„Zabawy z wodą"
Pomysły:
1. Porównywanie czystości wody deszczowej i wody z kranu.
2. Sprawdzanie w jakie rodzaje powierzchni woda wsiąka.
3. Próby mycia brudu w ciepłej i zimnej wodzie.
„Właściwości powietrza"
1. Tworzenie wiatraków i latawców. Zabawa na wietrze.
2. Obserwacja poruszania się na wietrze ciężkich i lekkich przedmiotów.
„Pojemność naczyń"
1. Badanie pojemności słoików.
2. Obserwacja zanurzania owoców w słoikach (mniej, więcej, tyle samo)
„Ciepłe ubrania"
1. Porównywanie grubości tkanin.
2. Segregowanie tkanin na zimowe i letnie (z uzasadnieniem).
„Właściwości wosku, parafiny"
1. Obserwacja wlewania wosku do wody.
2. Obserwacja zastygania wosku w wodzie i na powietrzu.
„Instrumenty muzyczne"
1. Poszukiwanie jesiennej muzyki.
2. Tworzenie instrumentów odzwierciedlających jesienną muzykę.
„Pojęcia wielkości (ciężar, szerokość, długość, wysokość)"
1. Ważenie dzieci.
2. Mierzenie dzieci.
3. Mierzenie długości stopy.
4. Mierzenie szerokości ramion.
„Jesienne kolory"
1. Tworzenie kolorów pochodnych.
2. Szukanie i nazywanie barw w przyrodzie.
3. Tworzenie i nazywanie kolorów wczesnej i późnej jesieni.
Zimowe zabawy badawcze:
„Zabawy śniegiem"
1. Obserwacja topnienia śniegu (czystość)
2. Malowanie śniegu.
3. Lepienie ze śniegu.
4. Ślady na śniegu.
„Lodowate tajemnice"
1. Zamarzanie i topnienie lodu.
2. Zabawy badawcze z lodem – dotykanie, próby łamania …
„Sporty zimowe"
1. Zabawy na sankach – jak to się dziej, że możemy jeździć na śniegu.
2. Sprawdzanie od czego zależy długość i szybkość zjazdu z górki.
"Świąteczne tradycje”
1. Badanie właściwości papieru podczas robienia ozdób choinkowych.
2. Jak powstaje prąd elektryczny?
Wiosenne zabawy badawcze:
„Wiosenna pogoda"
1. Poznanie różnych rodzajów gleby. Obserwacja przepuszczalności wody
. „Wiosna w polu, w ogrodzie, w domu, w przedszkolu"
1. Wiosenne posiewy w kąciku przyrody, ogródku przedszkolnym.
2. Obserwacja nasion, porównywanie ich wielkości, wyglądu.
3. Obserwacja wzrostu roślin, wprowadzenie metryczek roślin.
4. Obserwacja roślin w ogrodzie i w sadzie.
„Tradycje Wielkanocne"
1. Malowanie i ozdabianie pisanek.
2. Zabawy z wykorzystaniem jajka.
„Zapachy wiosny"
1. Obserwacja przyrody w różnych środowiskach: las, sad, ogród, działka, polana.
2. Określanie zapachu przyrody.
Letnie zabawy badawcze:
„Zabawy z piaskiem"
1. Zabawy z piaskiem – wsiąkanie wody, budowanie z piasku, różnica między
piaskiem suchym i mokrym…
„Zabawy z cieniem"
1. Obserwacja swojego cienia, porównywanie wielkości, kształtu …
„Kolory lata"
1. Obserwacja kolorów lata.
2. Tworzenie i nazywanie kolorów lata – zbielone.
„ Zabawy z lusterkiem”
1. Obserwacja puszczania zajączków.
„Zapachy lata"
1. Spacery w różne środowiska przyrodnicze: las, sad, ogród, działka – wdychanie
zapachów, określanie ich.
kacperekb2005