1999.09_Szkoła konstruktorów klasa II.pdf
(
282 KB
)
Pobierz
450991726 UNPDF
Szkoła Konstruktorów
Co tu nie gra?
Fot. 3 Model Piotra Wójtowicza
Rozwiązanie
zadania 39
W EdW 5/99 zamie−
szczony był układ prze−
znaczony do wytwarzania
krótkich impulsów − rysu−
nek A.
wejścia bramki US2C.
O uszkodzeniu nie może
być mowy, bo obwody
zabezpieczające chronią
skutecznie przed napię−
ciami znacznie wyższymi
niż 10...20V. Nie ma także
ryzyka zatrzaśnięcia
(latch−up) pasożyt−
niczej struktury ty−
rystorowej w ukła−
dzie CMOS, ponie−
waż do zadziałania
tego “tyrystora”
potrzebny byłby
prąd
wejściowy
bramki więk−
szy niż 20mA.
Gdyby za−
stosowane
bramki pocho−
dziły z rodziny
TTL, również
nie ma obawy
uszkodzenia
podczas
ujemnego im−
pulsu, a jedy−
nie w obwodzie
wejściowym
bramki popłynie
wtedy większy
prąd. Zagadnienia
te były opisywane
w początkowych
odcinkach cyklu
“Pierwsze kroki
w cyfrówce”.
Tym razem prawidło−
wych odpowiedzi było
mniej niż poprzednio, co
świadczy, iż nie wszyscy
“czują” problem wejść
i wyjść układów cyfro−
wych. Warto przypo−
mnieć sobie stosowny
materiał, bo
pozwoli to
uniknąć błę−
dów i niedo−
róbek.
Nagrody za
udział w roz−
wiązaniu te−
go zadania
otrzymują: Grzegorz Ta−
larek z Międzyrzecza,
Robert Olejnik ze Szcze−
cina i Jarosław Górnicki
z Opola.
Zadanie
numer 43
Jeden z Czytelników
nadesłał blok zasilający
pokazany na rysunku D,
który według założeń
ma odcinać zasilanie
dalszej części układu,
gdy napięcie wejścio−
we spadnie poniżej
pewnego ustalonego
poziomu. Gdy napięcie
zasilające jest odpowie−
dnio wysokie, tranzy−
Rys. A
Fot. 4 Modele Filipa Rusa
Fot. 5 Model Witolda Wardy
Jak wspomniano, układ
nie jest ewidentnie błęd−
ny − będzie poprawnie pra−
cował. Jest tylko niepo−
trzebnie rozbudowany.
Spokojnie można
usunąć diodę D2 i rezy−
stor R7, a wejście
bramki US2C dołączyć do
punktu połączenia rezy−
stora R6 i kondensatora
C4. Odchudzony układ po−
kazany jest na rysunku B.
Rys. D
Rys. B
stor MOSFET przewo−
dzi. Gdy to napięcie
nadmiernie się obniży,
tranzystor zostanie za−
tkany do czasu, gdy na−
pięcie to powróci do
wymaganej wartości.
Fot. 6 Model Wojciecha Kuźmiaka
Usunięcie diody i rezysto−
ra jest możliwe, zarówno
w przypadku bramek
CMOS, jak i bramek TTL.
Każde wejście układu
CMOS ma obwód zabez−
pieczający, zwykle taki,
jak na rysunku C.
Co tu nie gra?
Co byś zmienił(−a)?
Odpowiedź można za−
wrzeć w jednym zdaniu.
Można ją także podać
szersze uzasadnienie
oraz zmodyfikować
schemat. Termin nadsy−
łania odpowiedzi upływa
15 października 1999.
Ze względu na dużą
ilość przesyłek do szko−
ły, rozróżnijcie drugie za−
danie od głównego,
a więc na kartkach i ko−
pertach dopiszcie pro−
szę
Nie gra 43
. Ułatwi
mi to znacznie segrega−
cję “szkolnych” prac.
Fot. 7 Modele Jarosława Kempy
Rys. C
Dzięki takiemu zabez−
pieczeniu ujemne impul−
sy, występujące na rezy−
storze R4 (przy zboczu
HL na wyjściu bramki
US2B) nie są groźne dla
Fot. 8 Model Antoniego Barwiołka
E
LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 9/99
37
Szkoła Konstruktorów
skuteczność wszystkich zaprezentowa−
nych układów uwarunkowana jest odpo−
wiednim zamocowaniem czujki PIR
w stosunku do drzwi. Chodzi o to, by uzy−
skać potrzebne przebiegi, uwzględniając
uwagi dotyczące rysunków 1...4.
Podsumowując zadanie, chciałbym je−
szcze raz stwierdzić, że bardzo się cie−
szę z dużej liczby rozwiązań i zapropono−
wanych koncepcji. Jednocześnie muszę
stwierdzić, że spora liczba uczestników
miała kłopoty z krótkim i precyzyjnym
opisaniem działania swego układu.
W każdym razie gratuluję wszystkim
uczestnikom, których nazwiska pojawiły
się w artykule. Dwie główne nagrody
otrzymają: Piotr Młyński i Jarosław Kem−
pa. Inne nagrody: Paweł Korejwo, Piotr
Wójtowicz, Grzegorz Kaczmarek, Witold
Warda, Michał Kobierzycki i Marcin Wią−
zania. Dodatkowo drobne upominki
otrzymają: Filip Rus, Marcin Kartowicz,
Antoni Barwiołek i Wojciech Kuźmiak.
Nagrody i punkty przydzielałem, kieru−
jąc się nie tylko elegancją, pomysłowo−
ścią i prostotą rozwiązania, ale również
brałem pod uwagę, czy dany uczestnik
ma świadomość występujących ograni−
czeń i sytuacji nietypowych. Aktualną
punktację po tym zadaniu znajdziecie
w tabeli. Punktacja uwzględnia nie tylko
oryginalność pomysłu, możliwość i celo−
wość praktycznej realizacji, ale również
wiek i możliwości autora.
Jak zwykle serdecznie pozdrawiam
wszystkich uczestników i sympatyków
Szkoły. Zachęcam do spróbowania sił
w kolejnych zadaniach.
Punktacja
Szkoły Konstruktorów
Marcin Wiązania
Gacki
29
Dariusz Knull
Zabrze
20
Tomasz Sapletta
Donimierz
18
Paweł Korejwo
Jaworzno
15
Mariusz Nowak
Gacki
15
Jarosław Kempa
Tokarzew
12
Marcin Piotrowski
Białystok
12
Jarosław Chudoba
Gorzów Wlkp.
10
Roland Belka
Złotów
8
Maciej Ciechowski
Gdynia
8
Krzysztof Kraska
Przemyśl
8
Czesław Szutowicz
Włocławek
8
Rafał Wiśniewski
Brodnica
8
Piotr Wójtowicz
Wólka Bodzechowska
8
Barbara Jaśkowska
Gdańsk
7
Jakub Mielczarek
Mała Wola
7
Tomasz Gacoń i Paweł
Kuchta
6
Marek Grzeszyk
Stargard Szcz.
6
Grzegorz Kaczmarek
Opole
6
Bartosz Niżnik
Puławy
6
Marcin Przybyła
Siemianowice
6
Bartłomiej Stróżyński
Kęty
6
Paweł Bajurko
Warszawa
5
Marcin Barański
Koszalin
5
Michał Kobierzycki
Grójec
5
Wasz Instruktor
Piotr Górecki
Rys. 15 Układ Piotra Góreckiego
38
E
LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 9/99
Plik z chomika:
sewa_13
Inne pliki z tego folderu:
1997.08_Szkoła konstruktorów.pdf
(568 KB)
1997.09_Szkoła konstruktorów.pdf
(1013 KB)
1997.10_Szkoła konstruktorów.pdf
(263 KB)
1997.11_Szkoła konstruktorów.pdf
(782 KB)
1997.12_Szkoła konstruktorów.pdf
(405 KB)
Inne foldery tego chomika:
AUDIO elektronika
Automatyka i roboty
CB radio - Książki i poradniki
CB radio - Modyfikacje
CB radio - Modyfikacje mikrofonów
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin