Ludności należącej do mniejszości narodowych w Polsce jest 3% całego społeczeństwa polskiego. Obecnie mamy bardzo postępowe ustalenia zgodnie z ruchem polityki unijnej. Są szkoły dla mniejszości narodowych. Młodzież kaszubska może uczyć się już w języku kaszubskim.
Jeśli w Europie dojdzie do konfliktów to będą to konflikty spowodowane poczuciem
niesprawiedliwości społecznej niektórych grup.
Konflikty na tle społecznym wywołały niezadowolenie z sytuacji życiowej.
Nie zagrażają nam konflikty na tle narodowościowym, zagrażają nam wszystkie konflikty, które
maja podłoże socjalne.
Przykład: Niemcy - system oświaty, który powinien integrować w zasadzie współcześnie dezintegruje - w szkołach podstawowych w Berlinie, gdzie żyje ogromna mniejszość turecka mnożą się konflikty: jest niebezpiecznie, rodzice niemieccy uważają, że dzieci tureckie zaniżają poziom nauki bo nie wszystkie dobrze mówią po niemiecku, bo nie wszystkie mają ochotę się uczyć. Dlatego rodzice niemieccy zabierają swoje, dzieci z tych szkół.
- Wiele kobiet tureckich nie uczy się języka, zakupy robią w sklepach tureckich i nie uczestniczą w życiu społecznym, są zamknięte w domach i opiekują się rodziną, nie mają żadnego kontaktu z Niemcami.
W Niemczech na różnych kursach dla dorosłych dochodzi do niezręcznych sytuacji. Ludzie z różnych kultur także uczą się inaczej. Dla pedagogia, dla nauczyciela ludzi dorosłych jest to ogromne wyzwanie.
W Niemczech jest ustawa, że aby obcokrajowiec mógł otrzymać obywatelsko lub zgodę na pobyt stały w Niemczech musi znać język niemiecki na podstawowym poziomie. Na kursie z języka zachowani jego uczestników są tak różne i niezrozumiałe dla osób prowadzących zajęcia, że bez odpowiedniego przygotowania, bez edukacji międzykulturowej taki kurs nie może być prowadzony. Np. W niektórych kręgach kulturowych kobiety nie odzywają się, nie biorą udziału w dyskusji -mogą to robić tylko mężczyźni.
Są postulaty - urzędnicy mający kontakt z mniejszościami narodowymi są zobowiązani uczestniczyć w kursach edukacji międzykulturowej aby rozwijać kompetencje, aby uczyć się komunikacji z ludźmi pochodzącymi z innego kręgu kulturowego.
Badania przeprowadzone w Europie w ostatnich latach wskazują na to, że pracodawcy najchętniej zatrudniają ludzi, którzy mogą wykazać się nie tylko doświadczeniem zawodowym, ale także mają w swoich dokumentach wpisany pobyt na jakimś innym uniwersytecie europejskim np. w ramach programu ERASMUS.
3. Instytucie i organizacje pozarządowe:
Badacz próbuje zidentyfikować całe spektrum instytucji, które na danym odcinku działają.
Jeśli badamy edukację dorosłych to interesują nas tylko te instytucje i organizacje, które kształcą
dorosłych.
Podstawowe rozpoznanie dotyczy tego, czy w danym systemie mamy do czynienia z bogactwem tych instytucji czyli z pluralizmem oświatowym, czy tylko z pewnego rodzaju instytucjami, które ograniczają możliwości korzystania z ofert edukacyjnych.
Obecnie w Europie mamy pluralizm jeśli chodzi o te instytucje i organizacje.
Obecnie w Polsce i na całym świecie mamy prawdziwe bogactwo instytucji i organizacji
ząj muj ących się edukacj ą dorosłych.
W Polsce do '89 roku mieliśmy do czynienia z monopolem państwa w edukacji dorosłych. Było
kilka tradycyjnych instytucji, które działały na polu edukacji dorosłych - np. Towarzystwo Wiedzy
Powszechnej, które prowadziło prelekcje, wykłady na różne tematy, kursy języka angielskiego,
kursy edukacji ogólnej
Były Zakłady Doskor.. enia Zawodowego - specjalizujące się w eaukacji zawodowej.
Istniało coś w rodzaju monopolu tych organizacji na edukacji dorosłych.
coolsister