PrzeglÄ…d WLOP - Problemy przeszkolenia personelu latajÄ…cego i technicznego [Lotnictwo].pdf

(511 KB) Pobierz
Sierpieñ 2005.p65
SZKOLENIE I BEZPIECZEŃSTWO LOT¶W
Pþk dypl. pil. Ryszard Grzeliıski
Mjr dr inŇ. Zbigniew Cioþek
Dowdztwo Siþ Powietrznych
F-16 w polskich Siþach Powietrznych
Problemy przeszkolenia personelu latajĢcego i technicznego
roku o ustanowieniu programu wielolet-
niego wyposaŇenia Siþ Zbrojnych Rzeczypo-
spolitej Polskiej w samoloty wielozadaniowe
i zapewnieniu warunkw jego realizacji 1 oraz
podpisanym w dniu 18 kwietnia 2003 roku
w WyŇszej Szkole Oficerskiej Siþ Powietrz-
nych w Dħblinie pakietem umw PL-D-SAC
zwiĢzanych z zakupem 48 samolotw wielo-
zadaniowych F-16 C/D Block 52+ ( Advan-
ced ) 2 , zainicjowano nie tylko narodowy pro-
gram wymiany przestarzaþych samolotw bo-
jowych (okres eksploatacji kilkudziesiħciu
sztuk tych samolotw zakoıczy siħ w roku
2012), ale zapoczĢtkowano rwnieŇ nowy nurt
szkolenia lotniczego 3 .
Czynnikiem przyspieszajĢcym podjħcie
decyzji o zakupie nowego samolotu byþo przy-
stĢpienie Polski do NATO w kwietniu 1999
roku i przyjħcie licznych zobowiĢzaı sojusz-
niczych 4 , z ktrych jedno Î Cel Siþ Zbrojnych
EA 1560 Î bezpoĻrednio wiĢzaþo siħ z pozy-
skaniem nowoczesnego samolotu wielozada-
niowego. Z celem tym powiĢzane sĢ rŇne
wymagania dotyczĢce uzbrojenia, szkolenia
i rozpoznania, niemoŇliwe do speþnienia bez
nowoczesnego samolotu. Wymagania opera-
cyjne, techniczne i szkoleniowe okreĻlone
w dokumentach NATO oraz zobowiĢzania
praskie PCC 5 (PL-CE 4) dotyczĢ zastosowa-
nia procedur i podjħcia przedsiħwziħę nie-
zbħdnych do uŇytkowania platformy samolo-
tu wielozadaniowego F-16 w peþnym zakre-
sie. Samolot F-16 C/D Block 52+ ( Advanced )
jest w NATO jednym z najnowoczeĻniejszych
z wymienionej rodziny samolotw wieloza-
daniowych pod wzglħdem interoperacyjnoĻci,
kompatybilnoĻci, zamiennoĻci i jednolitoĻci
(uzgodnionych procedur taktycznych i tech-
nicznych), speþnia rwnieŇ wszystkie wyma-
gania Siþ Powietrznych dotyczĢce wykonywa-
nia zadaı bojowych. Samolot F-16 Fighting
1 Dziennik Ustaw nr 89 z 2001 r., pozycja 972.
2 M. Ęwiek: Kontrakt stulecia. Umowy podpisane . áPrzeglĢd WLOPÑ 2003, nr 6, s. 99 - 103.
3 BezpoĻredni nadzr nad realizacjĢ umowy ze strony polskiej sprawuje Peþnomocnik Ministra Obrony Narodo-
wej Î Dyrektor Programu WdraŇania Do WyposaŇenia SZ RP Samolotu Wielozadaniowego, a gþwnym wykonawcĢ
umowy sĢ Siþy Powietrzne.
4 Zgodnie z naszĢ deklaracjĢ po 2008 roku Siþy Powietrzne muszĢ oddaę do dyspozycji NATO w wydzielonej
liczbie statki powietrzne i personel lotniczy przygotowany do autonomicznego czy teŇ koalicyjnego dziaþania (w
myĻl artykuþu V traktatu waszyngtoıskiego).
Zob. E. Zabþocki: Sojusze i koalicje polityczno-militarne, nowe uwarunkowania i wyzwania . áMyĻl WojskowaÑ
2004, nr 4, s. 20 - 34.
5 ZobowiĢzania praskie na rzecz zdolnoĻci obronnych (The Prague Capabilities Commitment Î PCC) podpisano
podczas szczytu NATO w Pradze w dniach 21 - 22 listopada 2002 roku. Nastħpstwem tych postanowieı byþ miħdzy
innymi wydany przez Dowdcħ WLOP rozkaz nr 42 z dnia 3 kwietnia 2003 roku w sprawie realizacji zadaı wyni-
kajĢcych ze zobowiĢzaı praskich na rzecz zdolnoĻci obronnych.
10
Sierpieı 2005
Z godnie z UstawĢ z dnia 22 czerwca 2001
 
Fot. 1. Tak bħdzie wyglĢdaþ polski F-16 . Na zdjħciu widoczne dodatkowe zbiorniki paliwa
(ang. Conformal Fuel Tank Î CFT)
Falcon w konfiguracji, w jakiej zostaþ zam-
wiony przez Polskħ, nie jest eksploatowany
w Ňadnym innym paıstwie (fot. 1).
WaŇne byþy teŇ ustalenia zawarte w doku-
mencie Letter of Offer and Acceptance (LOA)
oraz poprawki uzgodnione podczas kilku spo-
tkaı poĻwiħconych przedsiħwziħciu áProgram
Management ReviewÑ (PMR) 6 , ktre pozwo-
liþy wypracowaę optymalny harmonogram do-
staw samolotw, tak by byþ on zbieŇny w cza-
sie z planowanym, stopniowym wycofywa-
niem samolotw Su-22 oraz osiĢganiem go-
towoĻci bojowej przez pierwsze dostarczone
samoloty wielozadaniowe F-16 .
Proces wdraŇania samolotu wielozadanio-
wego wymaga realizacji wielu przedsiħwziħę,
miħdzy innymi takich jak:
przygotowanie nowej infrastruktury lotni-
skowej oraz modernizacja infrastruktury ist-
niejĢcej,
przygotowanie nowych systemw dowo-
dzenia, þĢcznoĻci i ubezpieczenia lotw,
przeszkolenie personelu latajĢcego i tech-
nicznego,
dostosowanie struktur organizacyjnych tak,
aby speþniaþy wymogi eksploatacyjne samo-
lotu F-16 ,
przygotowanie wþaĻciwej bazy szkoleniowej.
Realizowane od momentu podpisania umo-
wy przedsiħwziħcia uwidoczniþy wiele proble-
mw, ktre mogĢ mieę negatywny wpþyw na
proces wdroŇenia samolotw F-16 , a w nie-
ktrych przypadkach nawet zaburzyę jego ter-
minowy przebieg.
6 áProgram Management ReviewÑ jest przedsiħwziħciem cyklicznym, poĻwiħconym problematyce F-16 . Do tej
pory odbyþy siħ cztery takie przedsiħwziħcia (PMR-I Î w dniach 28 - 30 czerwca 2003 roku, PMR-II Î w dniach 2 -
- 6 lutego 2004 roku, PMR-III Î w dniach 18 - 24 czerwca 2004 roku i PMR-IV Î w dniach 15 - 19 listopada 2004
roku).
PrzeglĢd Siþ Powietrznych
11
378155614.004.png
 
Nabr i szkolenie lotnicze Î
Î stan aktualny
oraz propozycje zmian
tw wyþoniono pierwszĢ grupħ 39 pilotw 7 .
Nastħpnie w WSOSP w Dħblinie w ramach
Studium Jħzykw Obcych przeprowadzono
3-miesiħczny specjalistyczny kurs jħzyka an-
gielskiego oraz specjalistyczny kurs termino-
logii lotniczej w jħzyku angielskim. Kurs koı-
czyþ siħ egzaminem z jħzyka angielskiego
wedþug standardw ECL. Ostatecznie zatwier-
dzono kandydatury 6 pilotw-instruktorw do
szkolenia w USA (rys. 1).
