Pozycjonowanie kurs.docx

(78 KB) Pobierz

DZIEŃ 1 KURSU

WPROWADZENIE W TEMAT

Rafale,

Z pewnością nie bez powodu zainteresował Cię mój 14-dniowy DARMOWY KURS POZYCJONOWANIA.
Chcesz wiedzieć więcej na temat pozycjonowania, zapewne także poznać "tajemnice" pozycjonerów, chcesz wypromować własny biznes. To dobrze. Pomogę Ci. I to z przyjemnością.

Muszę Cię jednak ostrzec. Optymalizacja stron WWW i ich pozycjonowanie (czyli SEO - Search Engine Optimization lub Web Positioning) nie jest ani zbyt proste, ani szybkie. Jest trochę skomplikowane i - niestety - BARDZO czasochłonne. Poznasz tu oczywiście możliwości optymalizacji tej pracy, jednak dalej jest to mnóstwo roboty.

Niniejszy kurs jest dość obszerny. W Sieci można znaleźć mnóstwo informacji na temat pozycjonowania. Niektórzy oferują płatne lub czasem darmowe kursy. Cechują je jednak: często przestarzałe informacje oraz brak kompleksowości.
Wychodząc naprzeciw osobom takim jak Ty, potrzebującym rzetelnej, konkretnej wiedzy na temat SEO i pozycjonowania serwisów WWW, postanowiłem napisać ten kurs.

> Aktualność
Będę ten kurs aktualizował. Jeśli pojawią się jakieś nowe, wartościowe narzędzia, portale czy fora, lub np. zmienią się algorytmy działania wyszukiwarek - zamieszczę w tym kursie najnowsze informacje na ten temat.

> Kompleksowość
Miałem różne dylematy podczas pracy nad tym kursem. Początkowo miał to być krótki, 7-dniowy kurs, w zasadzie tylko o podstawach pozycjonowania. Jednak w miarę postępu prac doszedłem do wniosku, że przygotuję coś o wiele bardziej kompleksowego: czyli małe kompendium wiedzy na temat optymalizacji i pozycjonowania stron WWW.
Takie podejście skutkuje w dwojaki sposób: kurs stał się dość obszerny, ale równocześnie szczegółowy. Mam nadzieję, że nie przytłoczy Cię nadmiar informacji.

Ważna kwestia: pozycjonerów można podzielić na 3 grupy:

1.       tych, stosujących etyczne metody zwiększania popularności witryn internetowych

2.       tych, którzy robią dosłownie WSZYSTKO, by wypromować wybrany serwis

3.       i w końcu tych, którzy są gdzieś w środku: w zasadzie robią wszystko zgodnie z przyjętymi zasadami, ale... no właśnie. Nie zawsze wiadomo, co jest jeszcze dozwolone, a co już nie.

Pamiętaj, Rafał: nikt nie zna dokładnie algorytmu działania wyszukiwarek (poza ich twórcami). Mało tego: nikt nie wie, jak będzie wyglądał ten algorytm za tydzień, miesiąc czy za rok. Jeśli ktoś Ci mówi, że wie wszystko na temat działania wyszukiwarek i pozycjonowania, przyznaj mu z grzeczności rację i... zapomnij o nim. Chyba, że pracuje w Google ;-)

Wiedza na temat działania wyszukiwarek pochodzi głównie z doświadczenia ludzi, którzy zajmują się pozycjonowaniem. Wyszukując informacje z różnych źródeł, można opracować ogólne wytyczne. Powtarzam: ogólne wytyczne. Nic więcej.
Właśnie takimi wytycznymi jest ten DARMOWY KURS POZYCJONOWANIA oraz informacje zawarte na blogu ebiznesy.pl i na forum.ebiznesy.pl. Zajrzyj tam koniecznie.

Na tym kursie dowiesz się, co jest legalne, a co nie. Co jest etyczne, a co naganne. Co przyniesie Ci rezultaty w dłuższej perspektywie czasowej i będzie bardzo czasochłonne, lub co da efekty niemal natychmiast, ale... możesz spaść tak samo szybko, jak się Twój serwis wspiął na szczyt. A upadek z tej wysokości (czytaj: wyrzucenie z wyników wyszukiwania) jest bardzo bolesny.

Za kilkanaście dni będziesz wiedzieć, jak wypozycjonować swój biznes. Tylko od Ciebie i Twojego czasu będzie zależało, czy będziesz robić to własnymi siłami (co polecam), czy może zapłacisz komuś za to. Z pewnością jeśli wybierzesz pierwszą możliwość, będziesz w przyszłości cieszyć się z własnej pracy i (względnie) trwałych efektów.
Jeśli jednak zdecydujesz się zlecić pozycjonowanie, będziesz już wiedzieć, czego wymagać i na co zwracać uwagę. To BARDZO ważne.

W czasie kursu będziesz otrzymywać zadania do wykonania. Oczywiście możesz ich nie robić, ale pamiętaj: wiedza teoretyczna nie poparta praktyką jest niewiele warta. Dlatego musisz ćwiczyć!

Dziś wyjątkowo dostaniesz jeszcze wolne :-]

Pamiętaj: jeśli cały Twój biznes zależy dziś od tego, na którym miejscu jesteś w wynikach działania wyszukiwarek, to Twoja przyszłość zależy właśnie od pozycjonowania.

Z kolejnej lekcji dowiesz się, jak działają wyszukiwarki.

Do jutra, Rafale.
 

DZIEŃ 2 KURSU

JAK DZIAŁAJĄ WYSZUKIWARKI?

Witaj Rafale,

To bardzo ważna lekcja. Dowiesz się z niej, jak wyszukiwarki działają. Skuteczna promocja stron WWW w ogromnej mierze wiąże się z wyszukiwarkami. Szczególnie w przypadku, gdy nie stać Cię na inne formy promocji, pozycjonowanie okazuje się być optymalnym rozwiązaniem: charakteryzuje je wysoki współczynnik zwrotu z inwestycji (tzw. ROI).

Najpierw najważniejsza informacja: Google rządzi w Polsce! Zajrzyj koniecznie na http://ranking.pl - firma Gemius zamieszcza tam statystyki popularności poszczególnych wyszukiwarek (i nie tylko).

Jeden z moich znajomych mówi, że 98% wejść na jego stronę pochodzi właśnie z wyszukiwarki Google. Moje doświadczenia są podobne. Jaki płynie z tego wniosek? Należy pozycjonować swoją witrynę najpierw "pod" Google. Później ewentualnie poświęcisz swój czas i pieniądze na inne wyszukiwarki.
Jeśli dobrze wypozycjonujesz stronę w Google, stosując przy tym właściwe, etyczne i dozwolone metody i techniki, osiągniesz wtedy dobre pozycje również w innych wyszukiwarkach. Skupimy się zatem na wyszukiwarce Google.

Wyszukiwarka składa się z 4 podstawowych elementów:

·         pajączka

·         bazy danych i indeksu

·         programu wyszukującego

Przyjrzyjmy się im nieco bliżej.

> Pajączek (inaczej: robot, spider, crawler)
Pajączek to program, który czyta zlecone mu strony (podobnie do przeglądarki). Czyta kod strony, zapamiętuje go i poddaje analizie. Jednak w odróżnieniu od przeglądarki, spider czyści kod ze zbędnych dla niego znaczników HTML i zapisuje tylko interesujący go tekst. Tekst ten z kolei ma własne znaczniki informujące na dalszym etapie program wyszukujący, gdzie dany fragment tekstu się znajdował w kodzie strony: czy był to tytuł, nagłówek, zwykły tekst, itd.
Crawler po przeczytaniu strony podąża kolejno po linkach (inaczej: łączach, odnośnikach), znajdujących się na stronie, do podstron w tej samej domenie / subdomenie (jest to tzw. deep crawling), również je czytając.
Wyszukiwarki mają zdefiniowaną głębokość, na którą zagłębia się pajączek. Przyjęło się, że najważniejsze strony powinny być najdalej 2-3 kliknięcia od strony głównej. Trzymaj się tej zasady.
Po analizie danego serwisu robot wyszukiwarki - poprzez linki kierujące na zewnątrz - trafia na inne strony WWW.
Pamiętaj: aby Twoja strona została zindeksowana przez daną wyszukiwarkę, musi prowadzić do niej przynajmniej 1 łącze, dzięki któremu dotrze do niej pajączek. Można także uzyskać indeksację strony wyłącznie poprzez zgłoszenie jej do katalogu danej wyszukiwarki (co i tak należy wykonać) lub zgłoszenie jej samej wyszukiwarce. Jednak najlepszym rozwiązaniem jest "naturalne" znalezienie przez robota naszej strony - czyli przez łącze z innego serwisu WWW.

> Baza danych i indeks
Zebrane przez robota informacje przekazywane są następnie do bazy danych wyszukiwarki. Na zindeksowane strony roboty wracają po pewnym czasie lub przy ponownym zaproponowaniu strony do indeksacji. Sprawdzają wówczas, czy strony się zmieniły i ewentualnie aktualizują swoje zasoby.
Baza danych jest indeksowana. Tworzy się więc indeks. To, czy strona pojawi się w wynikach wyszukiwania, zależy od tego, czy została uwzględniona w indeksie.
Indeks to spis wszystkich słów wraz z odnośnikami do miejsc występowania ich w bazie danych. Indeks wyszukiwarki można porównać do indeksu, który można znaleźć w książkach - idea działania jest w zasadzie identyczna.

> Program wyszukujący
Kiedy internauta wpisuje jakieś słowo / frazę w wyszukiwarce, program wyszukujący przeszukuje indeks w poszukiwaniu tego słowa / zwrotu. Jeśli dane słowo zostanie znalezione, program wyszukujący czyta wszystkie strony z bazy danych oznaczone w indeksie jako zawierające dane zapytanie. Następnie ocenia wartość każdej strony.
Oceną strony zajmują się algorytmy w samym programie wyszukującym, dodatkowy program (np. Page Rank w Google) i np. fakt pojawienia się strony w katalogu danej wyszukiwarki (np. DMOZ dla Google).
Na podstawie ocen jest tworzony ranking.

Twoje ćwiczenia do wykonania na dzisiaj:

1.       Przeszukaj Google i znajdź przynajmniej kilkanaście witryn Twojej konkurencji

2.       Utwórz w Firefoxie (zakładam, że jako rozsądny człowiek używasz właśnie tej przeglądarki ;-) w zakładkach nowy katalog i dodaj do niego znalezione strony.

Z następnej lekcji dowiesz się, jak wyszukiwarki ustalają ranking.

 

DZIEŃ 3 KURSU

JAK WYSZUKIWARKI USTALAJĄ RANKING?

Witaj!

Informacje zamieszczone poniżej są dla Ciebie kluczowe. Mając wiedzę, jak wyszukiwarki oceniają strony i ustalają ich ranking, będziesz tak działać, aby być wysoko.
Przy tworzeniu witryny musisz pamiętać, że nadrzędnym celem każdej wyszukiwarki jest informowanie szukającego o stronach, które dostarczą mu najwięcej wartościowych informacji na dany temat. Ranking jest przygotowany właśnie po to, aby spełniać to zadanie.

Dla odpowiedniego zaprojektowania Twojego serwisu WWW "pod Google", musisz wiedzieć 2 rzeczy:

o        jak działa wyszukiwarka?

o        co bierze pod uwagę przy ustalaniu rankingu?

Jak działa wyszukiwarka, z grubsza już wiesz. Przyszła pora na zasady ustalania rankingu. Do dzieła.

Jak wspomniałem wczoraj, za ocenę strony odpowiada m.in. program wyszukujący i Page Rank (w Google). Poznajmy zatem legendarny Page Rank.

> Page Rank w Google
Jest to program, który ocenia wartość strony (w uproszczonej wersji: w skali 0-10) głównie na podstawie liczby stron, które zawierają link do ocenianej strony. Jak to wygląda w praktyce? Czy link linkowi równy? Czy liczy się tylko całkowita ilość linków? Czy ważna jest tematyka linkującej strony? Czy ważna jest treść linku? Spokojnie - już spieszę z odpowiedziami.

>> Co to jest Link Popularity?
Link Popularity jest to ilość zindeksowanych stron, które posiadają linki do naszej. Ta metoda wzięła się z założenia, że do wartościowych i ciekawych serwisów ludzie linkują chętniej, niż do pozostałych. W chwili obecnej wszystkie wiodące wyszukiwarki biorą ten wskaźnik pod uwagę przy tworzeniu rankingu - i jest to najczęściej najważniejszy element oceny.

>> Link linkowi nie równy
To prawda. Generalnie najważniejsze czynniki, stanowiące o sile danego linka, są następujące:

o        wartość strony, na której znajduje się link do naszego serwisu

o        powiązanie tematyczne linkującej i linkowanej strony

o        tzw. anchor tekst, czyli treść / tytuł linka

>>> Wartość strony linkującej
Im wyższa tym lepiej. Najprościej poznać Page Rank danej strony i nim się kierować. Generalnie lepiej mieć jeden link z wartościowej strony o PR na poziomie 5-6, niż nawet kilkadziesiąt linków z mniej wartościowych stron (najczęściej z PR=0-1). Choć nie zawsze tak jest: nie każda strona z wysokim PR jest wartościowa i nie każda strona z PR=0 jest nic nie warta.
Pamiętaj, że strona główna zazwyczaj ma większy PR od pozostałych i linki z niej wychodzące mają z reguły największą moc.

>>> Całkowita ilość linków
Chociaż link linkowi nie równy i warto mieć jak najwięcej linków z wartościowych i "mocnych" serwisów, nie zmienia to faktu, że dla Google liczy się również całkowita ilość linków prowadzących do danej strony. Dlatego warto mieć linki zarówno z dobrych, jak i mniej wartościowych stron. Nie mówię tu jednak o witrynach spamerskich, z których łącze może Ci nawet zaszkodzić.

>>> Powiązanie tematyczne
Zwróć szczególną uwagę na tematykę linkującego serwisu. Najlepiej, jeśli jest bardzo zbliżona do tematyki Twojej strony. Dla przykładu: jeśli pozycjonujesz serwis turystyczny, to najlepsze linki byłyby ze stron o ciekawych miejscach w Polsce i na Świecie, o zabytkach, wycieczkach, atrakcjach turystycznych itp.
Jednym z podstawowych elementów, służących zwiększaniu pozycji strony w rankingu, jest budowa tzw. zaplecza tematycznego. Ale o tym będzie niebawem osobna lekcja.

>>> Treść linka (tzw. anchor tekst / text)
Roboty wyszukiwarek zapamiętują anchor tekst, czyli treść linka. Kiedy do Twojej strony prowadzi link zawierający słowo lub frazę kluczową, np.:
blog o e-biznesie
to ma on o wiele większą wagę, niż link zawierający np. adres Twojego serwisu:
pod-brzozami.pl

Co jeszcze - poza linkami wskazującymi na nasz serwis - jest brane pod uwagę podczas ustalania rankingu? Poniżej wymieniłem najważniejsze elementy.

> Cały tekst na stronie
Wszystkie wyszukiwarki indeksują cały tekst na stronie, tzn. to, co znajduje się w sekcji body.
Pamiętaj: odpowiedź na pytanie do wyszukiwarki najczęściej równa jest pojawieniu się szukanego słowa / frazy w zapamiętanej przez robota treści strony. Dlatego słowa i frazy kluczowe, na których Ci zależy, MUSZĄ znajdować się w treści strony (!).

> Znacznik title
Wszystkie roboty zapamiętują tytuł strony, ponieważ jest on jednym z głównych i najważniejszych kryteriów rankingu.

> Nagłówki h1, h2,…,h6
Nagłówki są traktowane podobnie jak tytuły rozdziałów w książce - są bardzo istotne. Dlatego nie możesz o nich zapominać i starannie je przygotowuj.

> Znaczniki meta
Wiele wyszukiwarek zbiera informacje z meta description i keywords. Google w tej chwili, tworząc ranking, zupełnie nie bierze ich pod uwagę.
Jeśli już dbasz o znaczniki meta, to pamiętaj, że im lepsze dopasowanie tych znaczników do treści danej podstrony serwisu, tym lepiej.

> Linki wewnętrzne
Na pytanie: czy linkowanie wewnętrzne serwisu (czyli pomiędzy jego podstronami) wpływa na pozycję strony w rankingu, odpowiedź brzmi: TAK. Należy więc zadbać o to, aby strony były właściwie połączone ze sobą (najważniejszy jest anchor tekst).

> Linki zewnętrzne
Podczas analizy podstron danego serwisu, robot zapisuje łącza kierujące na zewnątrz Twojej witryny (a następnie podąża nimi dalej). Co ciekawe, linki zewnętrzne są brane pod uwagę przy ustalaniu rankingu.
Generalnie linków takich nie powinno być zbyt wiele, powinny prowadzić do wartościowych stron i najlepiej powiązanych tematycznie z Twoją.
Warto w tym miejscu wspomnieć o ważnej kwestii.
Idea indeksowania zasobów Sieci jest oparta o założenie, że do każdej strony WWW powinien prowadzić przynajmniej 1 link. Równocześnie każda strona powinna mieć linki wychodzące, aby robot wyszukiwarki mógł dalej nimi podążyć. Jeśli na stronie nie ma linków wychodzących, to jest ona nazywana dead end, a linki do niej prowadzące to tzw. dangling links. Strona taka nie dostaje punktów Page Rank za linki.
Coraz popularniejsze staje się stosowanie tzw. squeeze page, czyli pojedynczych stron promujących jedną akcję: zakup towaru / usługi, zapis na newsletter etc. Nie wolno zapominać o umieszczeniu na takiej stronie linków wychodzących. W przeciwnym razie, nasza pozycja poleci ostro w dół.

> Ruch na stronie
Jest to liczba użytkowników odwiedzających dany serwis. Im więcej, tym lepiej. Wiadomo: bardziej odwiedzana strona powinna (przynajmniej teoretycznie) być bardziej wartościowa od rzadziej odwiedzanej. Nie próbuj jednak sztucznie nabijać ruchu na stronie (np. samemu w nieskończoność klikając) - wyszukiwarki są odporne na takie zagrania i mogą Cię ukarać.

Tworzenie rankingu wyszukiwarki jest procesem niezwykle skomplikowanym. Znaczenie ma bardzo dużo zmiennych. Pamiętaj o tym.

Tyle na dziś. Wymęczyłem Cię? Mam nadzieję, że jeszcze nie. Przed nami jeszcze wiele pracy.

Twoje ćwiczenia do wykonania na dzisiaj:

o        Znajdź w Sieci i zainstaluj dodatek SeoQuake do Firefoxa (możesz zainstalować dowolny inny z podobnymi funkcjami - jest ich wiele w Necie). Skorzystaj najlepiej ze strony: https://addons.mozilla.org/pl/firefox/

o        Zrób przegląd dodatków do liska, korzystając m.in. z witryny podanej powyżej. Już wiesz dlaczego Firefox jest najlepszą przeglądarką dla webmasterów i pozycjonerów?

o        Sprawdź Page Rank (i inne parametry, które oferuje Ci zainstalowany dodatek) stron Twojej konkurencji, które masz w zakładkach przeglądarki (patrz wczorajsze ćwiczenie)

DZIEŃ 4 KURSU

STRATEGIA, CZYLI DOBÓR SŁÓW KLUCZOWYCH

Cześć Rafał,

Pozycjonowanie serwisu WWW zawsze MUSI rozpocząć się od doboru słów kluczowych! Zapamiętaj to bardzo dobrze.
Na początku warto zająć się słowami lub frazami nieco mniej popularnymi (niszowymi). Najważniejsze jest dobieranie odpowiednich haseł, po jakich internauci będą szukali Twojej strony czy produktu. Jest duża szansa, że stosunkowo łatwo i szybko wypozycjonujesz swój serwis na kilka (lub więcej) zwrotów (rzadziej pojedynczych słów) mniej popularnych. Zacznij od tego.

Walka o wysokie pozycje dla słów / fraz bardzo popularnych może - szczególnie na samym początku Twojej działalności pozycjonerskiej - zakończyć się porażką.
Pamiętaj: lepiej być w Top10 (czyli na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania) na 10 mniej popularnych fraz, niż w drugiej dziesiątce na 1 bardzo popularne słowo. Zdecydowana większość internautów ogląda TYLKO pierwszą stronę z wynikami. Na drugą zagląda już tylko kilka %, natomiast na dalsze strony... zapomnij o dalszych stronach.
Pierwszych kilka wyników to najczęściej linki sponsorowane (czyli opłacone) - są zazwyczaj wyróżnione innym kolorem tła. Pod nimi zaczynają się tzw. wyniki organiczne, "naturalne".
Oczywiście określenie "naturalne" jest tutaj mocno naciągane, bo pomimo tego, że dany serwis nie płaci za reklamę w danej wyszukiwarce, to jest on pozycjonowany - a to z kolei oznacza, że wyniki dla tego serwisu nie są "naturalne", tylko zawyżone przez pozycjonowanie.
Z całkowicie naturalnym działaniem mielibyśmy do czynienia tylko wtedy, gdy dany serwis nie byłby w ogóle pozycjonowany. Jak wyglądałoby to w praktyce?
Po utworzeniu strony, wzrost jej pozycji w wynikach wyszukiwania następowałby w sposób stosunkowo wolny i spontaniczny, tzn. jeśli serwis byłby ciekawy i zawierałby interesujące, aktualne i poszukiwane przez internautów treści, administratorzy innych stron WWW sami dodawali by linki do tego serwisu. Tak wygląda idealna sytuacja...
W praktyce sytuacja z pozycjonowaniem wygląda bardzo podobnie do sportu zawodowego: niemal wszyscy "jadą" na dopingu, więc kto "nie bierze", ten ma marne szanse.
Podsumowując powyższe rozważania: zacznij od mniej popularnych fraz, a słowa / zwroty bardzo popularne zostaw na później.

Dobra. Do rzeczy.
Jak w praktyce powinien wyglądać dobór słów kluczowych? Musisz:

·         znać swój biznes

·         znać swój rynek i przeanalizować konkurencję

·         skorzystać z odpowiednich narzędzi

·         wybrać dla siebie słowa / frazy kluczowe

·         zoptymalizować swój serwis

Na początek tyle.
Nic się nie martw. Nie taki diabeł straszny.
Rozwińmy nieco temat.

> Znaj swój biznes
Bez tego ani rusz. To jest podstawa. Musisz dokładnie wiedzieć:

·         co oferujesz

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin