Dzieci potrzebują ciszy. Zabawy relaksacyjne na każdą porę roku - Andrea Erkert.pdf

(661 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Andrea.Erkert.Dzieci.potrzebuja.ciszy[agaj] Zabawy relaksa\205)
A NDREA E RKERT
Dzieci potrzebujĢ ciszy
Zabawy relaksacyjne
na wiosn ħ , lato, jesie ı i zim ħ
JEDNCSC
KIELCE 1999
182337078.002.png
Tytuł oryginału: Kinder brauchen Stille
Hntspannungsspiele tur Iriihling, Sommer, Hcrbst und Winter
Copyright -r 1998 by Don Bosco Verlag. Miinchen
Copyright for the Polish edilion by Wydawnictwo „Jedno Ļę ", Kielce 1999
Przekład z j ħ zyka niemieckiego
Ryszard Zaj Ģ czkowski
Redakcja i korekta ksi ĢŇ ki
Ewa Bojara
Redakcja techniczna
Józef B Ģ kowski
ISBN 83-7224-030-2
Wydawnictwo „Jedno Ļę "
25-013 Kielce, ul. Jana Pawła II nr 4
tel. (0-41) 368-11-10
www.jednosc.com.pl
e-mail: iedakcjafrtjednosc.com.pl
182337078.003.png
Drodzy Czytelnicy!
W ostatnich latach zmieniła siħ sytuacja w wyposaŇeniu przed-
szkoli i szkół. Wielu wychowawców narzeka na coraz wiħksze grupy
i klasy; wzrastajĢca liczba dzieci powoduje niedostosowania, a na-
wet patologiczne zachowania. Te pierwsze pojawiajĢ siħ bardzo czħ-
sto w dziedzinie społecznej. NaleŇĢ do nich agresja, nerwowoĻę, trud-
noĻci w kontaktach, brak koncentracji.
NiepoŇĢdane zjawiska w stosunkach społecznych kształtujĢ siħ
czħsto juŇ w przedszkolu, ale przewaŇnie dopiero w okresie szkolnym
sĢ dostrzegane przez rodziców jako trudnoĻci w osiĢganiu pozytyw-
nych wyników w nauce i w innych dziedzinach. Problem ten moŇe
przejawiaę siħ wczeĻnie takŇe w sferze fizycznej, na przykład jako za-
katarzenie, zaburzenia w przyjmowaniu pokarmów, zaburzenia mowy
lub snu, albo jako choroby oskrzeli prowadzĢce do astmy.
W prewencji zdrowotnej wychowawcy potrzebujĢ szczególnej po-
mocy, aby zapobiec niestosownym zachowaniom. TakĢ pomocĢ
mogĢ byę ęwiczenia relaksacyjne towarzyszĢce porom roku, ponie-
waŇ sĢ w stanie wspomagaę dzieci, aby odnalazły właĻciwĢ równo-
wagħ miħdzy aktywnoĻciĢ a ciszĢ/odprħŇeniem. Równowaga ta
sprzyja zdecydowanie kształtowaniu siħ człowieka o harmonijnej
osobowoĻci, dla którego niezwykła sytuacja lub stres nie sĢ powo-
dem do „wychodzenia ze skóry" lub „utraty panowania nad sobĢ",
lecz który potrafi siħ opanowaę, a stawiane przed nim wymagania roz-
wiĢzywaę spokojnie, ufajĢc we własne siły. Aby osiĢgnĢę takĢ rów-
nowagħ, dzieci potrzebujĢ specjalnie wydzielonego pomieszczenia,
gdzie bħdĢ mogły zaŇywaę ciszy i spokoju. Dziecko musi mieę moŇ-
liwoĻci wsłuchania i zagłħbienia siħ w siebie, lepszego poznania sie-
bie i refleksji nad tym co przeŇyte. DoroĻli, którzy towarzyszĢ dzie-
ciom, powinni zawsze umoŇliwiaę im tego rodzaju doĻwiadczenia.
JednoczeĻnie w ten sposób przeciwstawiajĢ siħ oni szeroko roz-
powszechnionej presji sukcesu. Poddawane sĢ jej j uŇ najmłodsze
dzieci i nie ogranicza siħ ona tylko do dobrych ocen w szkole, ale
obejmuje teŇ czas wolny: zajħcia plastyczne, muzyczne i sportowe.
182337078.004.png
Wychowawczynie szukajĢ czħsto ęwiczeı relaksacyjnych, których
celem jest uspokojenie rozkrzyczanej grupy dzieci. JeĻli wiħc prze-
Ňycie ciszy ma wzmocnię koncentracjħ i wytrzymałoĻę, to - moim zda-
niem - celem kaŇdego relaksu jest, aby dzieci same odkryty swoje
zdolnoĻci. Wiele z nich moŇe to zrobię bez Ňadnej pomocy, innym zaĻ
przychodzi to z trudem. I właĻnie im potrzebne jest wsparcie w dro-
dze do samych siebie.
Moim zamiarem jest zachħcenie dorosłych, aby zyskali wiħkszĢ
pewnoĻę przy wprowadzaniu ęwiczeı relaksacyjnych z dzieęmi
i w ciĢgu całego roku mogli siħgaę do łatwych w realizacji pomysłów.
W ksiĢŇce tej zostały zebrane twórcze ęwiczenia relaksacyjne obej-
mujĢce cały rok. ProwadzĢc zajħcia jako wychowawczyni przedszkol-
na, mogłam wszystkie te ęwiczenia dokładnie wypróbowaę w pracy
z dzieęmi.
W krótkiej czħĻci teoretycznej przedstawiam w zarysie znaczenie
Ļwiadomego przeŇycia pór roku przez dzieci. Ponadto wskazujħ na
ramowe warunki ęwiczeı wyciszajĢcych i relaksacyjnych oraz ich
róŇne metody.
Druga, obszerna czħĻę pracy zawiera 100 ęwiczeı relaksacyjnych
zwiĢzanych z porami roku. W odniesieniu do kaŇdej z nich przedsta-
wiam teŇ całĢ jednostkħ relaksacyjnĢ, która zawiera fazy ruchu i wy-
ciszenia. Modele te mogĢ byę przejħte i jednoczeĻnie słuŇyę jako
przykładowe jednostki relaksacyjne.
WykorzystujĢc podane propozycje w pracy pedagogicznej nie
moŇna jednak zapominaę o jednym: ęwiczenia relaksacyjne w ciĢ-
gu całego roku powinny sprawiaę zadowolenie dzieciom i dorosłym.
Andrea Erkert
182337078.005.png
Podstawy teoretyczne
Cztery pory roku
Wiosna, lato, jesieı i zima to cztery etapy przyrodnicze w ciĢgu
roku. Ich nazwy wskazujĢ na istotne zjawiska w naturze oraz prze-
mienne stawanie siħ i przemijanie.
Wiosna
WiosnĢ jesteĻmy Ļwiadkami budzenia siħ przyrody do Ňycia. Robi
siħ coraz cieplej, a dni stajĢ siħ dłuŇsze. Ptaki wħdrowne wracajĢ z
południa. Na skraju dróg i na łĢce moŇemy odkryę róŇnobarwne
bogactwo kwitnĢcych roĻlin. Dzieci, opatulone jeszcze w ciepłe ubra-
nia, mogĢ coraz dłuŇej przebywaę na powietrzu. TakŇe doroĻli stajĢ
siħ aktywniejsi i bardziej przedsiħbiorczy. Wiele rodzin zabiera siħ do
wiosennych porzĢdków, a podczas weekendu wszyscy wybierajĢ siħ
chħtnie na spacer lub przejaŇdŇkħ rowerowĢ. W lesi e lub na łĢce
moŇna zauwaŇyę zwierzħta, które obudziły siħ z zimowego snu, i za-
obserwowaę pracujĢce mrówki. Ludzie, którzy sĢ szczególnie skłon-
ni do depresji, na wiosnħ odczuwajĢ znowu radoĻę i odzyskujĢ pozy-
tywne nastawienie do Ňycia. Minħła j uŇ ciemna, przytłaczajĢca pora
roku i dlatego wielu ludziom jest łatwiej rozpromienię siħ i zrzucię
z serca róŇne ciħŇary. Na wiosnħ Ļwiħtujemy równieŇ Wielkanoc.
Pisklħta, zajĢce, baranki, kurczaki, kaczki, kwiaty i pisanki sĢ typo-
wymi symbolami zwiĢzanymi z WielkanocĢ i wiosnĢ. Zgodnie ze starĢ
tradycjĢ, stół wielkanocny jest obficie zastawiony, a doroĻli ukrywa-
jĢ wielkanocne jajka i słodycze, z wielkĢ radoĻciĢ i zapałem wyszu-
kiwane przez dzieci.
Lalo
Latem moŇemy zaŇywaę kĢpieli słonecznych i cieszyę siħ z łagod-
nego wiatru. Podczas wakacji moŇna oddawaę siħ ulubionym zajħ-
ciom i uprawiaę sport. Letnie temperatury zachħcajĢ do wyjazdów
7
182337078.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin