7 gier Parelliego.txt

(10 KB) Pobierz
7 Gier Pata Parelliego

Pewnie gdy s�yszeli�cie o PNH musia� Wam si� te� obi� o uszy termin siedmiu gier, czyli tzw. "seven games". 
Jak m�wi Pat, zanim wsi�dziesz na konia musisz go pozna�, a nie poznasz go tylko po tym jak k�usuje, czy zagalopowuje z dobrej nogi lecz po zachowaniu zar�wno na je�dzie jak i w boskie, na pastwisku. 

Pat zauwa�y�, �e wszystko, czego wymagamy od konia jest jakby uk�adank�, tylko �e cz�sto robimy to nie po kolei, lub te� nie zdajemy sobie sprawy jak dane �wiczenie od konia wyegzekwowa�.

Wyr�ni� wi�c siedem gier. Kolejno:
1. Gra pierwsza - Friendly Game (gra w zaprzyja�nianie)
2. Gra druga - Porcupine Game (gra w je�a)
3. Gra trzecia - Driving Game (zabawa w prowadzenie)
4. Gra czwarta - Yo-yo Game (gra w yo-yo)
5. Gra pi�ta - Circling Game (gra w okr��anie)
6. Gra sz�sta - Sideways Game (chody boczne)
7. Gra si�dma - Squeez Game (gra w przeciskanie)

_________________________

Oto kr�tkie wyja�nienie na czym polegaj� poszczeg�lne gry. 
Pierwsze trzy s� jakby alfabetem, stawiamy z koniem co rusz nowe literki. Nast�pnymi czworoma b�dziemy budowa� zdania. 

Zabawa pierwsza: zabawa w przyja��.

Ta zabawa udowadnia koniowi, �e nie b�dziesz zachowywa� si� jak drapie�nik, �e masz przyjazne zamiary i �e mo�na ci ufa�. Musisz zdoby� jego zaufanie oraz by� w stanie dotkn�� go wsz�dzie przy pomocy "przyjaznego dotyku". Ka�dy obszar, kt�rego ko� broni, m�wi ci co� o jego sceptycyzmie w stosunku do ciebie. Przy pomocy przybli�ania i oddalania oraz bez stosowania przymusu, by si� na to zgodzi�, doprowad� do tego, �eby ko� pozwoli� ci dotkn�� ka�dego miejsca swojego cia�a. Wtedy mo�esz posun�� si� dalej i zacz�� potrz�sa� linami, plastikowymi torebkami, czymkolwiek co przyjdzie ci do g�owy; pomo�esz w ten spos�b koniowi sta� si� odwa�niejszym, bardziej pewnym siebie i mniej sceptycznym. Upewnij si�, �e ko� ma luz na linie a nie jest trzymany kr�tko lub jest przywi�zany.
Klucze do zabawy w przyja��: u�miech, rozlu�nienie, rytm, przybli�anie i oddalanie, odczulanie.

Zabawa druga: zabawa w je�a.

Ta zabawa nazywana jest zabaw� w "je�a", aby�my pami�tali, �e ko� nie powinien napiera� na nacisk, ale ma od niego ust�powa�. Ucz�c go tego, przygotowujesz go, by rozumia�, jak odpowiada� na dzia�anie wodzy, w�dzid�a, czy nogi. Jest stosowane jako sta�y nacisk, nie poszturchiwanie. Sta�y nacisk zaczyna si� od lekkiego i stopniowo narasta do momentu, kiedy ko� odpowie. Gdy ko� si� przesunie, sta�y nacisk jest natychmiast zabrany.
Ten sta�y nacisk jest stosowany w 4 fazach - dotknij sier�ci, potem sk�ry, potem mi�ni, a wreszcie ko�ci! Ka�da faza jest mocniejsza od poprzedniej i dopiero kiedy ko� przynajmniej spr�buje odpowiedzie�, nast�puje odpuszczenie nacisku. W ten spos�b wygoda uczy konia, �e zrobi� w�a�ciw� rzecz. Je�eli odpowie na faz� pierwsz� - nie id� dalej. Je�eli pocz�tkowo musisz doj�� do fazy czwartej, b�d� przygotowany by w niej trwa� a� do momentu, kiedy ko� zacznie szuka� wygody, przez odsuni�cie si� od nacisku. Nagradzaj najmniejsz� pr�b� natychmiastow� wygod�, g�aszcz�c i u�miechaj�c si� (czyli przez powr�t do zabawy w przyja��). Zabawa w je�a powinna by� uczona w r�nych miejscach na ciele konia - nosie, klatce piersiowej, �opatce, zadzie i w ka�dym innym miejscu, kt�rego mo�esz dotkn��.
Klucze do zabawy w je�a: skoncentrowany wzrok, sta�y nacisk, stosowanie czterech faz. 

Zabawa trzecia: zabawa w prowadzenie

Ta zabawa uczy konia ust�powania od sugestii. Sugerujesz w niej koniowi, by si� przesun�� bez dotykania go. Prawdopodobnie na pocz�tku b�dziesz musia� znajdowa� si� w ma�ej odleg�o�ci. Gdy b�dziesz przechodzi� przez kolejne poziomy, nauczysz si� wp�ywa� na konia z coraz wi�kszych i wi�kszych dystans�w. Gdy ta gra jest udoskonalana, zaczyna wygl�da� jak niezauwa�alna komunikacja mi�dzy koniem i cz�owiekiem.
Znowu, cztery fazy s� wa�ne - pierwsza, to popukiwanie w powietrze, druga to lekkie popukiwanie konia opuszkami palc�w, trzecia to �redniej si�y popukiwanie palcami, faza czwarta to klapni�cie p�askimi d�o�mi. Przez ca�y czas rytm nie zmienia si� i nie przerywa. Gdy tylko ko� odpowie lub chocia� spr�buje odpowiedzie�, rozlu�nij ramiona, u�miechnij si� i pog�aszcz go. Nie minie wiele czasu, a ko� nauczy si� zawsze ust�powa� od fazy pierwszej. Naucz si� kierowa� koniem w r�nych kierunkach - w ty�, przesuwaj prz�d konia, przesuwaj zad (ale wtedy trzymaj g�ow� konia zgi�t� w swoj� stron�).
Klucze do zabawy w prowadzenie: skoncentrowany wzrok, rytm, cztery fazy. 


Kolejne gry, to tak zwane gry "celowe". Kiedy ustalili�cie ju� alfabet poprzez pierwsze trzy gry, mo�ecie zacz�� sk�ada� zdania. Masz j�zyk, by prosi� o bardziej z�o�one manewry.

 
Zabawa czwarta: zabawa w yo-yo.

Przy u�yciu liny sk�o� konia, by cofn�� i odszed� od ciebie do ty�u, a potem podszed� do ciebie z powrotem po linii prostej. Docelowo ko� ma i�� do ty�u i w prz�d z r�wn� lekko�ci�. U�ywaj czterech faz i kolejnych "zawias�w" - palca, nadgarstka, �okcia, barku. Zacznij od fazy pierwszej, od samego kiwania palcem wskazuj�cym. Faza druga to poruszanie nadgarstkiem, kt�re wprawia lin� jedynie w lekki ruch. W fazie trzeciej zegnij �okie� i potrz��nij lin� u�ywaj�c przedramienia. W fazie czwartej wyprostuj �okie� i potrz��nij ca�ym ramieniem, obserwuj�c, o ile bardziej poruszy si� lina. Przechod� do wy�szych faz do momentu, kiedy uzyskasz odpowied�. Gdy tylko ko� posunie si� do ty�u, przesta�! To pozwoli mu zrozumie�, �e zrobi� odpowiedni� rzecz.
Wa�ne, �eby ko� patrzy� na ciebie obydwojgiem oczu. Gdy tyko ko� odwr�ci jedno oko od ciebie, obracaj�c g�ow� na zewn�trz, przepadnie cofanie i bycie prostym konia! Zwracaj uwag� na szczeg�y i koryguj, zanim wszystko wymknie si� spod kontroli.
Mo�esz zacz�� gr� w yo-yo najpierw powoli, na p�askim. Gdy yo-yo b�dzie coraz lepsze, zacznij by� bardziej prowokuj�cy i baw si� na nier�wnym terenie, w szybszych chodach, nad dr�giem lub le��c� k�od� lub u�ywaj�c d�u�szej liny. To w ten spos�b uczysz konia szanowa� swoj� przestrze� osobist� podczas prowadzenia, rozwijasz zawieszenie i samoniesienie, ulepszasz jego zatrzymania i uczysz przychodzenia do ciebie.
Klucze do zabawy w yo-yo: bycie prostym, szybko�� reakcji, wyobra�nia, cztery fazy.

Zabawa pi�ta: zabawa w okr��anie.

Nie myl tego z bezmy�lnym lon�owaniem! Zabawa w okr��anie rozwija konia umys�owo, emocjonalnie i fizycznie. Uczy go pozostawa� w po��czeniu z tob� i sko�czy� z napi�t� lini� pomi�dzy wami, przy jednoczesnym utrzymaniu zadanego chodu i kierunku.
Zabawa w okr��anie ma trzy fazy: odes�anie, przyzwolenie i przywo�anie. Powiniene� wykonywa� je wszystkie nie odrywaj�c st�p z miejsca. Aby odes�a� konia "poprowad�" jego nos w wybranym przez ciebie kierunku. Je�eli ko� nie pod��y za sugesti� liny, podnie� jej koniec i machnij nim w stron� szyi konia. Gdy ko� zacznie si� porusza� wok� ciebie, u�miechnij si� i przek�adaj lin� za plecami. Daj koniowi szans� wzi�� na siebie odpowiedzialno�� za utrzymanie chodu i kierunku na kole. To jest w�a�nie cz�� nazywana "przyzwoleniem". Zr�bcie od dwu do czterech okr��e�. Je�eli musisz ci�gle prosi� konia o ruch naprz�d, to on wygrywa t� gr�. Zaufaj, �e ko� zrobi, o co go prosisz. Je�eli si� zatrzyma, odwr�� si� do niego przodem i ze skoncentrowanym spojrzeniem wy�lij go z powrotem na ko�o. Kiedy ju� ruszy, u�miechnij si�! By przywo�a� konia do siebie, odwr�� si� do niego przodem - to b�dzie faza pierwsza. W fazie drugiej zacznij zbiera� lin�, a� b�dziesz mia� na tyle d�ugi wolny koniec, �e b�dziesz m�g� go u�y�. W fazie trzeciej machnij tym ko�cem w kierunku zadu konia. W fazie czwartej dotknij lin� zadu konia, a� jego zad odsunie si� na zewn�trz a ko� b�dzie ustawiony przodem do ciebie. I znowu - gdy tylko ko� odpowie prawid�owo, przesta� robi� cokolwiek i u�miechnij si�. Przywo�aj konia do siebie i pog�aszcz go (powr�t do zabawy w przyja��). Odanga�owanie zadu (odes�anie go od ciebie na zewn�trz) jest bardzo wa�ne. W ten spos�b uczysz konia, by dawa� si� �atwo kontrolowa� - pod wzgl�dem umys�owym, emocjonalnym i fizycznym.
Klucze do zabawy w okr��anie: trzy cz�ci - odes�anie, przyzwolenie, przywo�anie; cztery fazy, pozwolenie, by ko� nauczy� si�, jakie s� jego odpowiedzialno�ci.

 
Zabawa sz�sta: zabawa w chody boczne.

Uczy konia, by porusza� si� bokiem w prawo i w lewo z r�wn� �atwo�ci�. Dwa wa�ne obszary cia�a konia przy tej zabawie to strefa od szyi do nosa i zad. Nazywamy je strefami - pierwsz� (nos) i czwart� (zad). B�dziesz si� bawi� w prowadzenie w strefach 1 i 4. Ode�lij stref� pierwsz�, potem czwart�, potem pierwsz� i tak dalej, a� ko� wyr�wna i b�dzie szed� bokiem. Pozw�l, by lina by�a lu�na oraz zachowaj odleg�o��, kt�ra pozwoli koniowi si� porusza�, ale nie b�dzie na tyle du�a, �eby ko� m�g� odwr�ci� si� od ciebie i kopn��. Chody boczne s� wa�ne przy rozwijaniu momentu zawieszenia, uczeniu zmian n�g w galopie, spin�w a tak�e przy r�wnowa�eniu koni na�ogowo my�l�cych tylko o ruchu naprz�d. Zacznij powoli i prawid�owo, u�yj p�otu lub ogrodzenia kt�re w fazie nauki pomo�e powstrzyma� ruch konia naprz�d.
Klucze do zabawy w chody boczne: lu�na lina, zabawa w prowadzenie stref 1 i 4, cztery fazy.

Zabawa si�dma: zabawa w przeciskanie.

Konie maj� klaustrofobi� z natury. Boj� si� ma�ych lub ograniczonych przestrzeni.
Zabawa w przeciskanie uczy konia by� dzielniejszym i spokojniejszym, uczy przeciskania si� przez w�skie przej�cia bez popadania w emocje. Zacznij od wi�kszej odleg�o�ci (z pocz�tku mo�e by� naprawd� du�a) mi�dzy tob� a ogrodzeniem, �cian� lub nawet beczk�. Popro� konia, aby si� przeszed� tym korytarzem podczas gdy ty stoisz w miejscu. Z pocz�tku mo�e pom�c, je�eli b�dziesz szed� ty�em r�wnolegle do ogrodzenia, pomagaj�c koniowi w przeci�ni�ciu si�. Cofanie si� pomaga, bo przyci�ga konia do ciebie. Faz� pierwsz� nich b�dzie skierowanie nosa konia w kierunku przej�cia. W fazie drugiej podnie� koniec liny. W fazie trzeciej zakr�� ko�c�wk� liny kilka k�ek. W fazie czwartej dosi�gnij konia k...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin