CZAD, KRAJ, KOŚCIÓŁ.pdf

(112 KB) Pobierz
Czad
Czad– kraj i Kościół
Republika Czadu – państwo leżące niejako w samym „sercu” Afryki, jakby skupiała w sobie
najważniejsze problemy i paradoksy tego kontynentu: bardzo bogatą i tajemniczą przeszłość
oraz nikłą pozostałość po niej; bogactwo duchowe oraz zacofanie ekonomiczne i kulturowe;
potężny obszar (1 284 000 km 2 ) oraz niewielką ilość mieszkańców (8 178 000); zupełną
niepodległość oraz datującą się prawie od jej początków wojnę domową; wreszcie klęski
głodu, spowodowane suszą, śmiertelne epidemie, itp.
Zróżnicowanie klimatyczne i kulturowe
Strefy suszy (nasilającej się w kierunku z południa na północ) dzielą obszar Czadu na trzy
rejony: południowy („sudański”) jest pokryty sawanną z wysokimi trawami w okresie pory
deszczowej, pełny wiosek, oraz miast: Ndżamena, Leré, Moundou, Gors, Sarh, Bongor;
szeroką na ponad sto kilometrów strefę Sahelu, ciągnącą się od Jeziora Czad (po północnej
stronie rzeki Bata) aż do granicy z Sudanem, pokrytą przez rośliny stepowe i kolczaste
krzewy; wreszcie największy pod względem obszaru to rejon północny, ogarnięty Pustynią
Libijską i Saharą, z najwyższymi górami kraju: (Tibesti i Ennedi) oraz z najmniejszą
gęstością zaludnienia.
Zróżnicowaniu geograficznemu i klimatycznemu Czadu odpowiada także duże zróżnicowanie
kulturowe i etniczne zamieszkującej kraj ludności. Wiele odrębnych plemion należy aż do
dwunastu grup językowych, dzielących się jeszcze na wiele dialektów. Oficjalnymi językami
są francuski (używany głównie na południu kraju) i arabski w odmianie czadyjskiej (używany
głównie na północy kraju).
Pierwsze organizmy państwowe
Na terenie Czadu przez wieki kształtowały się rózne organizmy państwowe. Jednym z nich
było powstałe na południe od Jeziora Czad państwo Szoa, podbite przez Bornu i
zislamizowane. Po ich kulturze pozostały nad brzegami Logone i Szari ruiny dawnych osad
otoczonych murem obronnym i wzmocnionych basztami. Zberberyzowane plemię Kanem
utworzyło w VIII w. państwo o tej samej nazwie, które w XIII w. wprowadziło do swego
budownictwa nieznaną tutaj dotąd cegłę. Dzięki broni palnej, otrzymywanej z Trypolisu,
znaczne sukcesy militarne osiągnęło w XVI w. państwo Bornu. Na wschód od rzek Logone i
Szari wyrosło także potężne państwo Baghirmi. Również imponujący terytorialnie organizm
stworzył pod koniec XIX w. żołnierz i awanturnik egipski Rabah. Te państwa, które
przetrwały w jakiejś formie do początku XX w., uległy naporowi Francji, która 5 września
1900 r. rozciągnęła nad tym terenem swój protektorat, a nastepnie uzyniła je swoją kolonią.
Ku niepodległości
Już w 1945 r. powstała w Czadzie Afrykańska Partia Zgromadzenia Demokratycznego ( Parti
du Rassemblement Démocratique Africain ), grupująca głównie Sara z południa kraju. Rok
później Gabriel Lissete założył Parti Progressiste Tchadien , która współpracowała
z administracją francuską i wygrała wybory w 1955 r. Dwa lata później partia ta utworzyła
Zgromadzenie Terytorialne, które doprowadziło do ukonstytuowania się 28 listopada 1958 r.
autonomicznej republiki, członka Wspólnoty Francuskiej. Całkowita niepodległość została
proklamowana 11 sierpnia 1960 r.
Nieustanne walki wewnętrzne
Pierwszym prezydentem republiki został François Tombalbaye, przedstawiciel Sara,
koncentrując władzę w swoich rękach. Doprowadziło to do buntu muzułmańskiej północy
i nasilenia ruchu partyzanckiego. W 1975 r. doszło do zamachu stanu, zawieszenia konstytucji
i rozwiązania partii politycznych. Władzę przejęła Najwyższa Rada Wojskowa, z gen. Félix
Malloum Ngakoutou na czele, próbującym od 1978 r. tworzyć tzw. Rząd Jedności Narodowej
z udziałem Hissena Habré, przywódcy jednego z odłamów rebeliantów z Północy.
Współpraca nie trwała jednak długo. Hissen Habré opuścił Ndżamenę, by w lutym 1979 r.
zdobyć ją zbrojnie kosztem kilku tysięcy ofiar i zniszczenia połowy miasta. Utworzyły się
różne ugrupowania zbrojne, których interesy ścierały się wzajemnie, niekoniecznie według
podziałów etnicznych, terytorialnych czy religijnych. Goukouni Oueddei utworzył jedno
z silniejszych ugrupowań, tzw. Front Wyzwolenia Narodowego Czadu ( Frolinat ), który
szybko rozpadł się na kilka frakcji. Razem z nim Hissen Habré rozpoczął krwawe
podporządkowywanie sobie całego terytorium. 10 listopada 1979 r. Goukouni Oueddei został
prezydentem Rządu Jedności i Pojednania Narodowego, Wadel Abdel Kamougé –
wiceprezydentem, Hissen Habré natomiast ministrem obrony narodowej. Do polityki
wewnętrznej Czadu wmieszał się także przywódca Libii, Kadafi, którego armia zaanektowała
najpierw część terytorium Czadu, i który w 1980 r. proklamował zjednoczenie obydwu
państw. Hissen Habré schronił się wówczas w Sudanie i stamtąd rozpoczyna walkę zbrojną
z Goukouni Oueddei, który akceptował politykę przywódcy Libii. Pomimo interwencji
Francji i innych państw afrykańskich, wojna domowa przeciąga się. W lipcu 1982 r. Hissen
Habré zajął Ndżamenę, a w listopadzie 1982 r. ogłosił się prezydentem. Goukouni Oueddei
schronił się w Libii. Hissen Habré podczas swoich rządów w latach 1982-1989 uśmiercił ok.
40 000 ludzi. 1 grudnia 1990 r. pułkownik Idriss Déby, przywódca Patriotycznego Ruchu
Ocalenia (MPS – Mouvement Patriotique du Salut ), do niedawna bliski współpracownik
Hissen Habré, zawiesił konstytucję i rozwiązał Zgromadzenie Narodowe, przejmując władzę.
Pomimo dyktatorskiego utrzymywania się u władzy nie położył on kresu wewnętrznej
destabilizacji kraju i walkom zbrojnym. Ze wszystkich państw środkowoafrykańskich Czad
bije wszelkie rekordy, jeśli chodzi o łamanie praw człowieka. Siły porządkowe aresztują,
zatrzymują i zabijają od pierwszych lat niepodległości.
Początki ewangelizacji Czadu
Na dzisiejszych terenach Czadu pierwszymi misjonarzami byli protestanci, którzy w 1920 r. założyli
misję w Léré. Po nich pojawili się misjonarze Ducha Świętego z Prefektury Apostolskiej Ubangi-Szari
(dzisiejsze terytorium Republiki Środkowoafrykańskiej). O. Gabriel Herriau założył misję w Kou
w 1929 r. Sercanie z Wikariatu Apostolskiego Foumban (Kamerun) założyli w 1936 r. misję w Kélo.
Rok później na południowe tereny Czadu dotarli także kapucyni. Natomiast do Fort Lamy jako
pierwszy przybył w 1935 r. o. Frédéric de Belinay SJ, kapelan wojskowy, który przemierzał kraj od
marca 1935 r. do lutego 1947 r. Jednego roku przebył on na wielbłądzie 3400 km, odwiedzając m.in.
Fort Lamy, Faya-Largeau, Abéché, Aouzou, Bardaï i docierając aż do Tibesti.
Po II wojnie światowej teren Czadu został powierzony do ewangelizacji jezuitom (północ kraju),
misjonarzom oblatom Maryi Niepokalanej (Mayo Kebbi) i kapucynom (południe kraju).
Te trzy zakony misyjne nadały impuls ewangelizacji kraju.
W drugiej połowie lat pięćdziesiątych XX w. ewangelizacja rozwijała się głównie w południowo-
wschodniej części diecezji, wśród ludności Sara. Obiecującym terenem pracy apostolskiej był
z pewnością gęsto zaludniony region Mayo Kebby. O owocach tej ewangelizacji wspominał Jan Paweł
II tuż po przybyciu do Ndżameny, podczas nabożeństwa Maryjnego: „Wasz Kościół jest jeszcze
młody: pierwsi misjonarze katoliccy przybyli do Czadu zaledwie 60 lat temu. Ale już dziś wśród
członków konferencji episkopatu widzimy syna tego kraju. Możliwe stało się utworzenie pięciu
diecezji. Wzrasta liczba powołań kapłańskich. Zaczyna się rozwijać życie zakonne. Słowem, Czad jest
żyzną ziemią, którą warto obficie zasiewać, To właśnie czynili i nadal czynią kapłani, zakonnicy i
zakonnice, a także świeccy przybywający z innych krajów 1 .
Kościół katolicki dzisiaj
1
Jan Paweł II, Bądźcie dla swoich braci i sióstr znakiem miłości Chrystusa, Ndżamena 30 I 1990, N'Djamena,
nabożeństwo maryjne w katedrze , OR
W przeddzień wizyty Jana Pawła II w Czadzie Kościół katolicki gromadził 293 000 wiernych
(niektóre statystyki mówiły nawet o 350 000), co stanowiło ponad 6% ogółu mieszkańców.
Kościół zorganizowany był w jedną metropolię i pięć diecezji, przy czym cztery z nich
obejmowały niezbyt duże obszary na południu i południowym-wschodzie kraju, zaś diecezja
metropolitalna rozciągała się na całą środkową i północną część kraju. Na terenie kraju
pracowało 157 księży, 33 braci zakonnych i 253 siostry zakonne. Prowadzili oni 43 szkoły I i
II stopnia, do których uczęszczało ponad 18 500 uczniów oraz dwa szpitale, 42 przychodnie
lekarskie i jedno leprozorium z czterdziestoma pacjentami.
W południowej części kraju, gdzie żyło prawie 95% wszystkich katolików i przeważająca
większość wyznawców religii tradycyjnych, Kościół coraz bardziej zakorzeniał się w życiu
poszczególnych plemion poprzez ożywioną działalność katechistów świeckich (452 z nich
pracowało na stałe, a ponad 4400 czasowo). Stamtąd też rekrutowali się głównie kandydaci
do kapłaństwa.
Obecnie liczba katolików w Czadzie wynosi 720 000 (8,80% całości populacji – 8 178 000).
Kościół zorganizowany jest w jedną archidiecezję i siedem diecezji. W 114 parafiach pracuje
277 księży (w tym połowa diecezjalnych), 189 braci zakonnych i 334 siostry zakonne.
Katolicy Ludność % katolików
Diecezje
Rok Źródła
1 182,895 533,089
34.31% Moundou
2004 ap2005
2 156,608 2,650,000
5.91% N'Djaména (archidiecezja)
2004 ap2005
3 111,300 1,078,134
10.32% Sarh
2004 ap2005
4 100,000 574,000
17.42% Lai
2004 ap2005
5 66,328 266,200
24.92% Goré
2004 ap2005
6 65,320 352,800
18.51% Doba
2004 ap2005
7 35,246 1,025,000
3.44% Pala
2004 ap2005
8 5,250 1,700,000
.31% Mongo (Prefektura Apostolska) 2004 ap2005
250296489.003.png 250296489.004.png 250296489.005.png 250296489.006.png 250296489.001.png 250296489.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin