dysleksja.doc

(41 KB) Pobierz

Temat: Istota terapii pedagogicznej i jej podstawowe wymiary

1. Rodowód i pojecie terapii pedagogicznej

2. Cele ogólne terapii ped.

DYSLEKSJA - zaburzenia receptorów

              WZROKU  

                                          RUCHU

                                                                      SŁUCHU

3. System pomocy terapeutycznej w Polsce

4.Specyficzne trudności wczytaniu i  pisaniu









Ad.1.





Terapia                         Leczenie

 

T. przyczynowa- usuwająca powód cierpienia

T. objawowa- likwidująca cierpienie

 

Terapia pedagogiczna- to działanie za pomocą środków ped. (wychowawczo-dydaktycznych) na przejawy i przyczyny (symptomy) trudności dzieci w uczeniu się na eliminowaniu niepowodzeń szkolnych oraz ich ujemnych konsekwencji.

Ad.2.

Wymogi:

-celów                                                                          Podmiot        Przedmiot





-metod

-środków oddziaływania

Głównym celem- jest stworzenie możliwości:

·         Rozwoju społecznego

·         Psychicznego                              - nauczyciel terapeuta.        - dziecko

·         Umysłowego                                                                             - zaburzenia rozwojowe

z utrudnieniami rozwojowymi.                                                           - trudności szkolne,                                                                                 

Ad.3.                                                                                         (określone przez specyficzną diagnozę)

  Pomoc:

·         Nauczyciel i rodzice

·         Zespół korekcyjno-kompensacyjny

·         Terapia indywidualna- w obecności rodzica

·         Klasy terapeutyczne

·         Stacjonarne oddziały terapeutyczne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ad.4.

                                          UTRUDNIENIA





           Zewnętrzne                                                   Wewnętrzne

    - uwarunkowania środowiskowe                          - sami uczniowie

    - dydaktyczno-wychowawcze (zły system)

 

Wyznacznikiem – wskaźnikiem są same oceny.

 

PRZYCZYNY TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ SAMEGO UCZNIA:

 

            a) zakłócona sprawność percepcyjno- motoryczna

                (zakłócenie wzroku, słuchu, ruchu, poziomu umysłowego),

          b) dysleksja (zaburzenia w czytaniu i pisaniu)

             (uczeń posiada poziom inteligencji jak inni uczniowie lub wyższy)

 

RYZYKO   DYSLEKSJI 

(już w przedszkolu, a nawet w okresie 1 roku życia)

 

0-1 rok  życia     opóźniony lub nietypowy rozwój ruchowy, gorsza postawa siedząca,

2-3                            trudności w utrzymywaniu równowagi, chodu, opróźnienie biegu

4-6                            niska sprawność ruchowa, kłopoty w utrzymaniu równowagi (hulajnoga,                             rower, chodzenie po krawężniku), brak ochoty na zabawy ruchowe

6-7                            j/w, zachwianie równowagi

Kl. I-III                        j/w

 

MAŁA MOTORYKA

2-3                            nieporadne mycie rąk, trudności w zapinaniu guzików ,opóźniony                                           rozwój motoryki rąk, dzieci są mało zręczne manualnie, nieporadne w                             samoobsłudze, mało sprawne w zabawach manipulacyjnych

3-5                            słaba sprawność ruchowa rąk, trudności i niechęć do wykonywania                             czynności samoobsługowych (sznurowanie butów, lepienie plasteliny)

6-7                            mała sprawność manualna, trudności z wykonywaniem precyzyjnych                             ruchów w zakresie samoobsługi,niewłaściwie trzyma ołówek w palcach.

Kl. I-III                            rysowanie od dołu do góry

 

KOORDYNACJA RUCHOWO-WZROKOWA

2-3                            trudności z budowaniem z klocków, niechęć do rysowania, nie umieją                             rysować koła, nieprawidłowy sposób trzymania ołówka

5-6                            trudności z rzucaniem i chwytaniem piłki, trudności w rysowaniu                                             szlaczków, odtwarzaniu figur.

Kl.I-III                            trudności z rzucaniem do celu i chwytaniem, zbyt mocne przyciskanie                                           ołówka, zaburzone funkcje wzrokowe, nieporadność w rysowaniu i                                           trudności w pisaniu, kłopoty z puzzlami. Mylenie literek, brzydkie pisanie

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin