Demianowicz Piotr - Fragmenty nieznanego nauczania.pdf

(1870 KB) Pobierz
B/250: P.D.Uspieński - Fragmenty Nieznanego Nauczania
PIOTR DEMIANOWICZ USPIEŃSKI
FRAGMENTY NIEZNANEGO NAUCZANIA – W POSZUKIWANIU CUDOWNEGO
(In Search of the Miraculous Fragments of an Unknown Teaching / wyd. orygin.: 1977)
Prowadzone przez P.D. Uspieńskiego w Europie i na Wschodzie poszukiwanie nauczania, które
odpowiedziałoby na pytania dotyczące Człowieka i Wszechświata, przywiodło go w 1915 roku do
Petersburga, gdzie spotkał Georgija Gurdżijewa. W całym tekście tej książki Gurdżijew występuje jako G.
Fragmenty nieznanego nauczania są świadectwem ośmiu lat pracy Uspieńskiego jako ucznia
Gurdżijewa.
G.I. Gurdżijew zmarł w 1949 roku w Paryżu, po udzieleniu pełnej zgody na równoczesne wydanie tej
książki w Nowym Jorku, Londynie, Paryżu i Wiedniu.
SPIS TREŚCI:
file:///D|/eBooks/Ebooks/Duchowosc_Religia/Piotr%20De...%20-%20Fragmenty%20nieznanego%20nauczania/250-ind.htm [07-May-11 4:43:10 PM]
989985663.001.png 989985663.002.png
B/250: P.D.Uspieński - Fragmenty Nieznanego Nauczania
SZCZEGÓŁOWY OPIS TREŚCI
ROZDZIAŁ I
Powrót z Indii. Wojna i “poszukiwanie cudownego". Stare myśli. Zagadnienie szkół. Plany
przyszłych podróży. Wschód i Europa. Notatka w gazecie moskiewskiej. Wykłady o Indiach.
Spotkanie z G. “Człowiek w przebraniu". Pierwsza rozmowa. Opinia G. na temat szkół. Grupa G.
“Przebłyski Prawdy". Dalsze spotkania i rozmowy. Organizacja moskiewskiej grupy G. Problem
opłaty i funduszów na pracę. Kwestia dochowania tajemnicy i zobowiązań branych na siebie przez
uczniów. Rozmowa na temat Wschodu. “Filozofia”, “teoria" i “praktyka". Jak został odnaleziony
system? Idee G.: “Człowiek jest maszyną rządzoną przez zewnętrzne wpływy. Wszystko “się
zdarza". Nikt niczego nie “czyni ". Po to, by “czynić", trzeba “być". Człowiek jest odpowiedzialny za
swoje działania, maszyna nie jest odpowiedzialna. Czy do poznawania maszyn potrzebna jest
psychologia? Obietnica “faktów': Czy można powstrzymać wojny? Rozmowa o planetach i o
Księżycu jako o żywych istotach. “Inteligencja" Słońca i Ziemi. “Subiektywna" i “obiektywna" sztuka.
ROZDZIAŁ II
Petersburg w 1915 roku. G. w Petersburgu. Rozmowa na temat grup. Odwołanie się do pracy
“ezoterycznej". “Więzienie" i “ucieczka z więzienia". Co jest konieczne do tej ucieczki? Kto może
pomóc i jak? Początek spotkań w Petersburgu. Pytanie o reinkarnację i przyszłe życie. Jak można
osiągnąć nieśmiertelność? Walka pomiędzy “tak" i “nie". Krystalizacja na właściwej i błędnej
podstawie. Konieczność ofiary. Rozmowy z G. i obserwacje. Sprzedaż dywanów i rozmowy na
temat dywanów. Co G. powiedział o samym sobie. Pytanie o pradawne poznanie i o to, dlaczego
jest ono ukryte. Odpowiedź G.: poznanie nie jest ukryte. Materialność poznania i odmowa przyjęcia
danego poznania przez człowieka. Pytanie o nieśmiertelność. “Cztery ciała człowieka". Przykład
retorty wypełnionej metalicznymi pyłami. Droga fakira, droga mnicha i droga jogina. “Czwarta
droga”. Czy istnieje cywilizacja i kultura?
ROZDZIAŁ III
Podstawowe idee G. dotyczące człowieka. Brak jedności. Wielorakość różnych “ja': Budowa
ludzkiej maszyny. Centra psychiczne. Metoda G. wykładania idei systemu. Nieuniknione
powtórzenia. Co oznacza ewolucja człowieka. Mechaniczny postęp jest niemożliwy. Europejska
idea ewolucji człowieka. Powiązanie wszystkiego ze sobą w przyrodzie. Ludzkość i Księżyc.
Przewaga pojedynczego człowieka nad masami. Konieczność znajomości ludzkiej maszyny.
Nieobecność w człowieku stałego Ja. Rola małych “ja': Nieobecność w człowieku indywidualności i
woli. Wschodnia alegoria o domu i służącym. “Zastępca rzadcy". Rozmowy o fakirze na gwoździach
i o buddyjskiej magii.
ROZDZIAŁ IV
Ogólne wrażenia związane z systemem G. Spogladając wstecz. Jedno z podstawowych założeń.
Linia wiedzy i linia bycia. Różne poziomy bycia. Rozbieżność linii wiedzy i linii bycia. Co daje rozwój
wiedzy bez odpowiadającej mu zmiany bycia i zmiana bycia bez wzrostu wiedzy. Co oznacza
“rozumienie': Rozumienie jako wypadkowa wiedzy i bycia. Różnica pomiędzy rozumieniem i
wiedzą. Rozumienie jako funkcja trzech centrów. Dlaczego ludzie próbują nazwać rzeczy, których
nie rozumieją. Nasz język. Dlaczego ludzie nie rozumieją się nawzajem. Słowo “człowiek" i jego
różne znaczenia. Język stosowany przez system. Siedem stopni pojęcia “człowiek". Zasada
względności w systemie. Stopniowania równoległe do stopniowania człowieka. Słowo “świat".
Różnorodność jego znaczeń. Badanie słowa “świat" z punktu widzenia zasady względności
file:///D|/eBooks/Ebooks/Duchowosc_Religia/Piotr%20...20-%20Fragmenty%20nieznanego%20nauczania/250-00.htm (1 of 6) [07-May-11 4:43:12 PM]
 
B/250: P.D.Uspieński - Fragmenty Nieznanego Nauczania
Podstawowe prawo wszechświata. Prawo Trzech Zasad lub Trzech Sił. Konieczność trzech sił dla
zaistnienia zjawiska. Trzecia siła. Dlaczego nie widzimy trzeciej siły? Trzy siły w pradawnych
nauczaniach. Stwarzanie światów przez wolę Absolutu. Łańcuch światów albo “promień
stworzenia". Liczba praw w każdym świecie.
ROZDZIAŁ V
Wykład o “mechanice wszechświata". Promień stworzenia i jego rozwój począwszy od Absolutu.
Sprzeczność naukowych pogladów. Księżyc jako koniec promienia stworzenia. Wola Absolutu. Idea
cudu. Nasze miejsce w świecie. Księżyc żywi się życiem organicznym. Wpływ Księżyca i
uwalnianie się od Księżyca. Różna “materialność" różnych światów. Świat jako świat “wibracji".
Wibracje zwalniają proporcjonalnie do ich odległości od Absolutu. Siedem rodzajów materii. Cztery
ciała człowieka i ich stosunek do różnych światów. Gdzie znajduje się Ziemia. Trzy siły i kosmiczne
własności materii. Atomy substancji złożonych. Definicja materii według manifestujących się przez
nią sił. “Węgiel", “tlen'; ,,,azot" i “wodór". Trzy siły i cztery materie. Czy człowiek jest nieśmiertelny,
czy nie? Co oznacza nieśmiertelność? Człowiek, który ma czwarte ciało. Historyjka o seminarzyście
i wszechmocy Boga. Rozmowy o Księżycu. Księżyc jako waga w zegarze. Rozmowa o języku
uniwersalnym. Objaśnienie Ostatniej Wieczerzy.
ROZDZIAŁ VI
Rozmowa o celach. Czy nauczanie może zmierzać do określonego celu? Cel istnienia. Osobiste
cele. Znać przyszłość. Istnieć po śmierci Być panem samego siebie. Być chrześcijaninem. Pomóc
ludzkości. Powstrzymać wojny. Wyjaśnienia G. Przeznaczenie, przypadek i wola. “Obłąkane
maszyny”: Ezoteryczne chrześcijaństwo. Jaki powinien być cel człowieka? Przyczyny wewnętrznej
niewoli. Od czego zaczyna się droga prowadząca do wyzwolenia. “Poznaj samego siebie". Różne
rozumienie tej idei. Poznawanie siebie. Jak poznawać? Obserwacja siebie. Odnotowywanie i
analiza. Podstawowa zasada działania ludzkiej maszyny. Cztery centra: myślowe, emocjonalne,
ruchowe, instynktowe. Rozróżnienie pomiędzy pracą różnych centrów. Wprowadzanie zmian w
działaniu maszyny. Zachwianie równowagi. W jaki sposób maszyna wraca do równowagi?
Przypadkowe zmiany. Niewłaściwa praca centrów. Wyobraźnia. Śnienie na jawie. Nawyki.
Przeciwstawianie się nawykom w celu obserwacji siebie. Walka z wyrażaniem negatywnych emocji.
Odnotowywanie mechaniczności. Zmiany wynikające z właściwej obserwacji siebie. Idea centrum
ruchowego. Potoczna klasyfikacja działań człowieka. Klasyfikacja oparta na podziale centrów.
Automatyzm. Działania instynktowe. Różnica pomiędzy funkcjami instynktowymi i ruchowymi.
Podział emocji. Różne poziomy centrów.
ROZDZIAŁ VII
Czy można osiągnąć “świadomość kosmiczną "? Co to jest świadomość ? Pytanie G. o to, co
spostrzegliśmy podczas obserwacji siebie. Nasze odpowiedzi. Uwaga G.: przeoczyliśmy
najważniejszą rzecz. Dlaczego nie spostrzegamy tego, że nie pamiętamy samych siebie? “To
obserwuje", “to myśli'; “to mówi". Próby pamiętania samego siebie. Wyjaśnienia G. Znaczenie
nowego problemu. Nauka i filozofia. Nasze własne doświadczenia. Próby podziału uwagi. Pierwsze
doznanie dobrowolnego pamiętania siebie. Co przypominamy sobie z przeszłości. Dalsze
doświadczenia. Sen na jawie i przebudzenie. Co przeoczyła europejska psychologia. Różnice w
rozumieniu idei świadomości.
Poznawanie człowieka jest równoległe z poznawaniem świata. Po Prawie Trzech pojawia się
następne podstawowe prawo wszechświata: Prawo Siedmiu czy też Prawo Oktaw. Brak ciągłości w
wibracjach. Oktawy. Skala siedmiotonowa. Prawo “interwałów". Konieczność dodatkowych
wstrząsów. Co dzieje się pod nieobecność dodatkowych wstrząsów. Po to, by czynić , trzeba być w
file:///D|/eBooks/Ebooks/Duchowosc_Religia/Piotr%20...20-%20Fragmenty%20nieznanego%20nauczania/250-00.htm (2 of 6) [07-May-11 4:43:12 PM]
 
B/250: P.D.Uspieński - Fragmenty Nieznanego Nauczania
stanie kontrolować “dodatkowe wstrząsy". Oktawy podporządkowane. Oktawy wewnętrzne. Życie
organiczne w miejscu “interwału". Wpływy planetarne. Boczna oktawa sol – do. Znaczenie nut la sol
_fa. Znaczenie nut do, si. Znaczenie nut mi, re. Rola życia organicznego w zmianach zachodzących
na powierzchni Ziemi.
ROZDZIAŁ VIII
Różne stany świadomości. Sen. Jawa. Świadomość siebie: Obiektywna świadomość. Brak
świadomości siebie. Co jest pierwszym warunkiem uzyskania świadomości siebie? Wyższe stany
świadomości i wyższe centra. “Jawa" zwykłych ludzi jako sen. Życie śpiących ludzi. Jak można się
obudzić? Czym jest człowiek w momencie narodzin. Wpływ “edukacji" i przykładu otaczających go
ludzi. Możliwości człowieka. Poznawanie siebie: “Umysłowe zdjęcia". Różni ludzie w jednym
człowieku. “Ja" i “Uspieński': Kto jest czynny, a kto jest bierny? Człowiek i jego maska. Podział
siebie jako pierwszy etap pracy nad samym sobą. Podstawowa jakość bycia człowieka. Dlaczego
człowiek nie pamięta samego siebie. “Utożsamianie się" . “Zważanie ; ,"Zważanie wewnętrzne
“niesprawiedliwość'; szczerość i słabość Co oznacza “zewnętrzne zważanie". “Zderzaki". Sumienie.
Moralność. Czy istnieje idea wspólnej dla wszystkich moralności? Czy istnieje chrześcijańska
moralność? Czy istnieją wspólne dla wszystkich pojęcia dobra i zła? Nikt niczego nie robi w imię zła
Różne koncepcje dobra i rezultaty tych różnych koncepcji. Na czym może się opierać trwała idea
dobra i zła? Idea prawdy i kłamstwa Walka ze “zderzakami" i z kłamaniem. Metody pracy szkoły.
Podporządkowanie się. Zdanie sobie sprawy z własnej nicości. Osobowość i esencja. Martwi
ludzie. Ogólne prawa. Coś o pieniądzach
ROZDZIAŁ IX
“Promień stworzenia" w postaci trzech oktaw promieniowania. Stosunek materii i sił znajdujących
się na różnych płaszczyznach świata, do naszego życia. Interwały w oktawach kosmicznych i
wypełniające je wstrząsy. “Punkt wszechświata”. Gęstość wibracji. Trzy siły i cztery materie. Tlen';
“Azot", “Wodór". “Węgiel ". Dwanaście triad. “Tablica Wodorów. Materia w świetle jej chemicznych,
fizycznych, psychicznych i kosmicznych właściwości. Inteligencja materii. “Atom". Wszystkie ludzkie
funkcje i stany znajdujące się w człowieku. uzależnione są od energii. Substancje znajdujące się w
człowieku. Człowiek ma wystarczającą ilość energii do rozpoczęcia pracy nad samym sobą, jeśli
oszczędza własną energię. Marnowanie energii. “Naucz się oddzielać subtelne od grubego”.
Wytwarzanie delikatnych wodorów. Zmiana bycia. Rozwój wewnętrznych ciał. Organizm ludzki jako
trzypiętrowa fabryka. Trzy rodzaje pokarmu. Pojawienie się w organizmie pokarmu, powietrza i
wrażeń. Transformacją substancji rządzi Prawo Oktaw. Oktawa pokarmu i oktawa powietrza.
Ekstrakcja “wyższych" wodorów". Oktawa wrażeń nie rozwija się. Możliwość stworzenia sztucznego
wstrząsu w chwili odbioru wrażenia. Świadomy wysiłek. “Pamiętanie siebie”. Wynikający z niego
rozwój oktawy wrażeń i oktawy powietrza. Drugi świadomy wstrząs. Wysiłek związany z emocjami.
Przygotowanie do tego wysiłku. Analogia pomiędzy ludzkim organizmem i wszechświatem. Trzy
etapy w ewolucji ludzkiej maszyny. Przemiana emocji. Alchemia. Centra pracują za pomocą
różnych wodorów. Dwa wyższe centra. Niewłaściwa praca niższych centrów. Materialność
wszystkich procesów wewnętrznych.
ROZDZIAŁ X
Od czego zaczyna się droga? Prawo przypadku. Rodzaje wpływów. Wpływy ukształtowane w życiu.
Wpływy ukształtowane poza życiem, świadome tylko u swego początku. Centrum magnetyczne.
Szukanie drogi. Odnalezienie człowieka, który wie. Trzeci rodzaj wpływów: wpływ świadomy i
bezpośredni. Wyzwolenie się od prawa przypadku. “Krok”; “schody" i “droga”. Specjalne warunki
czwartej drogi. Możliwość ukształtowania błędnego centrum magnetycznego. Jak można rozpoznać
błędne drogi? Nauczyciel i uczeń. Wiedza zaczyna się od nauczania o kosmosach. Potoczne
file:///D|/eBooks/Ebooks/Duchowosc_Religia/Piotr%20...20-%20Fragmenty%20nieznanego%20nauczania/250-00.htm (3 of 6) [07-May-11 4:43:12 PM]
 
B/250: P.D.Uspieński - Fragmenty Nieznanego Nauczania
pojęcie istnienia dwóch kosmosów: makrokosmosu i mikrokosmosu. Pełne nauczanie o siedmiu
kosmosach. Stosunek pomiędzy kosmosami: jak zero do nieskończoności. Zasada względności.
“Droga w górę jest jednocześnie drogą w dół". Co to jest cud. “Okres wymiarów". Przeglad systemu
kosmosów z punktu widzenia teorii wielu wymiarów. Uwaga G., że “Czas jest oddechem". Czy
mikrokosmos jest człowiekiem, czy “atomem"?
ROZDZIAŁ XI
“Jeśli ziarno pszeniczne wpadłszy w ziemię, nie obumrze, samo zostawa, lecz jeśli obumrze, wielki
owoc przynosi". Księga aforyzmów. Obudzić się, umrzeć, narodzić się. Co uniemożliwia
człowiekowi narodzenie się na nowo? Co uniemożliwia człowiekowi “umieranie"? Co uniemożliwia
człowiekowi obudzenie się? Niezdawanie sobie sprawy ze swojej własnej nicości. Co oznacza
uświadomienie sobie swej własnej nicości? Co stoi temu na przeszkodzie? Hipnotyczne
oddziaływanie życia. Sen, w którym żyją ludzie, jest snem hipnotycznym. Czarodziej i owce.
“Kundalini". Wyobraźnia. Budziki. Zorganizowana praca. Grupy. Czy można pracować w grupach
bez nauczyciela? Prowadzona w grupach praca nad poznawaniem siebie. Zwierciadła. Wymiana
obserwacji. Ogólne i indywidualne warunki. Reguły. “Główna wada". Zdanie sobie sprawy ze swojej
własnej nicości. Niebezpieczeństwo naśladownictwa. “Bariery". Prawda i kłamstwo. Szczerość
wobec samego siebie. Wysiłki. Akumulatory. Duży akumulator. Praca intelektualna i emocjonalna.
Potrzeba czucia. Możliwość rozumienia drogą czucia tego, czego nie można zrozumieć umysłem.
Centrum emocjonalne jest subtelniejszym aparatem niż centrum intelektualne. Wytłumaczenie
ziewania w związku z akumulatorami. Rola i znaczenie śmiechu w życiu. Nieobecność śmiechu w
wyższych centrach
.ROZDZIAŁ XII
Praca w grupach staje się coraz bardziej intensywna. Ograniczony “repertuar ról" każdego
człowieka. Wybór pomiędzy pracy nad samym sobą i “spokojnym życiem". Trudności z byciem
posłusznym. Miejsce “zadań". G. wyznacza konkretne zadania. Reakcja przyjaciół na idee. System
wyzwala w ludziach to, co najlepsze, albo to, co najgorsze. Jacy ludzie mogą włączyć się do pracy?
Przygotowanie. Konieczne jest rozczarowanie. Pytanie, które człowiekowi dokucza. Nowa ocena
przyjaciół. Rozmowa o typach. G. wyznacza następne zadanie. Próby opowiedzenia historii
własnego życia. Intonacje. “Esencja" i “osobowość". Szczerość. Zły nastrój. G, obiecuje
odpowiedzieć na dowolne pytanie. “Wieczny Powrót". Eksperyment polegający na oddzieleniu
osobowości od esencji. Rozmowa na temat seksu. Rola seksu jako podstawowej siły motywującej
wszelką mechaniczność. Seks jako główna możliwość wyzwolenia. Nowe narodziny. Przemiana
energii seksualnej. Nadużywanie seksu. Czy wstrzemięźliwość seksualna jest pożyteczna?
Właściwa praca centrów. Stały środek ciężkości.
.ROZDZIAŁ XIII
Intensywność wewnętrznej pracy. Przygotowanie do “faktów". Wizyta w Finlandii. Początek “cudu”.
“Rozmowy" z G. w umyśle. “Ty nie śpisz”: Widzenie “śpiących ludzi". Niemożliwość badania
wyższych zjawisk zwykłymi środkami. Zmiana pogladu na temat “metod działania". “Główna cecha
charakterystyczna". G. określa główne cechy charakterystyczne ludzi. Reorganizacja grupy. Ci,
którzy porzucili pracę. Siedzenie pomiędzy dwoma stołkami. Trudność powrotu. Mieszkanie G.
Reakcje na milczenie. “Widzenie kłamstw". Pokaz. Jak się obudzić? Jak stworzyć potrzebny stan
emocjonalny? Trzy drogi. Konieczność ofiary. “Poświęcenie własnego cierpienia". Rozszerzona
Tablica Wodorów. “Wykres ruchomy". Nowe odkrycie. “Mamy bardzo mało czasu".
ROZDZIAŁ XIV 404
Trudność przekazywania “obiektywnych prawd" za pomocą potocznego języka. Obiektywna i
file:///D|/eBooks/Ebooks/Duchowosc_Religia/Piotr%20...20-%20Fragmenty%20nieznanego%20nauczania/250-00.htm (4 of 6) [07-May-11 4:43:12 PM]
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin