Raszewski Historia teatru polskiego.doc

(42 KB) Pobierz

Zbigniew Raszewski, Krótka historia teatru polskiego,

Warszawa 1977.

 

 

I.                     Teatr staropolski – w państwie Piastów i Jagiellonów.

è     od. XIII w.

è     teatr ściśle obrzędowy, liturgiczny – łaciński, w Wielkanoc, słowa z Ewangelii, znalezienie pu-stego grobu, najstarsza instrukcja dotycząca gry scenicznej w X w. w Anglii, „gra” („ludus”), a nie „teatr”.

-          w Polsce kolebką kultury Kraków – księga z tekstem „Nawiedzenia grobu” („Visitatio sepul-chri”) z XIII w.

-          stopniowo w Wielki Piątek.

-          od XIV w. „Nawiedzenie grobu” także w mniejszych parafiach.

-          Jezus z ruchomymi ramionach.

è     misterium i moralitet (od XIV w.).

-          poszerzenie tematyki i wyłączenie z liturgii.

-          języki „ludowe”.

-          początkowo grywano w kościołach, potem na cmentarzach i w innych miejscach.

-          teatr symultaniczny (wszystkie miejsca naraz, widoczne, wydarzenia ciągłe).

-          misteria – ludzie świeccy, głównie mieszczanie z pobożnych bractw.

-          „Historyja o Chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim” Mikołaja z Wilkowiecka – ok. 1580 r., od pogrzebu do zjawienia się w wieczerniku, wskazówki dotyczące kostiumu i gry.

-          moralitet – w centrum grzesznik; z osiągnięcia świetności na potępienie, „Każdy” (Everyman, Hecastus), 1539 r.

è     teatr humanistów (od XVI w.).

-          obrządek pogański – konspiracja, potem protektorat papieża.

-          w Polsce od XVI w. przedstawienia antyczne – Jan Noskowski i Stanisław z Łowicza, opiekun Zygmunt I.

-          klasyczna łacina, wyszukany styl, rzymska retoryka, role kobiece grywali mężczyźni, zamk-nięte pomieszczenie, sztuczne oświetlenie.

è     teatr świecki (od XV w.).

-          kuglarze, waganci, rimarii (XVI w.), teatrzyki lalek, cyrki, linoskoczkowie.

-          „Sąd Parysa, królewicza trojańskiego” – 1542 r., najstarszy świecki tekst dramatyczny po pol-sku, za pieniądze.

 

II.                   W Rzeczypospolitej.

è     tragedia i komedia.

-          „Odprawa posłów greckich” Kochanowskiego 1578 r. – wprowadzenie do renesansowej kul-tury teatralnej.

-          „Potrójny” Piotra Cieklińskiego, ok. 1595 r., komedia, z Plauta.

-          mecenat Jana Zamoyskiego.

è     teatr królewski.

-          teatry publiczne, opera, dekoracje malowane, zmieniane w ciągu przedstawienia, periaktoi (graniastosłupy).

-          XVI/XVII w. teatr angielski – zawodowy aktor, bez masek, bez kurtyn.

-          Polska: opera dzięki Władysławowi IV, „komedia” = dramat, wśród wykonawców włoskich tak-że aktorki, np. Margherita Catanea.

-          przedstawienia okolicznościowe.

è     komedia rybałtowska.

-          od najniższych warstw społecznych, nauczyciele wiejscy, biedni.

-          satyry, autoironia, obrazek z życia szkoły, wsi, miasteczka.

è     kultura teatralna kraju (2. połowa XVI w.).

-          teatr szkolny – sztuki łacińskie, studenci (w repertuarze szkół średnich).

-          bardzo dużo jezuickich.

-          jeden afisz polski z 1618 r. w Gdańsku.

-          jezuici – bezpłatnie.

-          teatralne zabawy szlachty.

-          XVII w. szopki (z lalkami), jasełka (nieruchome figurki), pastorałki.

 

III.                 Potop i po potopie.

è     życie teatralne wobec nowych prądów (XVII w.).

-          sarmatyzm w Polsce, oddalenie od europejskiego teatru.

-          rozwój teatru francuskiego, maleje znaczenie teatru angielskiego, Włochy – głównie opera.

-          podupadło szkolnictwo parafialne i komedia rybałtowska, zanika komedia szlachecka.

-          nadal trwa misterium.

è     misterium „nowe”.

-          nowe środki wyrazu.

-          w przerwach – orkiestra.

-          elementy moralitetu.

-          wstawki komiczne.

è     teatr szkolny.

-          od połowy XVII w. na rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego, głównie w szkołach jezui-ckich.

-          rzadko tematy z Ewangelii.

-          brak erotyki.

-          brak kobiet na widowni.

-          od 1660 r. z jezuitami rywalizują pijarzy.

-          działają szkoły innowiercze.

-          od XVIII w. u jezuitów tragedie w całości po polsku, wstawki baletowe.

è     rozwój teatru królewskiego.

-          związki z Zachodem.

-          kurtyna, kulisy wypierają periaktoi, brak masek.

-          August II buduje w Warszawie „Operalnię”, otwrta w 1748 r., szlachta i mieszczanie, 4 kon-dygnacje lóż, wstęp bezpłatny.

è     teatry magnackie (od XVII, pełny rozwój XVIII w.).

-          osobne budynki, teatry ogrodowe, język obcy tylko w operze.

-          teatr nieświeski – zakłada Franciszka Urszula Radziwiłłowa, repertuar, autorka sztuk i prze-kładów na język polski sztuk obcych.

è     na przełomie.

-          1741 r. „Collegium Nobilium” i Stanisław Konarski – propaganda polityczna, przeciw sarma-tyzmowi.

-          jezuici dokonują zmian – nastawienie na komedię.

-          Franciszek Bohomolec.

-          usuwane postaci kobiece.

-          nagana cudzoziemczyzny.

-          dogorywają misteria, cząstka folkloru na wsi.

-          publiczne przedstawienia zawodowe – cyrki, utwory dramatyczne, popisy zręczności, płatne (wkrótce zbankrutowały).

 

WZROST I UPADEK TEATRU NARODOWEGO (do 1794 r.)

I.                     W ostatnich latach Rzeczypospolitej (1765-1794).

è     powstanie Teatru Narodowego.

-          mecenat Stanisława Augusta Poniatowskiego.

-          pierwszy teatr 1765 r.

-          afisze, zespoły cudzoziemskie, w planach utworzenie polskiego, aktorki.

-          Bielawski („Natręci”), Bohomolec.

-          siedzibą Operalnia.

-          do 1767 r. zespół polskie i włoski.

-          francuski 1769 r.

-          w 1772 r. Operalnia rozebrana.

è     w stolicy i na prowincji.

-          wznowiona działalność teatru publicznego, od 1774 r. do 1778 r. w pałacu Radziwiłłów.

-          nowy gmach 1779-1833 naprzeciw pałacu Krasińskich w Warszawie – malowana kurtyna z łacińską dewizą, kulisy do zmian otwartych.

-          widownia na stojąco, za miejsce na ławie – dodatkowa opłata.

-          w 1773 r. rozwiązany zakon jezuitów, szkolnictwo państwowe, z programu usunięte przedsta-wienia teatralne.

-          plebs: teatry marionetek, widowiska cyrkowe i lalkowe.

-          społeczny prestiż zawodowego aktora bardzo niski.

-          rozwój twórczości dramatycznej (zarobek).

-          specjalizacja aktorska, np. amant, niskie gaże.

-          wybitne jednostki zakładają własne teatry (np. Bogusławski), które upadały po kilku latach i zamieniały się w zespoły wędrowne.

è     na scenie i na widowni.

-          żywiołowa reakcja publiczności.

-          orator zapowiadał sztukę na następny dzień, pertraktacje z publicznością.

-          Zabłocki od 1781 r., „Fircyk w zalotach” – najlepsza sztuka, ale niewypał.

-          odmiany opery komicznej:

-          wiejska – temat: chłopi i ich prawo do lepszego losu.

-          francuska – adaptacja do polskich warunków.

-          włoska – wierne tłumaczenie.

è     decydujące lata.

-          obrady Sejmu Wielkiego – duża liczba posłów.

-          powrót Bogusławskiego do Warszawy w 1789 r.

-          teatr silny i zintegrowany, najwybitniejsi aktorzy.

-          „Powrót posła” Niemcewicza i „Szlachcic mieszczaninem” Wybickiego.

-          aktorzy: Agnieszka Truskolaska i Kazimierz Owiński.

-          sztuki Bogusławskiego:

-          „Taczca occiarza” 1790 r.

-          „Henryk VI na łowach” 1792 r. – przeciwko targowiczanom.

-          „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” 1794 r.  – po II rozbiorze, konspi-racja, dla Kościuszki, zmylenie władz, odzywają się chóry, konkret historyczny i obyczajowy w kostiumach.

1

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin