cykl_Wędrowiec_2.doc

(38 KB) Pobierz
Wędrowiec

Materiał edukacyjny rozdawany bezpłatnie w ramach szkolenia.

 

Wędrowiec

 

Lp.

Gawęda

Poznawcze

Wychowawcze

Przebieg

1

Fragment książki "Jesień w dolinie Muminków" na temat Włóczykija

Zapoznanie zuchów z metodami wyznaczania północy oraz kompasem i jego działaniem.

Rozwijanie koleżeńskości podczas pracy w grupie oraz pozytywnych postaw podczas rywalizacji.

Przygotowanie do wyprawy:
- pakowanie plecaka
- co to jest kompas i do czego służy
- rozpoznawanie kierunków świata
- alfabet sygnalizacyjny Tateluków
- nauka piosenki "Wędrowiec"
- krzyżówka - o czym marzą podróżnicy
- pląs " Idą zuchy na wycieczkę"
Dostajemy mapę naszej podróży. Na kręgu rady uroczyste założenie kroniki naszej gromady.

2

Opowiadanie na temat Robinsona Kruzoe.
Rozmowa: jak poradzić sobie na bezludnej wyspie?

Nauka języka migowego.  Poznawanie odgłosów wydawanych przez egzotyczne zwierzęta.

Zachęcanie do głośnego wyrażania własnych opinii.

BUSZ
- test " Jakim jestem tropicielem?"
- tropienie zwierząt ( loteryjka dźwiękowa)
- Tak - nie. Zuch musi dowiedzieć się jakim jest zwierzęciem z buszu - zabawa Jakie to zwierze
- nos głodnego
- nauka języka migowego, żebyśmy mogli porozumieć się z Piętaszkiem

3

Wiersz Juliana Tuwima pt. "Rzeczka"

Nauka szyfru HALOTUREKINY oraz przypomnienie tańca "Kaczuszki".

Rozwijanie twórczej inicjatywy u dzieci.

STRUMIEŃ
- zabawa woda- ziemia
- rysunek przedstawiający brzeg rzeki. Na brzegu znajdują się ślady - kto pierwszy przeszedł?
- nauka szyfru związanego z wodą: HALOTUREKINY
taniec Kaczuszki
- malowanie kamieni
Pod koniec zbiórki znajdujemy tajemniczy list rozbitka w butelce. List jest zaszyfrowany nieznanym nam szyfrem - poznamy go na następnej zbiórce.

4

Odszyfrowanie listu rozbitka. List mówi o ukrytym w jaskini skarbie. Nauka szyfru CZEKOLADKA

Nauka szyfru CZEKOLADKA.

Integrowanie gromady poprzez wykonywanie wspólnych działań.

JASKINIA
- po nitce do kłębka - próbujemy dotrzeć do skarbu po nitce (oczy zamknięte)
- odnalezienie skarbu - amulety gromady
Po znalezieniu skarbu rozglądamy się po jaskini:
- wymyślanie szyfru obrazkowego gromady
- robienie nietoperzy origami

5

Słuchowisko pod tytułem "Porwał go Czerwonoskóry"

Poznawanie kultury innego ludu, przypomnienie języka migowego.

Pobudzanie do otwartości wobec odmiennych kultur. Kształtowanie zachowań tolerancyjnych.

WIOSKA TUBYLCÓW
Tubylcy porwali po dwie osoby z każdej szóstki - ćwiczymy ciche podchodzenie, zabawa "ucieczka z pułapki"
Wódz przemawia do nas w języku migowym - udało nam się im uciec więc uważają nas za sobie równych. Jeżeli przejdziemy pomyślnie próby oni przyjmą nas do swojego plemienia (zabawa z postacią)
Musimy: przejść test sprawnościowy, wypić napar ziołowy, zjeść nie krzywiąc się plasterek cytryny, itp.
Przyjęcie do plemienia - pląs Zum gare gare.

6

Fragment książki "Opowiadania z Doliny Muminków" - Włóczykij powraca do Doliny Muminków

Przypomnienie piosenki "Wędrowiec", języka migowego.

Rozwijanie umiejętności twórczej pracy w grupie.

Sprawdzamy nasze umiejętności
- piosenka " Wędrowiec"
- nadawanie innym szóstkom wiadomości językiem migowym
- znajdź widokówkę
- Robinsonowi pomieszały się ziarna zbóż - należy je posegregować
- wymyślanie okrzyków wędrowców
Wszystkie zadania wykonywane są szóstkami.
Na kręgu rady okazuje się, że nasza kronika gdzieś zniknęła - żeby ją znaleźć będziemy bawić się w detektywów.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin