I Krąg tematyczny.doc

(62 KB) Pobierz
I Krąg tematyczny: Czy to siostra, czy to brat, kolorowy z nimi świat

I Krąg tematyczny: Czy to siostra, czy to brat, kolorowy z nimi świat.

 

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:

·         Utrwalenie pojęcia: para

·         Uświadomienie relacji pokrewieństwa i właściwe nazywanie członków rodziny

·         Czerpanie radości z tworzenia przedmiotów o charakterze użyteczno – dekoracyjnym

·         Kształtowanie umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie

Działania dzieci

Co poznaję, co umiem, co czuję

Środki dydaktyczne; metody, formy pracy

Realizowane obszary podstawy programowej

- „Ty i ja” – zabawa rytmiczna („Ty i ja, raz i dwa” – rytmizowanie tekstów).

 

- „Rodzeństwo” – wyjaśnienie pojęć: rodzeństwo, jedynak, brat, siostra; ustalenie, kto w grupie jest jedynakiem, a kto ma rodzeństwo i jakie.

 

- „Tomek i dzidziuś” – wysłuchanie opowiadania z „Książki”, rozmowa o bohaterach opowiadania, odniesienie się do własnych doświadczeń dzieci.

- „Portret” – rysowanie kredkami rodzeństwa (prawdziwego lub z wyobraźni).

 

- Rodzeństwo” – wysłuchanie wiersza E. Szelburg-Zarembiny jako wstępu do zabawy dydaktycznej z sylwetami dzieci – rodzeństwa z wiersza.

- Przeliczanie sióstr, braci, lalek itp.; porządkowanie zgodnie z treścią wiersza.

 

- „Omiń przeszkodę” – zabawa ruchowa z ćwiczeniami równowagi.

- „Jaki to taniec?” – zabawa muzyczno-ruchowa.

 

 

- „Piotruś” – poznanie zasad gry w karty, wyszukiwanie i połączenie wszystkich par ze sobą, demonstracja nieparzystego Piotrusia.

 

- „Gramy w karty” – wspólna gra w parach lub w większych zespołach.

 

- „W parach” – zestaw ćwiczeń ruchowych metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne.

 

- „Prezent dla malucha” – projekt z „Wycinanek-składanek”.

 

 

 

- „Znajdź sobie parę” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

- „Do pary” – zabawa dydaktyczna; wyszukiwanie spośród zebranych przez nauczyciela przedmiotów wszystkich tworzących parę: buty, skarpety itp.

 

 

- „Turlanie piłki” – zabawa muzyczno-ruchowa.

 

- „Ile? – Tyle!” – zabawa w liczenie; wskazywanie przedmiotów w sali, których jest więcej niż jeden (np. stoliki, krzesełka, talerzyki).             

- „Razem” – nauka piosenki, zabawa ilustracyjna przy piosence.

- „Ilu jest chłopców? Ile jest dziewczynek? Ile jest krzesełek?” – ustalenie, ile jest w sali wskazanych elementów (na podstawie scenariusza E. Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej).

- „Huśtawka” – zabawa ruchowa w parach.

 

- „Lustro” – zabawa w parach, wzajemne naśladowanie ruchów i mimiki.

 

- „Koty śpią – koty na spacerze” – zabawa naśladowcza.

- „Kołysanki” – rozmowa na temat usypiania; opowiadanie dzieciom o sposobach na zasypianie (np. słuchanie kołysanek, bajek, liczenie baranków).

- „Usypianie misia” – każde dziecko usypia misia w wybrany sposób (tuli, kładzie w łóżeczku, śpiewa kołysankę).

- „Razem” – utrwalenie piosenki; śpiewanie z podziałem na chór i solistę.

- „Jabłuszka dla siostry i braciszka” – praca z „Kajecikiem”, dzielenie jabłek po równo, wskazywanie najstarszego, najmłodszego i średniego spośród rodzeństwa.

- „Zasypianie” – zabawa ruchowa przy muzyce.

 

- „Kołysanka-utulanka” – zabawa artykulacyjna; naśladowanie odgłosów spania i usypiania.

 

- „Tunel” – zabawa ruchowa z czworakowaniem.

- „Niewidzialna plastelina” – wysłuchanie wiersza D. Wawiłow, dostrzeżenie zawartego w nim humoru.

- Przygotowanie lasek plasteliny do dalszych zajęć – ugniatanie w dłoniach.

- „Dla braciszka, dla siostrzyczki” – modelowanie z plasteliny własnego portretu na prezent dla brata lub siostry w formie płaskorzeźby na podkładzie z tektury, dopracowywanie detali patyczkiem.

- „Zgadnij, jaki to instrument?” – zabawa słuchowa.

 

 

 

- „Po omacku” – zabawa integracyjna, głaskanie się wzajemnie po twarzach z zamkniętymi oczami i zgadywanie miny, jaką robi partner.

 

– rytmicznie mówię tekst,

– prawidłowo reaguję na zmiany tempa,

– rozumiem pojęcia: rodzeństwo, jedynak, brat, siostra,

– rozmawiam na bliskie mi tematy,

 

– słucham uważnie tekstu literackiego,

– opowiadam o swojej rodzinie,

 

– rysuję rodzeństwo,

– zwracam uwagę na szczegóły (oczy, uszy, nos, usta),

– uważnie słucham wiersza,

 

 

– coraz sprawniej przeliczam i porządkuję różne elementy,

 

– sprawnie poruszam się po wyznaczonym torze.

– odpowiednio reaguję na sygnały muzyczne,

– tańczę w parze,

– poznaję zasady gry w karty „Piotruś”,

 

 

– gram z innymi dziećmi w karty i przestrzegam reguł gry,

 

– doskonalę sprawność i umiejętność współpracy podczas ćwiczeń,

 

– robię składankę z papieru,

 

 

 

 

– reaguję prawidłowo na zmiany rytmu,

– wiem, co to jest para,

– łączę w pary przedmioty codziennego użytku.

 

 

– odpowiednio reaguję na sygnał muzyczny,

– coraz lepiej liczę,

 

 

– poznaję słowa i melodię piosenki,

– ilustruję ruchem treść piosenki,

- coraz lepiej liczę

 

 

 

– czerpię radość z uczestnictwa we wspólnej zabawie w parach,

– powtarzam ruch innej osoby.

 

 

– zgrabnie naśladuję kocie ruchy,

 

– zabieram głos w rozmowie na bliski mi temat,

– cierpliwie czekam na swoją kolej,

– usypiam misia,

 

 

– śpiewam melodyjnie piosenkę z grupą i samodzielnie,

- dzielę jabłka po równo między rodzeństwo,

- znam pojęcia: najmłodszy, najstarszy, średni,

– czerpię radość z uczestniczenia w zabawach muzyczno-ruchowych,

– usprawniam narządy mowy.

 

 

– coraz sprawniej czworakuję,

– dostrzegam humor w utworze literackim,

 

– ćwiczę sprawność palców, dłoni,

 

– tworzę pracę plastyczną, używając plasteliny,

– zapoznaję się z nową formą – płaskorzeźbą,

– rozpoznaję dźwięki instrumentów perkusyjnych,

 

 

– zgodnie bawię się w parach,

– rozpoznaję minę partnera poprzez dotyk.

 

 

Bębenek

 

 

 

 

 

 

„Książka” s. 52–53

 

 

kartony, kredki

 

 

E. Szelburg-Zarembina, „Rodzeństwo”, sylwety bohaterów wiersza

 

sylwety bohaterów wiersza

 

klocki

 

CD Piosenki i zabawy cz. 2 – „Jaki to taniec?” (nr 39, 40, 41), klawesy

kilka talii kart „Piotruś”

 

 

 

kilka talii kart „Piotruś”

 

 

szarfy

 

 

„Wycinanki-składanki” cz. 2 s. 6 (instrukcja) i s. 27 (projekt)

szarfy w dwu kolorach – czerwone i zielone, bębenek

 

buty, skarpetki i inne przedmioty występujące w parach; kartoniki z obrazkami różnych przedmiotów – po dwa

piłki, dzwonki

 

krzesełka, kartoniki, kosz z klockami

 

CD Piosenki i zabawy cz. 2 – „Razem” (nr 8)

krzesełka dla każdego dziecka; kartoniki z liczbami; kosz z klockami drewnianymi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Misie

 

 

 

CD Piosenki i zabawy cz. 2 – „Razem” (nr 8)

„Kajecik” cz. 2. s. 14, kredki

 

 

CD Utwory... cz. 1 – „Kołysanka” J. Brahmsa (nr 7)

Lale, misie

 

 

D. Wawiłow „Niewidzialna plastelina”

 

Plastelina

 

plastelina, patyczki, tekturowe talerzyki

 

 

instrumenty perkusyjne (bębenek, kołatka, grzechotka, tamburyn, trójkąt)

3.1

 

 

15.1

 

 

 

14.5

 

 

9.2

 

 

14.5

 

 

 

13.1

 

5.4

 

8.2

 

 

14.7

 

 

 

1.2

 

 

5.3

 

 

10.1

 

 

 

 

5.4

 

4.2

 

 

 

 

5.4

 

13.2

 

 

8.1

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin