101_Propozycji na zbiórki w Twojej drużynie_poradnik.doc

(588 KB) Pobierz
„Propozycje na zbiórki w Twojej drużynie”

Materiał edukacyjny rozdawany bezpłatnie w ramach szkolenia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Propozycje na zbiórki w Twojej drużynie”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. TEMAT: „Harcerz- kto to?”

Zbiórka przeznaczona na jedną z początkowych po akcji agitacyjnej. Na pewno nie jest dobrym pomysłem, aby była pierwszą po akcji, ale jedną z kolejnych- jak najbardziej. Warto wprowadzić nowych członków naszej drużyny w tajniki harcerskiego życia. Zastępy powinny być przemieszane- tzn. w jednym zastępie obok „starych” harcerzy powinni być nowi, pewnie lekko zagubieni członkowie drużyny.

 

Miejsce :harcówka.

 

1. Obrzędowe rozpoczęcie.

2. Podział na zastępy malujemy znaczki na ręce przed rozpoczęciem zbiórki

3. Zastępy wymyślają jedno hasło jakie kojarzy im się z harcerstwem i za pomocą gestów przedstawiają to hasło. Reszta zgaduje. Wszystkie skojarzenia drużynowy zapisuje na tablicy.

4. Piosenka „BP”

5. Zadania w grupach. W harcówce pochowane są elementy munduru- pagony, chusta i inne. Drużynowy ma tylko bluzę mundurowa, a zastępy mają za zadanie skompletować całość. Nowe osoby próbują zgadnąć jaki element co oznacza- tworzymy własną symbolikę. Następnie ze słoja wyjmujemy karteczki na których jest napisana prawidłowa symbolika- przypasowujemy odpowiednie karteczki do odpowiednich elementów.

6. Zabawa „Czekolada”

7.Zadanie w grupach. Dokończenie historyjki- jedna osoba zaczyna opowiadać historyjkę , każdy dodaje po jednym zdaniu. Temat historyjki ma dotyczyć harcerstwa.

8. Pląs„4 małych murzynków”

9. Zastęp dostają koperty w których jest pocięte zdjęcie z obozu harcerskiego. Następnie zastępy tworzą kolejne trzy slajdy opowiadając co mogło się wydarzyć później po sytuacji pokazanej na zdjęciu. Krótka opowieść drużynowego co to takiego obóz harcerski.

10. Piosenka„Hej przyjaciele”

11. „ Nasz ideał” -wspólny rysunek maxi harcerza jakim byśmy chcieli być. Zawiśnie w harcówce.

12. Zadnie międzyzbiórkowe

13. Co to jest krąg? Drużynowi mówi o znaczeniu kręgu itd...

14. Krąg.


2. TEMAT: „Wielka bitwa morska”

Pierwsza zbiórka po akcji agitacyjnej.

Miejsce: harcówka.

 

1.      Obrzędowe rozpoczęcie 2min

2.      Wchodzi pirat. Jeszcze raz czyta list (za pierwszym razem czytany podczas akcji agitacyjnej) w którym rozbitek opowiada o zbliżającej się bitwie morskiej między dwoma największymi piratami i ich załogami: Czarnym Barbarossą i Jednorękim Alem. Grupy chcą dotrzeć do skarbu, ogromnej fortuny skradzionej ze skarbca angielskiej rodziny królewskiej. Trzy załogi, które tworzą harcerze, muszą dotrzeć do skarbu, ale mają do wykonania rożne zadania. 2min

3.      Na początek dzieci wycinają jeden obrazek jaki im się podoba z gazet i podpisują się pod nim. Wieszają sobie je na szyi. Wytłumaczenie na czy polega słoik+ cukierki- polega to na tym, że jeśli harcerze są grzeczni to otrzymują garść cukierków do słoika, jeśli natomiast nie zabieramy im garść cukierków. Ta zabawa ma na celu zakorzenienie im karności. Trwa to przez kilka zbiórek, az zbiorą cały słoik. Wtedy mogą zjeść cukierki. Słoik musi być duży. 5min

4.      Pląs „Płyną statki z bananami” 2 min

5.      Podział na grupy: Różne karteczki z różnymi symbolami, w różnych kolorach. Mieszają się po kilka razy. Muszą wybrać z pośród siebie Kapitana, Majtka, Kucharza, nawigatora, załoganta, sternika, bosmana itd 5min

6.      Zadania do wykonania. Grupy będą miały kilka zadań do wykonania. Za każde dobrze wykonane zadanie dostana złote dukaty. Kto będzie miał najwięcej złotych pieniążków może wykupić list w którym napisana jest droga do skarbu. 1min

7.      Piosenka 4min

8.      Zadanie I: kto zrobi jak najwięcej łódeczek w czasie 1min.        3min

9.      Zabawa: Pif Paf  7min

10.  Zadanie II: stworzenie obrazu bitwy morskiej. Mają do dyspozycji karton, kredki, klej gazety itd...musza zrobić kolage przedstawiający bitwę. 10min

11.  Piosenka 4min

12.  Przedstawienie kolageu 5min

13.  Zadanie III: muszą stworzyć maszynę do: odganiania sztormu, zamawiania dobrej pogody dla żeglarzy, do łapania pomyślnych wiatrów w żagle 8min

14.  Zabawa księciunio i zameczek.  6min

15.  Pokaz maszyn 7min

16.  Zadanie IV: wielka bitwa morska: przerzucanie papierków 6min

17.  Jedna grupa która wygrała wyrusza po skarb- spotkanie z groźnym piratem. Musza zgadnąć pod którym kubeczkiem jest pieniążek. Pozostali pląsają: Transportery. 8min

18.  Grupa przynosi magiczną walizkę a w niej fanty na loterie. Zaczyna się wielka loteria fantowa. 20min

19.  Zakończenie. Sprawy organizacyjne. 5min

·         Zaproszenie na kolejną zbiórkę

20.  Krąg 3min  

Razem:  115min

 

Potrzebne:

·         List + butelka

·         Strój pirata

·         Walizka + fanty na loterię

·         Gazety

·         Mat programowe- nożyczki, klej, sznurek, taśmę klejącą, białek kartki

·         Słoik + cukierki

·         Karteczki do podziału

·         Pieniążki i tablica na której będą przylepiane

·         Teksty piosenek

·         Białek kartki

·         Karton niebieski szt.4 + papier kolorowy

·         Sznurek lub lina

·         Strój groźnego pirata

·         Kubeczki + pieniążek karty

·         Cukierki dla zwycięzców

 

 

 

 

 

 

 


3. TEMAT: „ Przygoda z lasem”

 

Miejsce: harcówka

Potrzebny: aerozol odświeżacz zapach leśny, kaseta z dźwiękami lasu. Arkusze do zbiórki w załączniku.

1.      Obrzędowe rozpoczęcie.

2.      Wsłuchujemy się w dźwięki lasu (z zamkniętymi oczami). Wyobrażamy sobie ze jesteśmy w lesie i historię jaka nam się może przytrafić. Pśikamy aerozolem o leśnym zapachu.

3.      Rysujemy i podpisujemy to co podpowiedziała nam nasza wyobraźnia. Kto chce może opowiedzieć o swoim obrazku. Następnie przywieszamy je na ścianie- mamy zarazem spis osób, które były na zbiórce.

4.      Krótkie wprowadzenie w tematykę zbiórki

5.      Piosenka „Kora”

6.      Zadanie indywidualne. Rozmowa komu potrzebny jest las, co można w nim robić, rozdanie arkusza 3. (Dopisujemy do każdego zainteresowania).

7.      Zabawa „Myśliwy”

8.      Przychodzi pan leśniczy (może być ktoś przebrany) i opowiada czego nie można robić w lesie, do jakiego lasu nie wolno wchodzić. Zadanie dla zastępów: Następnie zastępy wypełniają arkusz 2.

9.      Pląs „szła dzieweczka do laseczka...”

10.  Zadanie indywidualne: wykreślanka nazw drzew które rosną w naszych lasach.

11.  Piosenka „Stokrotka”

12.  Zadanie dla zastępów: „Las to skarbiec człowieka!” zadanie IIa str 117.

13.  Wsłuchujemy się ponownie w dźwięki lasu (z płyty). Drużynowi mówi o drugiej części zbiórki która odbędzie się w lesie, kiedy będzie zielono. Aerozol.

14.  Sprawy organizacyjne.

15.  Zakończenie kręgiem.

 

!!!Jeśli zbiórka okaże się za krótka dodatkowo układamy ode do lasu, przedstawiamy scenki z życia lasu, tworzymy wspólny obraz lasu.

 

Podsumowanie zadań na następnej zbiórce. Nagrody dla zwycięzców i punkty w rywalizacji zastępów.

 

Materiały w aneksie 1

 


4. TEMAT: ”B.O.T.A.N.I.K.A”

 

Miejsce: harcówka ,łąka, pole, las

Potrzebne: pudełko do ciast z folii, losy do podziału na grupy, zagadki botaniczne, rośliny, włóczki, papier, mazaki, pieniążki.

 

1.      Obrzędowe rozpoczęcie

2.      Sprawdzenie obecności. Każda osoba dostaje kawałek pudełka foliowego do ciast. Musi na nim wyryć coś związanego z botaniką i podpisać swoją pracę.

3.      Każda osoba losuje znaczki-podział na 3 grupy.

4.      Piosenka „Kora”.

5.      Każdy zastęp dostaje pieniążki botaniki.Za nie będzie mógł w następnych zadaniach kupować potrzebne rzeczy.

6.      Każdy zastęp losuje jedną z 3 nazw roślin-mięta, nasturcja, fiołek. Układają ode do tych kwiatów, która ma zawierać jak najwięcej informacji o tych kwiatach. Wcześniej znajdują książki w których mają z zadanie znaleźć informacje o tych kwiatach. Niestety w książce zamalowane są kluczowe słowa. Mogą je wykupić za otrzymane pieniądze.

7.      Test do rozwiązania:

A.    Grążel żółty rośnie:

a)w lasach

b)na drzewach

c) w wodzie

 

B.     Szczawnik zajęczy:

a)      Można jeść w dużych ilościach –dobrze robi na trawienie

b)     Jest silnie trujący

c)      Można jeść go w umiarkowanych ilościach

 

C.     Rozchodnik ostry ma kwiatostan kształtu:

a)      Pięcioramiennej gwiazdy

b)     Małe płatki o kształcie koła

c)      Nie kwitnie

 

D.    Czy szachownica kostkowata jest chroniona?

a) tak

b) okresowo

c)nie

E.     Kwiaty barwnika pospolitego mają kolor

a)      Biało-różowy

b)     Fioletowo- różowo- niebieski

c)      Jasnofioletowo- niebieski

F.      Przylaszczka:

a)      nie ma właściwości leczniczych

b)     Stosowana w chorobie nerek i pęcherza.

c)      Zawiera silnie trującą kolochicynę

G.    Lipa szerokolistna występuje:

a) w rowach, na polach, obrzeżach lasów

b) na brzegach rzek i suchych zboczach

c) w lasach liściastych również pojedynczo

H.    Trawy to:

a)Trzcina pospolita, Lucerka siewna

b) Wełnianka szerokolistna, Perz właściwy

c) Perz właściwy, Lucerka siewna, Grzebienica pospolita

 

Zastępy mogą kupić podpowiedz za swoje pieniądze.

8.      „Lasów wonny smak”- piosenka

9.      Każdy zastęp dostaje zagadkę, musi ja odgadnąć i narysować daną roślinę o której mówi zagadka.

10.  Pląs- „Miczitanka”

11.  Każdy zastęp wypisuje źródła zanieczyszczeń i sposoby walczenia z nimi. Dyskusja czy nasze środowisko jest czyste?

12.  Piosenka- „Sad”

13.  Każdy zastęp dostaje włóczki i papier. Musi stworzyć obraz świata idealnego bądź świata zagłady.

14.  Piosenka „ Krajka”

15.  „Wielkie poszukiwania”- prezentacja zbiorów (śmieci), które udało nam się zebrać podczas dojścia do miejsca zbiórki, rozmowa ile rzeczy człowiek pozostawia zanieczyszczeń.

16.  Sprawy organizacyjne

17.  Krąg

 

 

 

 

 

 


5. TEMAT: ”Tańcowała igła z nitka”

 

Zbiórka ma na celu uzupełnić nasze braki harcówkowe. Szyjemy poduszki które zostaną w harcówce i na których będziemy siedzieć na następnych zbiórkach. Można też zbiórkę dopasować do Dnia Matki- poduszka może być prezentem. Zamiast poduszek możemy szyć torby na zakupy- nasze mamy dostana ręcznie wykonany prezent przez nas i dla środowiska coś zrobimy- zużyją mniej foliówek.

Miejsce: harcówka, łąka

Potrzebne: igły, nitki, włóczki, materiał kolorowy, coś do wypchania, płótno.

 

1.      Obrzędowe rozpoczęcie

2.      Czytamy wiersz „Tańcowała igła z nitką”

3.      Każda harcerka zabiera się do szycia swojej wspaniałej poduszki. W miedzy czasie pląsy i piosenki .

4.      Harcerki kończą swoje poduszki. Opowiadają jakie było ich natchnienie i co skłoniło je do uszycia właśnie takiej poduszki.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin