wych odpowiedzi było
mniej niż poprzednio, co
świadczy, iż nie wszyscy
“czują” problem wejść
i wyjść układów cyfro−
wych. Warto przypo−
mnieć sobie stosowny
materiał, bo
pozwoli to
uniknąć błę−
dów i niedo−
róbek.
Nagrody za
udział w roz−
wiązaniu te−
go zadania
otrzymują: Grzegorz Ta−
larek z Międzyrzecza,
Robert Olejnik ze Szcze−
cina i Jarosław Górnicki
z Opola.
Zadanie
numer 43
Jeden z Czytelników
nadesłał blok zasilający
pokazany na rysunku D,
który według założeń
ma odcinać zasilanie
dalszej części układu,
gdy napięcie wejścio−
we spadnie poniżej
pewnego ustalonego
poziomu. Gdy napięcie
zasilające jest odpowie−
dnio wysokie, tranzy−
Rys. A
Fot. 4 Modele Filipa Rusa
Fot. 5 Model Witolda Wardy
Jak wspomniano, układ
nie jest ewidentnie błęd−
ny − będzie poprawnie pra−
cował. Jest tylko niepo−
trzebnie rozbudowany.
Spokojnie można
usunąć diodę D2 i rezy−
stor R7, a wejście
bramki US2C dołączyć do
punktu połączenia rezy−
stora R6 i kondensatora
C4. Odchudzony układ po−
kazany jest na rysunku B.
Rys. D
Rys. B
stor MOSFET przewo−
dzi. Gdy to napięcie
nadmiernie się obniży,
tranzystor zostanie za−
tkany do czasu, gdy na−
pięcie to powróci do
wymaganej wartości.
Fot. 6 Model Wojciecha Kuźmiaka
Usunięcie diody i rezysto−
ra jest możliwe, zarówno
w przypadku bramek
CMOS, jak i bramek TTL.
Każde wejście układu
CMOS ma obwód zabez−
pieczający, zwykle taki,
jak na rysunku C.
Co tu nie gra?
Co byś zmienił(−a)?
Odpowiedź można za−
wrzeć w jednym zdaniu.
Można ją także podać
szersze uzasadnienie
oraz zmodyfikować
schemat. Termin nadsy−
łania odpowiedzi upływa
15 października 1999.
Ze względu na dużą
ilość przesyłek do szko−
ły, rozróżnijcie drugie za−
danie od głównego,
a więc na kartkach i ko−
pertach dopiszcie pro−
szę Nie gra 43 . Ułatwi
mi to znacznie segrega−
cję “szkolnych” prac.
Fot. 7 Modele Jarosława Kempy
Rys. C
Dzięki takiemu zabez−
pieczeniu ujemne impul−
sy, występujące na rezy−
storze R4 (przy zboczu
HL na wyjściu bramki
US2B) nie są groźne dla
Fot. 8 Model Antoniego Barwiołka
E LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 9/99
37
450991726.009.png 450991726.010.png 450991726.011.png 450991726.012.png 450991726.001.png 450991726.002.png 450991726.003.png 450991726.004.png 450991726.005.png
Szkoła Konstruktorów
skuteczność wszystkich zaprezentowa−
nych układów uwarunkowana jest odpo−
wiednim zamocowaniem czujki PIR
w stosunku do drzwi. Chodzi o to, by uzy−
skać potrzebne przebiegi, uwzględniając
uwagi dotyczące rysunków 1...4.
Podsumowując zadanie, chciałbym je−
szcze raz stwierdzić, że bardzo się cie−
szę z dużej liczby rozwiązań i zapropono−
wanych koncepcji. Jednocześnie muszę
stwierdzić, że spora liczba uczestników
miała kłopoty z krótkim i precyzyjnym
opisaniem działania swego układu.
W każdym razie gratuluję wszystkim
uczestnikom, których nazwiska pojawiły
się w artykule. Dwie główne nagrody
otrzymają: Piotr Młyński i Jarosław Kem−
pa. Inne nagrody: Paweł Korejwo, Piotr
Wójtowicz, Grzegorz Kaczmarek, Witold
Warda, Michał Kobierzycki i Marcin Wią−
zania. Dodatkowo drobne upominki
otrzymają: Filip Rus, Marcin Kartowicz,
Antoni Barwiołek i Wojciech Kuźmiak.
Nagrody i punkty przydzielałem, kieru−
jąc się nie tylko elegancją, pomysłowo−
ścią i prostotą rozwiązania, ale również
brałem pod uwagę, czy dany uczestnik
ma świadomość występujących ograni−
czeń i sytuacji nietypowych. Aktualną
punktację po tym zadaniu znajdziecie
w tabeli. Punktacja uwzględnia nie tylko
oryginalność pomysłu, możliwość i celo−
wość praktycznej realizacji, ale również
wiek i możliwości autora.
Jak zwykle serdecznie pozdrawiam
wszystkich uczestników i sympatyków
Szkoły. Zachęcam do spróbowania sił
w kolejnych zadaniach.
Punktacja
Szkoły Konstruktorów
Marcin Wiązania Gacki 29
Dariusz Knull Zabrze 20
Tomasz Sapletta Donimierz 18
Paweł Korejwo Jaworzno 15
Mariusz Nowak Gacki 15
Jarosław Kempa Tokarzew 12
Marcin Piotrowski Białystok 12
Jarosław Chudoba Gorzów Wlkp. 10
Roland Belka Złotów 8
Maciej Ciechowski Gdynia 8
Krzysztof Kraska Przemyśl 8
Czesław Szutowicz Włocławek 8
Rafał Wiśniewski Brodnica 8
Piotr Wójtowicz Wólka Bodzechowska 8
Barbara Jaśkowska Gdańsk 7
Jakub Mielczarek Mała Wola 7
Tomasz Gacoń i Paweł Kuchta 6
Marek Grzeszyk Stargard Szcz. 6
Grzegorz Kaczmarek Opole 6
Bartosz Niżnik Puławy 6
Marcin Przybyła Siemianowice 6
Bartłomiej Stróżyński Kęty 6
Paweł Bajurko Warszawa 5
Marcin Barański Koszalin 5
Michał Kobierzycki Grójec 5
Wasz Instruktor
Piotr Górecki
Rys. 15 Układ Piotra Góreckiego
38
E LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 9/99
450991726.006.png 450991726.007.png 450991726.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin