Temat: „ Istota terapii pedagogicznej i jej podstawowe wymiary”
1. Rodowód i pojecie terapii pedagogicznej
2. Cele ogólne terapii ped.
DYSLEKSJA - zaburzenia receptorów
WZROKU
RUCHU
SŁUCHU
3. System pomocy terapeutycznej w Polsce
4.Specyficzne trudności wczytaniu i pisaniu
Ad.1.
Terapia Leczenie
T. przyczynowa- usuwająca powód cierpienia
T. objawowa- likwidująca cierpienie
Terapia pedagogiczna- to działanie za pomocą środków ped. (wychowawczo-dydaktycznych) na przejawy i przyczyny (symptomy) trudności dzieci w uczeniu się na eliminowaniu niepowodzeń szkolnych oraz ich ujemnych konsekwencji.
Ad.2.
Wymogi:
-celów Podmiot Przedmiot
-metod
-środków oddziaływania
Głównym celem- jest stworzenie możliwości:
· Rozwoju społecznego
· Psychicznego - nauczyciel terapeuta. - dziecko
· Umysłowego - zaburzenia rozwojowe
z utrudnieniami rozwojowymi. - trudności szkolne,
Ad.3. (określone przez specyficzną diagnozę)
Pomoc:
· Nauczyciel i rodzice
· Zespół korekcyjno-kompensacyjny
· Terapia indywidualna- w obecności rodzica
· Klasy terapeutyczne
· Stacjonarne oddziały terapeutyczne
Ad.4.
UTRUDNIENIA
Zewnętrzne Wewnętrzne
- uwarunkowania środowiskowe - sami uczniowie
- dydaktyczno-wychowawcze (zły system)
Wyznacznikiem – wskaźnikiem są same oceny.
PRZYCZYNY TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ SAMEGO UCZNIA:
a) zakłócona sprawność percepcyjno- motoryczna
(zakłócenie wzroku, słuchu, ruchu, poziomu umysłowego),
b) dysleksja (zaburzenia w czytaniu i pisaniu)
(uczeń posiada poziom inteligencji jak inni uczniowie lub wyższy)
RYZYKO DYSLEKSJI
(już w przedszkolu, a nawet w okresie 1 roku życia)
0-1 rok życia opóźniony lub nietypowy rozwój ruchowy, gorsza postawa siedząca,
2-3 trudności w utrzymywaniu równowagi, chodu, opróźnienie biegu
4-6 niska sprawność ruchowa, kłopoty w utrzymaniu równowagi (hulajnoga, rower, chodzenie po krawężniku), brak ochoty na zabawy ruchowe
6-7 j/w, zachwianie równowagi
Kl. I-III j/w
MAŁA MOTORYKA
2-3 nieporadne mycie rąk, trudności w zapinaniu guzików ,opóźniony rozwój motoryki rąk, dzieci są mało zręczne manualnie, nieporadne w samoobsłudze, mało sprawne w zabawach manipulacyjnych
3-5 słaba sprawność ruchowa rąk, trudności i niechęć do wykonywania czynności samoobsługowych (sznurowanie butów, lepienie plasteliny)
6-7 mała sprawność manualna, trudności z wykonywaniem precyzyjnych ruchów w zakresie samoobsługi,niewłaściwie trzyma ołówek w palcach.
Kl. I-III rysowanie od dołu do góry
KOORDYNACJA RUCHOWO-WZROKOWA
2-3 trudności z budowaniem z klocków, niechęć do rysowania, nie umieją rysować koła, nieprawidłowy sposób trzymania ołówka
5-6 trudności z rzucaniem i chwytaniem piłki, trudności w rysowaniu szlaczków, odtwarzaniu figur.
Kl.I-III trudności z rzucaniem do celu i chwytaniem, zbyt mocne przyciskanie ołówka, zaburzone funkcje wzrokowe, nieporadność w rysowaniu i trudności w pisaniu, kłopoty z puzzlami. Mylenie literek, brzydkie pisanie
babzi