Wstęp.pdf

(203 KB) Pobierz
QPrint
WstĪp
Etiologia Zatrzy
Krĥōenia
Charakterystyka Pacjenta Pediatryczne
mania Oddychania i Krĥōenia
Krĥōenia
Charakterystyka Pacjenta Pediatrycznego
go
Cele:
niewydolnoĻciĢ krĢŇenia. PoczĢtkowo organizm
uruchamia fizjologiczne mechanizmy adaptacyjne
majĢce na celu ochronħ serca i mzgu przed hipoksjĢ i
prowadzĢce do skompensowania niewydolnoĻci
oddechowo-krĢŇeniowej. JednakŇe wraz z nasileniem
siħ stopnia niewydolnoĻci lub uszkodzenia w wyniku
urazu, organizm traci zdolnoĻę do utrzymania tych
mechanizmw. Mwimy wtedy o zdekompensowanej
niewydolnoĻci oddechowej lub krĢŇeniowej w zaleŇnoĻci
od tego, co byþo pierwotnĢ przyczynĢ, obie teŇ mogĢ
wystħpowaę rwnoczeĻnie.
Po zapoznaniu siħ z rozdziaþem czytelnik
powinien umieę:
Omwię i porwnaę etiologiħ
zatrzymania oddychania i krĢŇenia u
dzieci i dorosþych
Omwię rokowanie w zaleŇnoĻci od
pierwotnej i wtrnej przyczyny
zatrzymania krĢŇenia
Znaę specyfikħ anatomii, fizjologii i
stanu neurologicznego niemowlħcia
i dziecka
Wsplne wystħpowanie niewydolnoĻci oddechowej i
krĢŇeniowej pojawia siħ wraz z pogarszaniem siħ stanu
dziecka i prowadzi do niewydolnoĻci oddechowo-
krĢŇeniowej i w efekcie do zatrzymania oddychania i
krĢŇenia (Rycina 1).
ETIOLOGIA ZATRZYMANIA
ODDYCHANIA I KRĤŌENIA
ODDYCHANIA I KRĤŌENIA
Skompensowana
niewydolnoĻę
oddechowa
Skompensowana
niewydolnoĻę
krĢŇenia
Etiologia zatrzymania oddychania i krĢŇenia jest rŇna u
dzieci i dorosþych i wynika z rŇnic fizjologicznych,
anatomicznych i odmiennej patologii. Te rŇnice ulegajĢ
zmianom podczas dzieciıstwa od momentu urodzenia i
okresu noworodkowego poprzez okres niemowlħctwa,
dzieciıstwa (wliczajĢc w to okres dojrzewania) do
momentu osiĢgniħcia dojrzaþoĻci.
Zdekompensowana
niewydolnoĻę
oddechowa
Zdekompensowana
niewydolnoĻę
krĢŇenia
Pierwotne zatrzymanie krĢŇenia wynikajĢce z
zaburzeı rytmu takich jak migotanie komr lub
czħstoskurcz komorowy bez tħtna (VF/VT) jest czħstsze
u dorosþych, poczĢtek wtedy jest nagþy,
nieprzewidywalny i jest odzwierciedleniem pierwotnej
choroby serca. W tej sytuacji wymagana jest
natychmiastowa defibrylacja, a z kaŇdĢ minutĢ, ktra
upþywa od utraty ĻwiadomoĻci do momentu wykonania
defibrylacji, szansa na powrt spontanicznego krĢŇenia
maleje o10%.
NiewydolnoĻę krĢŇeniowo-oddechowa
Zatrzymanie krĢŇenia i oddychania
ĺmierę
Powrt
spontanicznego
krĢŇenia
NiewydolnoĻę
wielonarzĢdowa
Peþny powrt
do zdrowia
Wtrne zatrzymanie oddychania i krĢŇenia jest
czħstsze u dzieci i jest ono odbiciem wyczerpania siħ
moŇliwoĻci organizmu w przypadku urazu lub choroby
leŇĢcej u podstawy zaburzenia (Rycina 1)
Rytmem poprzedzajĢcym zatrzymanie krĢŇenia jest
najczħĻciej bradykardia prowadzĢca do asystolii lub
aktywnoĻę elektryczna bez tħtna.
Ponowne
zatrzymanie
krĢŇenia lub Ļmierę
Rytmy te nie wynikajĢ pierwotnie z choroby serca, ale z
zaburzeı jego funkcji spowodowanych ostrym
niedotlenieniem tkanki miħĻnia sercowego powodujĢcej
jego dysfunkcjħ. MoŇe ono wynikaę z niewydolnoĻci
oddechowej i niedostatecznego natlenowania lub z
powodu ciħŇkiej hipotensji spowodowanej
Rycina 1 Konsekwencje powstaþe w wyniku
nieleczonej, postħpujĢcej niewydolnoĻci
oddechowej i krĢŇeniowej u niemowlĢt i dzieci.
EPLS 1
WstĪp
Etiologia Zatrzy
Etiologia Zatrzymania Oddychania i
mania Oddychania i
Charakterystyka Pacjenta Pediatryczne
ggo
ETIOLOGIA ZATRZYMANIA
68591476.003.png
Wstħp
ROKOWANIE
Ňe gþowa ma tendencjħ do przyginania siħ do tuþowia w
pozycji na plecach, co þatwo prowadzi do niedroŇnoĻci
miħkkich tkanek w obrħbie krtani. Wraz z wiekiem gþowa
staje siħ proporcjonalnie mniejsza w stosunku do klatki
piersiowej, szyja siħ wydþuŇa, a krtaı staje siħ bardziej
odporna na ucisk z zewnĢtrz.
Rokowanie po resuscytacji z powodu zatrzymaniu
oddychania i krĢŇenia jest zþe, zwþaszcza, jeĻli czas
trwania zatrzymania krĢŇenia byþ przedþuŇony. Dlatego
kluczowe znaczenie ma rozpoznawanie objaww
poprzedzajĢcych i wdroŇenie wþaĻciwych interwencji.
Rozpoznanie i rozpoczħcie resuscytacji dziecka w
stanie zatrzymania oddechu (jako ostatnie stadium
zdekompensowanej niewydolnoĻci oddechowej), ale z
zachowanym krĢŇeniem þĢczy siħ z dþugoterminowym
przeŇyciem w granicach 50-70%. JednakŇe dla dziecka
z zatrzymaniem krĢŇeniowo-oddechowym w
mechanizmie asystolii szansa na przeŇycie bez ubytkw
neurologicznych jest poniŇej 5%. RŇne etiologie
chorb dzieciħcych w porwnaniu z chorobami
dorosþych wynikajĢ z ich rŇnic fizjologicznych i
anatomicznych. Te rŇnice moŇna rozpatrywaę w
kontekĻcie kolejnoĻci postħpowania z: A - Airway -drogi
oddechowe, (Ac - wraz z unieruchomieniem szyjnego
odcinka krħgosþupa w przypadku powaŇnego urazu), B -
Breathing -oddychanie, C - Circulation - krĢŇenie i D -
Disability Î stan ĻwiadomoĻci.
Zapamiħtanie schematu ABCD uþatwi ustalenie
priorytetw w kluczowych krokach postħpowania z
kaŇdym dzieckiem. Takie podejĻcie ratuje Ňycia.
U niemowlħcia twarz i usta sĢ maþe i stosunkowo duŇy
jħzyk þatwo prowadzi do niedroŇnoĻci drg
oddechowych u nieprzytomnego dziecka. Dno jamy
ustnej rwnieŇ þatwo poddaje siħ uciskowi, dlatego
wymagana jest ostroŇnoĻę przy manewrach udraŇniania
grnych drg oddechowych, w przeciwnym razie þatwo
jest doprowadzię do niedroŇnoĻci na tym poziomie.
Krtaı
Krtaı u niemowlħcia jest poþoŇona wyŇej niŇ u osoby
dorosþej (u ktrej znajduje siħ na poziomie 6.-7. krħgu
szyjnego), nagþoĻnia jest w ksztaþcie litery U i wystaje w
kierunku gardþa pod kĢtem 45», struny gþosowe sĢ
krtkie. U dzieci poniŇej 8. roku Ňycia krtaı ma ksztaþt
lejka z najwħŇszym miejscem na poziomie chrzĢstki
pierĻcieniowatej. U dzieci starszych krtaı ma ksztaþt
cylindryczny, ktry przechodzi na oskrzele gþwne.
Te anatomiczne zaleŇnoĻci majĢ znaczenie kliniczne w
nastħpujĢcych sytuacjach:
U maþych dzieci w przypadku czħĻciowej
niedroŇnoĻci drg oddechowych spowodowanej
ciaþem obcym nie wolno stosowaę manewrw
majĢcych na celu usuniħcie ciaþa obcego, gdyŇ
moŇe to doprowadzię do caþkowitej niedroŇnoĻci.
Ciaþo obce moŇe w rzeczywistoĻci zostaę
wprowadzone niŇej do najwħŇszego miejsca krtani
majĢcej lejkowaty ksztaþt tzn. na poziom chrzĢstki
pierĻcieniowatej.
Po wprowadzeniu þyŇki laryngoskopu moŇe byę
stosunkowo trudne utrzymanie na niej duŇego
jħzyka a jego przemieszczenie siħ ku tyþowi moŇe
powodowaę niedroŇnoĻę drg oddechowych
zwþaszcza, Ňe nagþoĻnia i krtaı sĢ poþoŇone
wysoko.
Dogþowowe poþoŇenie krtani powoduje powstanie
ostrego kĢta pomiħdzy czħĻciĢ ustnĢ gardþa a
gþoĻniĢ. Dlatego trudne jest uwidocznienie gþoĻni w
laryngoskopii bezpoĻredniej. Uzyskanie dobrej
widocznoĻci moŇe byę þatwiejsze po zastosowaniu
þyŇki prostej zamiast krzywej.
WþoŇenie rurki intubacyjnej moŇe byę utrudnione z
powodu problemw w uzyskaniu caþkowitej
widocznoĻci, dlatego Ňe spoidþo przednie strun
gþosowych jest poþoŇone wyŇej niŇ spoidþo tylne.
U dzieci poniŇej 8. roku Ňycia moŇna uŇywaę rurki
bez mankietu uszczelniajĢcego, poniewaŇ rozmiar
rurki jest wyznaczony przez najwħŇszĢ czħĻę
grnych drg oddechowych a mianowicie poziom
chrzĢstki pierĻcieniowatej. Prawidþowo dobrany
rozmiar rurki intubacyjnej tworzy dostateczne
CHARAKTERYSTYKA
PACJENTA PEDIATRYCZNEGO
PACJENTA PEDIATRYCZNEGO
Drogi oddechowe (A)
Nos i gardþo
W momencie urodzenia szczyt nagþoĻni znajduje siħ na
poziomie pierwszego krħgu szyjnego, tzn. jest on
uþoŇony wysoko i skierowany w kierunku przednim. W
skutek tego þatwo dochodzi do niedroŇnoĻci drg
oddechowych spowodowanych obrzħkiem tkanek
miħkkich.
Niemowlħ fizjologicznie oddycha nosem przez pierwsze
6 miesiħcy, dlatego przy niedroŇnoĻci nosa ( np.: z
powodu nadmiernego wydzielania Ļluzu w czasie
infekcji drg oddechowych) moŇe zuŇywaę tak znacznĢ
iloĻę energii, Ňe w konsekwencji moŇe to doprowadzię
do niewydolnoĻci oddechowej. Zaburzenie w droŇnoĻci
na poziomie nosa moŇe byę rwnieŇ spowodowane
anomaliami anatomicznymi takimi jak niedroŇnoĻę
nozdrzy tylnych ( niedostateczny rozwj nozdrzy
niezapewniajĢcy naleŇytej droŇnoĻci) lub poprzez
zaþoŇonĢ sondħ ŇoþĢdkowĢ lub plastry, ktre mogĢ
spowodowaę zatkanie otworw nosowych.
Wzajemny stosunek gþowy i szyi
Gþowa u niemowlħcia jest duŇa w porwnaniu z resztĢ
ciaþa. Dodatkowo stosunkowo duŇa potylica powoduje,
EPLS 2
CHARAKTERYSTYKA
rogi oddechowe (A)
68591476.004.png
uszczelnienie w tej okolicy pozwalajĢce na
wentylacjħ dodatnimi ciĻnieniami wdechowymi bez
zbytniego przecieku dostarczanego powietrza wokþ
rurki. Zbyt maþa rurka intubacyjna prowadzi do zbyt
duŇego przecieku wokþ niej, co jest poþĢczone z
nieefektywnĢ wentylacjĢ. Do niedawna zabronione
byþo stosowanie rurek z mankietem u dzieci poniŇej
8. roku Ňycia. JednakŇe dowody wskazujĢ, Ňe rurki
intubacyjne z mankietem uszczelniajĢcym mogĢ
byę uŇywane u maþych dzieci pod warunkiem
prawidþowo dobranego rozmiaru rurki i
kontrolowania ciĻnienia w mankiecie (patrz Rozdziaþ
3).
niedroŇnoĻę jelit) lub w pþucach (nadmierne rozdħcie z
powodu zapalenia oskrzelikw, astmy lub aspiracji ciaþa
obcego) moŇe prowadzię do nieefektywnej wentylacji.
U starszych dzieci miħĻnie miħdzyŇebrowe sĢ bardziej
rozwiniħte i majĢ znaczĢcy udziaþ w mechanice
oddychania. ņebra stajĢ siħ skostniaþe i peþniĢ funkcjħ
solidnej podpory jak rwnieŇ tworzĢ sztywnĢ
konstrukcjħ mniej podatnĢ na zapadanie siħ w czasie
zaburzeı oddychania. W czasie niewydolnoĻci
oddechowej moŇe u mþodszych dzieci wystħpowaę
znaczne zaciĢganie przestrzeni miħdzyŇebrowych i
mostka z powodu wiħkszej podatnoĻci klatki piersiowej,
co nie jest aŇ tak wyraŅne u starszych dzieci.
Niemowlħ w porwnaniu do dorosþego ma
proporcjonalnie wĢskie drogi oddechowe, co czyni je
szczeglnie podatnymi na obrzħk. Bezwzglħdna
Ļrednica drg oddechowych jest rwnieŇ mniejsza i w
zwiĢzku z tym infekcje ukþadu oddechowego sĢ
obarczone proporcjonalnie wyŇszĢ zachorowalnoĻciĢ i
ĻmiertelnoĻciĢ u dzieci niŇ u dorosþych.
Krĥōenie (C)
ObjħtoĻę krwi krĢŇĢcej u noworodka wynosi 80 ml/kg i
zmniejsza siħ wraz z wiekiem do 60-70 ml/ kg u osoby
dorosþej. Dla noworodka o wadze 3 kg objħtoĻę ta
wynosi 240 ml, dla 6-miesiħcznego niemowlħcia o
wadze 6 kg objħtoĻę krwi krĢŇĢcej wynosi 480 ml. Te
liczby pokazujĢ, Ňe dzieci sĢ bardzo wraŇliwe na utratħ
pþynw, a caþkowita objħtoĻę pþynw ustrojowych jest
niewielka. Nic dziwnego, Ňe z powodu biegunki rocznie
umierajĢ miliony dzieci na caþym Ļwiecie.
Efekt spowodowany obrzħkiem drg oddechowych
moŇna przedstawię przy pomocy prawa PoiseuilleÓa,
ktre pokazuje za pomocĢ wzoru zaleŇnoĻę pomiħdzy
oporem gazu przepþywajĢcego przez rurħ (R) do
dþugoĻci rury (l), lepkoĻci gazu ( ) i promienia rury (r):
8
r
lv
Stan ŁwiadomoŁci (D)
R =
JednĢ z trudnoĻci w postħpowaniu z bardzo maþymi
dzieęmi jest ich brak zdolnoĻci do komunikacji i
wyraŇania uczuę. Podczas opieki naleŇy podjĢę
wszelkie wysiþki by okazaę choremu lub rannemu
dziecku sympatiħ i wspþczucie. Nie jest trudno
wyobrazię sobie jak bardzo moŇe byę przeraŇone
dziecko, ktre czuje siħ Ņle, jest przywoŇone do szpitala
przez zmartwionych rodzicw, znajduje siħ w
nieznanym otoczeniu, gdzie obcy ludzie mogĢ robię
rzeczy, ktre nie sĢ przyjemne. ĺwiadomoĻę þagodzi
lħk, dlatego tak waŇne jest wytþumaczenie wszystkiego
dziecku jasno i dokþadnie. JeĻli to moŇliwe, wyjaĻnienia
muszĢ byę przedstawione w sposb zrozumiaþy dla
dziecka. NaleŇy pozwolię zostaę rodzicom wraz z
dzieęmi nawet podczas wykonywania zaawansowanych
procedur medycznych. ObecnoĻę rodzicw w tej
sytuacji pozwoli na zmniejszenie lħku i obaw u dziecka i
zredukowanie poziomu stresu zarwno u dziecka jak i u
rodzicw.
4
Dlatego niewielkie zmniejszenie Ļrednicy drg
oddechowych ma olbrzymi wpþyw na przepþyw tlenu i
dwutlenku wħgla przez pþuca.
Oddychanie (B)
Po urodzeniu pþuca sĢ niedojrzaþe z caþkowitĢ
powierzchniĢ pħcherzykw pþucnych wynoszĢcĢ 3 m 2 w
porwnaniu z 70 m 2 u osoby dorosþej. Od momentu
urodzenia do okresu dojrzaþoĻci dziesiħciokrotnie
wzrasta liczba pħcherzykw pþucnych. U wczeĻniakw
w momencie urodzenia moŇe byę utrudnione
utrzymanie otwartych pħcherzykw pþucnych, co jest
skutkiem niedoboru surfaktantu. W takiej sytuacji moŇe
byę wymagana podaŇ surfaktantu egzogennego by
utrzymaę otwarte i droŇne pħcherzyki pþucne.
ZdolnoĻę dzieci do komunikowania siħ na ogþ rozwija
siħ wraz z wiekiem. NaleŇy jednak pamiħtaę, Ňe
szczeglnie w trakcie odczuwania blu, w stresie i lħku
dziecko moŇe cofnĢę siħ do zachowaı odpowiednich
dla mþodszej grupy wiekowej. NaleŇy wziĢę to pod
uwagħ podczas wykonywania bardziej szczegþowego
badania stanu neurologicznego pacjenta
pediatrycznego. Z powodu sþabszej moŇliwoĻci
komunikacji dla dzieci poniŇej 5. roku Ňycia uŇywa siħ
zmodyfikowanej skali Glasgow.
Mechanika oddychania rwnieŇ zmienia siħ wraz z
wiekiem Î u niemowlĢt Ňebra sĢ podatne i elastyczne,
miħĻnie miħdzyŇebrowe stosunkowo sþabe i maþo
efektywne w porwnaniu z przeponĢ. Jest ona gþwnym
miħĻniem oddechowym u niemowlĢt, jej ruch ku doþowi
w czasie wdechu pociĢga klatkħ piersiowĢ w kierunku
jamy brzusznej, co powoduje zassanie na zasadzie
prŇni powietrza do grnych drg oddechowych i do
pþuc. Mechaniczne przeszkody utrudniajĢce prawidþowe
kurczenie siħ przepony, ktrych przyczyna leŇy w jamie
brzusznej (rozdħcie ŇoþĢdka, odma otrzewnowa lub
EPLS 3
68591476.005.png 68591476.006.png
Wstħp
Wiek i masa ciaĀa
masa ciaĀa
(Sudden Infant Death Syndrome). W okresie
niemowlħcym wrodzone zaburzenia sĢ wciĢŇ wiodĢcĢ
przyczynĢ Ļmierci, za nimi nastħpne w kolejnoĻci to
choroby ukþadu sercowo-naczyniowego i oddechowego,
choroby infekcyjne i urazy. NajwyŇsza ĻmiertelnoĻę u
dzieci w wieku przedszkolnym jest zwiĢzana z urazami,
nastħpna przyczyna to wrodzone anomalie, choroby
ukþadu sercowo-naczyniowego i nowotwory zþoĻliwe. U
dzieci w wieku szkolnym urazy sĢ znowu najczħstszĢ
przyczynĢ zgonw z blisko poþowĢ przypadkw i
ponownie duŇa liczba zgonw jest spowodowana
nowotworami zþoĻliwymi. W grupie wiekowej pomiħdzy
15 a 24 rokiem Ňycia rŇnice sĢ jeszcze bardziej
skrajne: samobjstwa i samookaleczenia stanowiĢ
drugĢ, a morderstwa trzeciĢ, co do czħstoĻci
wystħpowania przyczynħ Ļmierci.
KolejnĢ rŇnicĢ pomiħdzy dzieęmi a dorosþymi sĢ ich
wielkoĻę zmieniajĢca siħ wraz z wiekiem. W zwiĢzku z
tym masa ciaþa jest istotnym parametrem, poniewaŇ u
dzieci leki sĢ przepisywane w zaleŇnoĻci od masy ciaþa
pacjenta. W sytuacji zagroŇenia Ňycia nie ma czasu na
waŇenie pacjenta. NastħpujĢcy wzr przewiduje
przybliŇonĢ masħ ciaþa dziecka w zaleŇnoĻci od wieku
wyraŇonego w latach (pomiħdzy 1. a 10.rokiem Ňycia):
Masa ciaþa(kg)= 2x [wiek w latach+4]
IstniejĢ rwnieŇ inne nieocenione przyrzĢdy takie jak
taĻma Broselow. Przedstawia ona zaleŇnoĻę dþugoĻci
ciaþa dziecka do jego masy ciaþa. Zaznaczone sĢ
rwnieŇ na niej w odpowiednich przedziaþach dawki
lekw resuscytacyjnych obliczone na naleŇnĢ masħ
ciaþa. Wyszczeglniony jest takŇe rozmiar sprzħtu, ktry
dobiera siħ w zaleŇnoĻci od dziecka. TaĻma jest
bardziej dokþadna w oszacowaniu masy ciaþa niŇ
powyŇszy wzr. JednakŇe, niezaleŇnie od obranej
metody, zasadnicze znaczenie ma wystarczajĢce
zapoznanie siħ z siħ z jednĢ z nich, aby osoba
udzielajĢca pomocy dziecku umiaþa danĢ metodħ uŇyę
szybko i poprawnie.
Przyczyny zgonw sĢ zrŇnicowane w zaleŇnoĻci od
grupy wiekowej. Pozwala to na wprowadzenie
programw zapobiegawczych. Programy te zaleŇĢ od
poþĢczenia trzech dziedzin: edukacji, zmniejszenia
zagroŇeı w Ļrodowisku i wprowadzenia aktw
prawnych dotyczĢcych bezpieczeıstwa. Wszyscy
pracownicy ochrony zdrowia powinni byę wþĢczeni we
wprowadzanie podstawowych zasad zapobiegania
urazom: tzw. prewencja pierwotna (zapobieganie
wypadkom np.: uŇycie bezpiecznych materiaþw na
placach zabaw), prewencja wtrna (zmniejszenie
skutkw wypadkw np.: zachħcanie do noszenia
kaskw rowerowych) i prewencja trzeciorzħdowa
(zmniejszenie konsekwencji wypadkw poprzez
polepszanie skutecznoĻci dziaþania zespoþw
ratowniczych udzielajĢcych pomocy np.: poprzez branie
udziaþu w kursach takich jak EPLS).
PRZYCZYNY ŀMIERCI I JEJ
ZAPOBIEGANIE
ZAPOBIEGANIE
W okresie noworodkowym najczħstszĢ przyczynĢ
Ļmierci sĢ wrodzone anomalie rozwojowe, za nimi
kolejnĢ przyczynĢ sĢ powikþania okoþoporodowe a
nastħpnie zespþ nagþej Ļmierci noworodkw SIDS
Prewencja trzeciorzħdowa jest zilustrowana za pomocĢ
þaıcucha przeŇycia, obrazujĢcego, jak w sposb
skoordynowany osiĢgnĢę najlepszĢ opiekħ w stanach
zagroŇenia Ňycia.
Rycina 3 ýaıcuch przeŇycia Europejskiej Rady Resuscytacji moŇe mieę zastosowanie u pacjenta
pediatrycznego. Pierwsze ogniwo odnosi siħ do rozpoznawania uleczalnego problemu (np.: niewydolnoĻę
oddechowa lub krĢŇeniowa) i woþania o pomoc ( tzn. po 1 minucie BLS u dzieci); drugie ogniwo mwi o
wczesnym rozpoczħciu podstawowych zabiegw resuscytacyjnych, trzecie o wykonaniu defibrylacji, jeĻli jest
wskazana, a ostatnie ogniwo odnosi siħ do opieki poresuscytacyjnej szczeglnie skierowanej na ochronħ
mzgu.
EPLS 4
Wiek i
PRZYCZYNY ŀMIERCI I JEJ
68591476.001.png
podziewana Łmierě i Łmierě
nieoczekiwana
koıczy siħ sukcesem. Wczesne interwencje
oparte na schemacie ABCD zmniejszĢ iloĻę
nagþych i niespodziewanych zgonw. Kurs EPLS
ma na celu dostarczenie i przygotowanie do
schematycznego postħpowania, dziħki ktremu
moŇliwe bħdzie zapewnienie optymalnej opieki
wszystkim dzieciom.
nieoczekiwana
Niekiedy dziecko moŇe byę w takim stanie, Ňe
naleŇy przyjĢę, iŇ resuscytacja w tej sytuacji nie
bħdzie dla niego korzystna. Opieka nad takim
dzieckiem i jego rodzinĢ wymaga wspþczucia i
rozwaŇenia innych metod postħpowania (opieka
paliatywna).
ĺmierę dziecka dla rodzicw, krewnych i
personelu medycznego, ktrzy siħ nim opiekujĢ
jest skrajnie smutnym wydarzeniem. Ta ostatnia
grupa obejmuje zarwno personel przedszpitalny
jak i pracujĢcy w szpitalu. Po Ļmierci pacjenta
istotnĢ rzeczĢ jest stworzenie moŇliwoĻci
porozmawiania i omwienia wszystkich spraw,
uczuę i emocji, ktre pojawiþy siħ podczas
opiekowania siħ dzieckiem. KaŇdy czþonek
zespoþu powinien mieę moŇliwoĻę uzyskania
pomocy i rady od kolegw, lekarzy pierwszego
kontaktu, pracownikw socjalnych i lekarzy
medycyny pracy, jeĻli czuje, Ňe jest mu ona
potrzebna (patrz rozdziaþ 11).
Podsumowanie
U dzieci znacznie czħstsze jest
zatrzymanie krĢŇenia i oddychania jako
wtrne do pierwotnej choroby lub urazu
Poznanie i wdroŇenie schematu badania
ABCD u chorego dziecka zapobiega
doprowadzenia do zatrzymania krĢŇenia i
oddychania
DroŇnoĻę drg oddechowych,
oddychanie, krĢŇenie i stan ĻwiadomoĻci
majĢ odmienne cechy charakterystyczne
u dzieci i dorosþych
Prewencja pierwotna (zapobieganie
wypadkom), prewencja wtrna
(zþagodzenie skutkw wypadkw) i
prewencja trzeciorzħdowa (lepsza opieka
medyczna w stanach zagroŇenia Ňycia)
musi byę opracowana zgodnie z
konkretnymi przyczynami zgonw w
zaleŇnoĻci od badanej grupy wiekowej
Kilka tygodni po Ļmierci dziecka rodzice powinni
zostaę zaproszeni, aby mc porozmawiaę z
ordynatorem. Daje to im moŇliwoĻę zadania
wszelkich pytaı i uzyskania informacji na temat
wszystkich prowadzonych badaı. OczywiĻcie,
jeĻli jakiekolwiek pytania pojawiþy siħ przed tym
terminem, rwnieŇ naleŇy na nie odpowiedzieę.
WaŇne jest poczucie, Ňe zapewniono dziecku
najlepszĢ opiekħ i Ňe nie kaŇda resuscytacja
EPLS 5
Spodziewana Łmierě i Łmierě
podziewana Łmierě i Łmierě
Podsumowanie
68591476.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin