Ściąga z przedsiębiorczości rynek, popyt.docx

(29 KB) Pobierz

Popyt  - funkcja przedstawiająca kształtowanie się relacji pomiędzy ceną dobra (towary i usługi), a ilością (liczbą sztuk) jaką konsumenci chcą i mogą nabyć w określonym czasie, przy założeniu niezmienności innych elementów charakteryzujących sytuację rynkową. Wykresem tej funkcji jest tzw. krzywa popytu.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6a/Krzywa_popytu.svg/400px-Krzywa_popytu.svg.png

PRAWO POPYTU -, wraz ze wzrostem ceny danego dobra, zmaleje zapotrzebowanie na dobro, a wraz ze spadkiem ceny zapotrzebowanie wzrośnie.

Wielkość popytu - ilość dobra, które konsumenci zechcą zakupić w określonym czasie (np. w ciągu tygodnia, miesiąca, roku) po danej cenie.

Podaż to ilość dóbr, oferowana na rynku przez producentów przy określonej cenie, przy założeniu niezmienności innych elementów charakteryzujących sytuację na rynku. Zależność między ceną a podażą przedstawia krzywa podaży.

Krzywa podaży - jedna z podstawowych krzywych, używanych w mikroekonomii, pokazująca dla danego dobra ile jego jednostek (Q) są skłonni wyprodukować producenci przy danej cenie (P).

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b0/Krzywa_poda%C5%BCy.svg/450px-Krzywa_poda%C5%BCy.svg.png

Oligopol - forma struktury rynkowej, różna od doskonałej konkurencji, gdzie występuje znaczna ilość małych konkurentów, oraz od czystego monopolu, gdzie istnieje tylko jedna potężna firma; dominująca forma w krajach rozwiniętych; sytuacja na rynku, w której występuje tylko kilku dużych producentów danego dobra czy też dostawców usługi.

Monopol - to struktura rynkowa charakteryzująca się: 1)występowaniem na rynku tylko jednego dostawcy lub producenta danego towaru, który kontroluje podaż i ceny, oraz wielu odbiorców; 2)występowaniem barier uniemożliwiających innym firmom wejście na rynek (np. ustawodawstwo, patenty, koszty itp.); 3) unikatowością produktu monopolu (nie posiada on dobrego lub bliskiego substytutu).

Rynek -  to całokształt transakcji kupna i sprzedaży oraz warunków w jakich one przebiegają. Na rynku konkurencyjnym dokonuje się ustalenia ceny oraz ilości dóbr. To także określona zbiorowość podmiotów gospodarujących zainteresowanych dokonywaniem operacji kupna-sprzedaży określonych dóbr, wartości lub usług. Część zbiorowości reprezentuje podaż (oferenci) zaś część popyt (nabywcy). Przeciwstawienie się popytu podaży w określonym miejscu oraz czasie prowadzi do ustalenia ceny wartości będącej przedmiotem obrotu – sprawia to iż dochodzą do skutku transakcje kupna sprzedaży.

Podział rynku1. Rynek dóbr i usług konsumpcyjnych 2. Rynek czynników wytwórczych – rynek pracy, rynek kapitału.

Mechanizm rynkowy - jest podstawowym elementem funkcjonowania rynku a  jego istota jest występ zależności miedzy popytem podażą i cena

Cena klasyczność cenowa popytu-jest to stosunek względnej zmiany ilości pożądanego dobra do względnej zmiany jego ceny wyrażony współczynnikiem cenowej elastyczności popytu.Wspólczynik ten mówi o tym o ile % zmieni sie popyt na dane dobro jeżeli cen zmieni sie o 1%.Jezeli popyt silnie reaguje na zmianę ceny oznacza ze elastyczność cenowa popytu jest wysoka lub popyt jest elastyczny czyli na rynku jest dużo substytutów a kupujący ma czas na podjecie decyzji. Elastyczności zależy również od dóbr komplementarnych ponieważ wzrost ceny jednego z tych dóbr oznacza spadek popytu na te dobra .

Elastyczność cenowa podaży -jest to reakcja względnej zmiany sprzedaży do względnej zmiany cen. Niska elastyczność podaży oznacza ze podwyższenie ceny nie spowoduje istotnego zwiększenia podaży. Wysoka elastyczność jest wówczas gdy nawet niewielka zmiana ceny spowoduje reaktywnie duży wzrost podaży.

Elastyczność cenowa podaży zależy od wielu czynników m.in.:
- możliwości przedstawienia firmy na inna produkcje
- wprowadzenia nowych technologii
- kosztów pozyskiwania nowych czynników produkcji
- stopień wykorzystania posiadanych mocy produkcyjnych

Inne czynniki wpływające na popyt:
- dochody kupujących czyli im więcej pieniędzy ludzie posiadają tym kupują
- liczba i struktura ludności na danym terenie
- gusty nabywców
- reklama i promocja

Konkurencyjne – dobra zamierzone zaspokajają tą samą potrzebę, produkowane w bardze podobnym sposób, podobnie smakują, wyglądają

Ale różnią się firmą producenta np. baton czekolada.

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin