Ekonomika Opracowanie pytań Grzegorz Węgrzyk.doc

(72 KB) Pobierz

Grzegorz Węgrzyk

ID-MO-16

 

Strategia to kompleksowy plan osiągania celów organizacji. Zarządzanie strategiczne z kolei jest to sposób podejścia do gospodarczych szans i wyzwań – jest to kompleksowy proces zarządzania, nastawiony na formułowanie i wprowadzanie w życie skutecznych strategii. Takie skuteczne strategie wyróżniają się tym, że sprzyjają lepszemu dopasowaniu między organizacą a jej otoczeniem i osiąganiu celów strategicznych.

Ø       Strategia

Kompleksowy plan osiągania celów organizacji

Ø       Zarządzanie strategiczne

Kompleksowy, ciągły proces zarządzania, nastawiony na formułowanie i wdrażanie skutecznych strategii: sposób podejścia do szans i wyzwań gospodarczych

Ø       Skuteczna strategia

Strategia wspierająca lepsze dopasowanie między organizacją i jej otoczeniem, oraz osiąganie celów strategicznych

 

Składniki strategii

Na ogół dobrze pomyślana strategia koncentruje się na trzech obszarach: Wyróżniającej się umiejętności, zasięgu i dystrybucji zasobów.

Wyróżniająca się umiejętność to coś, co organizacja robi wyjątkowo dobrze.

Mocna strona organizacji, którą odznacza się tylko niewielka liczba konkurujących ze sobą firm.

Zasięg strategii określa na jakich rynkach organizacja będzie konkurować.

Rozmieszczenie zasobów  to sposób, w jaki organizacja rozdziela swoje zasoby na różne obszary, na których konkuruje

Strategia na poziomie autonomicznej jednostki gospodarczej

Zestaw wariantów strategicznych spośród których organizacja dokonuje wyboru, prowadząc działalność w określonej gałęzi lub na konkretnym rynku

Strategia na poziomie przedsiębiorstwa

Zestaw wariantów strategicznych,  sposród których organizacja dokonuje wyboru, zarządzając swoimi operacjami jednocześnie w kilku gałęziach i na kilku rynkach.

Formułowanie strategii

Zestaw procesów składających się na tworzenie lub określenie strategii organizacji; koncentruje się na treści strategii

Wdrażanie strategii

Metody stosowane do operacjonalizacji lub realizacji strategii w organizacji; koncentruje się na procesach, dzięki którym strategie są wprowadzane w życie

Strategia przemyślana

Plan działania który organizacja wybiera i wprowadza w życie aby wspierać swoją misję i cele.

Strategia wyłaniająca się

Wzorzec działań, który rozwija się z upływem czasu w braku misji i celów lub wbrew misji i celom.

Naśladowanie wyróżniających się umiejętności

Praktyka polegająca na powielaniu wyróżniającej się umiejętności jakiejś innej firmy i wdrażania w ten sposób wartościowej strategii.

Trwała przewaga konkurencyjna

Przewaga konkurencyjna, która utrzymuje się, kiedy zaprzestaną wszelkich prób naśladownictwa strategicznego.

Słaba strona organizacji

Brak pewnej umiejętności lub zdolności, który nie pozwala organizacji dokonać wyboru i wdrażać strategii wspierających jej misję.

Niekorzystna pozycja konkurencyjna

Sytuacja w której organizacja nie wprowadza w życie wartościowych strategii które wdrażają konkurencyjne organizacje.

Szansa organizacji

Obszar w otoczeniu, który jeśli zostanie odpowiednio wykorzystany może pobudzić do bardzo dobrych wyników działania.

Zagrożenie dla organizacji

Obszar w otoczeniu, który zwiększa trudności napotykane przez organizację w osiąganiu dobrych

wyników działania.

 

Podstawowymi instrumentami zarządzania strategicznego są:

Komunikowanie

zarządzanie przez ryzyko

struktura organizacyjna.

Właściwy system komunikowania się odgrywa szczególną rolę w procesie planowania długookresowego. Plan strategiczny zakłada sterowanie i koordynację długofalowego rozwoju organizacji gospodarczej oraz jej otoczenia. Dzięki systemowi informacyjnemu jest możliwe gromadzenie i analizowanie danych strategicznych dotyczących otoczenia przedsiębiorstwa oraz jego głównych funkcji – marketingu, finansów, badań i rozwoju. W metodzie tej najpierw ocenia się stopień wpływu różnorodnych „zagrożeń” zewnętrznych i wewnętrznych na przedsiębiorstwo, a następnie podejmuje decyzje zapewniające dalsze funkcjonowanie organizacji gospodarczej. Proces ten obejmuje trzy etapy, a mianowicie: identyfikację sytuacji zagrożenia (sytuacja ryzyka) za pomocą rozpoznawania i prognozowania rozwoju techniki i technologii, bądź też za pomocą metody identyfikacji ryzyka gospodarczego (analiza zdarzeń, zagrożeń, dokumentacji, cząstkowa itd.), ocenę ryzyka, która umożliwia utworzenie „klas ryzyka” według dwóch kryteriów: „prawdopodobnej straty” oraz „potencjalnej maksymalnej straty”, wyodrębnienie sposobów eliminacji ryzyka; zaliczyć do nich należy: unikanie, łagodzenie, ograniczanie, rozpraszanie, zabezpieczanie zewnętrzne oraz zabezpieczanie wewnętrzne przed powstaniem sytuacji ryzyka. Kolejny instrument zarządzania strategicznego stanowi ustalenie struktury organizacyjnej odpowiadającej celom strategicznym. Struktura taka powinna zapewnić realizację decyzji strategicznych naczelnego kierownictwa przez jednostki operatywne przedsiębiorstwa.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin