Przeglad WLOP - Kabina i system opuszczania samolotu samolot F-16CD[Lotnictwo].pdf

(1038 KB) Pobierz
378155602 UNPDF
TECHNIKA I EKSPLOATACJA
Płk w st. sp. pil. dr inż. Antoni Milkiewicz
Samolot F-16C/D
Kabina i system opuszczania samolotu
Kabina
tem sterowania środowiskiem (environmental
control system Î ECS). ECS spełnia następu-
jące funkcje:
utrzymuje właściwe ciśnienie w kabinie,
utrzymuje temperaturę zgodnie z życzeniem
pilota,
uszczelnia ruchomą część osłony kabiny,
wentyluje kabinę i likwiduje zaparowanie
osłony,
Kabina stanowi zamkniętą przestrzeń, w kt-
rej pracuje pilot. Warunki pracy w kabinie muszą
umożliwiać pilotowi sprawne sterowanie samo-
lotem podczas lotu na rżnych wysokościach,
z rżnymi prędkościami i przeciążeniami.
W samolocie F-16 nad utrzymywaniem do-
godnych warunkw pracy pilota czuwa sys-
Rys. 1. Uproszczony schemat blokowy klimatyzacji kabiny: 1 Î ujęcie powietrza ze sprężarki wysokiego
ciśnienia silnika, 2 Î reduktor, 3, 6 Î chłodnica powietrze-powietrze, 4, 5 Î sprężarka-turbina, 7 Î zawr
modulujący, 8 Î ręcznie uruchamiany zawr do likwidowania zaparowania osłony
46
MARZEC 2004
378155602.018.png 378155602.019.png 378155602.020.png 378155602.021.png
Rys. 2. Tabliczka systemu sterowania środowiskiem Î ECS (a) i sterowanie likwidowaniem zaparowania
osłony (b)
doprowadza powietrze pod ciśnieniem do
ubioru przeciwprzeciążeniowego i do od-
dychania pod nadciśnieniem oraz powietrze
do pokładowej instalacji generującej tlen
(on board oxygen generating system Î
OBOGS),
doprowadza odpowiednie ciśnienie powie-
trza do zbiornikw instalacji paliwowej sa-
molotu i powietrze potrzebne do chłodze-
nia pokładowych urządzeń elektronicznych.
Uproszczony schemat blokowy instalacji
klimatyzacji kabiny z elementami ECS przed-
stawiony jest na rys. 1.
Gorące powietrze pod dużym ciśnieniem
pobierane jest ze sprężarki wysokiego ciśnie-
nia silnika (1), po czym ciśnienie powietrza
jest odpowiednio zmniejszane za pomocą re-
duktora (2). Następnie powietrze jest wstęp-
nie ochładzane w chłodnicy powietrze-powie-
trze (3). Właściwą cyrkulację powietrza w in-
stalacji zapewnia układ sprężarka-turbina (4,
5). Potem powietrze zostaje schłodzone w dru-
Rys. 3. Zależność wysokości w kabinie od wysokości lotu samolotu
Przegląd WLOP
47
378155602.001.png 378155602.002.png 378155602.003.png 378155602.004.png 378155602.005.png 378155602.006.png 378155602.007.png 378155602.008.png 378155602.009.png
 
giej chłodnicy (6). Do kabiny dostaje się po-
wietrze o właściwościach ustalonych przez
urządzenia automatyczne i pilota (rys. 2).
Ciśnienie w kabinie zmienia się wraz ze
zmianą wysokości lotu. Proces ten obrazuje
rys. 3. Do wysokości lotu 2400 m (3000 ft)
kabina jest áotwartaÑ Î to znaczy, że ciśnienie
w kabinie ma taką samą wartość jak ciśnienie
atmosferyczne. Od wysokości lotu 2400 m do
6900 m (23 000 ft) w kabinie utrzymuje się
stałe ciśnienie, odpowiadające ciśnieniu at-
mosferycznemu na wysokości 2400 m. Od wy-
sokości lotu 6900 m do 18 000 m (60 000 ft)
utrzymywana jest stała rżnica ciśnień mię-
dzy ciśnieniem atmosferycznym i ciśnieniem
w kabinie, wynosząca 0,35 kG/cm 2 (5 psi). Na
wysokości lotu 18 000 m w kabinie panuje
ciśnienie odpowiadające ciśnieniu atmosfe-
rycznemu na wysokości 6600 m (24 000 ft).
Pracę instalacji klimatyzacji kabiny, rw-
nież pracę ECS, kontroluje się na podstawie
wskaźnika wysokości w kabinie (áCABIN
PRESS ALTÑ) i lampki ostrzegającej áCABIN
PRESSÑ. Lampka ta zaświeca się wtedy, kie-
dy áwysokośćÑ w kabinie wzrasta powyżej
8100 m (27 000 ft).
System opuszczania samolotu
Aby opuścić samolot F-16 , trzeba zrzu-
cić osłonę kabiny i wykatapultować się, po-
dobnie jak z innych samolotw. Osłonę
Rys. 4. Rozmieszczenie urządzeń układu opuszczania samolotu F-16D : 1 Î wyłącznik do otwierania
osłony, 2 Î uchwyt osłony (w pozycji odblokowanej), 3 Î czerwona lampka ostrzegająca áCANOPYÑ (osło-
na niezablokowana), 4 Î uchwyt katapultowania áPULL TO EJECTÑ, 5 Î korba do ręcznego otwierania
i zamykania osłony áMANUAL CANOPY CONTROLÑ, 6 Î uchwyt áTÑ ręcznego zrzutu osłony áCANOPY
JETTISONÑ, 7 Î uchwyt áDÑ zrzutu osłony z zewnątrz samolotu (uchwyty áDÑ znajdują się po obu stronach
kadłuba), 8 Î zaślepka, 9 Î gniazdo korby otwierania osłony, 10 Î zewnętrzny wyłącznik otwierania osłony
48
MARZEC 2004
378155602.010.png 378155602.011.png
Rys. 5. Fotel katapultowy: 1 Î pierścień (wyciągnięcie go uruchamia podawanie tlenu), 2 Î gałka blokowa-
nia uprzęży barkowej (áSHOULDER HARNESSÑ), 3 Î dźwignia blokująca katapultowanie, 4 Î wyłącznik
radiostacji prowadzącej (áRADIO BEACONÑ), 5 Î wyłącznik rozwinięcia awaryjnego zasobnika (áKIT DE-
PLOYMENTÑ), 6 Î uchwyt katapultowania (áPULL TO EJECTÑ), 7 Î uchwyt awaryjnego uwolnienia się od
fotela (áEMERGENCY MANUAL CHUTEÑ), 8 Î linka wyzwalająca awaryjnego zasobnika, 9 Î lampka
ostrzegająca: fotel nieuzbrojony (áSEAT NOT ARMEDÑ) Î włączona blokada (3)
Przegląd WLOP
49
378155602.012.png
 
378155602.013.png 378155602.014.png 378155602.015.png 378155602.016.png
Rys. 6. Sposoby katapultowania w zależności od prędkości i wysokości lotu samolotu
można zrzucić zarwno w powietrzu, przez
uruchomienie mechanizmu zrzutu w kabi-
nie, jak i na ziemi, przez uruchomienie tego
mechanizmu z zewnątrz samolotu. W kabi-
nie do zrzutu osłony służy uchwyt katapul-
towania (áPULL TO EJECTÑ). Po użyciu
tego uchwytu następuje zrzut osłony kabi-
ny, a potem katapultowanie. Uchwyt áTÑ
(áCANOPY JETTISONÑ) służy jedynie do
zrzutu osłony kabiny (rys. 4). Fotel katapul-
towy jest w pełni zautomatyzowany, umoż-
liwia opuszczenie samolotu w każdej chwi-
li Î na wysokościach i przy prędkościach
od zerowych do największych, jakie może
osiągnąć samolot (rys. 5).
W zależności od warunkw w automatycz-
ny sposb zostaje wybrany jeden z trzech
sposobw katapultowania (rys. 6).
Pierwszy sposb Î małe wartości prędko-
ści i wysokości.
W chwilę po wyrzuceniu fotela rozpoczy-
na się proces rozwijania spadochronu ratow-
niczego (rys. 7).
Drugi sposb Î średnie wartości prędko-
ści i wysokości.
Po wyrzuceniu fotela, przed rozpoczęciem
procesu rozwijania spadochronu ratownicze-
go otwiera się spadochron hamujący prędkość
układu pilot-fotel (rys. 8).
Trzeci sposb Î duże wartości prędkości
i wysokości.
Sposb ten jest podobny do sposobu dru-
giego. Dodatkowo zaprogramowano opźnie-
nie oddzielenia pilota od fotela i w konsekwen-
Rys. 7. Proces katapultowania pierwszym sposobem
50
MARZEC 2004
378155602.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin