NADCHODZI BOŻE NARODZENIE.
UCZESTNICZYMY W ŚWIĄTECZNYCH TRADYCJACH.
W ranku:
-odkrywanie zmian w wystroju Sali, zwracamy uwagę na czystość, porządek, zapach ( chwalimy dzieci za wykonane prace)
-budowanie szopki w grupie chętnych dzieci, ustawienie pustego żłóbka, zrobienie z pieńków zagrody dla zwierząt, przysuwanie postaci Józefa i Maryi coraz bliżej żłóbka itp.
-robienie ozdób na choinkę
-wykonanie lampionów adwentowych do dekoracji Sali, dzieci wycinają z folii gwiazdki lub inne wzory, mogą też podrzeć bibułkę na drobne kawałeczki , naklejają na słoiki, do środka wstawiają świeczkę. Lampiony wykorzystamy również do oświetlenia szopki podczas jasełek
-rozpoznawanie i nazywanie gałązek drzew iglastych ( świerk, sosna, jodła) w kąciku przyrody, udekorowanie nimi Sali, wykonanie mini stroików na stoły
-wspólne ubieranie choinki, wykorzystujemy okazję do stosowania określeń : wyżej, niżej, obok, między
-słuchanie świątecznych nagrań muzycznych
1.Oglądanie ilustracji przedstawiających różne domy, omawianie ich wyglądu, wskazywanie różnic i podobieństw ( płaski i spadzisty dach, podobny kolor elewacji, balkony, płoty). Ćwiczenia językowe.
2.Zabawa paluszkowa z tekstem:
Jest w lesie chateńka
Tuż obok sarenka
I zając jest mały
I drugi do pary
Sosna jak wielkolud
Maleńki krasnolud
Pod listkiem się schował
Zwierzątka rachował
3.Praca plastyczna w parach lub indywidualnie. Dzieci kolorują i ozdabiają kredkami lub farbami szkice różnych rodzajów domów: dom europejski, afrykańska chata, tipi, igloo, ul, chatka na kurzej łapce, domek z piernika, domek chiński, wiatrak, dziupla na drzewie, nora, kurnik, obora, buda, gniazdo). Umieszczają rysunki w wybranych miejscach w Sali i dobierają do nich podpisy: dom, domek, nora, kurnik, dom baby jagi itp.
Ewaluacja: wytwory dzieci
4. Ćwiczenia dramowe Szukamy współlokatora Każde dziecko staje obok obrazka domu , który mu się najbardziej podoba, dzieci przedstawiają ruchem i słowem o nim, o jego wyposażeniu, zachęcają inne dzieci do zamieszkania razem z nimi.
Ewaluacja: obserwacja czynności dzieci
5.Zabawa ruchowa z piosenką Mieszkanko do wynajęcia ( dzieci wymyślają melodię do słów)
Czy ty dziś masz czy ty dziś masz mieszkanko do wynajęcia?
Jeżeli tak, zamieszkam w nim, dopóki jest do wzięcia!
Bo kto się nie pospieszy, tego dom nie ucieszy
Kto inny zajmie go, kto inny zajmie go
Dzieci tworzą zespoły trzyosobowe, dwoje dzieci chwyta się za ręce, tworząc mieszkanko. Trzecie dziecko wchodzi do środka i jest lokatorem. Podczas śpiewania lokatorzy chodzą po Sali szukając mieszkania do wynajęcia. Zmiana ról
Ewaluacja: obserwacja dzieci podczas zabawy, śpiew dzieci
6.Zabawa dydaktyczno- ruchowa Znajdź pudełko dzieci odszukują ukryte w Sali pudełka, swobodnie wypowiadają się na temat ich wyglądu, kształtu, pierwotnego przeznaczenia. Następnie dzieci układają pudełka według wielkości , dzieci starsze posługują się określeniami duży, większy , największy, mały , mniejszy , najmniejszy .Dzieci młodsze : mały, duży. Przeliczanie pudełek, budowanie z nich wieży.
Ewaluacja: obserwacja dzieci podczas przeliczania, tworzenia wieży
7. Praca twórcza, plastyczno- konstrukcyjna w zespołach Domki marzeń
Dzieci wykonują domki z kartonowych pudełek według własnych pomysłów z użyciem dostępnych w Sali materiałów. Wykorzystują je do zabaw swobodnych popołudniu .
8. Zabawy ćwiczące zmysły z wykorzystaniem adwentowej kostki. Odczytywanie prostych symboli np.: świeca- symbol odczuwania, ciastko- symbol smakowania, anioł- słyszenia, choinka- wąchania, paczuszka- zgadywania, gwiazdka- życzenia. Dzieci rzucają kostką i losują zadanie dla siebie spośród kart z narysowanym symbolem.
-zabawa dotykowa: Poszukaj takiego samego przedmiotu lub zabawa wyobrażeniowo- badawcza co jest w worku? Dzieci rozpoznają dotykiem dziwne , niecodzienne rzeczy( boa z piór, nadmuchana gumowa rękawica, wielka drewniana łyżka)
-zabawa ćwicząca zmysł smaku Skosztuj i powiedz jakie to jest?
-zagadki słuchowe Na czym gram? lub Kto Cię woła?
-zagadka zapachowa Kto znajdzie sok malinowy? Dzieci wąchają kolejno wodę, kawę, skórkę od cytryny, sok malinowy
-życzenie- zabawa według inwencji dzieci
Ewaluacja: obserwacja dzieci podczas działania
9. Zabawa tematyczna Święta w kąciku lalek , dzieci wykorzystują informacje na temat świątecznych zwyczajów.
10.Zabawa ruchowa ćwicząca zmysł równowagi Zanieś lali śniadanie dzieci ustawiają na krążkach naczynia i przenoszą je na określoną odległość
Ewaluacja: obserwacja dzieci, dzieci przenoszące naczynia na krążku bez upadku przedmiotów, w równowadze
11. Nauka ról do jasełek ( scenariusz w załączniku) Ćwiczenie śpiewu kolęd: Mędrcy Świata, Przybieżeli do Betlejem, Pójdźmy wszyscy…, Gdy się Chrystus rodzi
Ewaluacja: występ dzieci na jasełkach, zdjęcia z uroczystości
12.Żabawa relaksacyjna Krąg ciszy dzieci podają sobie w kole naczynie z wodą
Ewaluacja: obserwacja dzieci
13. Teatrzyk sylwet Legenda o choince J. Dymkowskiej . Wdrożenie dzieci do uważnego słuchania legendy, swobodne wypowiedzi dzieci – zwrócenioe uwagi na poprawne stosowanie form fleksyjnych wszystkich odmieniających się części mowy
Ewaluacja: wysłuchanie legendy w ciszy i skupieniu
14. Wycieczka do Muzeum Etnograficznego, lekcja muzealna prowadzona przez nauczycielkę na temat obrzędów i tradycji związanymi z obchodami świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku.
Ewaluacja: karta wycieczki
15.Słuchanie wiersza G.Koby Choinka
Choineczko droga
Kto Cię ubrał tak wspaniale?
Wczoraj stałaś jeszcze w lesie
Dzisiaj zdobisz już mieszkanie
Dzieci z przedszkola
Przyniosły mnie tutaj
I na wszystkich moich gałązkach
Pozawieszały bombki na wstążkach
Gałązki zaczynają mi się uginać
A tu światełka jeszcze chcą mi przypinać
Ale cieszę się bardzo z tego
I niespodziankę szykuję dla każdego
A co jest tą niespodzianką ?
Zgadnijcie moi drodzy sami
Leżą sobie ładnie
Pod moimi gałązkami.
Wypowiedzi dzieci o tradycji świątecznej jaką jest choinka, sposobie jej ubierania oraz o zwyczaju dawania prezentów. Ćwiczenia słownikowe i gramatyczne. Zwrócenie uwagi na ostrożne wieszanie bombek ze względu na kruchość oraz zgodne współdziałanie w zespole
Ewaluacja: ubrana choinka, wypowiedzi dzieci, znajomość świątecznego zwyczaju ubierania choinki
16. Zabawa dydaktyczna Oglądamy ozdoby choinkowe – zaprezentowanie dzieciom różnych ozdób choinkowych, omówienie ich wyglądu, segregowanie według rodzajów: łańcuchy, bombki, ozdoby papierowe, słomkowe . Porównywanie liczebności różnych rodzajów bombek przez łączenie w pary – 6 latki.
Ewaluacja: utworzone zbiory, obserwacja dzieci podczas działania
17. Słuchanie wiersza Bombki G. Koby ilustrowanego sylwetą choinki udekorowanej bombkami w kolorach i kształtach zgodnych z treścią wiersza, zwrócenie uwagi na kruchość bombek choinkowych
Czerwone, zielone wiszą obok siebie
I mrugają jak gwiazdy na niebie
Wiszą też niebieskie, żółte, fioletowe
Okrągłe, podłóżne, nawet kwadratowe
Nagle Krzyś zawołał: coś upadło- brzdęk!
Wszyscy patrzą na siebie i słyszą czyjś jęk
Leżą pod choinką szkła kawałki
Nie ma już ślicznego grzybka, który wisiał obok lalki
Spróbujcie powiedzieć moje drogie dzieci:
Dlaczego grzybek słtukł się?
Czy zawieszono go dokładnie?
Czy można go powiesić
Gdy nam spadnie?
18. Zabawa dydaktyczno- ruchowa Bombki – rozróżnianie bombek różnych kształtów, przeliczanie i porównywanie w zbiorach ( starsze dzieci). W Sali rozmieszczone duże sylwety różnych bombek , każde dziecko otrzymuje emblemat jednej z bombek. Dzieci swobodnie tańczą , na przerwę w muzyce szukają swojej bombki i ustawiają się pod nią. Następnie 6 latki przeliczają w zespołach, porównują , których bombek jest najwięcej a których najmniej.
19. Słuchanie wiersza G. Koby Święto
Biały obrus na stole
Opłatek na nim leży
A w mieszkaniu
Czuć- zapach świeży
Drzwi się już otwierają
Gości do środka zapraszają
Choinkę każdy ogląda
I za Gwiazdą Betlejemską się rozgląda
Godzina kolacji nadeszła
Atmosfera jest bardzo miła
Tato opłatkiem się Lamie
I składa życzenia mamie
Na stole stoi barszcze z grzybami
I pyszny sernik z rodzynkami
Są też pierniki w kształcie gwiazdek
I nie brakuje innych ciastek
Z jakiej to okazji
Wszyscy się tu dziś zebrali?
Wręczali sobie prezenty , polskie kolędy śpiewali
A o północy- na pasterkę się jeszcze wybrali
Wytworzenie świątecznego nastroju, swobodne wypowiedzi na temat wiersza- o wyglądzie wigilijnego stołu, nakryciach, potrawach i świątecznych dekoracjach. Dzieci wybierają i układają na stoliku nakrycia i charakterystyczne elementy świątecznych dekoracji spośród przygotowanych przez nauczycielkę przedmiotów. Nauczycielka zwraca uwagę na prawidłowe nazewnictwo: opłatek, serwetka, obrus, świecznik…
Ewaluacja: Prawidłowe nazewnictwo przedmiotów związanych ze świętami, udekorowane na jasełka stoły
20.zabawa dydaktyczna Świąteczna zgadywanka – rozwijanie spostrzegawczości , utrwalenie umiejętności prawidłowego nakrywania do stołu. Każde dziecko otrzymuje w kopercie sylwety sztućców i kartkę z narysowanymi talerzami. Zadaniem dzieci jest prawidłowe ułożenie sztućców przy talerzach i sprawdzenie czy wszystkie nakrycia są w komplecie. Jeśli nie to dzieci rysują brakującą część .
Ewaluacja: karty pracy
21. Nauka gry na cymbałkach kolędy Pójdźmy wszyscy do stajenki
Ewaluacja: dziecko potrafi zagrać na cymbałkach kolędę
22.Nauka piosenki G. Koby Na strunach igieł
Załóż choinko śnieżny kożuszek
Zawiąż na czole barwny łańcuszek
Na strunach igieł zagraj cichutko
Niech wieczór pachnie zieloną nutką
Ref: luli luli luli laj
Luli luli luli laj
Załóż choinko śnieżne koronki
Przypnij jabłuszka, świeczki i bombki
Na szklanych dzwonkach zagraj cichutko
Ref…
Ewaluacja : dziecko zaśpiewa piosenkę
23.Konstruowanie gry matematycznej Jeździmy windą w zaczarowanym domu – nauczycielka przypina na tablicy arkusz papieru i mówi: proponuję wam nową zabawę . Najpierw ja pokażę , a potem wy będziecie się bawić sami w parach. Moja zabawa nazywa się Jeździmy windą… to jest wysoki dom- blok ( rysuje duży prostokąt), w którym jest dużo pięter ( rysuje poprzeczne linie) policzmy je głośno: parter, pierwsze piętro, drugie… w moim domu jest kilka pięter- Ile? ( ilość dostosowana do możliwości dzieci) jest winda ( rysuje dwie pionowe linie z boku bloku i przypina pudełeczko pinezką). Ponumerujemy piętra w naszym domu: pierwsze ( zapisuje w okienku 1) drugie… To jest zaczarowany dom> Na pierwszym piętrze mieści się kino ( napis kino), na drugim mieszka para zajączków ( sylwety zwierzaków), na trzecim… itd. Zapraszam do zaczarowanego domu. Ja jestem windziarzem. Kto pierwszy chce złożyć komuś wizytę? – chętne dziecko zgłasza się Na które piętro chcesz jechać ( dziecko określa nauczycielka przesuwa windę)
Ewaluacja: obserwacja dzieci podczas działania, rozumienie przez dzieci zasad gry- przestrzeganie reguł, posługiwanie się liczebnikami porządkowymi
24.Ćwiczenia gimnastyczne :
Pomoce: klocki, piłki, plastikowe butelki, kręgle
- zabawa orientacyjno- porządkowa: Wróć na swoje miejsce oraz znajdź parę
-marsz, bieg , spacer w rytm muzyki dookoła dywanu
-przekładanie piłki z ręki do ręki na różne sposoby: z przodu, z tyłu, nad głową, pod kolanem…
-zabawa Znajdź swoją piłkę każde dziecko zostawia w dowolnym miejscu swoją piłkę, zapamiętując to miejsce. Na umówiony sygnał dzieci rozbiegają się a na hasło: moja piłka próbują odnaleźć każde swoją
-w siadzie skrzyżnym podbijanie i próby chwytania piłki oburącz , tak długo aż spadnie na ziemię
-slalom z piłkami
- rzucanie piłek w parach – młodsze dzieci jedną piłkę, starsze dzieci- rzucają jednocześnie piłkami, jedno górą, drugie dołem
-piłka w kole- dzieci siedzą w kole , siad rozkroczny, tak że ich stopy stykają się ze stopami partnera, jedno dziecko staje w kole , dzieci przerzucają piłkę w kole. Jeśli dziecko w kole złapie piłkę przechodzi na miejsce dziecka, które oddało rzut
-siad rozkroczny, każde dziecko trzyma piłkę w górze oburącz, skrętoskłony do prawej stopy i próba przełożenia piłki za stopę, wyprost, wykonanie skrętoskłonu do stopy lewej
Ewaluacja: obserwacja dzieci podczas ćwiczeń, każde dziecko potrafi łapać piłkę oburącz, wykonuje ćwiczenia z piłką zgodnie z instrukcją
25.Zabawa ruchowa Pokaż i nazwij – ćwiczenia orientacji przestrzennej i schematu ciała. Dzieci stoją swobodnie na dywanie, ćwiczą z nauczycielką słuchając uważnie jej poleceń i wskazują wybrane części ciała:
-moje oko- pokazują oko
-lewa ręka
-prawe ucho itp.
Następnie mogą bawić się w parach, wprowadzając zwroty:
-twoja prawa ręka
-twoje lewe ucho
Można też wprowadzić modyfikację, że nauczycielka wymienia inne części ciała niż pokazuje, zadaniem dzieci jest wychwycić błąd
Ewaluacja: obserwacja dzieci, dziecko zna , wskazuje, nazywa części ciała, rozróżnia stronę lewą i prawą
26.Zabawa ruchowa Lewa noga, prawa noga- ćwiczenie schematu ciała i orientacji przestrzennej. Dzieci maszerują w kole w rytm dowolnej piosenki, na przerwę w muzyce zatrzymują się na obwodzie koła, śpiewają rymowankę( na dowolną melodię) pokazując za nauczycielką ruchy i gesty
Lewa noga (pokazuje), prawa noga (pokazuje) już gotowa jest do przejścia( 4 kroki po obwodzie koła w prawo zwrot do środka koła), popatrz w lewo (skręt w lewo) popatrz w prawo ( skręt ciała w prawo), teraz przejść już możesz śmiało ( 4 kroki w przód)
Ewaluacja: obserwacja dzieci , dziecko zna, nazywa , pokazuje strony ciała
27.Ćwiczenia gimnastyczne:
Pomoce: cztery obręcze w czterech kolorach, woreczki w tych samych kolorach co obręcze, nagranie muzyki tanecznej
-zabawa ruchowa domek z mojej prawej strony jest pusty , dzieci siadają na krzesłach ustawionych w kręgu- domki, krzesło z prawej strony nauczycielki jest puste. Nauczycielka rozpoczyna zabawę mówiąc domek z mojej prawej strony jest pusty, zapraszam do niego …( podaje imię) wywołane dziecko siada na krzesełku, dziecko, z którego prawej strony zwolniło się krzesło kontynuuje zabawę
-zabawa ruchowa idziemy do domu nauczycielka przygotowuje cztery obręcze w czterech kolorach oraz woreczki w tych samych kolorach. Obręcze rozłożone po Sali są domami: zielona- dom europejski, niebieska- igloo, czerwona- tipi, żółta –afrykańska lepianka. Dzieci siedzą w okręgu, nauczycielka włącza muzykę a dzieci podają sobie woreczki za plecami, gdy muzyka ucichnie, dzieci patrzą na kolor woreczka i idą do swojego domku, przekazują woreczek innemu dziecku. Zabawa trwa do chwili gdy w okręgu pozostanie czworo dzieci. Zabawę można rozszerzyć o przeliczanie i porównywanie, łączenie w pary, stosowanie pojęć: mniej, więcej, tyle samo
-dzieci z różnych obręczy wymyślają , prezentują i uczą pozostałych mieszkańców tańca: Eskimosów, Indian, Afrykanów , Europejczyków
Ewaluacja: obserwacja dzieci, prezentacja tańców
28.Ćwiczenia gimnastyczne:
Pomoce: szarfy
-zabawa orientacyjno- porządkowa, dzieci w parach podają sobie ręce, ustawiają się po obwodzie koła, melodia wygrywana przez nauczycielkę zachęca dzieci do biegu. Na hasło: hop dzieci w parach podają sobie drugą rękę, zmieniając kierunek biegu, zabawę powtarzamy, przyspieszając zmiany kierunków
-ćwiczenia stóp mostek dzieci siedzą naprzeciwko siebie z ugiętymi nogami, unoszą jednocześnie obie nogi, dotykają się podeszwami stóp, unoszą wspólnie nogi tak, aby most nie zawalił się
-ćwiczenie rozciągające guma dzieci siedzą tyłem do siebie z wyprostowanymi nogami, trzymając się za wyciągnięte w górę ręce, jedno dziecko wykonuje skłon tułowia w przód, ciągnąc kolegę na swoje plecy, dziecko ciągnięte leży rozluźnione
-ćwiczenie mięśni brzucha parzy łapki dzieci leżą na brzuchu twarzami do siebie, wyciągają ręce przed siebie, unosząc je nad podłogą. Jedno dziecko ma dłonie zwrócone stroną grzbietową do podłogi, a drugie trzyma dłonie dłońmi partnera stroną grzbietową ku górze. Pierwsze dziecko szybkim ruchem stara się przenieść swoje dłonie nad dłonie kolegi i uderzyć w nie z góry. Nietrafieni powoduje zmianę ról
-ćwiczenie skoku i podskoku, dzieci w parach przeskakują przez rozłożone szarfy w przód i w tył, tak żeby nie rozłączyć pary
-ćwiczenie bieżne bieg z przeszkodami jedno dziecko siada z wyprostowanymi i złączonymi nogami i jedną ręką wyciągniętą w górę, drugie stoi obok partnera trzymając uniesioną rękę. Następnie biega wokół siedzącego , przeskakując nad jego nogami.
- ćwiczenia równoważne mosteczek przejście po ławeczce z pomocą i bez pomocy kolegi
-ćwiczenia relaksacyjne, masaż w parach
Ewaluacja: obserwacja dzieci, dziecko ćwiczy z partnerem dbając o wzajemne bezpieczeństwo podczas wykonywanych ćwiczeń
Po południu:
- rysowanie kredkami rysunku Mój dom
- wykonanie kruchych ciasteczek na choinkę, zagniatanie ciasta, wałkowanie, wycinanie foremkami różnych kształtów, ozdabianie sezamem, makiem, posypką , kokosowymi wiórkami
-słuchanie kolęd i pastorałek
-przygotowywanie ozdób na choinkę
-lepienie z masy solnej aniołków
-zabawa słuchowo- ruchowa sanie Mikołaja dzieci w parach, symbolizują zaprzegi jedno dziecko z pary naśladuje stukot kopyt, drugie dźwięk dzwonka Mikołaja, gdy muzyka milknie stają w bezruchu...
justynan21