W ramach programu áGuest PilotÑ 8 pierw-
szego pilota na szkolenie jħzykowe i spe-
cjalistyczne do USA skierowano 13 lutego
2004 roku. DoĻwiadczenia wyniesione ze
szkolenia i pobytu w USA pozwoliþy na
wprowadzenie zmian w programie szkole-
nia jħzykowego i specjalistycznego pierw-
szych szeĻciu pilotw, ktrzy do Stanw
Zjednoczonych udali siħ 13 paŅdziernika
2004 roku 9 . Zmian tych dokonano w poro-
zumieniu z Peþnomocnikiem Ministra Obro-
ny Narodowej Î Dyrektorem Programu
WdraŇania Do WyposaŇenia Siþ Zbrojnych
RP Samolotu Wielozadaniowego. Pilotom-
-instruktorom zapewniono dodatkowo 60
godzin lotw na samolocie T-38C Talon , aby
mogli lepiej przygotowaę siħ do szkolenia
na samolocie wielozadaniowym oraz dosko-
nalię w posþugiwaniu siħ w powietrzu fra-
zeologiĢ lotniczĢ w jħzyku angielskim. Tak
zmodyfikowany program szkolenia ma za-
pewnię polskim pilotom odpowiednie wy-
Zgodnie z Rozkazem Dowdcy Siþ Powietrz-
nych nr 10 z dnia 19 stycznia 2004 roku w spra-
wie przygotowania personelu latajĢcego i tech-
nicznego do przeszkolenia na samolot wielo-
zadaniowy F-16 C/D Block 52+ ( Advanced )
podjħto dziaþania majĢce zminimalizowaę
koszty przeszkolenia personelu latajĢcego
w USA. OkreĻlono Ļcisþe kryteria selekcji kan-
dydatw do przeszkolenia, mianowicie:
¡ znajomoĻę jħzyka angielskiego na pozio-
mie 3, 3, 3, 3 wg STANAG 6001,
¡ uzyskanie na egzaminie z jħzyka angielskie-
go przeprowadzanego wedþug standardw
English Comprehension Level (ECL) mi-
nimum 85 punktw,
¡ pozytywne wyniki badaı lotniczo-lekar-
skich,
¡ wykazanie siħ 320-godzinnym nalotem na
samolocie naddŅwiħkowym,
¡ posiadanie uprawnieı instruktorskich oraz
uprawnieı do dowodzenia ugrupowaniami
lotniczymi Î do klucza wþĢcznie,
¡ wiek do 38 lat.
Wedþug tak okreĻlonych kryteriw wybra-
no kandydatw, ktrych pŅniej poddano ba-
daniom lotniczo-lekarskim w Wojskowym
Instytucie Medycyny Lotniczej (WIML)
w Warszawie. Z przebadanych 126 kandyda-
7 Statystycznie ujmujĢc, 46,15% zakwalifikowanych (w pierwszym okresie naboru) pilotw to absolwenci WSOSP
z promocji 1995, 1996 i 2001 roku. Z grupy kandydatw niezdolnych do przeszkolenia piloci w stopniu podporucz-
nika (a wiħc bardzo mþodzi ludzie) stanowili aŇ 72,4% ogþu, z czego 60,3% to piloci rekrutujĢcy siħ z OĻrodkw
Szkolenia Lotniczego WSOSP. Ponadto wyþoniono rezerwowĢ grupħ 12 pilotw w wieku 24 - 29 lat, ktrych oglny
nalot wynosiþ 200 - 500 godzin (z reguþy na samolotach TS-11 Iskra i PZL-130 Orlik ) Î 45% pilotw tej grupy miaþo
wymagane uprawnienia do dowodzenia w ugrupowaniu lotniczym. Podczas drugiego naboru liczba kandydatw
wzrosþa do 156 i z tej grupy wyþoniono 47 pilotw.
8 W ramach programu áGuest PilotÑ na szkolenie do USA pierwszy wyjechaþ mjr pil. RoĻcisþaw Stepaniuk (fot. 2).
Po ukoıczeniu szkolenia jħzykowego ppþk R. Stepaniuk odbyþ szkolenie na samolocie szkolno-bojowym T-38C
Talon w bazie lotniczej Randolph w San Antonio, w stanie Teksas. Nauka polegaþa na szkoleniu naziemnym, samo-
ksztaþceniu CBT (computer based training), wykonywaniu lotw na symulatorze UTD (Unit Training Device) oraz
szkoleniu w powietrzu (loty wg przyrzĢdw, loty na poziomie przejĻciowym, loty szykiem, loty nawigacyjne i loty
egzaminacyjne). ýĢcznie na szkolenie przeznaczono 65 godzin. W drugiej poþowie marca 2005 roku ppþk Stepaniuk
rozpoczĢþ przeszkolenie na samolocie F-16 w bazie lotniczej Tucson w stanie Arizona. Zob. R. Rotkiewicz: Wielo-
zadaniowa Pestka . áPolska ZbrojnaÑ nr 21(383) z 23 maja 2004 roku, s. 13.
9 Szkolenie jħzykowe prowadzone jest w Defense Language Institute w Lackland, natomiast specjalistyczne
(lotnicze) w bazach lotniczych: Tucson, Randolph i Holloman.
12
Sierpieı 2005
szkolenie wymagane do rozpoczħcia prze-
szkolenia na samolocie F-16 .
Siþy Powietrzne zgodnie z kontraktem
otrzymajĢ 48 wielozadaniowych samolotw
F-16 C/D Block 52+ ( Advanced ); uwzglħd-
niajĢc wspþczynnik 1,5 pilota na samolot,
przed naszym lotnictwem stoi zadanie prze-
szkolenia 72 pilotw 10 . Zadanie to jest bar-
dzo trudne do wykonania ze wzglħdu na:
¨ brak w Siþach Powietrznych odpowiednie-
go samolotu szkolno-bojowego, na ktrym
moŇna by przygotowywaę pilotw do prze-
szkolenia na samolot F-16 ,
¨ niewystarczajĢcĢ znajomoĻę frazeologii lot-
niczej w jħzyku angielskim (w powietrzu)
pozostaþych pilotw przewidzianych do
przeszkolenia na samolot F-16 w kraju.
WaŇne jest, aby jak najszybciej okreĻlię
sposb i miejsce szkolenia pozostaþego per-
sonelu latajĢcego. PoniewaŇ proces szkole-
nia pilotw jest dþugotrwaþy, istniejĢ obawy
przed niedoborem personelu latajĢcego
w stosunku do liczby dostarczanych w kolej-
nych latach samolotw. Zgodnie z harmono-
gramem dostaw Siþy Powietrzne bħdĢ miaþy
pod koniec 2007 roku 32 samoloty F-16 11 .
MoŇe siħ wiħc zdarzyę, Ňe nie bħdzie dosta-
tecznie wielu kandydatw do przeszkolenia
na samolot F-16 (wymagany jest nalot 320
godzin na samolocie odrzutowym). Dlatego
teŇ przygotowanie kandydatw do przeszko-
lenia na samolot F-16 C/D Block 52+ ( Ad-
vanced ) musi uwzglħdnię wczeĻniejsze szko-
lenie w kraju na odpowiednim samolocie
szkolno-bojowym (szkolenia zaawansowane-
go) wedþug procedur stosowanych w paı-
stwach NATO. Wymaga to jednak nie tylko
wypracowania racjonalnych, systemowych
rozwiĢzaı, ale przede wszystkim daleko idĢ-
cych zmian wojskowego systemu szkolenia
lotniczego i nadawania licencji.
Wobec tego naleŇaþoby podjĢę intensyw-
niejsze dziaþania zmierzajĢce do utworzenia
na bazie WyŇszej Szkoþy Oficerskiej Siþ Po-
wietrznych w Dħblinie Miħdzynarodowego
OĻrodka Szkolenia Lotniczego (MOSL), kt-
ry Î w zaþoŇeniu Î stanowiþby podstawħ sys-
temu szkolenia lotniczego pilotw Siþ Po-
wietrznych. MoŇliwy byþby wiħc dalszy roz-
wj uczelni, a tym samym zagwarantowane
jej dalsze istnienie 12 . Jednak bez pozyskania
nowego samolotu szkolenia zaawansowane-
go Miħdzynarodowy OĻrodek Szkolenia Lot-
niczego nie bħdzie w stanie przygotowaę kan-
dydatw do szkolenia na wspþczesnych sa-
molotach wielozadaniowych 13 . Miħdzynaro-
dowy OĻrodek Szkolenia Lotniczego w Dħ-
blinie, bħdĢcy podstawĢ szkolenia personelu
Siþ Powietrznych w kraju, powinien w peþni
zabezpieczyę szkolenie lotnicze kandydatw
na samoloty F-16 wedþug procedur IFR 14 oraz
ICAO 15 . Niezbħdne do opanowania i podtrzy-
mania nawykw pilotaŇu bħdĢ tu nowoczesne
symulatory lotu: Full Mission Trainer oraz
Squadron Level Trainer 16 . Aby zaspokoię po-
trzeby szkoleniowe, oĻrodek musi rozpoczĢę
10 J. Bartoszcze: Nowy samolot Î nowe wyzwania . áPrzeglĢd WLOPÑ 2002, nr 9, s. 52 - 60.
11 Pierwsze 5 samolotw w wersji F-16C oraz 3 samoloty w wersji F-16D dostarczone bħdĢ w IV kwartale 2006
roku. Analogiczna dostawa zaplanowana zostaþa teŇ na I kwartaþ 2007 roku.
12 IstniejĢ ku temu pewne przesþanki. Po pierwsze, w áSzkole OrlĢtÑ przez kilka dekad szkolono personel latajĢcy
z innych paıstw, a wiħc sĢ juŇ pewne doĻwiadczenia. Po drugie, w latach dziewiħędziesiĢtych XX wieku wczesny
komendant áSzkoþy OrlĢtÑ gen. bryg. pil. dr Edward Hyra podjĢþ udanĢ prbħ wymiany doĻwiadczeı w dziedzinie
teorii i praktyki szkolenia lotniczego, organizujĢc w WSOSP Zlot Szkþ Lotniczych áInstruktor 92Ñ. Udziaþ wziħþy
w nim szkoþy lotnicze ze Szwecji, Francji, Wielkiej Brytanii oraz delegacje z Kanady i Wħgier. Po trzecie, obecnie
szkolenie lotnicze staje siħ problemem siþ powietrznych wielu paıstw, poniewaŇ wymaga bardzo duŇych nakþadw
finansowych. Dlatego dĢŇy siħ do centralizacji takiego szkolenia. Realizacja projektu MOSL w Dħblinie rokowaþa-
by nadziejħ na obniŇenie kosztw przygotowania odpowiedniej bazy szkoleniowej i logistycznej zwiĢzanej z zaku-
pem lub dzierŇawĢ samolotu do szkolenia zaawansowanego.
13 Zob. Z. Wydra, M. WoŅniak: Kurs na Dħblin . áWiraŇeÑ 2005, nr 5, s. 2 - 4.
14 IFR (Instrument Flight Rules) Î warunki okreĻlajĢce wykonywanie lotw wg wskazaı przyrzĢdw.
15 ICAO (International Civil Aviation Organisation) Î Miħdzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego.
16 Por. Graham Warwick : Wave of attack . áFlight InternationalÑ nr 4962/166, s. 35 - 45.
PrzeglĢd Siþ Powietrznych
13
Rys. 1. Harmonogram selekcji i szkolenia pilotw na samoloty F-16
dziaþalnoĻę najpŅniej z poczĢtkiem 2007
roku.
W wypadku opŅnienia rozpoczħcia dzia-
þalnoĻci Miħdzynarodowego OĻrodka Szko-
lenia Lotniczego zaistnieje koniecznoĻę szko-
lenia kolejnych grup pilotw za granicĢ, co
w znacznej mierze moŇe przyczynię siħ do
zwiħkszenia oglnych kosztw szkolenia lot-
niczego 17 .
W innej koncepcji mwi siħ o doraŅnym
przeszkoleniu pilotw na samolot wielozada-
niowy zarwno w Stanach Zjednoczonych, jak
i w Polsce, co pozwoliþoby na koniec 2008
roku objĢę szkoleniem 37 pilotw na samolo-
cie F-16 w Polsce oraz 12 pilotw na samolo-
cie szkolenia zaawansowanego T-38C Talon
w Stanach Zjednoczonych.
Fot. 2. Ppþk pil. RoĻcisþaw Stepaniuk przed pierw-
szym lotem F-16 Black 42E ze 152. FS. Fot. ze zbioru
autorw
17 Z przeprowadzonej analizy propozycji szkolenia przygotowawczego do przeszkolenia na samolot wielozada-
niowy F-16 poza granicami kraju (np. w Turcji, Grecji, Kanadzie, Finlandii, Belgii, USA, Hiszpanii i Wielkiej
Brytanii) najbardziej korzystne zarwno cenowo, jak i specjalistycznie byþoby szkolenie w USA, poniewaŇ wyma-
gaþoby jedynie opracowania aneksu do istniejĢcej juŇ umowy zakupu samolotu wielozadaniowego (Ļrodki finanso-
we z programu LOA F-16 ). Takie rozwiĢzanie pozwoliþoby pþynnie wyszkolię 72 pilotw samolotw F-16 do 2010
roku oraz skrcię czas szkolenia. Jednak ujħcie szkolenia przygotowawczego w ramach przeszkolenia na samolot
wielozadaniowy podwaŇa celowoĻę istnienia narodowego oĻrodka szkolenia podstawowego i zaawansowanego
w WSOSP Dħblin.
14
Sierpieı 2005
378155614.005.png 378155614.001.png 378155614.002.png 378155614.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin