Włodzimierz Gajda php. praktyczne projekty pełna wersja.pdf

(7506 KB) Pobierz
718286693 UNPDF
PHP. Praktyczne
projekty
Autor: W³odzimierz Gajda
ISBN: 978-83-246-0943-7
Format: 158 × 235, stron: 552
Wykorzystaj w praktyce potêgê mo¿liwoœci PHP!
Podstawy jêzyka PHP, pierwsze skrypty, instrukcje i elementy
Funkcje i ich biblioteki, przetwarzanie tablic i tworzenie plików
Przyk³ady praktycznego zastosowania skryptów PHP
Jêzyk PHP nie od dziœ stanowi jeden z naj³atwiejszych w nauce i najelastyczniejszych
jêzyków programowania. Jego ogromne mo¿liwoœci wykorzystywane s¹ na ogó³ przy
tworzeniu interaktywnych stron internetowych, a obiektowy charakter oraz modu³owoœæ
stanowi¹ atuty dla programistów, wreszcie zwolnionych z koniecznoœci ustawicznego
przepisywania tego samego kodu. Jak ka¿dego innego jêzyka, tak¿e i PHP naj³atwiej
nauczyæ siê na konkretnych, praktycznych przyk³adach – wiele z nich zamieszczono
w³aœnie w tej ksi¹¿ce.
„PHP. Praktyczne projekty” to naprawdê wyj¹tkowy podrêcznik do nauki PHP. Nie
spodziewaj siê tu suchych, typowo podrêcznikowych teorii! Znajdziesz w nim za to
omówienie wszystkich elementów jêzyka PHP, dzia³ania skryptów, funkcji i bibliotek
wraz z dowcipnymi i przejrzystymi przyk³adami ich u¿ycia. Pierwsza czêœæ ksi¹¿ki
wprowadzi Ciê w œwiat PHP oraz wyjaœni, jak stosowaæ i ³¹czyæ poszczególne polecenia
w dobrze dzia³aj¹cy kod. Z nastêpnych rozdzia³ów wyniesiesz ju¿ umiejêtnoœci czysto
praktyczne, dotycz¹ce wszystkich obszarów wykorzystania tego jêzyka przy tworzeniu
najró¿niejszych projektów.
Instrukcje wyjœciowe i steruj¹ce, sta³e, zmienne, wyra¿enia oraz operatory
Funkcje w PHP i ich biblioteki
Programowanie obiektowe i formatowanie kodu PHP
Podzia³ skryptu na wiele plików i generowanie kodu HTML
Przetwarzanie napisów litera po literze i podstawy przetwarzania tablic
Tworzenie i wyszukiwanie plików, krojenie plików tekstowych
Wyra¿enia regularne i przetwarzanie wsadowe
Wybór podstrony serwisu
Walidacja zmiennych URL i stosowanie kilku zmiennych URL
Szablony Smarty i PHP
Wsadowe tworzenie baz danych i ich wizualne projektowanie w programie
MySQL Workbench
phpMyAdmin, PDO, Propel i inne tajemnicze nazwy
Funkcje mysql_xxx
Kontroler jednowymiarowy oraz dwuwymiarowy
Modu³ mod_rewrite
Wzbogacanie aplikacji o obs³ugê przyjaznych URL-i oraz routing przyjaznych
adresów URL
Przekonaj siê, ¿e PHP mo¿na nauczyæ siê nie tylko szybko, ale i przyjemnie!
718286693.001.png 718286693.002.png
Spis treci
Cz I Skadnia jzyka PHP .................................................... 11
Rozdzia 1. Pierwszy skrypt ............................................................................. 13
Jak przebiega wykonanie skryptu PHP? ........................................................................ 13
Uruchamianie skryptów PHP w konsoli ........................................................................ 15
Rozdzia 2. Podstawy jzyka PHP .................................................................... 17
Pliki .php czy .html? ...................................................................................................... 17
Znaczniki krótkie i dugie .............................................................................................. 18
Problem z biaymi znakami ........................................................................................... 18
Wielokrotne otwarcie PHP ............................................................................................ 19
Komentarze w PHP ....................................................................................................... 21
Rozdzia 3. Instrukcje wyjciowe i napisy ........................................................ 23
echo i print .................................................................................................................... 23
Napisy ........................................................................................................................... 24
Napisy wielowierszowe .......................................................................................... 25
Umieszczanie biaych znaków w wydrukach .......................................................... 26
Rónica pomidzy apostrofami i cudzysowem ...................................................... 29
Cytowanie znaków .................................................................................................. 30
Znaki o zadanych kodach ASCII ............................................................................. 30
czenie napisów .................................................................................................... 31
Rozdzia 4. Stae, zmienne, wyraenia i operatory ............................................ 33
Stae ............................................................................................................................... 33
Zmienne ........................................................................................................................34
Wyraenia ..................................................................................................................... 36
Operatory ......................................................................................................................38
Rozdzia 5. Instrukcje sterujce ...................................................................... 41
if .................................................................................................................................... 42
while .............................................................................................................................. 43
do … while .................................................................................................................... 43
for .................................................................................................................................. 44
foreach ........................................................................................................................... 45
switch ............................................................................................................................ 46
break .............................................................................................................................. 47
continue ......................................................................................................................... 48
return ............................................................................................................................. 48
Skadnia alternatywna ................................................................................................... 48
4
PHP. Praktyczne projekty
Rozdzia 6. Funkcje ......................................................................................... 51
Definicja i wywoanie funkcji ....................................................................................... 51
Zwracanie wyniku ......................................................................................................... 52
Parametry funkcji .......................................................................................................... 53
Zasig zmiennych globalnych ....................................................................................... 54
Rozdzia 7. Programowanie obiektowe ............................................................. 57
Klasy i obiekty .............................................................................................................. 57
Definicja klasy .............................................................................................................. 58
Obiekty — instancje klasy ............................................................................................ 60
$this — odwoania do wasnych skadowych ................................................................ 61
Skadowe statyczne ....................................................................................................... 62
Stae wewntrz klasy ..................................................................................................... 63
Konstruktor i destruktor ................................................................................................ 64
Dziedziczenie ................................................................................................................ 64
Polimorfizm ................................................................................................................... 66
Wywoywanie metod klas bazowych ............................................................................ 67
Klasy i metody abstrakcyjne ......................................................................................... 68
Klasy i metody finalne .................................................................................................. 68
Rozdzia 8. Podzia skryptu na wiele plików ..................................................... 71
Instrukcje include i require ............................................................................................ 71
Rónice pomidzy include i require .............................................................................. 72
Rozdzia 9. Formatowanie kodu PHP ............................................................... 73
Otwarcie kodu PHP ....................................................................................................... 73
Wcicia .......................................................................................................................... 73
rednik .......................................................................................................................... 74
Kilka instrukcji w jednym wierszu ................................................................................ 74
Komentarze ................................................................................................................... 75
Operatory ......................................................................................................................75
Operatory dwuargumentowe ................................................................................... 75
Operatory jednoargumentowe ................................................................................. 77
Operatory specjalne ................................................................................................. 78
Nawiasy grupujce .................................................................................................. 79
Instrukcje sterujce ........................................................................................................ 80
Wywoanie funkcji ........................................................................................................ 83
Definicja funkcji ............................................................................................................ 83
Definicja klasy .............................................................................................................. 83
Cz II HTML, napisy, tablice i pliki tekstowe .......................... 85
Rozdzia 10. Generowanie kodu HTML ............................................................... 87
Projekt 10.1. Tabliczka mnoenia ........................................................................... 87
Projekt 10.2. Tabela potg ...................................................................................... 89
Projekt 10.3. Tablica wartoci funkcji trygonometrycznych ................................... 90
Projekt 10.4. Zestawienie szablonów ...................................................................... 92
Czego powiniene nauczy si z tego rozdziau? .......................................................... 93
Rozdzia 11. Przetwarzanie napisów .................................................................. 95
Projekt 11.1. Karuzela ............................................................................................. 96
Projekt 11.2. Abrakadabra ....................................................................................... 97
Projekt 11.3. Polskie znaki iso-8859-2 .................................................................... 98
Projekt 11.4. Polskie znaki iso-8859-2 oraz windows-1250 .................................... 98
Projekt 11.5. Prezentacja zawartoci pliku XML .................................................. 100
Spis treci
5
Projekt 11.6. „Deszcz, jesienny deszcz” ................................................................ 101
Projekt 11.7. Przetwarzanie napisów utf-8 znak po znaku .................................... 102
Czego powiniene nauczy si z tego rozdziau? ........................................................ 102
Rozdzia 12. Podstawy przetwarzania tablic ..................................................... 105
Projekt 12.1. Auta ................................................................................................. 106
Projekt 12.2. Bezpieczne kolory WWW ............................................................... 106
Projekt 12.3. Osoby ............................................................................................... 107
Projekt 12.4. Kolory nazwane HTML ................................................................... 109
Projekt 12.5. Owoce .............................................................................................. 110
Projekt 12.6. Warzywa .......................................................................................... 111
Projekt 12.7. „Miosierdzie gminy” ....................................................................... 112
Czego powiniene nauczy si z tego rozdziau? ........................................................ 113
Rozdzia 13. Krojenie plików tekstowych ......................................................... 115
Projekt 13.1. 140 kolorów CSS ............................................................................. 116
Projekt 13.2. Nagrody Nobla ................................................................................. 117
Projekt 13.3. Dziea literatury wiatowej .............................................................. 118
Projekt 13.4. Flagi ................................................................................................. 119
Projekt 13.5. Autorytety informatyki .................................................................... 120
Projekt 13.6. Polskie wyprawy badawcze ............................................................. 121
Projekt 13.7. Z historii techniki ............................................................................. 122
Projekt 13.8. Odkrycia geograficzne ..................................................................... 124
Projekt 13.9. Przemówienia .................................................................................. 125
Projekt 13.10. Filmy i aktorzy ............................................................................... 126
Projekt 13.11. Jzyk LOGO — cigawka ............................................................ 127
Czego powiniene nauczy si z tego rozdziau? ........................................................ 129
Rozdzia 14. Biblioteki funkcji ......................................................................... 131
Funkcje do krojenia plików ......................................................................................... 131
Funkcja string2HArray() ............................................................................................. 132
Funkcja string2VArray() ............................................................................................. 134
Badanie poprawnoci pliku tekstowego ...................................................................... 135
Biblioteka vh-array.inc.php ......................................................................................... 136
Projekt 14.1. Korona Ziemi ................................................................................... 137
Projekt 14.2. Zestawienie publikacji ..................................................................... 138
Projekt 14.3. Najdusze rzeki wiata .................................................................... 139
Projekt 14.4. Sprawdzanie struktury pliku ............................................................ 141
amanie tablicy ........................................................................................................... 141
Projekt 14.5. Tabela miniatur ................................................................................ 144
Projekt 14.6. Imiona .............................................................................................. 146
Projekt 14.7. Alfabet ............................................................................................. 147
Konwersja polskich liter — biblioteka pl.inc.php ....................................................... 148
Projekt 14.8. „Rozdziobi nas kruki, wrony” ........................................................ 150
Czego powiniene nauczy si z tego rozdziau? ........................................................ 151
Rozdzia 15. Tworzenie plików ......................................................................... 153
Projekt 15.1. Kody polskich liter ........................................................................... 154
Projekt 15.2. Koldy ............................................................................................. 156
Projekt 15.3. Generator danych osobowych .......................................................... 157
Projekt 15.4. Transponowanie danych .................................................................. 158
Projekt 15.5. Modyfikacja kolejnoci kolumn, porzdku i separatora ................... 159
Projekt 15.6. Cyrylica ........................................................................................... 161
Projekt 15.7. Pobieranie powieci „Krzyacy” ...................................................... 163
Czego powiniene nauczy si z tego rozdziau? ........................................................ 164
6
PHP. Praktyczne projekty
Rozdzia 16. Wyraenia regularne .................................................................... 165
PCRE i POSIX ............................................................................................................ 166
Dopasowywanie wzorca .............................................................................................. 166
Skadnia wyrae regularnych PCRE .......................................................................... 168
Znaki ..................................................................................................................... 168
Wyczanie interpretacji znaków specjalnych ....................................................... 170
Metaznaki i cytowanie metaznaków ..................................................................... 170
Kropka — dowolny znak ...................................................................................... 172
Dopasowany napis ................................................................................................ 173
Zbiór znaków ........................................................................................................ 173
Dopenienie zbioru znaków ................................................................................... 174
Klasy znaków ........................................................................................................ 175
POSIX-owe klasy znaków .................................................................................... 176
Kotwice ................................................................................................................. 177
Alternatywa ........................................................................................................... 178
Grupowanie ........................................................................................................... 179
Kwantyfikatory ..................................................................................................... 180
Nawroty ................................................................................................................ 183
Wyraenia zachanne i leniwe ............................................................................... 183
Przechwytywanie .................................................................................................. 184
Odwoania wsteczne ............................................................................................. 186
Przechwytywanie nazwane ................................................................................... 187
Modyfikatory ........................................................................................................ 188
czenie modyfikatorów ....................................................................................... 189
Komentarze ........................................................................................................... 189
Zmiana trybu dopasowania ................................................................................... 189
Przewidywanie ...................................................................................................... 190
Dopasowywanie warunkowe ................................................................................. 191
Grupowanie atomowe ........................................................................................... 192
Projekt 16.1. Encje HTML .................................................................................... 192
Projekt 16.2. Podzia nazwisk na mskie i eskie ............................................... 194
Projekt 16.3. Podzia powieci na akapity ............................................................. 196
Projekt 16.4. Jack London: „Martin Eden” — format HTML ............................... 197
Projekt 16.5. Jack London: „Martin Eden” — format LaTeX ............................... 198
Czego powiniene nauczy si z tego rozdziau? ........................................................ 199
Rozdzia 17. Wyszukiwanie plików ................................................................... 201
Projekt 17.1. Lista plików ..................................................................................... 202
Projekt 17.2. Tworzenie indeksu wierszy .............................................................. 203
Projekt 17.3. Wiersze Tadeusza Róewicza .......................................................... 204
Projekt 17.4. Tabela miniaturowych hiperczy .................................................... 205
Projekt 17.5. Rekurencyjna konwersja kodowania w podfolderach ...................... 206
Czego powiniene nauczy si z tego rozdziau? ........................................................ 208
Rozdzia 18. Przetwarzanie wsadowe ............................................................... 211
Projekt 18.1. Adam Mickiewicz: „Pan Tadeusz” .................................................. 211
Projekt 18.2. Adam Mickiewicz: „Pani Twardowska” .......................................... 213
Projekt 18.3. Jane Austen: „Emma” ...................................................................... 215
Projekt 18.4. Fraszki ............................................................................................. 216
Projekt 18.5. Spis treci h3/h4 ............................................................................... 217
Projekt 18.6. Zmiana nazw plików: numeracja ..................................................... 221
Projekt 18.7. Zmiana nazw plików na podstawie treci ........................................ 222
Czego powiniene nauczy si z tego rozdziau? ........................................................ 223
Zgłoś jeśli naruszono regulamin