AGUSTA A109 Power LPR --EPBC.pdf

(85 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Raport wst\352pny A-109 AGUSTA,SP-HXA.doc)
RAPORT WST Ħ PNY O WYPADKU (POWA ņ NYM INCYDENCIE) LOTNICZYM
(Zawiera jedynie wst ħ pn Ģ informacj ħ o zdarzeniu lotniczym, przekazywan Ģ nie pó Ņ niej ni Ň jeden miesi Ģ c po
zdarzeniu fax - 225207354)
I – OKRE ĺ LENIE ZDARZENIA
INFORMACJA O ZDARZENIU
Nr akt sprawy
5 1 5 2 - 995 - 2 0 0 9 r
MIEJSCE ZDARZENIA
Pa ı stwo / rejon zdarzenia POLSKA–Warszawa-lotnisko Babice EPBC
Miejscowo Ļę , X – w pobli Ň u / współrz ħ dne geograficzne (w stopniach i minutach)
Lotnisko-Babice EPBC 52 0 16 20,71 020 0 54 28,77”
_____________________________ N ____________ ; E ____________ ;
CZAS ZDARZENIA
Data zdarzenia
2 0 0 9 1 1 2 0
Rok Miesi Ģ c Dzie ı
Czas lokalny zdarzenia
1 4 2 0 0 0
Godz. Min. Sek.
STATEK POWIETRZNY
Producent SP
AGUSTA S.p.A.
Typ SP
A 109E Power
Znaki rejestracyjne SP
S P - H X A
Pa ı stwo rejestracji SP
POLSKA
Nazwa u Ň ytkownika SP
SP ZOZ Lotnicze Pogotowie Ratunkowe ul. Ksi ħŇ ycowa 5, 01-934 WARSZAWA
II – PRZEBIEG LOTU
LOTNICTWO KOMUNIKACYJNE
Rodzaj lotu
1. pasaŇerski 2. cargo 3. pasaŇ./cargo
4. przebazowanie 5. szkolny / kontrolny 6. inny
7. nieznany
S lot regularny N lot nieregularny Z nieznany
D lot krajowy I lot miħdzynarodowy Z nieznany
L. Dz. 3605/09 z dnia 21. 12. 2009 r.
1
419241543.011.png 419241543.012.png 419241543.013.png 419241543.014.png
LOTNICTWO OGÓLNEGO PRZEZNACZENIA
Rodzaj lotu
Szkolny lub treningowy
10. z instruktorem 11. samodzielny 12. kontrolny
1Y. inny
Niehandlowy
20. w celach własnych 21. słuŇbowy 22. rzĢdowy
23. specjalny 24. nad otwartym morzem 2Y. inny
2Z. nieznany
Handlowy
30. lot agro 31. lot gaĻniczy 32. lot obserwacyjny
33. lot reklamowy 34. z ładunkiem podwiesz. I 35. lot sanitarny
36. transport drewna 37. nad otwartym morzem 3Y inny
Loty róŇne
40. lot badawczy 41. nielegalny 42. przebazowanie
43. lot poszukiwawczy 44. pokazowy / sportowy 45. akwizyc./ pokaz.
4Y. inny 4Z. nieznany
Rodzaj u Ň ytkownika
1. aeroklub / szkoła lotn. 2. spółka 3. przeds. Paıstw.
4. uŇytk. Prywatny 5. sprzedaŇ / wynajem Y. inny
Z. nieznany
TRASA LOTU
Ostatni punkt odlotu
L O T N I S K O B A B I C E E P B C
Nazwa miejscowoĻci w pisowni lokalnej – litery łaciıskie
Czy: S taki sam jak nazwa miejscowoĻci, w której zaistniało zdarzenie
Planowany punkt docelowy
L O T N I S K O BABICE E P B C
Nazwa miejscowoĻci w pisowni lokalnej – litery łaciıskie
Czy: S taki sam jak nazwa miejscowoĻci, w której zaistniało zdarzenie
Długotrwało Ļę lotu
4 8
DO DNIA RAPORTU WST Ħ PNEGO NIE USTALONO zdarzenie zaistniało na ziemi
0
III – OBRA ņ ENIA CIAŁA
Załoga ĺmiertelne PowaŇne Nieznaczne Nie było Nieznane
1
Pasa Ň erowie
Osoby postronne
Uwaga: Dane wiadome w dniu pisania raportu
L. Dz. 3605/09 z dnia 21. 12. 2009 r.
2
419241543.001.png 419241543.002.png 419241543.003.png 419241543.004.png
IV – USZKODZENIA
Uszkodzenia statku powietrznego
D zniszczony S powaŇnie uszkodzony M nieznacznie uszkodzony N nie było Z nie ustalono
V – INFORMACJA METEOROLOGICZNA
Ogólna sytuacja meteorologiczna
1 VMC 2 IMC Z nie ustalono
Warunki o Ļ wietlenia
1 Ļwit 2 oĻwietlenie dzienne 3 zmierzch
4 noc ksiħŇycowa 5 noc ciemna Z nie ustalono
KOLEJNO ĺĘ WYST Ħ POWANIA WYDARZE İ
Zawis nad helipadem.
ETAP LOTU:
Demonstracja sposobu wykonywania sytuacji
awaryjnych w kategorii A, symulacja awarii jednego
silnika z lĢdowaniem z symulacjĢ awarii jednego silnika.
Wznoszenie z jednoczesnym wycofywaniem (lot
do tyłu).
Symulacja awarii jednego silnika.
LĢdowanie z symulacjĢ awarii jednego silnika.
L. Dz. 3605/09 z dnia 21. 12. 2009 r.
3
419241543.005.png 419241543.006.png 419241543.007.png 419241543.008.png
CZĦĺĘ OPISOWA : Opis nie powinien zawieraę wiħcej niŇ 200 słów i przedstawiaę informacje w nastħpujĢcej kolejnoĻci :
1) Krótki opis zdarzenia, z uwzglħdnieniem sytuacji nagłych i znaczĢcych informacji;
2) Dodatkowe uwagi, z uwzglħdnieniem szczegółowiej informacji dot. przedmiotów, które zostały
zamieszczone pod nagłówkiem „inne”.
3) Zalecenia dotyczĢce bezpieczeıstwa lub podjħte działania naprawcze lub takie, które sĢ brane
pod uwagħ.
Uwaga: Zalecane jest wypełnianie literami drukowanymi lub na komputerze
W dniu 20 listopada 2009 roku Dyspozytor Krajowy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Warszawie wydał
zlecenie na wykonanie lotów w celu przeszkolenia pilota LPR lat 48 do wykonywania lotów z obu miejsc na
Ļmigłowcu Agusta A109E Power i kontroli umiejħtnoĻci na typie Ļmigłowca wielosilnikowego z załogĢ
jednoosobowĢ. Instruktorem oraz egzaminujĢcym wyznaczonym tym samym zleceniem został pilot LPR lat 45
posiadajĢcy stosowne uprawnienia przyznane przez Prezesa Urzħdu Lotnictwa Cywilnego. Do wykonywania ww.
lotów został wyznaczony Ļmigłowiec Agusta A 109E Power o znakach rozpoznawczych SP-HXA. Szkolenie
naziemne odbyło siħ o godzinie 11:30. Do czħĻci praktycznej szkolenia załoga przystĢpiła o godzinie 13:15 po
zatankowaniu Ļmigłowca do 605 litrów i wypełnieniu dokumentacji po poprzednich lotach. Po zajħciu miejsc w
kabinie Ļmigłowca przez instruktora (fotel prawy-dowódczy) i szkolonego na lewym fotelu przystĢpiono do
procedury uruchomienia, po czym wystartowano i wykonano lot do Garwolina gdzie wykonano dla potrzeb
dokumentacji zakładowej LPR zdjħcia nowo wybudowanego lĢdowiska przyszpitalnego. Podczas tego lotu
szkolony zapoznawał siħ z róŇnicami w pilotaŇu z lewego fotela. Po powrocie na lotnisko startu gdzie na czħĻci
trawiastej zostało wykonane manewrowanie przy ziemi (obroty w lewo i prawo o 90 i 180°) załoga wykonała
podlot na płaszczyznħ operacyjnĢ (helipad). Sterowanie Ļmigłowcem przejĢł instruktor w celu zademonstrowania
sposobu wykonania sytuacji awaryjnych w kategorii A. Po wykonaniu zawisu znad Ļrodka helipadu
i synchronizacji sztucznych horyzontów zapoczĢtkował wznoszenie z przemieszczaniem do tyłu na wysokoĻę
około 70 stóp z kursem 250° (w łoŇu wiatru) a nastħpnie zasymulował awariħ silnika przerywajĢc wznoszenie
i pochylajĢc Ļmigłowiec nadajĢc mu prħdkoĻę postħpowĢ wylĢdował na miejscu startu. Instruktor powtórzył
wszystkie czynnoĻci jak poprzednio i rozpoczĢł ponownĢ demonstracjħ tego elementu, ale na kierunku 260° w
celu zwrócenia uwagi na sterowanie kierunkowe przy starcie z lekko bocznym wiatrem. Po wykonaniu procedury
lĢdowania awaryjnego na jednym silniku instruktor wykonał bardzo krótkie w czasie podejĻcie do zawisu
z przelotem nad zachodniĢ krawħdŅ helipatu. TuŇ przed przyziemieniem Ļmigłowiec bħdĢcy w ustalonym zawisie
(bez przemieszczeı) na wysokoĻci około 1m wykonał dowrót w prawo o kĢt około 50°, do kierunku około 280°.
CzħĻę kadłuba znajdowała siħ nad powierzchniĢ trawiastĢ. Przyziemienie nastĢpiło z niewielkim przechyłem na
prawĢ goleı podwozia głównego na czħĻci utwardzonej helipatu natomiast przedniej stójki podwozia na trawie
tuŇ poza helipadem z przemieszczaniem siħ Ļmigłowca do przodu. Natychmiast po przyziemieniu instruktor
zahamował ruch Ļmigłowca do przodu hamulcem postojowym (awaryjnym). W tym samym czasie Ļmigłowiec
wpadł w silne narastajĢce drgania przedniej czħĻci kadłuba z jednoczesnym przechyleniem na lewĢ goleı
podwozia głównego. NastĢpiły szybkie odbicia z lewego koła podwozia głównego na prawe, po czym, ponownie
na lewe koło. Bardzo szybkim odbiciom na przeciwległe koła podwozia towarzyszyła zwiħkszajĢca siħ amplituda
odrywania siħ Ļmigłowca od ziemi do ponownego z niĢ zetkniħcia na około 30cm. Po jednym z oderwaı od
podłoŇa Ļmigłowiec wykonał gwałtowny dowrót w lewo z zadarciem przedniej czħĻci kadłuba z jednoczesnym
przechyleniem na lewĢ burtħ. W momencie podniesienia przodu o kĢt około 15° nastĢpiło odciħcie belki
ogonowej przez łopaty wirnika noĻnego w odległoĻci około 1/3 jej długoĻci od strony kadłuba. W chwili
przechylenia kadłuba na lewĢ burtħ pod kĢtem około 20-30° obracajĢce siħ łopaty WN ulegały destrukcji w
wyniku zetkniħcia z podłoŇem i konstrukcjĢ Ļmigłowca jednoczeĻnie Ļmigłowiec odzyskał połoŇenie postojowe
zatrzymujĢc siħ na trzech punktach podwozia z nosem skierowanym w kierunku około 180°. Szkolony pilot
wyłĢczył silniki wyłĢcznikami głównymi systemu FADEC a instruktor przestawił zawory pomp paliwowych
i przeciwpoŇarowych w pozycjħ wyłĢczone. Akumulatory zostały wyłĢczone przez pilota na proĻbħ przybyłej
obsługi technicznej.
Pilot i instruktor podczas wypadku mieli zapiħte pasy bezpieczeıstwa.
Instruktor nie odniósł Ňadnych obraŇeı i o własnych siłach opuĻcił Ļmigłowiec a pilot z urazem krħgosłupa
został przewieziony do szpitala.
Dotychczasowe badania Ļmigłowca oraz jego dokumentacji wykazujĢ, Ňe Ļmigłowiec obsługiwany
i uŇytkowany był zgodnie z obowiĢzujĢcymi przepisami, a jego stan techniczny nie budzi zastrzeŇeı.
WYDANE ZALECENIA BEZPIECZE İ STWA
Nie wydano zaleceı.
PIECZ ġ TKA I PODPIS KIERUJ ġ CEGO ZESPOŁEM BADAWCZYM
mgr inŇ. pil. Andrzej Pussak
L. Dz. 3605/09 z dnia 21. 12. 2009 r.
4
419241543.009.png 419241543.010.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin