CELE OGÓLNE:- budowanie poczucia własnej wartości,- poznanie siebie i innych,- rozwijanie zasobu słownictwa,- kształtowanie nawyku uważnego słuchania,- nauka wyrażania swoich opinii i poglądów,- nauka wyrażania uczuć i nazywania ich,- kształtowanie wrażliwości i empatii,- stymulowanie wyobraźni i twórczego myślenia,- pokonywanie nieśmiałości,- uwrażliwienie na dobro i piękno.CELE SZCZEGÓŁOWE: dziecko:- potrafi prawidłowo formułować swoje wypowiedzi,- kształci umiejętności konstruowania twórczych działań i opowiadań, - współdziała w zabawach,- okazuje uczucie radości w sposób niewerbalny, - potrafi pracować w zespole; wspólnie z kolegami podejmuje i realizuje różne zadania,- za pomocą gestu i ruchu okaże swoje uczucia w odniesieniu do pojęcia „wolność”. TECHNIKI I STRATEGIE DRAMOWE: muzeum, słoneczko skojarzeń, scenka improwizowana, zdjęcie, wywiad, tunel myśli, wprawka dramatyczna (taniec wolności), rundka, inne formy artystyczne (konstruowanie modelu klatki)POMOCE: biżuteria złota, srebrna, bursztyny, kamienie szlachetne, kryształy, porcelana, pieniądze (monety lub banknoty; mogą być historyczne), bilety lotnicze, walizki, ilustracje przedstawiające sale balowe, eleganckie stroje, kawałek „drogocennego” materiału (np. z zasłony), płyta CD z nagraniem głosu słowika i dźwięków natury, ptaszek w klatce ... Krąg tematyczny: Baśniowy świat
Temat pracy dnia: W krainie baśni- baśń turecka „o mądrym słowiku który uciekł ze złotej klatki”
Przebieg zajęć:
I. Zajęcia wstępne (15 minut).
1. Przywitanie – śpiewanie klasowej piosenki.
,, Witaj ..., witaj...
Jak się masz?, jak się masz?.
Wszyscy cię witamy.
Bądź wśród nas, bądź wśród nas.”
2. Ćwiczenia kalendarzowe i omówienie stanu pogody:
a) Ćwiczenia kalendarzowe:
- ustalenie dnia tygodnia
- wymawianie całym zdaniem dnia tygodnia: ,,dzisiaj jest...”
- przypięcie nazwy dnia tygodnia do planszy
- utrwalenie pojęć: wczoraj – wczoraj był...?, jutro – jutro będzie...?
- ustalenie pory roku, przypomnienie pozostałych pór roku
- ustalenie nazwy miesiąca
b)Omówienie stanu pogody:
- uczniowie obserwują pogodę przez okno. Obserwują niebo, słońce, chmury, wygląd drzew(czy pojawiają się pąki?, jak wyglądają liście?), czy pada deszcz? ubiór ludzi.
- uczniowie opowiadają co zaobserwowali
- wybranie odpowiedniego obrazka i przypięcie go do ,,kalendarza pogody”
3. Ćwiczenia porządkowe:
a) sprawdzenie obecności:
- uczniowie wybierają dyżurnego
- dyżurny zaznacza obecnych na liście klasowej poprzez przypięcie obrazka przy nazwisku osób obecnych
- proste obliczenia matematyczne: przeliczenie ilu uczniów jest obecnych?, ilu brakuje?, ile dziewczynek ma długie włosy? Ilu chłopców ma czarne włosy?, porównanie za pomocą znaku ,,=”
II. UKAZANIE CELU PRACY DNIA.
WYTWORZENIE SKOJARZEŃ: 1. Odsłuchanie śpiewu słowika z płyty CD (ewentualnie: dźwięki natury, śpiew ptaków, szum morza albo wiatru)2. Muzeum – prezentacja przedmiotów wywołujących skojarzenia bogactwa, przepychu, takie jak: biżuteria złota, srebrna, bursztyny, kamienie szlachetne, kryształy, porcelana, pieniądze (monety lub banknoty; mogą być historyczne), bilety lotnicze, walizki (nasuwające na myśl motyw podróży), ilustracje przedstawiające sale balowe, eleganckie stroje, kawałek „drogocennego” materiału (np. z zasłony)...3. Dyskusja na temat przedmiotów4. Próby wyjaśnienia pojęcia „ZŁOTA KLATKA” 5. Słoneczko skojarzeń – dzieci formułują własne wypowiedzi i zapisują je na kartkach w formie krótkich haseł (np. niewola, brak swobody, smutek, przygnębienie, itp...), następnie nauczyciel zbiera karteczki i tworzy słoneczko (promienie tworzą jednakowe odpowiedzi dzieci)
III. PRACA POZNAWCZA
PRACA NAD PROBLEMEM:1. Odczytanie I części opowiadania (do słów: „...Wraca kupiec do domu...”)(faza 1 modelu dramowego2. Konstruowanie klatki dla słowika z kółek Hula-hop (dwa kółka połączone ze sobą na skos za pomocą taśmy klejącej)3. Scenka improwizowana – 1 dziecko – słowik – siedzi w klatce z kółek, jest smutne, służba przynosi słowikowi tace z jedzeniem (ziarenkami), wodę w kryształowych pucharach, owoce na porcelanowych półmiskach, itp...słowik nie chce jeść, odwraca się w stronę okna, wydaje się być obrażony, zniechęcony?!...( faza 2 modelu dramowego - wybór uczestników-analiza ról)4. Zdjęcie słowika w klatce.5. Dyskusja na temat zdjęcia (nauczyciel może nakierować uczniów zadając pytania: dlaczego słowik jest niezadowolony, za czym tęskni, dlaczego nie śpiewa, czego mu brakuje, a może nie lubi ziarenek, tylko wolałby dostawać hamburgery na obiad...itp...) dzieci próbują odgadnąć motywy zachowania słowika,6. Cd. Scenki: wchodzi kupiec przyodziany w szykowny strój (materiał z zasłony), zabiera walizki, żegna się z ptakiem – wyjeżdża do ojczyzny słowika.( (faza 5 modelu dramowego - odegranie)7. Wywiad ze słowikiem – pytania może zadawać nauczyciel lub uczniowie. Przykładowe pytania: - Jak się czujesz?- Czy jesteś zadowolony, że mieszkasz w tak pięknej klatce?- Czy wolałbyś mieszkać na wolności i dlaczego?- Jak wyglądało twoje życie zanim trafiłeś do niewoli u kupca?- O czym marzysz?8. Odczytanie II części opowiadania9. Tunel myśli – „co czuł słowik gdy wyfrunął z klatki?”( faza 8 modelu dramowego - dyskusja, ocena)
IV. ESKPRESJA
1. Interpretacja WOLNOŚCI własnym ciałem (przy dźwiękach muzyki dzieci pokazują co oznacza sformułowanie „wolny jak ptak” – TANIEC WOLNOŚCI.)(faza9 modelu dramowego - przedstawienie własnych odczuć, uogólnienie)2. Rundka – „ Moim zdaniem wolność to...” – dzieci siedząc w kole, wyciągają wnioski z opowiadania (odpowiada ta osoba, która trzyma w ręku rekwizyt - ptaszka )
V. ZAJĘCIA KOŃCOWE
-podsumowanie pracy uczniów
-ocena aktywności uczniów w czasie zajęć
-sprzątanie sali
gosia1987_20