Komiksowym Szlakiem.pdf
(
2420 KB
)
Pobierz
3806620 UNPDF
WARSZTATY
poziom trudności:
·
5
180 min Photoshop CS
16
lipiec/sierpień 2007 www.psdmag.org
WARSZTATY
szlakiem
czyli jak pokolorować ołówkowy szkic
Jako dziecko uwielbiałem czytać komiksy. To co mnie w nich fascynowało to bogactwo barw. Fascynacja ta prze-
trwała do dziś, jednak nie wystarczyło mi już bycie tylko biernym obserwatorem. Sam postanowiłem spróbować
swoich sił jako kolorysta. Poniższy poradnik pozwoli poczynić wam pierwsze kroki w kolorowaniu szkiców oraz bę-
dzie niejako wstępem do zagadnienia, jakim jest światłocień. Będzie to przydatną umiejętnością w przyszłości.
przygotowanie szkicu
Pierwszym krokiem w kolorowaniu będzie przygotowanie szkicu. Ma
to bardzo duże znaczenie w dalszym etapie prac i od tego będzie za-
leżał efekt końcowy. Do tego ćwiczenia posłużyłem się pracą Randy’ego
Kintz’a (dostępna na jego stronie
http://rantz.deviantart.com/gallery
).
Niestety, szkic wyjściowy wymaga trochę pracy zanim zaczniemy na-
kładać kolory.W zależności od tego, jaką pracą dysponujemy, operacje na
warstwach mogą się różnić od tych, których użyjemy w tym szkicu.
dobór koloru
Dobranie odpowiedniej kolorystyki jest kluczowym elementem, nie
należy jednak przesadzać z paletą barw, gdyż co za dużo, to niezdro-
wo. Dobrze jest już na początku wybrać odpowiednie kolory. W tym porad-
niku użyte zostały następujące barwy dla kobiety: skóra (jasny odcień):
#FFC49A, skóra (ciemny odcień): #AE7E5B, włosy: #C1323C, top/bluzka:
#716738, spodnie: #633617, buty: #9B7F6B
wzmocnienie konturu
Powiększamy pracę o 50% (
Image>Image size
), gdyż pierwotny roz-
miar jest trochę za mały. Operacja ta wpłynęła na jakość obrazka, dla-
tego musimy poprawić linie. Do tego celu używamy narzędzia
Pen Tool
,
(operację tą wykonujemy na nowej warstwie (
Layer>New>Layer
). Z usta-
wieniami takimi jak na obrazku, dokładnie obrysowujemy postać i te ele-
menty, które ułatwią nam późniejszą pracę. Następnie klikamy prawym
przyciskiem myszy na naszą ścieżkę i wybieramy
Stroke Path
(wchodzi-
my w
Window>Brushes
, zmieniamy rozmiar pędzelka na
1px
).
Ukrywamy ścieżkę (View >Show >Target path).
nakładanie koloru
Zmniejszamy
Opacity
warstwy ze szkicem o około 50% (warstwa z kon-
turem pozostaje bez zmian). Pozwoli nam to skupić się na kolorach. Na
nowej warstwie (
Layer>New>Layer
) z
Blending mode
ustawionym na
Mul-
tiply
nakładamy kolor przy użyciu narzędzia
Brush Tool
starając się nie wy-
chodzić poza krawędzie obrysu. Jeśli już nam się to zdarzy, zbędny kolor
usuwamy narzędziem
Eraser Tool
. Tworzymy na nowej warstwie paletę ko-
lorów podstawowych z której będziemy korzystać podczas kolorowania po-
szczególnych elementów. Dobrze jest także każdy element umieszczać na
oddzielnej warstwie, żeby uniknąć mieszania się kolorów.
www.psdmag.org lipiec/sierpień 2007 17
komiksowym
0
1
0
3
0
2
0
4
WARSZTATY
0
5
cieniowanie skóry – etap pierwszy
Tworzymy nową warstwę (
Layer>New>Layer
) z atrybutem
Multiply
i przy użyciu narzędzia
Brush Tool
nakładamy ciemniejszy odcień na-
szych bazowych kolorów w miejscach, na które będzie padał cień. Czę-
sto jednak nakładanie koloru bazowego na nowej warstwie
Multiply
po-
woduje, że jest on zbyt mocny, dlatego na tym etapie prac wskazane bę-
dzie zmniejszanie wartości
Opacity
poszczególnych warstw, żeby cie-
nie nie były zbyt intensywne. Samo nałożenie kolorów jest połową suk-
cesu, teraz cienie należy wygładzić przy pomocy narzędzia
Smudge To-
ol.
Patrz wskazówka.
cieniowanie włosów – etap drugi
Na rysunku umieściłem strzałki pomocnicze, które wskazują ruch
pociągnięć smug zarówno dla koloru ciemnego, jak i jasnego. Nale-
ży przy tym pamiętać, że rozmywanie wykonuje się od nasady włosów
po końcówki, nigdy na odwrót. Często trudno jest uzyskać odpowiednio
gładkie łuki, dlatego czynność rozmywania koloru należy powtórzyć.
0
6
cieniowanie skóry – etap drugi
Teraz należy nasz obrazek wzmocnić efektami światła. Posłuży nam
do tego narzędzie
Brush Tool,
którym będziemy rozprowadzali kolor
biały w miejscach, na które pada światło. Tworzymy nową warstwę z atry-
butem
Color Dodge
i nakładamy kolor. Kolejnym krokiem będzie zmniej-
szenie wartości
Fill
, co znacznie ułatwi nam wygładzanie koloru. Przy
użyciu
Smudge Tool
rozprowadzamy kolor uzyskując łagodne przejścia.
Jeśli efekt jest mało zadowalający czynność powtarzamy na kolejno two-
rzonych warstwach.
cieniowanie topu
Obieramy obszary zaciemnione i na nowej warstwie (
Blending mo-
de: Multiply
) nakładamy kolor bazowy bluzki i rozmywamy narzę-
dziem
Smudge
. W przypadku światła sytuacja jest podobna, z tą różni-
cą, że warstwa jest z atrybutem
Color Dodge
, a nakładany kolor jest biały.
Należy użyć pędzelka większych rozmiarów, żeby uzyskać efekt kulisto-
ści stanika jednym kliknięciem myszki. Ostatnim etapem jest padające
światło od spodu, które uzyskujemy poprzez delikatny kolor biały, dla-
tego oświetlenie tego obszaru uzyskane zostało przez użycie warstwy
z ustawionym
Blending mode
na
Normal
.
0
7
cieniowanie włosów – etap pierwszy
W przypadku cieniowania włosów narzędziem
Smudge
(s
ize 9, Hard-
ness: 0
) wartość
Strength
powinna wynosić około 75%, czyli mniej
więcej tyle, aby jednym pociągnięciem pozostawić po sobie długą smu-
gę koloru imitującą kosmyki włosów. Z ustawieniami narzędzia
Smudge
jak powyżej cieniowany kolor powinien się tak właśnie rozmywać. Nakła-
damy na nowej warstwie (
Blend mode: Overlay, Opacity: 79%, Fill: 100%
)
narzędziem
Paint Brush
kolor biały w poprzek włosów, wybieramy
Smud-
ge Tool
i rozmywamy w kierunku pionowym. Jeśli połysk jest zbyt inten-
sywny wówczas można zmniejszyć wartość
Opacity
.
cieniowanie spodni
W przypadku spodni ważne jest, aby uzyskać efekt zagięć na mate-
riale. Zaczynamy od nakładania cieni. Na nowej warstwie (
Blending
Mode: Multiply
) kolorem bazowym spodni (#633617) rozprowadzamy za-
ciemnienia. Rozmywamy je przy pomocy
Smudge Tool
w kierunku, który
wskazują strzałki. Zmniejszamy
Opacity
warstwy jeśli cienie są zbyt in-
tensywne.Tworzymy nową warstwę (
Blending
mode
:
Color
Dodge
) i po-
stępujemy analogicznie jak w przypadku nakładania cieni, z tą różnicą,
że kolorem bazowym będzie biały.
18
lipiec/sierpień 2007 www.psdmag.org
0
8
0
9
1
0
komiksowym szlakiem
czyli jak pokolorować ołówkowy szkic
spodnie – detale, etap pierwszy
Na nowej warstwie, używając
Pen
Tool
rysujemy linię o kolorze jasne-
go brązu (#F2C79C). W
Window>Brushes
wybieramy rozmiar pędzel-
ka równy
3px
. Klikamy prawym przyciskiem myszy na ścieżkę i wybiera-
my
Stroke Path
, a następnie
Delete Path
. Wybieramy
Polygonal
Lasso
Tool
(
Feather
:
0 px, Anti-alias: on
) i przy wciśniętym klawiszu [
Shift
] za-
znaczamy obszary, które chcemy usunąć (staramy się uzyskać równe
odstępy). Gdy już mamy zaznaczone obszary wciskamy klawisz [
Dele-
te
], a następnie prawym przyciskiem myszy
Delete path.
podeszwa – etap drugi
Tworzymy nową warstwę (
Blending mode: Multiply, Opacity:
100%,
Fill
: 100%). Obrysowujemy podeszwę narzędziem
Polygonal
Lasso
Tool
. Wypełniamy zaznaczenie narzędziem
Gradient
Tool
(kolor #A08673
wchodzący w przezroczystość) w taki sposób, aby kolor brązowy zani-
kał z dołu do góry.
spodnie – detale, etap drugi
Teraz nie pozostaje już nic innego jak przy pomocy świateł i cieni uzy-
skać efekt wypukłości w miejscach, gdzie sznurek jest schowany.
Postępujemy tak samo jak w przypadku cieniowania innych elementów.
Należy wzmocnić miejsca, w których sznurek chowa się pod materiał.
Tworzymy nową warstwę, (
Blending
mode
:
Luminosity
), na której kolo-
rem czarnym zaznaczamy obszary, w których sznurek pojawia się i cho-
wa w materiał. Korzystamy ze
Smudge
Tool
do rozmycia obszarów. Jeśli
cień jest zbyt intensywny wówczas zmniejszamy
Opacity
warstwy.
podeszwa – etap trzeci
Tworzymy nową warstwę (
Blending mode: Multiply
) i kolorem butów
(#9B7F6B) nakładamy kolejną warstwę cienia. Rozmywamy narzę-
dziem
Smudge
. Na nowej warstwie (
Blending
mode
:
Multiply
) nakłada-
my kolorem bazowym drobne zaciemnienia między ząbkami podeszwy
i pęknięcia na podeszwie. Dodajemy padające światło na ząbkach i w dol-
nej części podeszwy oraz poprawiamy pęknięcia kolorem białym. Uzy-
skamy to tworząc warstwę z
Blending
mode
:
Luminosity
i malując ele-
menty białym kolorem (możemy to zrobić zarówno
Brush
Tool’em
, jak
i
Line
Tool’em
) rozmywać używając
Smudge
.
podeszwa – etap pierwszy
W tym etapie skupimy się tylko na kolorowaniu podeszwy. Pierw-
szym krokiem będzie jej ubrudzenie. Przechodzimy do warstwy z ba-
zowym kolorem buta. Wybieramy
Burn
Tool
o rozmiarze
1 px
i brudzimy
podeszwę wykonując pociągnięcia w różnych kierunkach.Na nowej war-
stwie (
Blending
mode
:
Luminosity
,
Opacity
: 37%
Fill
: 100%) nakładamy
teksturę dla podeszwy. Wyostrzamy dla uzyskania lepszej wyrazistości
(
Filter>Sharpen>Sharpen
).
podkład
Tworzymy nową warstwę o nazwie podkład. Przechodzimy do
View>
Show>Target path.
Dzięki temu pojawi się nasza ukryta wcześniej
ścieżka. Klikając prawym przyciskiem myszy wybieramy
Fill Path
(musi-
my upewnić się, że ścieżka zostanie wypełniona kolorem białym). Prze-
suwamy warstwę na sam dół. Usuwamy ścieżkę (klikamy prawym przy-
ciskiem myszy na ścieżkę i wybieramy
Delete path
).
www.psdmag.org lipiec/sierpień 2007 19
1
1
1
4
1
2
1
5
1
3
1
6
WARSZTATY
1
7
niebo – etap pierwszy
Przy użyciu
Polygonal Lasso Tool
zaznaczamy obszar, który będzie
niebem (nie ma potrzeby precyzyjnie zaznaczać, gdyż fragmenty
wychodzące poza krawędzie będą przykryte innymi warstwami). Na-
stępnie na nowej warstwie nakładamy trójkolorowy
linear gradient
(ko-
lor 1 – górny: #699ACB, kolor 2 – środkowy: #78D7FA, kolor 3 – dolny:
#D2F2FE) wewnątrz naszego zaznaczenia przeciągając wskaźnik z gó-
ry do dołu. Musimy upewnić się, że warstwa z niebem znajduje się pod
warstwą podkład.
liście I
Tworzymy nową warstwę (przesuwamy ją nad warstwami z nie-
bem) i przy użyciu
Polygonal
Lasso
Tool
obrysowujemy liście ze szki-
cu (warstwa ze szkicem jest włączona, nie może być przysłonięta przez
gradient nieba). Wypełniamy zaznaczenie narzędziem
Paint
Bucket
Tool
używając ciemnego koloru zielonego (#1F230F). Usuwamy zaznaczenie
wybierając
Deselect
.
1
8
niebo – etap drugi
Kiedy tło bazowe mamy już zrobione, należałoby dodać kilka chmur.
W tym celu na nowo stworzonej warstwie (
Blending mode: Luminosi-
ty, Opacity
: 82%) nakładamy teksturę zachmurzonego nieba. Aby to zro-
bić możemy pobrać jakieś darmowe zdjęcie. W przypadku tego poradni-
ka zdjęcie zostało znacznie zmniejszone (
Image>Image size,
50%) i wy-
ostrzone (
Filter>Sharpen>Sharpen
). Przy użyciu
Brush
Tool
(kolor biały)
i narzędzia
Smudge
można dodać chmury w miejsca gdzie ich brakuje.
Najpierw malujemy
Brush
Toolem
, a następnie rozmywamy w taki spo-
sób, aby obiekty te przypominały chmury.
liście II
Włączamy warstwy z niebem. Na nowej warstwie w kilku miejscach,
gdzie liście graniczą z niebem, używamy
Brush
Tool
(kolor biały),
który następnie rozmywamy narzędziem
Smudge
Tool
. Zmniejszamy
Opacity
warstwy, jeśli światło jest zbyt mocne.
1
9
niebo – etap trzeci
Teraz dodajemy jasną poświatę w dolnej części nieba i ciemniejszą
w górnej. Wybieramy
Eliptical
Marquee
Tool
. W zależności od tego,
jak duże rozmycie chcemy uzyskać, wartość
Feather
będzie odpowied-
nio wyższa (około 30-40 px). W celu uzyskania jasnej poświaty tworzy-
my nową warstwę (
Blending
mode
:
Overlay
,
Opacity
: 68%,
Fill
: 100%),
w dolnej części robimy zaznaczenie i wypełniamy je kolorem białym. Ana-
logicznie postępujemy dla zaciemnienia w górnej części nieba tworząc
nową warstwę (
Blending
mode
:
Color
Burn
,
Opacity
: 100%,
Fill
: 28%) i wy-
pełniając zaznaczenie kolorem czarnym.
usuwanie konturu
W tej chwili nasza postać wciąż wygląda komiksowo. Odbiega to od
reszty elementów – skał i kamiennego pierścienia. Usunięcie kon-
turu całkiem popsuje obrazek, dlatego musimy nadać mu kolor taki, by
był integralną częścią ilustracji. Przechodzimy do warstwy z konturem.
W zakładce
Layers
wybieramy
Lock
transparent
pixels
. Przy pomocy
Brush
Tool
malujemy kontur w takich barwach i tonacjach, aby był nie-
widoczny.
20
lipiec/sierpień 2007 www.psdmag.org
2
0
2
1
2
2
Plik z chomika:
miss_Iv
Inne pliki z tego folderu:
Kurs rysunku MANGA Nr 4.rar
(17221 KB)
Hikaru Hayashi - Rysowanie Kobiet - Manga.pdf
(44923 KB)
RYSUJEMY AKWARELĄ.pdf
(2479 KB)
Stanley Maltzman - Drawing Nature.pdf
(69734 KB)
kurs rysowania - Anime - Female Figure.pdf
(373 KB)
Inne foldery tego chomika:
Eldo ^^
Fryzury
Graffiti
Makijaż
Mangowe
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin