Modelowy system profilaktyki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej.pdf

(1636 KB) Pobierz
przewodnik4.indd
Przewodnik dla nauczyciela
Marta Bogdanowicz • Renata Czabaj
Modelowy system profilaktyki
i pomocy psychologiczno-
-pedagogicznej uczniom z dysleksjà
125118778.158.png 125118778.168.png 125118778.179.png 125118778.190.png 125118778.001.png 125118778.007.png 125118778.013.png 125118778.019.png 125118778.026.png 125118778.035.png
 
125118778.046.png
 
125118778.058.png 125118778.069.png 125118778.075.png 125118778.081.png
 
125118778.092.png 125118778.101.png 125118778.108.png 125118778.114.png 125118778.120.png 125118778.126.png 125118778.129.png 125118778.130.png
 
125118778.131.png 125118778.132.png 125118778.133.png 125118778.134.png 125118778.135.png 125118778.136.png 125118778.137.png 125118778.138.png 125118778.139.png 125118778.140.png 125118778.141.png 125118778.142.png 125118778.143.png 125118778.144.png 125118778.145.png 125118778.146.png 125118778.147.png 125118778.148.png 125118778.149.png 125118778.150.png 125118778.151.png 125118778.152.png 125118778.153.png 125118778.154.png 125118778.155.png 125118778.156.png 125118778.157.png 125118778.159.png 125118778.160.png 125118778.161.png 125118778.162.png 125118778.163.png 125118778.164.png 125118778.165.png 125118778.166.png 125118778.167.png
 
125118778.169.png 125118778.170.png 125118778.171.png 125118778.172.png 125118778.173.png 125118778.174.png 125118778.175.png 125118778.176.png 125118778.177.png 125118778.178.png 125118778.180.png 125118778.181.png 125118778.182.png 125118778.183.png 125118778.184.png 125118778.185.png
Modelowy system profilaktyki
i pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z dysleksją
125118778.186.png 125118778.187.png 125118778.188.png 125118778.189.png 125118778.191.png 125118778.192.png 125118778.193.png 125118778.194.png 125118778.195.png 125118778.196.png 125118778.197.png 125118778.002.png 125118778.003.png 125118778.004.png 125118778.005.png 125118778.006.png 125118778.008.png 125118778.009.png 125118778.010.png 125118778.011.png 125118778.012.png 125118778.014.png 125118778.015.png 125118778.016.png 125118778.017.png 125118778.018.png 125118778.020.png 125118778.021.png 125118778.022.png 125118778.023.png
Marta Bogdanowicz • Renata Czabaj
Przewodnik dla nauczyciela
Modelowy system profilaktyki
i pomocy psychologiczno-pedagogicznej
uczniom z dysleksją
Gdynia 2008
125118778.024.png 125118778.025.png 125118778.027.png 125118778.028.png 125118778.029.png 125118778.030.png 125118778.031.png 125118778.032.png 125118778.033.png 125118778.034.png 125118778.036.png 125118778.037.png 125118778.038.png 125118778.039.png 125118778.040.png 125118778.041.png 125118778.042.png 125118778.043.png 125118778.044.png 125118778.045.png 125118778.047.png 125118778.048.png 125118778.049.png 125118778.050.png 125118778.051.png 125118778.052.png 125118778.053.png 125118778.054.png 125118778.055.png 125118778.056.png 125118778.057.png 125118778.059.png
Konsultacja merytoryczna: dr Jadwiga Jastrząb, dr Teresa Opolska
Projekt zaopiniowali:
starszy wizytator Roman Ponczek – Ministerstwo Edukacji Narodowej
dr hab. Grażyna Krasowicz-Kupis, prof. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
dr Izabela Pietras – Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
dr Teresa Wejner – Biuro Rzecznika Praw Dziecka
dr Barbara Bieleń – Uniwersytet Warszawski
dr Dorota Bronk – Uniwersytet Gdański
dr Waldemar Budziński – Polskie Towarzystwo Psychologiczne
mgr Olga Pelc-Pękala – Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
mgr Małgorzata Rożyńska – Polskie Towarzystwo Dysleksji
mgr Irena Sosin – Polskie Towarzystwo Dysleksji
mgr inż. Danuta Stempowska – Polskie Towarzystwo Dysleksji
Korekta techniczna: Anna Wierzchowska, Renata Tomaszewska
Redakcja graficzna i skład: Zbigniew Jacek Michałowski
Ilustracja na okładce: Elżbieta Jarząbek
Copyright by Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON Sp. z o.o.
Fundacja Instytut Promocji Edukacji & Marta Bogdanowicz, Renata Czabaj
Gdynia 2008
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie w całości lub we fragmentach bez zgody wydawcy zabronione
9-8/
Wydawca:
Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON Sp. z o.o.
81-212 Gdynia, ul. Hutnicza 3
tel. 058 679 00 00
e-mail: info@operon.pl
www.operon.pl
ISBN 978-83-7461-811-3
125118778.060.png 125118778.061.png 125118778.062.png 125118778.063.png 125118778.064.png 125118778.065.png 125118778.066.png 125118778.067.png 125118778.068.png 125118778.070.png 125118778.071.png 125118778.072.png 125118778.073.png 125118778.074.png 125118778.076.png 125118778.077.png 125118778.078.png 125118778.079.png 125118778.080.png 125118778.082.png 125118778.083.png 125118778.084.png 125118778.085.png 125118778.086.png 125118778.087.png 125118778.088.png 125118778.089.png 125118778.090.png 125118778.091.png 125118778.093.png
5
Spis treści
Wstęp .................................................................................................................................................................................... 6
Część I. Dysleksja rozwojowa – wprowadzenie .......................................................................................... 7
1. Terminologia ................................................................................................................................................................... 8
2. Dysleksja rozwojowa a inne przyczyny niepowodzeń w nauce czytania i pisania .............................................. 9
3. Symptomy dysleksji rozwojowej ................................................................................................................................. 10
4. Prawa i obowiązki uczniów z dysleksją ....................................................................................................................... 11
5. Diagnoza obecnej sytuacji dzieci i młodzieży z dysleksją rozwojową ................................................................... 11
5.1. Zasięg problemu ...................................................................................................................................................... 11
5.2. Podstawa prawna pomocy ................................................................................................................................... 12
5.3. Bariery utrudniające realizację pomocy ............................................................................................................. 13
Część II. Modelowy system profilaktyki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom
z dysleksją rozwojową – cele i założenia .................................................................................................... 15
1. Krótki opis projektu ........................................................................................................................................................ 16
2. Miejsce modelowego systemu profilaktyki i pomocy w systemie pomocy terapeutycznej w Polsce ............. 16
3. Cele modelowego systemu profilaktyki i pomocy ................................................................................................... 18
4. Założenia modelowego systemu profilaktyki i pomocy .......................................................................................... 18
Część III. Wdrożenie modelowego systemu profilaktyki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej
uczniom z dysleksją rozwojową .................................................................................................................. 21
1. Powołanie szkolnego koordynatora ds. profilaktyki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej
dla uczniów z dysleksją .................................................................................................................................................. 22
2. Zadania ogólne koordynatora ds. profilaktyki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej
dla uczniów z dysleksją .................................................................................................................................................. 22
3. Zadania szczegółowe koordynatora ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów z dysleksją ..... 23
3.1. Diagnoza potrzeb placówki w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej ........................................ 23
3.1.1. Badania przesiewowe ................................................................................................................................... 23
3.1.2. Program pomocy .......................................................................................................................................... 25
3.2. Nawiązanie współpracy z rodzicami ................................................................................................................... 26
3.2.1. Diagnoza dysleksji ........................................................................................................................................ 26
3.2.2. Program pomocy .......................................................................................................................................... 27
3.2.3. Konsultacje i szkolenia ................................................................................................................................ 27
3.3. Organizacja pomocy terapeutycznej ................................................................................................................... 28
3.3.1. Praca samokształceniowa ucznia w domu ............................................................................................... 28
3.3.2. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne .......................................................................................................... 29
3.3.3. Zajęcia wspierające mocne strony uczniów ............................................................................................. 32
3.4. Współpraca z nauczycielami ................................................................................................................................ 32
3.5. Harmonogram działań koordynatora ................................................................................................................. 33
4. Wskaźniki wyznaczające efektywność systemu ........................................................................................................ 35
5. Przewidywane rezultaty ................................................................................................................................................ 36
Część IV. Załączniki ...................................................................................................................................... 39
125118778.094.png 125118778.095.png 125118778.096.png 125118778.097.png 125118778.098.png 125118778.099.png 125118778.100.png 125118778.102.png 125118778.103.png 125118778.104.png 125118778.105.png 125118778.106.png 125118778.107.png 125118778.109.png 125118778.110.png 125118778.111.png 125118778.112.png 125118778.113.png 125118778.115.png 125118778.116.png 125118778.117.png 125118778.118.png 125118778.119.png 125118778.121.png 125118778.122.png 125118778.123.png 125118778.124.png 125118778.125.png 125118778.127.png 125118778.128.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin