Opracowała Justyna Niedbała
Wychowawca grupy III
Badaniami objęto 11 dzieci 6-letnich. Badano następujące umiejętności dzieci:
· orientację w schemacie własnego ciała,
· orientację w przestrzeni; wykonywanie poleceń typu „ połóż kartkę z prawej strony”, oraz „ idź w lewo” (chodzenie pod dyktando),
· rozumienie poleceń typu: narysuj uśmiechniętą buzię w prawym, górnym rogu kartki;
· dokończenie rysunku wg wzoru,
· zamalowanie rysunku i wycięcie go,
· dzielenie zdań na wyrazy, wyrazów na sylaby,
· rozumienie sensu niektórych zakodowanych informacji, odczytywanie ich.
· Wyodrębnianie głosek w nagłosie
Wyniki diagnozy wyżej wymienionych umiejętności pozwalają stwierdzić, że:
· 90,9 % dzieci potrafi prawidłowo wskazać prawe oko
· 100% dzieci potrafi prawidłowo wskazać prawe ucho
· 90,9% dzieci potrafi prawidłowo wskazać lewą nogę
· 72,7% dzieci orientuje się na kartce papieru
· 100 % dzieci rozumie polecenie „idź do przodu”
· 100 % dzieci rozumie polecenie „idź do tyłu”
· 81,8 % dzieci rozumie polecenie „idź do lewo”
· 72,7 % dzieci rozumie polecenie „idź w prawo”
· 90,9 % dzieci wykazuje się prawidłową spostrzegawczością wzrokową
· 90,9 % dzieci prawidłowo dzieli zdania na wyrazy
· 100% dzieci prawidłowo dzieli wyrazy na sylaby
· 100 % dzieci dzieli wyraz na głoski
· 72,7 % dzieci odkodowuje i potrafi zagrać rytm”
· 90,9% dzieci narysowało rysunek wg podanego wzoru
· tylko jedno dziecko z 11 zamalowało rysunek na ocenę db, pozostałych 10 na ocenę bdb
· aż dziewięcioro dzieci wycięło obrazek na poziomie bdb a dwoje na poziomie db.
Jedno z zaproponowanych ćwiczeń (w konspekcie na pozycji 2) dotyczące odkodowania symboli typu „górny prawy róg” i umieszczenie sylwety w odpowiednim miejscu na tablicy okazało się za trudne dla dzieci. Podczas tego ćwiczenia dzieci w większości poprawnie odczytywały symbol ale miały problem z wykonaniem drugiej części polecenia.
Na podstawie analizy wyników dokonano podsumowania:
mocne strony
· wykazują się dużą sprawnością w sferze manualnej: dorysowywanie, kolorowanie, wycinanie.
· większość dzieci orientuje się w schemacie własnego ciała i na kartce papieru,
· dzieci w większości potrafią chodzić pod dyktando, rozumieją polecenia „w lewo”, „w przód”, „w tył”, „w prawo”,
· dzieci wykazują się dobrą spostrzegawczością wzrokową,
· potrafią w większości dzielić zdania na wyrazy, 100% dzieci dzieli wyrazy na sylaby oraz wyrazy na głoski
· odtwarzają rytmy,
słabe strony
· dzieci miały kłopot z poprawnym odczytaniem oznaczeń symbolicznych
Plan działań doskonalących:
,
· umożliwianie dzieciom odczytywania różnych oznaczeń symbolicznych poprzez organizowane im zabawy oraz materiały, którw będę mogli wykorzystywać podczas zabaw swobodnych
1
justynan21