Materiał edukacyjny rozdawany bezpłatnie w ramach szkolenia.
CYKL SPRAWNOŚCIOWY "CHEMIK"
Fabuła cyklu: - Fakultet „Mała chemia”Fabuła półroczna drużyny jest zabawa w Uniwersytet Krasnoludkowy, na którym poznajemy różne fakultety.Chemia jest tym, co nas ogarnia, to dzięki niej żyjemy i możemy normalnie funkcjonować.Dlatego tez to Chemia jest pierwszym fakultetem, który poznajemy.Poprzez różnego rodzaju ciekawostki, jakim jest np. poznanie tablicy pierwiastków, czy zabawa w naukowców, dążymy do zdobycia tak ważnej umiejętności, jaka jest wytrwałość.To dzięki niej możemy być przykładnymi zuchami, bo niejako wiąże się z 6 punktem prawa zuchowego: „Zuch stara się być coraz lepszy”, ale także i mądrymi i ambitnymi ludźmi.W zdobyciu tej umiejętności maja nam pomóc przewijające się postacie dwóch profesorów chemii: prof. Mikołaja Wymoczyła i jego asystenta dr Grzegorza Smoka- Smoszyńskiego, oraz Starego Skrzata rektora uniwersytetu.To oni nas zapoznają z cala magia chemii...Sprawności indywidualne zdobywane podczas cyklu:W trakcie cyklu będzie tez możliwość zdobycia sprawności indywidualnych zwianych z chemia tj.:§ Higienista§ Ludwiczek- nowoczesna gospodyni§ Porządnicki§ Śnieżnobiały uśmiech
Zbiórka 1
1. ORZ Obrzędowe Rozpoczęcie Zbiórki- tradycyjne dla gromady: Piosenka Obrzędowa- „Jestem sobie krasnal mały” 5 min2. Apel 15min3. Gawęda Witajcie na fakultecie chemii, to wasz debiut jako „ poznawców ”.Wiecie, czym jest chemia??? Otóż chemia to... 10min4. Puzzle Szukamy puzzli( pocięta Tablica Pierwiastków) po całej szkole. Następnie układamy to ciężkie do pojęcia coś. 20min5. Gra Prawda/ Fałsz, zadawane są pytania gdzie można spotkać dane pierwiastki z tablicy?? Do odpowiedzi- Tak/ Nie podbiegamy, która grupa pierwsza ta lepsza 15min6. Krąg Rady Na nim zuchy opowiadają, co im się podobało na zbiórce a co nie, dostają tez koralik, który ma być lista obecności. 20min7. OZZ „Słoneczko” i do domu 5min
Zbiórka 2
1. ORZ Obrzędowe Rozpoczęcie Zbiórki- tradycyjne dla gromady: Piosenka Obrzędowa- „Jestem sobie krasnal mały” 5 min2. Gawęda Poznaliśmy już trochę chemii, ale czas poznać, jakiego chemika i zobaczyć, czym jest ta magia... 10 min3. Gra Szukamy klucza do laboratorium w ukrytych jajkach, jajko z kluczem wybucha 10 min4. Gra „1, 2, 3, strażnik patrzy” biegamy, aby dostrzec do drzwi, jak się strażnik odwróci zastygamy w bezruchu 10 min5. Gra W Laboratorium: Eksperyment chemika(spalanie saletry daje dużo dymu) 5min
Pierwiastki- gra siedzimy w kręgu a naszymi imionami są nazwy pierwiastków, tj. gra „owocki” 5 min
Eksperyment chemika (rozpuszczanie w kolorowej wodzie suchego lodu daje kolorową gęstą parę) 5 min
Zuchy teraz musza zrobić plakat o chemii na co dzień używanej w domach- czyli o detergentach 10 min
Eksperyment zuchów (robimy wybuchowe bombki- jajka z niespodzianka napełnione proszkiem do pieczenia wymieszanym z woda- mega bezpieczne, ale brudzącej) 30min6. Krąg Rady Tak, co się podobało i dokończcie zdanie: „W dzisiejszym dniu nie udało mi się...” 20min7. OZZ „Słoneczko” 5 min
Zbiórka 3
1. ORZ Obrzędowe Rozpoczęcie Zbiórki- tradycyjne dla gromady: Piosenka Obrzędowa- „Jestem sobie krasnal mały” 5min2. Apel 20min3. Gawęda Dziś poczujemy się jak prawdziwi naukowcy. Będziemy w telewizji a nawet i … 10 min4. Gra KiM – gra na spostrzegawczość i poznawanie? W kręgu leży kilka przedmiotów, których budowa pierwiastkowa jest nam znana, jedna osoba wychodzi z kręgu, przedmiot znika, a po powrocie osoba ta musi zgadnąć, co za przedmiot zniknął. Krąg podpowiada za pomocą mówienia właściwości chemicznych i fizycznych tego przedmiotu. 10min5. Zabawa Tematyczna Jesteśmy na sympozjum naukowym, którego tematem jest odpowiedzenie na pytanie, czym tak właściwie ta chemia jest? Sympozjum jest nagrywane na kamerę, zuchy musza wczuć się w role naukowców i odpowiedzieć na to trudne pytanie po naradach, każdy ma swoje kilkanaście sekund. 20 min6. List Wykonujemy list do Starego Skrzata relacjonujący przebieg sympozjum. List napisany atramentem sympatycznym 5 min7. … Impreza, jak na naukowców przystało czas jest także na zabawę a w trakcie niej oprócz jedzenia, podsumowujemy dzień (zbiórka wypada w urodziny drużynowego). 30 min8. OZZ „Słoneczko” 5 min
Zbiórka 4
1. ORZ Obrzędowe Rozpoczęcie Zbiórki- tradycyjne dla gromady: Piosenka Obrzędowa- „Jestem sobie krasnal mały” 5 min2. Gawęda Wszystko, co się zacznie trzeba skończyć, tak wiec i my kończymy poznawanie magicznej chemii. Lecz zanim skończymy z nią tak na dobre minie długo czasu, ponieważ… ona będzie z nami zawsze 10 min3. List Dostajemy list od Starego Skrzata, w którym dowiadujemy się o jego pobycie przy naszym lesie- tylko teraz musimy go znaleźć (list zaszyfrowany) 10 min4. Gry Na dworze: Podchody(podążamy za postacią chemika w określone miejsce)15Ognisko, na którym dostajemy węgielki, które są symbolem wytrwałości- węgiel przetrwa wszystko i sam wszystko obraca w węgiel 20Powrót, ale czyhają tu ci, którzy chcą nam przeszkodzić i ukraść węgielki- są to trolle, dlatego bawimy się w: „Skrzat kryj się”(tj. „Lotnik kryj się”)15 50 min5. Krąg Rady Na kręgu rady kończymy zdanie: „w całym tygodniu najlepiej poszło mi…” 10 min6. OZZ „Słoneczko” 5 minI tak kończy się ten fakultet. Mam nadzieje, ze w jakiś sposób zuchy się przekonają do chemii.
Wymagania sprawności:
CHEMIK
1. Odwiedziliśmy pracownię alchemika. Poszukiwaliśmy złota w różnych substancjach.
2. Wykonaliśmy atrament sympatyczny, Wszystkie przeprowadzone przez nas doświadczenia zapisywaliśmy w naszej księdze chemicznej.
3. Spotkaliśmy się z chemikiem, który opowiedział nam o środkach chemicznych stosowanych w gospodarstwie domowym.
4. Urządziliśmy laboratorium chemiczne, w którym badaliśmy różne środki czystości.
5. Wykonaliśmy plakaty reklamujące bezpieczne środki czystości. Zaprezentowaliśmy je rodzicom.
6. Dokonaliśmy przeglądu używanych w domu środków kosmetycznych i czyszczących.
7. Założyliśmy zuchową poradnię usuwania różnych plam.
8. Zorganizowaliśmy wieczór sztuk chemicznych.
UWAGI
· • Zuch "chemik" jest dokładny, ostrożny i wyrwały. Wie, jakie miejsce w życiu człowieka odgrywa obecnie chemia. Interesuje się praktycznym wykorzystaniem chemii. Potrafi wskazać produkty chemiczne w swoim otoczeniu. Wie, których środków chemicznych używać do prania, sprzątania, mycia i higieny ciała. Zna symbole oznaczające bezpieczne środki czystości.
· • Warto w trakcie zabaw korzystać z takich środków chemicznych, jak sól, ocet, soda oczyszczona, mydło, sok z kiszonej kapusty.
· • Jest to sprawność przeznaczona dla zuchów starszych. Zdobywa się ją raczej w pomieszczeniu, choć można ją z powodzeniem zdobywać na kolonii, gdzie mamy warunki, aby zuchy poznały różne środki czystości, poznały zdrową żywność i starały się kupować zdrowe produkty.
· • Przy zdobywaniu sprawności watro zwrócić uwagę dzieci na toksyczność wielu substancji chemicznych, przypomnieć o zachowaniu ostrożności, w użyciu jakichkolwiek, nawet znanych środków chemicznych.
BIBLIOGRAFIA
1. Sękowski S., Moje laboratorium. 2. Sękowski S., Ciekawe doświadczenia. 3. Stobińki J., Chemia czarodziejka. 4. Van Cleare J., Chemia dla każdego dziecka. 5. "Zuchowe Wieści" nr 11/1983, 5/1994.
sias