Ogniwo 3.doc

(54 KB) Pobierz
METODY NAUCZANIA POJĘĆ wg R

Ogniwo III- Nabywanie pojęć, uogólnianie

I.

Czynności nauczycieli: kierowanie procesem nabywania pojęć, kierowanie procesami uogólniania

Czynności uczniów: procesy uogólniania służące wytworzeniu pojęć

II.

Etapy kształtowania pojęć wg Okonia:

1.kojarzenie nazw z odpowiadającymi im przedmiotami (rozpoczyna się , gdy dziecko zaczyna wymawiać pierwsze słowa, rozkwit w wieku przedszkolnym)

 

2.tworzenie ,, przedpojęć ” na podstawie znajomości zewnętrznych cech rzeczy i zdarzeń(kształtowanie pojęć elementarnych na podstawie znajomości zewn. cech przedmiotów-barwa, kształt, wielkość)

 

3.nabywanie pojęć naukowych:

 

ü      Zestawianie przez uczniów danego obiektu lub zdarzenia z innymi w celu wyodrębnienia go spośród tych innych-ANALIZA WSTĘPNA

 

ü      Wyszukiwanie cech podobnych , ich uogólnianie tj. szukanie tego, co jest wspólne dla różnych owoców, figur geometrycznych, zjawisk fizycznych, faktów społecznych- GENERALIZACJA

 

 

ü      Poszukiwanie cech różniących dane rzeczy bądź zdarzenia od innych, zarówno nieistotnych cech zewn. , jak i przede wszystkim cech istotnych , ujawniających istotne związki między nimi- RÓŻNICOWANIE

 

ü      Wytworzenie sobie przez uczniów danego pojęcia na podstawie znajomości istotnych cech danej kategorii przedmiotów. Jest to po dokonanej poprzednio analizie cech moment ich syntezy, połączenia zebranych informacji w całość. Synteza pozwala uczniom uporządkować właściwą treść danego pojęcia, oraz w razie potrzeby zdefiniować  to pojęcie- SYNTEZA

 

 

ü      Zastosowanie przez uczniów poznanego pojęcia w nowych sytuacjach poznawczych  bądź praktycznych sprzyja sprawdzeniu czy wszyscy uczniowie je sobie przyswoili, tj. czy pojęcie zostało prawidłowo uogólnione i odróżnicowane, a następnie utrwalone-ZASTOSOWANIE

 

 

 

 

 

 

III.

METODY NAUCZANIA POJĘĆ wg R. Arendsa – DEDUKCYJNA i INDUKCYJNA

A)     Metoda bezpośrednia (dedukcyjna):

         opiera się na toku dedukcyjnym: od reguły do przykładu.

         Nauczyciel najpierw przedstawia definicję pojęcia, potem podaje przykłady i nieprzykłady, pomagające zrozumieć pojęcie.

         Trudność polega na nazwaniu i definiowaniu pojęcia.

         Sprawdza się najlepiej w przypadku pojęć wcale lub ledwo znanych uczniom.

 

B)     Metoda przyswajania (indukcyjna):

         porządek indukcyjny: od przykładu do reguł.

         Najpierw podaje się przykłady i nieprzykłady danego pojęcia, a uczniowie samodzielnie odkrywają lub przyswajają pojęcie dzięki rozumowaniu indukcyjnemu.

         Nazwa i definicje pojawiają się na końcu.

         Sprawdza się najlepiej, gdy uczniowie mają jakąś znajomość pojęcia.

 

Wewnętrzna organizacja lekcji z zastosowaniem wybranej metody nauczania:

 

A) Nauczanie bezpośrednie:

1.      Nazwanie pojęcia i podanie definicji.

2.      Określenie cech istotnych oraz podanie przykładów i nieprzykładów pojęcia.

3.      Sprawdzenie opanowanie pojęcia: uczniowie sami podają przykłady i nieprzykłady.

B) Przyswajanie pojęć :

1. Podanie uczniom przykładów i nieprzykładów

2. Nakłanianie uczniów do snucia domysłów, podawania argumentów, na których się opierają. Stawianie dodatkowych pytań naprowadzających myślenie uczniów na właściwy kierunek.

3. Nazywanie i opisywanie procesów myślowych, którymi posługiwali się uczniowie. Podawanie przez nauczyciela dodatkowych przykładów i nieprzykładów, aby uczniowie przyswoili cechy istotne pojęcie i jego nazwę.

4. Nauczyciel podsuwa dodatkowe przykłady i nieprzykłady. Uczniowie je wyjaśniają i sami podają przykłady i nieprzykłady.

 


CECHY ISTOTNE I NIEISTOTNE POJĘCIA- definicje na przykładzie trójkąta równobocznego

 

Pojęcia mają cechy, które je opisują i umożliwiają zdefiniowanie. Niektóre cechy nazywamy nieistotnymi. Posługujemy się nimi dla odróżnienia jednych pojęć od innych

A)     Cechy istotne:

         Cechy istotne trójkąta równobocznego: jest to trójkąt; każdy bok musi być równy. Trójkąty, których boki nie są równe, nie są trójkątami równobocznymi.

         Pojęcie podrzędne zawiera własne cechy istotne oraz zawiera również wszystkie cechy istotne pojęcia ogólnego – trójkąt równoboczny należy do pojęcia trójkąty, musi, zatem zawierać wszystkie istotne cechy trójkąta.

B)     Cechy nieistotne (niedefinicyjne):

         Pewne cechy występujące w niektórych, ale nie we wszystkich obiektach należących do danej klasy.

         Nieistotna cech trójkąta równobocznego np. powierzchnia

 

Wszystkie pojęcia mają cechy istotne i nieistotne, których rozróżnianie sprawia czasem uczniom trudności, np. pojęcie „ptak” ( problem latania- nie wszystkie ptaki latają. Zatem fruwanie nie stanowi cechy istotnej pojęcia).

 

 

 

IV. Trudności uczniów podczas realizacji ogniwa:

·         przejście od wyobrażeń do pojęć(u dzieci w szkole podstawowej, u których przeważa myślenie konkretno-obrazowe)

·         w poprawnym wyrażaniu swoich myśli( wypowiedzi uczniów nie zawsze jasne i zrozumiałe)

·         kształtowanie pojęcia na jednym przykładzie (myślenie uczniów przez analogię)

·         gdy uogólnienie zostało dokonane na podstawie cechy nieistotnej ( np. owoce, cecha: jadalność; dziecko zalicza marchew do owoców)

·         gdy treści nauczania zawierają podobne, zbliżone do siebie elementy (dziecku łatwiej zaobserwować różnice niż podobieństwa)

·         gdy na jednej lekcji nauczyciel usiłuje kształtować zbyt wiele pojęć

·         przyswajanie pojęć ogólnych( np. feudalizm, socjalizm)

·         w przyswajaniu pojęć, które nie maja oparcia w spostrzeżeniach i wyobrażeniach uczniów(trudności w wyobrażeniu sobie czegoś nieskończonego; np. pojęcia w geometrii: płaszczyzna, prosta)

·         gdy wiadomości przyrodnicze trzeba ujmować w formuły matematyczne, a następnie posługiwać się nimi                                                 

 

V. Błędy nauczycieli popełniane w czasie realizacji ogniwa:

 

·         uogólnienie zostało dokonane tylko na podstawie jednego przykładu

·         uczniowie przyswajają sobie pojęcia nowe, zanim utrwaliły się pojęcia poprzednio ukształtowane

·         pominięto porównywanie przedmiotów i zjawisk dla uchwycenia występujących między nimi różnic i podobieństw; a więc gdy brak zróżnicowania i wyodrębnienia cech istotnych                                                                                                

·         podawanie uczniom pełnych definicji nowych pojęć, zwalniając  ich tym samym od samodzielnej analizy cech istotnych

·         wprowadzanie zbyt wielu pojęć na raz 

·         uogólnianie cech przedmiotów na podstawie zbyt małej liczby przykładów

·         zestawianie przedmiotów i zjawisk jednego rodzaju z przedmiotami  zupełnie innego rodzaju, a więc zestawianie przedmiotów trudno porównywalnych a nawet uniemożliwiających wyodrębnienie cech wspólnych

·         podawanie uczniom gotowych definicji, wzorów, praw  w typowych kontekstach ,,książkowo-szkolnych”, brak wdrażania uczniów do stosowania pojęć w nowych sytuacjach,  praktycznego ich wykorzystania

·         egzekwowanie od uczniów definicji ,pojęć bez uprzedniego sprawdzenia rozumienia przez nich ich treści

 

 

 

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin