Czy istnieje recepta na szczęście.pdf

(82 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Katecheza - Recepta na szcz\352\234cie.doc)
CZY ISTNIEJE RECEPTA NA SZCZ Ħĺ CIE?
( Boska i ludzka recepta na szcz ħĻ cie) (KKK 1716-1729)
„Uczyniłe Ļ nas dla Siebie i niespokojne jest serce nasze, póki nie spocznie w
Tobie” Ļ w. Augustyn”.
l. Motywacja katechezy.
Obserwuj Ģ c Ļ wiat, łatwo mo Ň na spostrzec, Ň e ka Ň dy człowiek szuka szcz ħĻ cia.
Ludzie cz ħ sto stawiaj Ģ sobie pytanie: jak by ę szcz ħĻ liwym? Istnieje wiele
sposobów ukazania człowiekowi złudnego „szcz ħĻ cia", które w rezultacie
prowadz Ģ do nieszcz ħĻ cia. Na bł ħ dne wybory nara Ň eni s Ģ szczególnie ludzie
młodzi, dla których nierzadko kusz Ģ ce wydaje si ħ to, co w rezultacie nie prowadzi
do szcz ħĻ cia. Katechizm Ko Ļ cioła Katolickiego przypomina, Ň e wszyscy ludzie s Ģ
powołani do bycia prawdziwie szcz ħĻ liwymi, i Ň e tylko Bóg mo Ň e by ę w pełni
satysfakcjonuj Ģ c Ģ odpowiedzi Ģ na wszelkie ludzkie pytanie o szcz ħĻ cie.
2. Wprowadzenie.
Pewien człowiek szukał szcz ħĻ cia. Przyszedł do m ħ drca i prosz Ģ c go o
rad ħ wyznał:
- Jestem gotów uczyni ę wszystko, aby by ę w Ň yciu naprawd ħ szcz ħĻ liwym.
Powiedz mi, co mam uczyni ę , aby szcz ħĻ cie na zawsze zago Ļ ciło w moim sercu?
M Ģ dry człowiek po namy Ļ le odparł mu:
- W drodze do szcz ħĻ cia musisz wyzby ę si ħ całego balastu złudze ı , które stwa-
rzaj Ģ jedynie pozory tego, co nazywasz szcz ħĻ ciem. Musisz stan Ģę w prawdzie przed
Bogiem i - co najtrudniejsze - pokocha ę innych tak samo mocno jak kochasz siebie.
Wtedy odnajdziesz prawdziw Ģ drog ħ do szcz ħĻ cia.
To krótkie opowiadanie ukazuje pragnienia młodego poszukuj Ģ cego człowieka,
który zadał sobie pytanie w gruncie rzeczy nieobce wszystkim ludziom: jak by ę
szcz ħĻ liwym? Szukał on jednak nie tylko krótkotrwałego szcz ħĻ cia, trwaj Ģ cego
zaledwie chwil ħ , ile takiego, którego nikt i nic nie mo Ň e zniszczy ę . Mo Ň na
domy Ļ la ę si ħ , Ň e po spotkaniu z m ħ drcem człowiek ten długo jeszcze rozmy Ļ lał nad
tym, jak ma w praktyce odnale Ņę prawdziw Ģ drog ħ do szcz ħĻ cia. Pytania o
wła Ļ ciw Ģ drog ħ do upragnionego celu mo Ň na spotka ę w Ļ ród ludzi młodych,
powa Ň nie reflektuj Ģ cych nad Ň yciem. Dlatego te Ň warto wspólnie zastanowi ę si ħ
nad tym, czy istnieje jaka Ļ uniwersalna recepta na bycie szcz ħĻ liwym?
Nie ma chyba na Ļ wiecie człowieka, który nie chciałby by ę szcz ħĻ liwym. Czło-
wiek szuka szcz ħĻ cia na miar ħ swoich pragnie ı i pod ĢŇ a w kierunku „jakiego Ļ "
szcz ħĻ cia, które cz ħ sto rozumie na „swój własny" sposób. Nieudolne kroki na
drodze do szcz ħĻ cia nierzadko zdarzaj Ģ si ħ „debiutantom" w szkole Ň ycia, czyli
ludziom młodym. Z braku do Ļ wiadczenia „łapi Ģ " oni cz ħ sto to, co daje pozory
szcz ħĻ cia, a co tak naprawd ħ zniewala i czyni człowieka do gł ħ bi nieszcz ħĻ liwym.
31599426.002.png
Np. zaoferowany przez „rozdawaczy" łatwego szcz ħĻ cia narkotyk, oryginalnie
zachowuj Ģ cy si ħ kolega- zach ħ caj Ģ cy do zaanga Ň owania si ħ w Ň ycie sekty, szkolny
rówie Ļ nik proponuj Ģ cy „zerwanie si ħ " z lekcji po to, aby pój Ļę na wino - te i wiele
innych przykładów znanych z codziennego Ň ycia wskazuje, jak łatwo jest wpa Ļę w
szpony pozornego „szcz ħĻ cia". Jak ko ı cz Ģ si ħ podobne historie, uczy smutne
do Ļ wiadczenie tych, którzy si ħ gn ħ li po takie „szcz ħĻ cie", i których pochłon ħ ło ono
bez reszty. Narkomania, alkoholizm, uzale Ň niaj Ģ ca presja sekt, usuni ħ cia ze szkoły
z powodu nieusprawiedliwionych nieobecno Ļ ci - nie s Ģ dzi Ļ rzadkimi zjawiskami w
Ļ wiecie młodych. Co wówczas zostaje z pierwszego „błysku" czego Ļ , co wydawało
si ħ komu Ļ by ę szcz ħĻ ciem?
Pozorno Ļę i krucho Ļę ludzkiego szcz ħĻ cia uwidaczniaj Ģ najwyra Ņ niej sytuacje
grzechu. Ka Ň dy, nawet z pozoru „atrakcyjnie wygl Ģ daj Ģ cy" i „wiele obiecuj Ģ cy"
grzech jest złem, które w rezultacie unieszcz ħĻ liwia człowieka. Trzeba zaznaczy ę ,
Ň e jest to prawda, od której nie ma wyj Ģ tków: zło jest złem i pozostanie nim za-
wsze, niezale Ň nie od tego, w jak barwne szaty ubierze si ħ , by kusi ę człowieka.
Jednak Ň e szcz ħĻ cia mo Ň na poszukiwa ę równie Ň niejako na „słusznej drodze" i nie
by ę szcz ħĻ liwym... Patrz Ģ c z perspektywy codziennej ludzkiej egzystencji, ka Ň de
upragnione i kolejno osi Ģ gane „szcz ħĻ cie" (np. coraz lepszy komputer czy
samochód) jest zaledwie jakim Ļ „etapem" w poszukiwaniach i d ĢŇ eniu do praw-
dziwego szcz ħĻ cia. ņ aden z tych „etapów" nie powoduje jednak pełnego i trwałego
zadowolenia - człowiek zawsze pragnie czego Ļ lepszego.
Niekiedy nawet bardzo upragniona rzeczywisto Ļę szybko człowiekowi powsze-
dnieje. Okazuje si ħ np., Ň e dobra rzecz wcale nie spełnia ju Ň aktualnych oczekiwa ı
i Ň e nie jest tak perfekcyjna, jak si ħ pocz Ģ tkowo mogło wydawa ę . Czy zatem
trwałe i pełne szcz ħĻ cie człowieka w ogóle jest osi Ģ galne? Co o nim tak naprawd ħ
stanowi? Czy istniej Ģ ludzie naprawd ħ szcz ħĻ liwi? Przygl Ģ daj Ģ c si ħ ludzkim
d ĢŇ eniom do szcz ħĻ cia, nie mo Ň na nie zada ę sobie takich i podobnych pyta ı .
3. Przedstawienie prawdy Katechizmu.
Katechizm Ko Ļ cioła Katolickiego przypomina, Ň e wszyscy ludzie s Ģ powołani do
szcz ħĻ cia, którego gwarancj ħ stanowi spełnianie si ħ obietnic danych człowiekowi
przez Boga. Bóg wypełniaj Ģ c obietnice b ħ d Ģ ce nast ħ pstwem zawartego z lud Ņ mi
Przymierza, wskazuje jednak nie tyle na uszcz ħĻ liwiaj Ģ c Ģ moc dóbr ziemskich, co
na szcz ħĻ cie, którego racj Ģ jest istnienie Królestwa Niebieskiego, a do którego
wiedzie droga o Ļ miu błogosławie ı stw (por. Mt 5, 3-12; KKK 1716-1717).
Katechizm podkre Ļ la, Ň e błogosławie ı stwa stanowi Ģ odpowied Ņ na naturalne
pragnienie szcz ħĻ cia, które Bóg wszczepił w ludzkie serce (por. nr 1718) i dlatego
tylko Bóg mo Ň e by ę pełn Ģ odpowiedzi Ģ na wszelkie ludzkie pragnienie szcz ħĻ cia
(Obiecane przez Boga szcz ħĻ cie, chocia Ň jest darmowym darem Bo Ň ym, stawia
chrze Ļ cijanina wobec decyduj Ģ cych wyborów moralnych, których słuszno Ļę
wskazuj Ģ : Dekalog, Kazanie na Górze i nauczanie apostolskie (por. nr 1723-1728).
31599426.003.png
Człowiek zazwyczaj pragnie wielu rzeczy materialnych. Niekiedy przysłaniaj Ģ
mu one cały Ļ wiat i gotów jest uczyni ę wszystko, aby je posi ĢĻę . Kard. Newman
nie bez aktualnych racji pisał, Ň e „Bogactwo jest wielkim bo Ň yszczem dzisiejszych
czasów, to jemu wła Ļ nie wielu ludzi składa hołd. Mierz Ģ oni szcz ħĻ cie według
stanu posiadania, a tak Ň e według stanu posiadania odmierzaj Ģ szacunek... Wszystko
to bierze si ħ z przekonania, Ň e b ħ d Ģ c bogatym mo Ň na wszystko" (Discourses to
mixted congregations, 5. cyt. za: KKK 1723).
Zwolennicy podobnego umiłowania bogactwa zdaj Ģ si ħ nie dostrzega ę , Ň e pie-
ni Ģ dze i dobrobyt nie daj Ģ jednak w rezultacie pełnego, bezwarunkowego szcz ħĻ cia.
Ludzie maj ħ tni, zamiast cieszy ę si ħ rado Ļ ci Ģ z posiadanych dóbr, d Ņ wigaj Ģ cz ħ sto
naznaczony l ħ kiem ci ħŇ ar nieustannej troski o ochranianie posiadanych
przedmiotów przed zazdro Ļ ci Ģ i zawi Ļ ci Ģ innych. Niekiedy tak Ň e, posiadaj Ģ cy
cenne rzeczy materialne człowiek, sam nie jest w stanie ustrzec si ħ przed zawistn Ģ
rywalizacj Ģ z innymi o to, kto posiada „lepszy" przedmiot danego „szcz ħĻ cia".
Staje si ħ to przyczyn Ģ licznych konfliktów mi ħ dzyludzkich, zamieniania sympatii
do kogo Ļ w nienawi Ļę , a tak Ň e jest powodem osobistych frustracji, stresów i
ci Ģ głego niezadowolenia z Ň ycia.
Wedle podobnego mechanizmu jak rosn Ģ ce pragnienie posiadania rzeczy ma-
terialnych, działa ch ħę bycia sławnym, oraz ch ħę sprawowania władzy nad innymi.
Na potwierdzenie pierwszego pragnienia - sławy - mo Ň na by przywoła ę fakty
biograficzne z Ň ycia piosenkarzy czy aktorów, dla których centralnym punktem
aktywno Ļ ci Ň yciowej jest nieustanne zabieganie o jeszcze wi ħ ksz Ģ popularno Ļę .
Podobnie dzieje si ħ z rodz Ģ c Ģ si ħ niekiedy w ludzkich sercach, wr ħ cz chorobliw Ģ ,
rz Ģ dz Ģ władzy. Licznych przykładów na potwierdzenie realno Ļ ci takich pragnie ı
dostarczy ę mo Ň e historia, opisuj Ģ ca rz Ģ dy sprawowane przez władców-tyranów. W
obu przypadkach ludzie d ĢŇĢ cy do sławy lub władzy s Ģ w stanie wykorzysta ę
wszelkie dost ħ pne im Ļ rodki po to, aby zdoby ę upragniony przez siebie cel.
Pismo Ļ wi ħ te przypomina, Ň e pragnienia człowieka przejawiaj Ģ ce si ħ w po ŇĢ -
dliwo Ļ ci ciała, oczu i pysze tego Ň ycia (por. 1 J 2, 16; Rz 6, 12; Ga 5, 24; Kol 3, 5),
nale ŇĢ do przemijalno Ļ ci „tego Ļ wiata" i jako sprzeczne z wol Ģ Bo ŇĢ , nie prowadz Ģ
do szcz ħĻ cia wiecznego . Człowiek d ĢŇĢ cy do prawdziwego - trwałego i wiecznego
- szcz ħĻ cia, winien zatem wyzby ę si ħ po ŇĢ dliwo Ļ ci ciała - czyli nieuporz Ģ d-
kowanych pragnie ı seksualnych, po ŇĢ dliwo Ļ ci oczu - czyli chciwo Ļ ci, a tak Ň e
pychy - ujawniaj Ģ cej si ħ w nadmiernej potrzebie znaczenia i posiadania władzy.
Dopiero wówczas ma szans ħ sta ę si ħ wolnym i zdolnym do odkrywania gł ħ bszych i
trwalszych pokładów prawdziwego szcz ħĻ cia.
Kiedy człowiek jest w stanie wystarczaj Ģ co zdystansowa ę si ħ od zbytniej troski o
„dobra tego Ļ wiata", by szuka ę „czego Ļ ponad" - odkrywa Ļ wiat warto Ļ ci. Ludzkie
pragnienie szcz ħĻ cia zwi Ģ zane jest wtedy najcz ħĻ ciej z poszukiwaniem trzech
zasadniczych warto Ļ ci: Ň ycia, sensu i miło Ļ ci . Pragnienie Ň ycia najwyra Ņ niej
ujawnia si ħ w do Ļ wiadczeniu jego antytezy, tzn. Ļ mierci. Niekiedy jest to Ļ mier ę
31599426.004.png
bliskiej osoby lub te Ň otarcie si ħ o własn Ģ . ĺ mierci mo Ň na do Ļ wiadczy ę równie Ň
poprzez utrat ħ blisko Ļ ci osoby kochanej, powoduj Ģ ce cierpienie rozstania,
zakopanie własnych talentów, zaprzepaszczenie szans Ň yciowych i nie rozwini ħ cie
posiadanych zdolno Ļ ci.
Poszukiwanie sensu pozwala człowiekowi podtrzymywa ę Ň ycie w istnieniu.
Odkrywany sens Ň ycia chroni je przed absurdem i nieustannie wspiera wol ħ trwa-
nia.
Pragnienie miło Ļ ci za Ļ scala w jedno ch ħę Ň ycia i poszukiwanie sensu. Dzi ħ ki
miło Ļ ci bowiem, człowiek obdarowany nieograniczon Ģ wprost zdolno Ļ ci Ģ jej przy-
swajania, potrafi przesyca ę Ň ycie sensem. Owo trojakie pragnienie szcz ħĻ cia, prze-
jawiaj Ģ ce si ħ w ludzkim poszukiwaniu pełni Ň ycia, sensu i miło Ļ ci, w sposób
absolutny jest w stanie zaspokoi ę jedynie Bóg. Dlatego te Ň człowiek odkrywaj Ģ c
warto Ļ ci, pyta o ich ostateczn Ģ racj ħ bytu; pyta o to, dlaczego istniej Ģ warto Ļ ci, sk Ģ d
si ħ wzi ħ ły i jaki jest ich cel ? Pełn Ģ odpowied Ņ na te pytania człowiek odnajduje
tylko w Bogu, który jest Sensem ludzkiego Ň ycia, jego ń ródłem i Celem oraz
wszechogarniaj Ģ c Ģ Miło Ļ ci Ģ . W Bogu Ojcu człowiek znajduje ostateczne i
niewyczerpalne ń ródło ņ ycia, odkrywa, Ň e Bóg naprawd ħ jest „Bogiem Ň ywych”.
Ostateczn Ģ odpowied Ņ na pytanie o Sens człowiek mo Ň e odnale Ņę w Jezusie
Chrystusie, który przez swoje Wcielenie i Ň ycie na ziemi nadał najgł ħ bszy sens
wszystkim wymiarom ludzkiej egzystencji. W Duchu ĺ wi ħ tym – Miło Ļ ci Boga
rozlanej w ludzkich sercach - człowiek do Ļ wiadcza doskonałej Miło Ļ ci. Duch
ĺ wi ħ ty ujawnia gł ħ bi ħ miło Ļ ci Ojca wzgl ħ dem ludzi, a jednocze Ļ nie uzdalnia do
dawania odpowiedzi na t ħ miło Ļę .
Trójjedyny Bóg jest najprawdziwsz Ģ odpowiedzi Ģ na ka Ň de ludzkie zapytanie o
szcz ħĻ cie. Wychodzi On naprzeciw najgł ħ bszym oczekiwaniom i pragnieniom
człowieka, daj Ģ c propozycj ħ pełni szcz ħĻ cia, które trwa wiecznie. Propozycja ta
urealnia si ħ w perspektywie Królestwa Bo Ň ego, którego pocz Ģ tku człowiek mo Ň e
do Ļ wiadczy ę za spraw Ģ Bo Ň ej łaski ju Ň na ziemi, w swoim sercu. Królestwo Bo Ň e i
jego prawo głoszone od wieków przez Ko Ļ ciół okre Ļ la kryteria rozumnego ko-
rzystania z dóbr ziemskich w taki sposób, aby słu Ň yły one prawdziwemu szcz ħĻ ciu
człowieka.
Syntez Ģ przepowiadania Królestwa Bo Ň ego jest Chrystusowe Kazanie na Górze
(por. Mt 5, 3-12), b ħ d Ģ ce ostatecznym uzupełnieniem i wypełnieniem prawa
Starego Testamentu.
Błogosławie ı stwa odsłaniaj Ģ sens i cel wszystkich ludzkich wysiłków
zmierzaj Ģ cych w kierunku budowania dobra i szcz ħĻ cia, które nie mija. Moralne
przesłanie Kazania na Górze skierowane jest do ka Ň dego człowieka osobi Ļ cie.
Poniewa Ň nie ma wiary bez uczynków, Bóg po imieniu wzywa ka Ň dego, kto Mu
wierzy do Ň ycia na miar ħ „moralnego kodeksu" Królestwa błogosławie ı stw. W ich
moralnej gł ħ bi człowiek mo Ň e znale Ņę recept ħ na szcz ħĻ cie, które si ħ nie ko ı czy.
31599426.005.png
4. Zastosowanie Ň yciowe
Zastanawiaj Ģ c si ħ nad nauk Ģ moraln Ģ płyn Ģ c Ģ z błogosławie ı stw, mo Ň na doj Ļę
do wniosku, Ň e w Ň yciu Mistycznego Ciała Chrystusa, czyli Ko Ļ cioła, tak naprawd ħ
niemało jest ludzi ubogich duchem, których najwi ħ kszym skarbem jest ich wiara w
Boga. Mo Ň na dostrzec wielu chrze Ļ cijan, którzy si ħ smuc Ģ z powodu ró Ň norakich
cierpie ı i niepowodze ı , gdy w gr ħ wchodz Ģ słuszne i dobre sprawy. Trudniej jest
dostrzec cichych, gdy Ň dobro, które czyni Ģ jest pokorne i z reguły nie robi tyle
hałasu co zło, które potrafi człowieka „zakrzycze ę " na ka Ň dym kroku, chocia Ň by w
Ļ rodkach masowego przekazu. Wielu jest równie Ň ludzi pragn Ģ cych sprawiedli-
wo Ļ ci, którzy niekiedy ze wzgl ħ du na swe bezkompromisowe umiłowanie tej
warto Ļ ci s Ģ wy Ļ miewani, prze Ļ ladowani i gn ħ bieni przez innych. Z pewno Ļ ci Ģ s Ģ
te Ň ludzie miłosierni, którzy pomagaj Ģ potrzebuj Ģ cym, których o dobro nie trzeba
specjalnie prosi ę , a zło potrafi Ģ innym wybacza ę . Istniej Ģ te Ň ludzie czystego serca,
którzy praktykuj Ģ cz ħ st Ģ spowied Ņ i pragn Ģ , aby w ich sercach zawsze był obecny
Pan Jezus. Gdzieniegdzie mo Ň na jeszcze dostrzec Ļ miałków za Ň egnuj Ģ cych kłótnie i
spory, umiej Ģ cych godzi ę poró Ň nione strony, wprowadza ę pokój ich postawa
ukazuje jak mo Ň na dochodzi ę do prawdy nie przez przemoc a w duchu
ewangelicznej miło Ļ ci.
Czy w Ļ ród nich i my jeste Ļ my? Gdzie odnajdujemy swoje miejsce? Czy jest to
miejsce na miar ħ powołania nas przez Boga do tego, aby Ļ my byli szcz ħĻ liwi
wiecznie?
Bóg wszystkim „ludziom błogosławie ı stw" obiecuje szcz ħĻ cie. Mówi im, Ň e do
nich nale Ň y Jego Królestwo, Ň e smutnych pocieszy, spragnionych napoi i nasyci
dobrami, obdarzy Miłosierdziem i Swoim Synostwem oraz rado Ļ ci Ģ z ogl Ģ dania
Swojej Twarzy. Warto wi ħ c, nie czekaj Ģ c, ju Ň dzi Ļ podj Ģę trud kroczenia drog Ģ
błogosławie ı stw, aby odnale Ņę pełne szcz ħĻ cie w Bogu. Warto nie szcz ħ dzi ę wy-
siłków na tej prawdziwej drodze do szcz ħĻ cia, którego nikt nie mo Ň e nam odebra ę ,
a które trwa ę b ħ dzie zawsze.
5. Modlitwa
błogosławieni ubodzy duchem Ļ wiadomi niedostatku wewn ħ trznego
błogosławieni którzy płacz Ģ wra Ň liwi na los drugich
błogosławieni cisi
niezagłuszaj Ģ cy swego serca i sumienia
błogosławieni miłosierni nie - egoi Ļ ci
błogosławieni czystego serca Ň yj Ģ cy w ka Ň dym dniu bez grzechu błogosławieni
pokój czyni Ģ cy
siewcy zgody zwyci ħŇ ajcłcy zło dobroci Ģ błogosławieni którzy łakn Ģ i pragn Ģ
sprawiedliwo Ļ ci uczciwi
błogosławieni cierpi Ģ cy dla sprawiedliwo Ļ ci ludzie z jedn Ģ twarz Ģ
(W. Ał. Niew ħ głowski. Błogosławieni)
31599426.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin