Ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową.doc

(100 KB) Pobierz
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE PERCEPCJĘ SŁUCHOWĄ

ĆWICZENIA  USPRAWNIAJĄCE  PERCEPCJĘ  SŁUCHOWĄ

przeznaczone dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum.

 

       Proponowane ćwiczenia przeznaczone są dla tych wszystkich, którzy mają

zamiar pracować z dziećmi, mającymi trudności w dokonywaniu analizy i syntezy

słuchowej. W związku z tym, że są to ćwiczenia słuchowe, do ich prowadzenia

konieczna jest druga osoba. Nie są więc przeznaczone do samodzielnej pracy dziecka.

       Zestaw ćwiczeń oparty jest o materiał wyrazowy zawierający wyrazy z „rz”.

Oprócz rozwijania percepcji słuchowej, zadania zapoznają ze wszystkimi zasadami

pisowni wyrazów z „rz”. Prezentowane są w logicznej kolejności, ale istnieje duża

dowolność w ich doborze. Zadania mogą stanowić dla dziecka różny stopień trudności. W związku z tym, ćwiczenia łatwiejsze ( w odczuciu dziecka) można przeplatać z trudniejszymi, aby dziecka nie zniechęcić niepowodzeniami. Pamiętać jednak należy o tym, że właśnie te ćwiczenia, które stanowią trudność powinny być

wytrwale ćwiczone.

       W związku z tym, że są to materiały dla osoby prowadzącej ćwiczenia, tam gdzie

było to konieczne, zostały podane rozwiązania w trakcie ćwiczenia.

 

Uwaga:   ●  podczas ćwiczeń, w których należy wymieniać kolejne głoski / analiza /

                    dziecko powinno podawać je zgodnie z wymową  np. trzy – wymawiać

                    / tszy /. 

                 ●  gdy podajemy dziecku głoski do złożenia / synteza / , to powinny być

                      zgodne z wymową np. przymierze – wymawiać /pszymjeże/.

 

1. Ćwiczenie zapamiętywania wyrazów z „rz”.

   →  przygotować należy karteczki z wyrazami z „rz” zawierającymi wszystkie

         zasady pisowni: wymienne, niewymienne, po spółgłoskach i wyjątki w pisowni;

   →  jeśli w ćwiczeniu udział biorą dwie osoby, każda z nich kolejno dostaje kartkę

         z wyrazem. Mówi słowo, lub słowa, które wystąpiły już poprzednio, dopowiada

         swoje i odkłada kartkę np.

         osoba pierwsza: rzepak;

         osoba druga: rzepak, trzcina;

         osoba pierwsza: rzepak, trzcina, morze itd.

   →  zabawa trwa dopóki, dopóty nie będzie trudności w zapamiętaniu wyrazów.

 

RZ   WYMIENNE

 

2. Szukanie wyrazów uzasadniających pisownię.

    a)  Do podanych wyrazów z „rz” podaj wyraz uzasadniający pisownię np.

         proporzec – proporce

  

        Wyrazy: starzec ( stary), pierzyna ( pióro), dworzec ( dworcowy), pancerz

                      (pancerny), zanurzony ( nurek), pojezierze ( jezioro).

    

    b)  Do podanych wyrazów z „r” podaj wyraz z „rz” np. pokora - upokorzenie

        

         Wyrazy: orły (orzeł ), karły( karzeł), korce( korzec), mara( marzenie), stwórca

                       (stworzenie),  chmura (zachmurzony), zamiar ( zamierzenie).

 

3. Ćwiczenie zapamiętywania wyrazów zawierających nazwy zajęć, zawodów

    męskich zakończonych na  -arz, -erz.

    →  należy przygotować karteczki z tymi nazwami / patrz ćw. 4 / i prowadzić

          ćwiczenie według  wskazówek podanych w zadaniu 1.

 

4. Analiza słuchowa wyrazów oznaczających zajęcia, zawody męskie.

   Spośród nazw zawodów wybieramy dowolne, a dziecko wykonuje następujące

   polecenia:

   ●  powiedz wyraz bez pierwszej głoski;

   ●  powiedz wyraz bez dwóch pierwszych głosek;

   ●  powiedz wyraz bez końcówki –arz.

 

   Wyrazy: kucharz, lekarz, marynarz, aptekarz, kajakarz, piłkarz, bramkarz, stolarz,

                żołnierz, siatkarz, koszykarz, narciarz, saneczkarz, łyżwiarz, pszczelarz,

               kuśnierz, tancerz, bibliotekarz, ślusarz, drukarz, księgarz, szermierz…

 

5. Eliminowanie powtarzających się sylab i tworzenie nowego wyrazu.

   W podawanych sylabach jest jedna powtarzająca się sylaba. Należy ją wysłuchać

    i wyeliminować, a z pozostałych utworzyć nowy wyraz np. ma ka ma ja ma karz

 

    bo dru bo karz                                              to le to karz

    me ku me charz                                            pa sto pa larz

    mo ma mo ry mo narz                                  le ap le te le karz

   pa bib pa lio pa te pa karz                           ko bram ko ka ko rze

   ma sa ma necz ma ka ma rze                        ru ko ru szy ru karz

 

6. Układanie zdań z rozsypanki wyrazowej.

   Dziecko układa zdanie we właściwej formie po wysłuchaniu wyrazów, w których:

a)     czasowniki są podane w formie bezokolicznika;

b)    jest podany jeden niepasujący wyraz, który należy odrzucić np.

                      łyżwiarz, na nartach, jeździć, po lodzie, na łyżwach

rozwiązanie: Łyżwiarz jeździ na łyżwach po lodzie. 

  

   Wyrazy: szyć, ze sztucznej, robić, skóry, futra, i prawdziwej, kuśnierz

                Kuśnierz szyje futra ze sztucznej i prawdziwej skóry.

             

                książki, wypożyczać, bibliotekarz, czytelnikom, sprzedawać

               Bibliotekarz wypożycza książki czytelnikom.

 

 

                 kupować, pisarz, książki, pisać, historycznej, znany, o tematyce

                Znany pisarz pisze książki o tematyce historycznej.

 

              

                 pływać, kajakarz, kajakiem, wspinać się, po wodzie

                Kajakarz pływa kajakiem po wodzie.

 

                przedmioty użytkowe, z drewna, robić, stolarz, z metalu

                Stolarz robi przedmioty użytkowe z drewna.

 

                 pływać, świata, latać, do wielu krajów, marynarz

                Marynarz pływa do wielu krajów świata.

 

 

7. Analiza słuchowa zdania.

   Wykorzystujemy zdania z poprzedniego ćwiczenia. Osoba prowadząca mówi

    zdanie np. „Kajakarz pływa kajakiem po wodzie”. Dziecko odpowiada:

    →  z ilu wyrazów składa się zdanie /5 /

    →  jak się nazywa wyraz, który jest np. na  5 miejscu / wodzie /;

    →  na którym miejscu jest np. wyraz „kajakiem” / 3 /.

 

8. Analiza i synteza sylabowa wyrazów.

     W podawanych wyrazach dziecko powinno wyodrębnić ostatnie sylaby,

     zapamiętać  je, a następnie połączyć w nowy wyraz . Wyrazy można podawać

     dokonując wyraźnego podziału na sylaby / kolor w druku pokazuje ten sposób/

 

     np.  lama – tory – lina – orze  →  marynarze

            pole – juka – pierze  →  lekarze

            prosto – Jola – morze  →  stolarze

           konar – ciocia – tchórze  →  narciarze

          słoma – mila – twarze  →  malarze

          sztuka – pasje – kurzy  →  kasjerzy

           lekko – lepszy – stuka - bierze →  koszykarze

          gofry – frezje – wierzy  →  fryzjerzy

 

 

9. Tworzenie czasowników do podanych wyrazów

    Do podanych wyrazów z „r” dopowiedz czasownik zawierający „rz”

    np. pokora – korzyć się.

 

    Wyrazy: wiara (wierzyć), para (parzyć), miara (mierzyć), twórca (tworzyć),

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin