szkic.pdf

(358 KB) Pobierz
Microsoft Word - szkic.doc
Szkic
Zanim przystąpimy do stworzenia komiksowej postaci wykonamy szkic, na podstawie którego dopracujemy szczegóły
rysunku. Szkic możemy wykonać metodą tradycyjną, przy pomocy kartki papieru i ołówka lub skorzystać z tabletu i
Photoshopa. Jeśli ilość pamięci i szybkość procesora na to pozwala warto tworząc nowy dokument ustalić wysoką
rozdzielczość (najlepiej co najmniej A4 przy rozdzielczości 300 dpi). Obrazek w dużej rozdzielczości będzie miał więcej
zastosowań (np. druk w większym formacie), a pomniejszenie obrazka pomoże ukryć ewentualne niedoskonałości
powstałe w trakcie tworzenia.
Do wykonania ładnie wyglądającego konturu użyjemy ścieżek. Z palety Narzędzi (Tools) wybieramy Pióro (Pen Tool) i
obrysowujemy nim linie szkicu. Obrysy nie muszą być dokładne, ponieważ w każdej chwili możemy je modyfikować
według naszych upodobań. Wciskając klawisze [Alt] bądź [Ctrl] możemy dowolnie zmienić położenie czy też
zakrzywienie ścieżki. Tak przygotowane obrysy wypełniamy czarnym kolorem (na uprzednio utworzonej pustej
warstwie). W tym celu przenosimy się do palety Ścieżki (Paths) i klikając prawym klawiszem myszy wybieramy
polecenie Wypełnij ścieżkę... (Fill Path...). Powstaną w ten sposób grube linie o zmiennej szerokości. Warstwie
nadajemy nazwę contour.
6014527.012.png 6014527.013.png
Zbliżony efekt można uzyskać obrysowując konturem pojedynczą ścieżkę Obrysuj ścieżkę... (Stroke Path...) jest to nieco
łatwiejsze do wykonania, jednak jednolita grubość linii sprawia wrażenie sztuczności. Zaradzić temu można zaznaczając
opcję Symulacja nacisku (Simulate Pressure), uzyskanie dobrego efektu wymaga jednak większej wprawy.
Wypełnienia
Kolejnym krokiem jest stworzenie wypełnień dla naszych konturów. Największą powierzchnię obrazka zajmuje skóra,
przechodzimy więc do próbnika kolorów i wybieramy odcień jak najbardziej pasujący do tego celu w naszym przypadku
będzie to: RGB [253; 221; 187]. Ważne jest aby odcień skóry nie był zbyt jasny bądź też zbyt ciemny jeśli zamierzmy
potem cieniować sylwetkę postaci.
6014527.014.png 6014527.015.png 6014527.001.png 6014527.002.png
Tworzymy nową warstwę [Ctrl]+[Shft]+[N] i przenosimy ją pod warstwę z obrysem. Następnie wypełniamy ją kolorem,
który wcześniej wybraliśmy na odcień skóry i z menu wybieramy polecenie Warstwa>Dodaj maskę warstwy>Odkryj
wszystko (Layer>Add Layer Mask>Reveal All). Przy pomocy pędzla zakrywamy niepotrzebne fragmenty warstwy i
pozostawiamy tylko te które mieszczą się w obrysie postaci. Dzięki masce będziemy mogli nadać warstwie na przykład
efekty takie jak rozmycie bez obawy, że jakiś fragment warstwy wyjdzie nieopatrznie poza kontur. Nazwę warstwy
zmieniamy na skin.
Cieniowanie
Na nowej warstwie, używając pędzla o miękkiej końcówce, rysujemy cienie w nieco ciemniejszym odcieniu.
Zmniejszenie Krycia (Opacity) pędzla na 25% i kilkakrotne zamalowywanie pozwoli uzyskać łagodniejsze przejścia
tonalne. Podczas malowania nie musimy być bardzo dokładni i trzymać się granic konturów, ponieważ wszystko to co
namalujemy poza obszarem przykryje maska. Jeśli pomimo niskiego Krycia nadal widoczny jest efekt pociągnięcia
pędzla zamiast delikatnego wtapiania, możemy posłużyć się filtrem Rozmycie gaussowskie (Gaussian Blur). Należy
tylko uprzednio rozłączyć (klikając w ikonkę łańcucha) maskę od warstwy, aby nie uległa ona rozmyciu. Tak
zmodyfikowanej warstwie nadajemy nazwę dark_shadow. Teraz należy zająć się wykonaniem rozbłysków na skórze,
które można utworzyć poprzez namalowanie na nowej warstwie kilku pociągnięć grubym pędzlem o jasnym kolorze.
Warstwie należy nadać tryb mieszania Mnożenie odwrotności (Screen) i krycie np. na 70% warstwę nazywamy
light_shadow.
Włosy
Na tym etapie pracy możemy przystąpić do stylizowania fryzury. Skorzystamy z metody mieszanej, która pozwoli na
uzyskanie ciekawego i co najważniejsze niepowtarzalnego efektu. Ponownie tworzymy nową warstwę nadając jej nazwę
hair i wylewamy ją kolorem brązowym w naszym przypadku będzie to RGB [124; 47; 26]. Z menu wybieramy polecenie
Warstwa>Dodaj maskę warstwy>Odkryj wszystko (Layer>Add Layer Mask>Reveal All), a następnie ukrywamy pędzlem
te fragmenty warstwy, które wychodzą poza obrys włosów. Przechodzimy do narzędzia Pędzel (Brush) i kilkoma
odcieniami brązu oraz różnymi grubościami końcówek rysujemy linie przebiegające wzdłuż kierunku układania się
kosmyków. Kilkakrotne użycie na zmianę Rozmycia Gaussowskiego i ponownego dodania nowych linii zbuduje w miarę
skomplikowaną bazę kolorystyczną. W celu nadania włosom wypukłości należy użyć narzędzia Ściemnianie (Burn) o
6014527.003.png 6014527.004.png 6014527.005.png
dużym promieniu w trybie Półcienie (Midtones) i Cienie (Shadows). W ramach uzupełnienia efektu końcowego
wybieramy z palety narzędzie Rozjaśnianie (Dodge) i w trybie Światła (Highlights) nadajemy włosom efekt połysku.
Szczegóły twarzy
Tą samą technikę, którą wykorzystaliśmy do wykonania włosów zastosujemy przy tworzeniu tęczówek oczu oraz ust
naszej postaci. Tworzymy więc nową warstwę i nazywamy ją eyes. Kolor narzędzia zmieniamy na RGB [37; 114; 200] i
wybierając Wiadro z farbą (Paint Bucket Tool) wylewamy nim warstwę. Jednak aby nie tracić czasu na ukrywanie
zbędnych fragmentów warstwy zamiast polecenia Odkryj wszystko (Reveal All) wybierzemy Ukryj wszystko (Hide All) i
odkryjemy tylko te fragmenty, w których znajdują się kontury tęczówek. Teraz możemy przystąpić do rysowania tęczówki
prostymi pociągnięciami pędzla w różnych odcieniach niebieskiego koloru. Dodatkowo można dodać odbicia w oczach
za pomocą białego pędzla. Powinniśmy również zadbać o takie szczegóły jak wypełnienie oczu białym kolorem oraz
dorysowanie spojówek w ich kącikach.
6014527.006.png 6014527.007.png 6014527.008.png
Tworzymy nową warstwę o nazwie lips i w sposób analogiczny wykonujemy usta. Kolorem bazowym dla wypełnienia
warstwy w naszym przypadku jest RGB [230; 116; 114].
Tło
Tło można wykonać dowolnie wybraną techniką, wszystko zależy od przeznaczenia danego rysunku oraz inwencji
twórczej grafika. My skorzystaliśmy ze zwykłego zdjęcia kwiatów, które poddaliśmy lekkiej obróbce.
Na początek powiększymy obszar za pomocą polecenia Obrazek>Wielkość obszaru roboczego (Image>Canvas Size)
lub korzystając z narzędzia do kadrowania (Crop Tool). Następnie tworzymy Nowy zestaw warstw (New set layer) o
nazwie bg i umieszczamy go na samym dole w hierarchii warstw. Do naszego pliku roboczego przenosimy wybraną
fotografię i stosujemy na niej Filtr>Szum>Mediana (Filter>Noise>Median) o wartości Promienia (Radius) 4 piksele.
Następnie kopiujemy warstwę ze zdjęciem [Ctrl]+[J] i zmieniamy jej tryb mieszania na Rozjaśnianie (Color Dodge). Za
pomocą warstw korekcyjnych: Krzywe (Curves) i Barwa/Nasycenie (Hue/Saturation) poprawimy nieco kolorystykę i
kontrast aby nadać zdjęciu ciekawy efekt wizualny.
Żeby wzmocnić kolor na obrzeżach obrazka tworzymy nową warstwę, a na niej gradient radialny od koloru białego (w
środku) do koloru czarnego (na obrzeżach). Tak zmodyfikowanej warstwie zmieniamy tryb mieszania na Ściemnianie
(Color Burn), a jej krycie zmniejszamy do 30%. Ostatnim elementem tła będzie dodanie rozbłysków, które możemy
wykonać używając pędzla o miękkiej końcówce, a tryb mieszania ustawiając na Mnożenie odwrotności (Screen).
6014527.009.png 6014527.010.png 6014527.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin