Scenariusz imprezy na powitanie wiosny
dla uczniów klas 0-III
Cele imprezy:
- - zapoznanie uczniów z tradycjami związanymi z pierwszym dniem
wiosny;
- - integracja uczniów poszczególnych klas;
- - zaangażowanie uczniów klas młodszych i nauczycieli do wspólnej zabawy;
- - propagowanie zdrowego trybu życia;
- - rozwijanie zainteresowań artystycznych i przyrodniczych;
Formy i metody pracy:
metody aktywizujące, zabawa, praca w grupach, praktyczne działanie, inscenizacja,
Środki dydaktyczne:
szary papier, kartony, flamastry, kredki, farby, pędzle, wiersz pt.,,Marzec”
L. Wiszniewskiego, magnetofon, gałęzie, posiana wcześniej dowolna roślina w doniczce, czapka i torba listonosza,
Przebieg imprezy:
Impreza odbywa się w sali gimnastycznej lub na boisku szkolnym.
Uczestniczą w niej uczniowie klas O-III z wychowawcami.
Uczniowie i nauczyciele są wcześniej poinformowani o przebiegu imprezy.
Zabawę prowadzi narrator, który zapowiada poszczególne etapy.
1. 1. Zabawa integracyjna ,,Witam tych, którzy...”
Uczestnicy imprezy stają w kręgu. Na słowa prowadzącego podnoszą rękę ci , którzy:
- - lubią lody;
- - lubią wiosnę;
- - lubią jeździć rowerem;
- - mają niebieskie oczy.....
Pozostali uczestnicy zabawy biją im brawo.
2. 2. Piosenka ,,Powitanka”.
Wszyscy są , witam was.
Zaczynamy bo już czas.
Jestem ja, jesteś ty,
raz, dwa trzy.
(Dzieci tańczą parami po kole. Przy słowach ,,Jestem ja, jesteś ty,
raz, dwa trzy” pokazują na siebie, na partnera i klaszczą).
3. 3. Opowiadanie narratora wspomagane ilustracjami, planszami , kukłą Marzanny i majowym gaikiem:
21 marca rozpoczyna się kalendarzowa wiosna. O tej porze w przyrodzie następuje wiele zmian. Czy wiecie, że:
- - wszystkie zwierzęta pokryte futrem ,,linieją na wiosnę, czyli tracą puch, który przez zimę podbijał ich futra;
- - dzięcioł na wiosnę szuka żony, a nie potrafi śpiewać, to bębni dziobem na suchym sęku;
- - rośliną, która wiosną najwcześniej zakwita w naszych lasach jest leszczyna;
- - spod stosu zeschłych liści już w końcu marca wygramolił się chudy jeż, który prawie pół roku nic nie jadł – od razu rusza na polowanie;
- - jeszcze prawie nic nie kwitnie – ani w polu, ani w ogrodach, ani w lesie, a już przebiśnieg zakwitł białym dzwonkiem;
- - pierwszy ciepły dzień po długiej zimie to pobudka dla pszczół;
- - na polu, w kotlinach, pod krzakami tarniny, siedzą ukryte małe, puchate kulki- to młode zajączki.
Aby wiosna mogła na dobre u nas zagościć, musimy przegnać zimę. Odchodzącą zimę wyobraża kukła, którą , jak mówi tradycja należało utopić. Obrzęd topienia Marzanny odbywał się w czwartą niedzielę Wielkiego Postu i polegał na niszczeniu kukły symbolizującej zimę, choroby, śmierć i każde zło nękające ludzi .Kukłę tę nazywano bardzo różnie: Moreną, Marzanną, Świercichą. Obrzęd topienia Marzanny miał spowodować zmianę pór roku i przyspieszyć nadejście wiosny.
W wielu regionach Polski oprócz zwyczaju topienia Marzanny, symbolu zimy, istnieje stary słowiański zwyczaj witania wiosny. Zwyczaj ten zwany jest gaikiem, majem, maikiem lub nowym latkiem.
Dziewczęta i dzieci obnoszą po wsiach zieloną gałąź albo drzewko przystrojone we wstążki, kwiaty, dzwonki, czasem z przywiązaną do wierzchołka laleczką – królową wiosną. Składają życzenia, dostają podarunki, śpiewają pieśni.
4. 4. Spacer do najbliższej rzeki w celu utopienia kukły Marzanny.
5. 5. Śpiewanie piosenek o pożegnaniu zimy i powitaniu wiosny.
(zał. nr 1)
6. 6. Pojawienie się listonosza z dużą pocztową torbą pełną telegramów.
Posłuchajcie mnie dzieci, proszę!
Wiosenne telegramy przynoszę!
Wyciąga z torby kolorowe karty i odczytuje telegramy:
Kto chce doczekać pociechy,
kto chce jeść moje orzechy-
niech mnie nie łamie, nie zgina!....
Kwitnąca leszczyna
Niedługo zima pryśnie,
śnieg już przebiłem...
Przebiśnieg
Choć na polach jeszcze śnieg,
woda zimna i wiatr dmucha,
idę składać w wodzie skrzek,
lecz na ląd wrócę-
Ropucha
Lecę- będę w czasie krótkim.
Czy gotowe dla nas budki?
Spodziewam się, że tak -
Szpak
Wracamy!...Nowina wesoła!...
Pozdrawiamy nasz kraj kochany!
Szykujcie już – brony, koła!
Kle....kle....kle...Stop...
Bociany
7. 7. Podział dzieci na grupy (wg znaczków) w celu wykonania określonych zadań :
· · ...
madziala5