Import Danych
Przykład 1.
Wiele systemów informatycznych nie ma możliwość eksportu danych w formacie Excela (xls lub xlsx), dane eksportowane są wtedy zazwyczaj w formacie pliku tekstowego z rozszerzeniem .txt, lub innym, ale z reguły o właściwościach pliku tekstowego.
Po zapisaniu takiego pliku na naszym komputerze, uruchamiamy Excela i wybieramy polecenie Otwórz z Menu Plik.
Aby znaleźć plik w formacie txt (lub innym), należy zmienić u dołu okna ‘Otwieranie’ opcję ‘Pliki typu:’ na: ‘Wszystkie pliki (*.*)’.
Wybieramy plik o nazwie: ‘Plik TXT.txt’.
Uruchomiony zostanie Kreator importu tekstu.
W pierwszym kroku mamy do wyboru 2 opcje podziału tekstu na kolumny:
Rodzielany – wybieramy gdy w tekście występuje znak który rozdziela tekst na kolumny, zazwyczaj jest to tabulator.
Stała szerokość – wybieramy gdy wszystkie rekordy w kolumnie mają stałą szerokość i podziału tekstu na kolumny dokonamy ustalając szerokość dla każdej z nich.
W tym przypadku wybieramy ‘Rozdzielany’ i klikamy dalej.
W drugim kroku określamy jakim znakiem rozdzielony jest tekst na kolumny. To jak tekst zostanie podzielony na kolumny widoczne jest na bieżąco poniżej.
Wybieramy Tabulator i klikamy przycisk ‘Dalej >’
W trzecim kroku możemy skorzystać z przycisku ‘Zaawansowane’.
Po jego wciśnięciu zostanie wyświetlone okno ‘Zaawansowane ustawienia importu tekstu’.
W tym oknie wybieramy, co jest separatorem dziesiętnym (przecinek czy kropka) i czy w tekście był użyty separator tysięcy w postaci spacji, przecinka, kropki lub apostrofu.
W zależności od formatu pliku może się to okazać niezbędna aby liczby były właściwie zinterpretowane.
Po kliknięciu OK. i Zakończ w 3 kroku Kreatora importu tekstu, dane zostaną załadowane do pliku Excela.
Zakładka arkusza uzyska nazwę taką jak nazwa pliku z którego importowaliśmy dane.
Przy próbie zapisu pliku wyświetlony zostanie poniższy komunikat.
Najkorzystniej będzie wybrać ‘Nie’ i zapisać plik w formacie Excela.
Poniżej pokazuję okno zapisywania, w którym wystarczy kliknąć przycisk ‘Zapisz’.
Przykład 2.
Jeżeli chcemy wstawić nowe dane do istniejącego pliku Excela do wybranego skoroszytu, wybieramy z Menu Dane, polecenie ‘Importuj dane zewnętrzne’, po czym ‘Importuj dane…’.
Procedura postępowania jest prawie dokładnie taka sama jak przykładzie 1, a różnice ograniczają się do innych nazw okienek.
W przypadku gdy importujemy dane, po kliknięciu ‘Zakończ’ w trzecim oknie Kreatora importu, wyświetlone zostanie jeszcze jedno okno z pytaniem w którym arkuszu i w którym jego miejscu mają zostać wklejone importowane dane.
Możemy także wkleić je do nowego arkusza zaznaczając opcję ‘Nowy arkusz’.
edukator_szczecin