efektywne-zarzadzanie-projektami.-wydanie-iii ebook.pdf

(11550 KB) Pobierz
786150847 UNPDF
Efektywne zarz¹dzanie
projektami. Wydanie III
Autorzy: Robert K. Wysocki, Rudd McGary
T³umaczenie: Tomasz Rzychoñ (przedmowa, rozdz 1–12,
15–21, dod. A, B), Micha³ Szolc (rozdz. 13–14)
ISBN: 83-7361-861-9
Tytu³ orygina³u: Effective Project Management:
Traditional, Adaptive, Extreme, Third Edition
Format: B5, stron: 536
Poznaj nowoczesne metody zarz¹dzania projektami
Rozpoznaj prawid³owo potrzeby klienta i zdefiniuj zakres projektu
Zaplanuj proces realizacji projektu uwzglêdniaj¹c wszystkie czynniki
wp³ywaj¹ce na niego
Kontroluj prace projektowe wykorzystuj¹c modele i narzêdzia informatyczne
Zmiany w gospodarce poci¹gaj¹ za sob¹ zmiany w sposobach zarz¹dzania
przedsiêbiorstwami i organizacjami. Mened¿erowie wy¿szych szczebli zmieniaj¹
sposób kierowania firmami, a kierownicy projektów -- sposoby zarz¹dzania projektami.
Wiele narzêdzi i metod, wykorzystywanych jeszcze ca³kiem niedawno, dziœ okazuje siê
zbêdnymi i przestarza³ymi reliktami. Nowe modele zespo³ów projektowych,
udoskonalone metody weryfikowania projektów i coraz doskonalsze narzêdzia
informatyczne to tylko niektóre zagadnienia, jakie mened¿erowie projektów musz¹
przyswoiæ, aby nadal sprawnie wykonywaæ swoj¹ pracê.
Ksi¹¿ka „Efektywne zarz¹dzanie projektami. Wydanie III” przedstawia nowoczesne
metody zarz¹dzania projektami, wypracowane w ci¹gu kilku ostatnich lat
i uwzglêdniaj¹ce zmiany, jakie dokona³y siê na œwiatowych rynkach i w gospodarce.
Porównuje tradycyjne sposoby kierowania projektami z nowymi, nazywanymi
ekstremalnym zarz¹dzaniem projektami oraz adaptacyjnym zarz¹dzaniem projektami.
Opisuje techniki wdra¿ania nowych projektów i wspó³czesnych narzêdzi
informatycznych.
Zdefiniowanie projektu
Wyznaczenie celu i zakresu projektu
Tradycyjne zarz¹dzanie projektami
Prognozowanie czasu, alokacja zasobów i zestawienie wymagañ projektu
Harmonogramowanie projektu
Budowanie zespo³u projektowego
Kontrola postêpów prac projektowych
Zamykanie projektu
Metoda ³añcucha krytycznego
Adaptacyjna struktura projektu
Zarz¹dzanie portfelem projektów
Przekonaj siê, jak nowoczesne metody zarz¹dzania projektami mog¹ poprawiæ
efektywnoϾ ich realizacji.
786150847.094.png 786150847.105.png 786150847.116.png 786150847.127.png 786150847.001.png 786150847.012.png
SPIS TREŚCI
Podziękowania ......................................................................15
O autorach............................................................................17
Przedmowa ..........................................................................19
Wprowadzenie ......................................................................21
Część I
45
Rozdział 1. Czym jest projekt? ................................................................47
Definicja projektu ................................................................................................ 47
Sekwencja działań ............................................................................................ 48
Niepowtarzalne działania .............................................................................. 48
Złożone działania ............................................................................................ 48
Powiązane działania ........................................................................................ 49
Jeden cel ............................................................................................................ 49
Określony czas realizacji ................................................................................ 49
Bez przekraczania budżetu .............................................................................50
Zgodnie z wymaganiami .................................................................................50
Czym jest program? ...............................................................................................50
Parametry projektu ............................................................................................... 51
Zakres ................................................................................................................. 51
Jakość ..................................................................................................................52
Koszty .................................................................................................................52
Czas .................................................................................................................... 53
Zasoby ................................................................................................................ 53
Trójkąt zakresu projektu ......................................................................................54
Zmiana zakresu projektu ................................................................................ 55
Pułapka nadziei ................................................................................................. 55
Malejąca efektywność włożonej pracy ...........................................................56
Zmiana cech projektu ......................................................................................56
786150847.023.png 786150847.034.png 786150847.045.png 786150847.049.png 786150847.050.png 786150847.051.png 786150847.052.png 786150847.053.png 786150847.054.png 786150847.055.png 786150847.056.png 786150847.057.png 786150847.058.png 786150847.059.png 786150847.060.png 786150847.061.png 786150847.062.png 786150847.063.png 786150847.064.png 786150847.065.png 786150847.066.png 786150847.067.png 786150847.068.png 786150847.069.png 786150847.070.png 786150847.071.png 786150847.072.png 786150847.073.png 786150847.074.png 786150847.075.png 786150847.076.png 786150847.077.png
4
Efektywne zarządzanie projektami
Klasyfikacje projektów ..........................................................................................57
Klasyfikacja według cech projektów ..............................................................57
Klasyfikacja według typów projektów ...........................................................59
Podsumowanie .......................................................................................................60
Pytania do dyskusji ................................................................................................60
Rozdział 2. Czym jest tradycyjne zarządzanie projektami? ..........................61
Zasady tradycyjnego zarządzania projektami ................................................... 61
Definiowanie .....................................................................................................62
Planowanie ........................................................................................................63
Wykonanie planu .............................................................................................64
Kontrola ............................................................................................................65
Zamykanie projektu .........................................................................................65
Cykl realizacji projektu w TPM ...........................................................................66
Etapy cyklu realizacji projektu w TPM .........................................................67
Poziomy tradycyjnego zarządzania projektami ...........................................73
Zarządzanie jakością ............................................................................................ 74
Model ciągłego zarządzania jakością (CQMM) ..........................................75
Model procesowego zarządzania jakością (PQMM) ...................................76
Zarządzanie ryzykiem .......................................................................................... 77
Identyfikowanie ryzyka .................................................................................. 79
Ocena ryzyka .................................................................................................... 79
Planowanie działań w zarządzaniu ryzykiem .............................................. 80
Monitorowanie i kontrola ryzyka ................................................................. 80
Przykładowa ocena ryzyka .............................................................................. 81
Zarządzanie zaopatrzeniem .................................................................................83
Planowanie zaopatrzenia ................................................................................ 84
Zapytanie ofertowe ...........................................................................................85
Obsługa informacyjna adresatów zapytania ofertowego ...........................86
Wybieranie najlepszej oferty ...........................................................................86
Zarządzanie kontraktem ................................................................................ 87
Zamykanie kontraktu ..................................................................................... 88
Tradycyjne zarządzanie projektami a inne metodologie ................................ 88
Krzywa bólu .......................................................................................................... 89
Podsumowanie .......................................................................................................93
Pytania do dyskusji ................................................................................................93
Rozdział 3. Zakres projektu ....................................................................95
Definiowanie projektu .........................................................................................95
Zarządzanie oczekiwaniami klienta ...................................................................96
Odróżnianie potrzeb od zachcianek ............................................................ 97
Tworzenie warunków satysfakcji ................................................................... 97
Przeglądy postępów prac w punktach kontrolnych .................................. 101
786150847.078.png 786150847.079.png 786150847.080.png 786150847.081.png 786150847.082.png 786150847.083.png 786150847.084.png 786150847.085.png 786150847.086.png 786150847.087.png 786150847.088.png 786150847.089.png 786150847.090.png 786150847.091.png 786150847.092.png 786150847.093.png 786150847.095.png 786150847.096.png 786150847.097.png 786150847.098.png 786150847.099.png 786150847.100.png 786150847.101.png 786150847.102.png 786150847.103.png 786150847.104.png 786150847.106.png 786150847.107.png 786150847.108.png 786150847.109.png 786150847.110.png 786150847.111.png 786150847.112.png
Spis treści
5
Tworzenie statutu projektu ................................................................................ 101
Z czego składa się statut projektu? ...............................................................102
Załączniki do statutu projektu ......................................................................111
Sesja planowania projektowego, czyli jak rozwijać statut projektu .............. 113
Przedkładanie statutu projektu do akceptacji ................................................. 114
Uczestnicy procesu zatwierdzania statutu .................................................. 116
Kryteria akceptacji statutu projektu ............................................................ 117
Stan projektu po fazie akceptacji ................................................................. 117
Definicja projektu ............................................................................................... 118
Podsumowanie ..................................................................................................... 119
Pytania do dyskusji .............................................................................................. 119
Rozdział 4. Działania w ramach projektu ................................................121
Struktura podziału pracy ................................................................................... 121
Jak korzystać ze struktury podziału pracy? ...................................................... 123
Tworzenie struktury podziału pracy ................................................................ 125
Podejście z góry na dół ................................................................................... 126
Podejście z dołu do góry ................................................................................128
Struktura podziału pracy w małych projektach .........................................129
Jak szybko tworzyć strukturę podziału pracy w dużych projektach? ...... 130
Sześć kryteriów testowania kompletności struktury podziału pracy ........... 130
Zaawansowanie wykonania działania i jego ukończenie
muszą być mierzalne ................................................................................... 131
Zdarzenie powodujące rozpoczęcie i zakończenie działania ................... 132
Jasno zdefiniowany rezultat działania ........................................................ 132
Oszacowanie czasu i kosztu wykonania działania .................................... 132
Czas trwania działania nie może przekraczać akceptowanych limitów .... 133
Działania powinny być od siebie niezależne .............................................. 133
Tworzenie struktury podziału pracy podczas sesji planowania .............. 134
Podejścia do tworzenia struktury podziału pracy .......................................... 135
Podejścia przedmiotowe ................................................................................ 136
Podejścia czynnościowe ................................................................................. 137
Podejścia organizacyjne ................................................................................. 138
Prezentacja graficzna struktury podziału pracy .............................................. 139
Podsumowanie .....................................................................................................142
Pytania do dyskusji .............................................................................................. 143
Rozdział 5. Prognozowanie czasu, zasobów, wymagań i kosztów projektu ..145
Szacowanie czasu trwania projektu .................................................................. 145
Ilość zasobów a czas trwania działania ........................................................148
Zmienność czasu trwania działania .............................................................149
Sześć metod prognozowania czasu trwania działania .............................. 150
Dokładność prognozy ................................................................................... 154
786150847.113.png 786150847.114.png 786150847.115.png 786150847.117.png 786150847.118.png 786150847.119.png 786150847.120.png 786150847.121.png 786150847.122.png 786150847.123.png 786150847.124.png 786150847.125.png 786150847.126.png 786150847.128.png 786150847.129.png 786150847.130.png 786150847.131.png 786150847.132.png 786150847.133.png 786150847.134.png 786150847.135.png 786150847.136.png 786150847.137.png 786150847.002.png 786150847.003.png 786150847.004.png 786150847.005.png 786150847.006.png 786150847.007.png 786150847.008.png 786150847.009.png 786150847.010.png 786150847.011.png
6
Efektywne zarządzanie projektami
Prognozowanie ilości potrzebnych zasobów .................................................. 155
Ludzie jako zasoby ......................................................................................... 156
Struktura podziału zasobów ......................................................................... 157
Prognozowanie czasu trwania działania jako funkcja dostępności zasobów ....158
Obliczanie czasu trwania działania na podstawie czasu pracy
i procentu jednego dnia pracy ................................................................... 158
Obliczanie procentu jednego dnia pracy na podstawie czasu
trwania działania i czasu pracy .................................................................. 159
Obliczanie czasu pracy na podstawie czasu trwania działania
i procentu jednego dnia pracy ................................................................... 159
Rozpisywanie profilu przypisania zasobów ............................................... 159
Prognozowanie kosztów ..................................................................................... 160
Planowanie zasobów ...................................................................................... 160
Prognozowanie kosztów ................................................................................ 161
Budżetowanie kosztów .................................................................................. 162
Kontrola kosztów ........................................................................................... 162
Sesja planowania jako narzędzie prognozowania czasu trwania,
kosztów i wymaganych zasobów .................................................................... 163
Definiowanie wymaganych zasobów .......................................................... 164
Definiowanie kosztów ................................................................................... 165
Podsumowanie ..................................................................................................... 165
Pytania do dyskusji .............................................................................................. 166
Rozdział 6. Diagram sieci projektu .........................................................167
Czym jest diagram sieci projektu? ..................................................................... 167
Tworzenie kompletnego diagramu sieci projektu ..................................... 168
Korzyści z tworzenia harmonogramu sieciowego ..................................... 169
Budowanie diagramu sieci metodą diagramowania pierwszeństwa ............ 171
Zależności ........................................................................................................ 173
Ograniczenia ................................................................................................... 175
Zmienne opóźnione ......................................................................................179
Tworzenie wstępnego harmonogramu projektu .......................................180
Analiza wstępnego diagramu sieci projektu .................................................... 185
Skracanie harmonogramu ............................................................................ 185
Rezerwa menedżerska ....................................................................................188
Tworzenie i analiza sieci podczas sesji wspólnego
planowania projektowego ...............................................................................189
Podsumowanie .....................................................................................................192
Pytania do dyskusji ..............................................................................................192
Rozdział 7. Dostępność zasobów i koszty projektu
a zmiany w harmonogramie ..................................................193
Problem dostępności zasobów .......................................................................... 193
Poziomowanie zasobów .....................................................................................194
Akceptacja harmonogramu uwzględniającego poziom zasobów ................197
786150847.013.png 786150847.014.png 786150847.015.png 786150847.016.png 786150847.017.png 786150847.018.png 786150847.019.png 786150847.020.png 786150847.021.png 786150847.022.png 786150847.024.png 786150847.025.png 786150847.026.png 786150847.027.png 786150847.028.png 786150847.029.png 786150847.030.png 786150847.031.png 786150847.032.png 786150847.033.png 786150847.035.png 786150847.036.png 786150847.037.png 786150847.038.png 786150847.039.png 786150847.040.png 786150847.041.png 786150847.042.png 786150847.043.png 786150847.044.png 786150847.046.png 786150847.047.png 786150847.048.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin