ŚRODKI I SPOSOBY REALIZACJI TEMATU II:
1.Słuchanie wiersza „Zaczarowany ogród” T.Kubiaka
-rozmowa przy ilustracjach, inspiracja wierszem i ilustracjami do wypowiedzi dzieci
2.Nauka piosenki „Jedzie zima” F.Leszczyńska, K.Parzowska
-instrumentalizacja piosenki
-ilustracja ruchowa piosenki „Zaprzęgi”
3.Ćwiczenia oddechowe „Śnieżki”
Cele:
- dz. rozwiną mowę i myślenie, rozwiną umiejętność posługiwania się zdaniami prostymi
- będądoskonaliły umiejętności dzielenia wyrazów na głoski i sylaby, przeliczania wyrazów w zdaniu
-będą miały możliwość do twórczej ekspresji ruchowej
Ewaluacja:
-wypowiedzi dzieci
-instrumentalizacja utworu
-aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych
1Słuchanie rymowanej bajki ”Dziesięć bałwanków” W.Chotomskiej
-układanie bałwanków według wielkości od najmniejszego do największego i odwrotnie
-nauka śpiewanej wyliczanki „1,2,3…” pokazywanie na palcach kolejnych liczebników
6- latki liczenie od 10 do 1, 5- latki od 5 do 1
2. Zabawa ruchowo- naśladowcza „Lepienie bałwana”
3.Segregowanie bałwanów według 2 i 3 cech równocześnie
Pomoce: sylwety bałwanków, oznaczenia symboliczne.
4.Układanie bałwankom guzików, 5- latki- tyle ile zagranych dźwięków , oczek na kostce, 6- latki- układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych
- dzieci o zróżnicowanych możliwościach będą miały okazję do podejmowania działań adekwatnych do ich indywidualnych potrzeb
- dz. Będą doskonalić umiejętności klasyfikowania, przeliczania według kolejności wzrastającej i malejącej, rozwiązywania działań arytmetycznych
-wykonywanie poleceń nauczycielki
-obserwacja dzieci podczas rozwiązywania zadań
1.Zabawy manipulacyjno- konstrukcyjne „zimowa kraina”
Pomoce: płachetki, sylwety bałwanów, szarfy, patyki, płotki, fasolki
2.Słuchanie fragmentu baśni Andersena „Królowa Śniegu” (codzienne czytanie kolejnych fragmentów)
3.Zabawa orientacyjno-porządkowa „Sopelki, śnieżynki i słońce”
4.Zabawa ruchowa „Taniec na krze”
Pomoce: gazety
5.Zabawa z elementami współzawodnictwa „Rzut śniezkami do celu”
6.Zabawa ruchowa „Zaprzęgi” do piosenki „Jedzie zima”
-ćwiczenia emisyjne głosu
- dz rozwiną wyobraźnię i kreatywność, będą twórcze
- będą doskonalić sprawność ruchową , będą realizowały potrzebę ruchu w zabawach
-będą rozwijały sprawność umysłową poprzez zabawy konstrukcyjne i tworzenie kompozycji z różnorodnych materiałów
-prawidłowe wykonywanie poleceń nauczycielki ze zwróceniem uwagi na estetykę poruszania się i bezpieczeństwo
-kompozycja zimowej krainy
1.Słuchanie wiersza D.Gellner „Bałwan śniegowy”
-rysowanie bałwana do słów wiersza
2.Eksperymentowanie z lodem- rozwiązywanie sytuacji problemowej „ Jak wydobyć zabawkę z bryły lodu?”
3.Taniec z białymi chustkami do muzyki A.Vivaldiego „Zima”
-ekspresja ruchowa „Taniec śnieżynek”
-zwijanie chustki w kulkę, rzucanie jak najwyżej, obserwacja lotu śnieżynki, naśladowanie ruchem lotu chustki
4.W ogrodzie oglądanie przez lupę płatków śniegu
5.Praca plastyczna- wycinanie śnieżynek 5- latki łatwiejsze wzory, 6- latki trudniejsze wzory
6.Zabawy rytmiczne – ustawianie się dzieci w różne figury przedstawiające płatki śniegu na dywanie
-dz. będą samodzielnie odkrywały , badały, eksperymentowały
-poznają dzieci właściwości śniegu i lodu
- będą twórcze i aktywne , ekspresyjne w trakcie zabaw i ruchu przy muzyce
-ekspresja ruchowa, aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych
-wystawa śnieżynek
-obserwacja dzieci podczas doświadczeń z lodem
justynan21